In 2 5 jaar tijd sneuvelden drie Mannen voor een racecircuit in iet buitengebied bij Bath. De gemeente Reimerswaal en racesport blijkt op z'n zachtst gezegd een ongelukkige combinatie te zijn. 28 ZEELAND AMBITIE IN ZEELAND TUSSEN DROOM EN DAAD Het buitengebied bij Bath is één van de bijzonderste uithoeken van Zeeland. Tussen drukbeva ren waterwegen, uitgestrekte ak kers, snippers natuurgebied, tal van windmolens en chemische industrie van de Antwerpse haven hebben allerlei groeperin gen hun stek gevonden. Op een willekeurige zondagmiddag slaan keurig geklede dames en heren een balletje bij de Golfvereniging Rey- merswael terwijl een stukje verderop crossmo toren ronkend over de heuveltjes vliegen en le den van de jachtschietvereniging hun vaardig heden oefenen. Met een beetje geluk zijn ook nog wat bezoekers te vinden van één van de illegale houseparty's die regelmatig worden gehouden op steenworp afstand van de even eens onwettige doorsteek naar de Scheldelaan, de rondweg om het havengebied. Deze plek lijkt op het eerste oog dé ideale loca tie voor een racecircuit. Het gebied is ver ver wijderd van woonkernen, bovendien heeft de provincie Zeeland de omgeving van Bath aan gewezen als gebied waar geluidssporten mo gen worden geconcentreerd. Wie echter een plan heeft voor een racebaan, doet er goed aan eens in de archieven te duiken. In 25 jaar tijd hebben drie initiatiefnemers zich er op stukge beten. Opvallend is dat de gemeenteraad van Reimerswaal nooit over één van de initiatie ven heeft gestemd. Telkens bleek gedurende de plannenmakerij de politieke steun af te brokkelen, waardoor een finaal oordeel van volksvertegenwoordigers telkens uitbleef. Wie met een dergelijk plan in Reimerswaal op de proppen komt, moet zich realiseren dat het politiek draagvlak nooit breed zal zijn. De SGP, sinds jaar en dag de grootste partij, is al tijd consequent tegen geweest. Niet alleen hebben de mannenbroeders weinig op met ra cesport, ook zijn ze faliekant tegen activitei ten die de zondagsrust aantasten. Overigens hebben andere partijen nooit inhoudelijk be zwaar gemaakt tegen een circuit, maar was het telkens weer de verkeersafwikkeling die formeel het initiatief de nekslag gaf. De gesneuvelde plannen kennen grote over eenkomsten, maar ook duidelijke verschillen. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig, ging het nog om een baan waar geen karts maar au to's en motoren zouden racen. Het circuit was ook twee kilometer verderop, aan de andere kant van het kanaal, gepland. Qua ruimtelijke impact zijn de race-plannen ook steeds klein schaliger geworden. In 1989 was er nog sprake van een circuit dat zich kon meten met Zand- voort. Initiatiefnemer stichting Ontwikkeling Nationaal Circuit had voor het racecircuit en bijbehorend themapark ruim 200 hectare no dig, zo ongeveer de hele Anna-Mariapolder. Het plan uit 1992 van Stichting Geluidproduce- rende Sporten Reimerswaal zou 72 hectare be slaan en had een 'regionale functie'. De kart- baan van Kartclub Zeeland had in het laatste en onlangs definitief ten grave gedragen plan genoeg aan een kavel van zeven hectare. De basis voor elk plan voor een racecir cuit was smal, omdat telkens duidelijk was dat de grootste fractie in de ge meenteraad - de SCP - tegen zou zijn. Opeenstapeling van Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die blijkens indruk wekkende artist's impressions het Zeeuwse landschap zouden her scheppen? De omgeving van het Schelde-Rijn- kanaal bij Bath is meerder malen in beeld geweest voor de komst van een racecircuit. Het recent af geblazen kartcircuit was voorzien op het bosperceel westelijk van het Bathse Spuikanaal. Eind jaren tachting en begin jaren negentig waren de ogen gericht op de Anna Mariapolder, oostelijk gelegen van de zuiveringinstallatie die nog net rechts op deze luchtfoto uit 2007 is te zien. foto Rijkswaterstaat door Joeri Wisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51