ZEELAND 29
Mede door de grootschaligheid konden de eer
ste twee plannen ook op veel meer weerstand
uit de omgeving rekenen. De buurgemeenten
Ossendrecht en Woensdrecht, boeren en na
tuur- en milieuorganisaties verzetten zich in
1989 fel. Tientallen boze burgers verenigden
zich stichting Hek van de Dam. Ook de Golf
club Reymerswael schaarde zich in het kamp
van de tegenstanders en kreeg het zelfs voor
elkaar dat minister Ed Nijpels van VROM zich
vierkant uitsprak tegen het plan. „Een racecir
cuit hoort hier niet", sprak de liberale politi
cus bij de officiële opening van de golfbaan.
De eerste poging sneuvelde begin 1990 al in
het college van B &W. De PvdA-fractie stelde
als harde voorwaarde dat op rekening van de
initiatiefnemers een rondweg om Rilland zou
komen én een aansluiting op de Zoomweg
(snelweg A4 tussen Bergen op Zoom en Ant
werpen). Daarop besloot het college, waarin
de PvdA- en SGP-wethouder samen een raads-
meerderheid vertegenwoordigden, een punt
te zetten achter het plan.
Ruim twee jaar later lanceerde Stichting Ge-
luidproducerende Sporten Reimerswaal (waar
deels dezelfde mensen achter zaten als bij het
eerdere initiatief) een nieuw plan. De politie
ke verhoudingen in Reimerswaal waren in
1992 ondertussen gewijzigd. De 'oude' tegen
standers PvdA en SGP hadden geen meerder
heid meer in de gemeenteraad. Bovendien
had Bewoners Belangen Reimerswaal de plek
van de PvdA in het college overgenomen.
J. Cornelissen, CDA-wethouder van '86 tot
'98, herinnert zich goed dat ook het tweede
plan veel maatschappelijke weerstand uit aller
lei geledingen opleverde. De discussie kwam
tot een hoogtepunt in een raadsvergadering
van 18 maart 1993 waarin tal van organisaties
hun zegje deden en de raadszaal en hal afgela
den was met bezoekers. „Ik kan me niet herin
neren dat er ooit zoveel belangstelling was
voor een raadsvergadering." En dat terwijl er
voor het publiek weinig spannend was, omdat
die avond de pap feitelijk al was gestort. Izak
Vogelaar, nu wethouder maar toen fractievoor
zitter van de WD, maakte -opnieuw vanwege
twijfels over de verkeersafwikkeling- een dag
eerder bekend tegen te stemmen en daarmee
SGP en PvdA aan een meerderheid te helpen.
Desondanks spraken tal van voor- en met na
me tegenstanders in om hun standpunt duide
lijk te maken. Nog voor de raadsleden zelf aan
het woord konden komen, haalde burgemees
ter Ton Verbree een fax tevoorschijn waarin
de initiatiefnemers lieten weten hun plan in
te trekken vanwege het ontbreken van draag
vlak. De kranten repten de volgende dag over
een anti-climax, want verdere discussie en be
sluitvorming werd overbodig geacht. Cornelis
sen reageerde toen teleurgesteld op het sneu
velen van het plan. „Maar eigenlijk vond ik
het niet eens zo'n ramp. Als we verder waren
gegaan, had het zoveel weerstand opgeleverd.
We hadden wel heel veel tijd en moeite in het
plan gestopt. In die zin is het wel jammer dat
het plan werd teruggetrokken."
Een van de grote verschillen met de 'oude
Het plan voor een 'regionaal circuit' in
de Anna-Mariapolder leidde in 1993
tot de allerdrukst bezochte raadsverga
dering in Reimerswaal ooit.
plannen' en het kartcircuit aan de Brugweg is
dat het laatste initiatief vooral achter de scher
men is uitgewerkt. Het kende ook een veel lan
gere geschiedenis. Het eerste plan stamde uit
2002, toen zou het circuit nog aan de Grens-
weg komen. Ambtenaren hebben honderden,
zo niet duizenden uren aan het plan gewerkt.
Ook de initiatiefnemers zeggen enkele hon
derdduizenden euro's aan de voorbereiding te
hebben uitgegeven.
Het plan is één keer in een informele raadsbij-
eenkomst besproken. De initiatiefnemers voel
den zich, met uitzondering van de SGP door
alle partijen gesteund. Uiteindelijk liep de
boel opnieuw stuk op vermeende problemen
met de verkeersafwikkeling. De Putkilweg
zou moeten worden verbreed en de Kartdub
zou die rekening van bijna een miljoen moe
ten betalen. Toen de dub niet voldeed aan een
door de gemeente opgelegde deadline over de
verkeersafwikkeling, trok het college van
B&W de stekker uit het project.
Een poging van de Christenunie om hierover
een debat aan te vragen en zo het plan nog
een laatste kans te geven, liep twee weken ge
leden op niets uit. De oppositiepartij telde
haar knopen en had - tot teleurstelling van
Kartdub Zeeland - geen zin in een debat waar
van de uitkomst al van te voren vast zou
staan. Het CDA, de partij die met haar drie ze
tels het kamp van de voorstanders (de opposi
tie) aan een meerderheid zou kunnen helpen,
had daar volgens de Christenunie steeds min
der zin in. Zo eindigde opnieuw een plan voor
een racecircuit in de prullenbak. Wat Kartdub
Zeeland betreft, is Reimerswaal nog niet van
hen af. De kosten die de club heeft gemaakt,
wil ze verhalen op de gemeente.
Opvallend is dat raadsleden
nooit een finaal besluit na
men over de komst van een
racecircuit in Reimerswaal.
MAANDAG 1 DECEMBER 2014
mislukte circuits
I De plannen voor een kartcircuit
aan de Brugweg bij Bath waren in
een vergevorderd stadium. Deze
zomer konden de initiatiefnemers
en de gemeente Reimerswaal het
niet eens worden over de kosten
voor aanpassing van de wegen,
beeld CircuitPark Bath
ZEELAND SHOOTING CLUB