ZEELAND 29 Mede door de grootschaligheid konden de eer ste twee plannen ook op veel meer weerstand uit de omgeving rekenen. De buurgemeenten Ossendrecht en Woensdrecht, boeren en na tuur- en milieuorganisaties verzetten zich in 1989 fel. Tientallen boze burgers verenigden zich stichting Hek van de Dam. Ook de Golf club Reymerswael schaarde zich in het kamp van de tegenstanders en kreeg het zelfs voor elkaar dat minister Ed Nijpels van VROM zich vierkant uitsprak tegen het plan. „Een racecir cuit hoort hier niet", sprak de liberale politi cus bij de officiële opening van de golfbaan. De eerste poging sneuvelde begin 1990 al in het college van B &W. De PvdA-fractie stelde als harde voorwaarde dat op rekening van de initiatiefnemers een rondweg om Rilland zou komen én een aansluiting op de Zoomweg (snelweg A4 tussen Bergen op Zoom en Ant werpen). Daarop besloot het college, waarin de PvdA- en SGP-wethouder samen een raads- meerderheid vertegenwoordigden, een punt te zetten achter het plan. Ruim twee jaar later lanceerde Stichting Ge- luidproducerende Sporten Reimerswaal (waar deels dezelfde mensen achter zaten als bij het eerdere initiatief) een nieuw plan. De politie ke verhoudingen in Reimerswaal waren in 1992 ondertussen gewijzigd. De 'oude' tegen standers PvdA en SGP hadden geen meerder heid meer in de gemeenteraad. Bovendien had Bewoners Belangen Reimerswaal de plek van de PvdA in het college overgenomen. J. Cornelissen, CDA-wethouder van '86 tot '98, herinnert zich goed dat ook het tweede plan veel maatschappelijke weerstand uit aller lei geledingen opleverde. De discussie kwam tot een hoogtepunt in een raadsvergadering van 18 maart 1993 waarin tal van organisaties hun zegje deden en de raadszaal en hal afgela den was met bezoekers. „Ik kan me niet herin neren dat er ooit zoveel belangstelling was voor een raadsvergadering." En dat terwijl er voor het publiek weinig spannend was, omdat die avond de pap feitelijk al was gestort. Izak Vogelaar, nu wethouder maar toen fractievoor zitter van de WD, maakte -opnieuw vanwege twijfels over de verkeersafwikkeling- een dag eerder bekend tegen te stemmen en daarmee SGP en PvdA aan een meerderheid te helpen. Desondanks spraken tal van voor- en met na me tegenstanders in om hun standpunt duide lijk te maken. Nog voor de raadsleden zelf aan het woord konden komen, haalde burgemees ter Ton Verbree een fax tevoorschijn waarin de initiatiefnemers lieten weten hun plan in te trekken vanwege het ontbreken van draag vlak. De kranten repten de volgende dag over een anti-climax, want verdere discussie en be sluitvorming werd overbodig geacht. Cornelis sen reageerde toen teleurgesteld op het sneu velen van het plan. „Maar eigenlijk vond ik het niet eens zo'n ramp. Als we verder waren gegaan, had het zoveel weerstand opgeleverd. We hadden wel heel veel tijd en moeite in het plan gestopt. In die zin is het wel jammer dat het plan werd teruggetrokken." Een van de grote verschillen met de 'oude Het plan voor een 'regionaal circuit' in de Anna-Mariapolder leidde in 1993 tot de allerdrukst bezochte raadsverga dering in Reimerswaal ooit. plannen' en het kartcircuit aan de Brugweg is dat het laatste initiatief vooral achter de scher men is uitgewerkt. Het kende ook een veel lan gere geschiedenis. Het eerste plan stamde uit 2002, toen zou het circuit nog aan de Grens- weg komen. Ambtenaren hebben honderden, zo niet duizenden uren aan het plan gewerkt. Ook de initiatiefnemers zeggen enkele hon derdduizenden euro's aan de voorbereiding te hebben uitgegeven. Het plan is één keer in een informele raadsbij- eenkomst besproken. De initiatiefnemers voel den zich, met uitzondering van de SGP door alle partijen gesteund. Uiteindelijk liep de boel opnieuw stuk op vermeende problemen met de verkeersafwikkeling. De Putkilweg zou moeten worden verbreed en de Kartdub zou die rekening van bijna een miljoen moe ten betalen. Toen de dub niet voldeed aan een door de gemeente opgelegde deadline over de verkeersafwikkeling, trok het college van B&W de stekker uit het project. Een poging van de Christenunie om hierover een debat aan te vragen en zo het plan nog een laatste kans te geven, liep twee weken ge leden op niets uit. De oppositiepartij telde haar knopen en had - tot teleurstelling van Kartdub Zeeland - geen zin in een debat waar van de uitkomst al van te voren vast zou staan. Het CDA, de partij die met haar drie ze tels het kamp van de voorstanders (de opposi tie) aan een meerderheid zou kunnen helpen, had daar volgens de Christenunie steeds min der zin in. Zo eindigde opnieuw een plan voor een racecircuit in de prullenbak. Wat Kartdub Zeeland betreft, is Reimerswaal nog niet van hen af. De kosten die de club heeft gemaakt, wil ze verhalen op de gemeente. Opvallend is dat raadsleden nooit een finaal besluit na men over de komst van een racecircuit in Reimerswaal. MAANDAG 1 DECEMBER 2014 mislukte circuits I De plannen voor een kartcircuit aan de Brugweg bij Bath waren in een vergevorderd stadium. Deze zomer konden de initiatiefnemers en de gemeente Reimerswaal het niet eens worden over de kosten voor aanpassing van de wegen, beeld CircuitPark Bath ZEELAND SHOOTING CLUB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 75