Brede Bruno lijkt op
een macho maar hij is
een allemansvriend
Eerste noten van Vijfde
it Ik heb mezelf
een weg gebaand
die steeds
verder teruggaat
in de tijd
26 ZEELAND
De Amerikaanse Dayna Kurtz toert
door Nederland en doet donderdag
de Zeeuwse Concertzaal aan.
Locke in Cinema
Middelburg
Exposities van
Maartje Korstanje
UITGELATEN
In Uitgelaten zet de krant elke
week een hond in het zonnetje die
in een dierenasdiel met smart
wacht op een nieuw baasje.
Vandaag: Bruno uit het dieren
asiel in Goes. Volgende week leest
u of hij een nieuw huis heeft ge
vonden.
Behendig ontwijkt Bru
no een modderplas in
de berm. Als de negen
jarige Shar-Pei uit het
dierenasiel in Goes er
gens een hekel aan heeft, is het
wel aan water. Hij wordt dan ook
niet warm of koud van het uit
zicht op het Goese havenkanaal.
Van passerend verkeer is hij even
min onder de indruk. Bruno doet
wat hij moet doen: lopen.
Zijn nagels tikken op het asfalt en
zijn rimpelige kop beweegt non
stop van links naar rechts om de
omgeving te verkennen. De staart
recht omhoog, heen en weer zwie
pend als de antenne van een auto
in de wind. Af en toe werpt hij on
geduldig een blik achterom, alsof
hij zeggen wil: kom op, een beet
je doorlopen! Zijn zwarte vacht
glanst, al doet de kleur de naam
Bruno geen eer aan. Alhoewel,
met een bepaalde lichtval lijkt er
inderdaad iets van bruin in te zit
ten.
Bruno mag met zijn brede schou
derpartij en de ketting om zijn
nek misschien een macho uiter
lijk hebben, hij is een echte alle
mansvriend. Knuffelen met deze
hond is geen straf. Zijn kleine,
driehoekige oortjes voelen als flu-
Je zou Bruno geen
negen jaar geven als
je hem vooruit ziet
spurten naar het asiel.
weel, zo zacht. En zijn rimpelige
snuit kun je heerlijk tussen beide
handen beetpakken. Tevreden
slaakt Bruno een zucht. Tot hij
verderop in het gras iets ziet be
wegen. Als een raket schiet hij de
berm in, tot het einde van de
riem hem met een ruk tegen
houdt.
Een baas die stevig in zijn schoe
nen staat kan de reu goed gebrui
ken, want in zijn enthousiasme
vergeet Bruno wel eens hoe sterk
hij is. Zeker als er katten in de
buurt zijn.
Dan verandert de hond van alle
mansvriend in een boze wolf, die
geen rust heeft voor de kat in
kwestie te grazen is genomen. In
dit geval blijkt het om een merel
te gaan, die in het gras naar wor
men aan het zoeken was. Ge
schrokken laat de vogel zijn buit
vallen en vliegt de dichtstbijzijn
de boom in.
Bruno verliest zijn interesse en be
sluit dat een lantaarnpaal een pri
ma plek is om zijn poot op te til
len.
Voor een eindsprint is hij wel te
porren. Je zou hem geen negen
jaar geven als je hem vooruit ziet
spurten. Op een drafje slaat hij de
oprijlaan naar het asiel in. Zijn
thuis, maar hopelijk niet voor
lang.
De hond van vorige week
Goed nieuws voor Jack Russell
Pix uit het asiel van Terneuzen.
Hij is geplaatst en woont inmid
dels bij zijn nieuwe baasjes.
middelburg - Begin deze eeuw
vestigt de Amerikaanse zangeres
Dayna Kurtz haar naam met de re
lease van het album 'Postcards
from Downtown'. Een verzame
ling eigen songs met een stem
waarin de lage tonen overheer
sen, maar dan wel met de kracht
en intensiteit die de uiteenlopen
de genres waaruit ze put moeite
loos aaneenrijgt.
Jazz, blues, folk, soul, rock en
zelfs klezmer zet ze naar haar
hand. Haar stem klinkt dan weer
warm, intiem, breekbaar, berus
tend, dan weer venijnig of onder
koeld. Intussen staat de teller op
zeven studio-albums en komt
nummer acht er begin volgend
jaar aan. In haar december-toer
langs Nederlandse podia krijgt
dat album 'Rise Fall' alvast een
preview.
Dayna Kurtz vierde haar tienerja
ren in het New Jersey van eind ja
ren tachtig en begin negentig.
Het was de periode met de eerste
eigen liedjes en optredens in loka
le bars en koffiehuizen. „Daar zit
niemand op jouw songs te wach-
MIDDELBURG - Stichting Cinema
Middelburg, Achter de Houttui
nen in de Kloveniersdoelen, ver
toont deze week Locke. Locke tele
foneert tijdens een autorit met
verschillende mensen om de eni
ge fout in zijn leven te redden. Te
zien op maandag 1 december om
20.00 uur. Gemma Bovary, dorps
bakker en literatuurliefhebber in
Normandië wil het leven van de
overbuurvrouw Gemma manipu
leren woensdag 3 december om
20.00 uur). Bon Dieul draait nog
deze dinsdag, aanvang 20.00 uur.
De film is een hit in Frankrijk en
alom geprezen vanwege de humo
ristische voorvallen.
OUWERKERK - Beeldend kunste
naar Maartje Korstanje (1982, uit
Goes) exposeert in het Waters
noodmuseum in Ouwerkerk Weg
van de Buitenlandse Pers.
Maartje Korstanje maakt al enige
jaren intrigerende organische
beelden, meestal van eenvoudig
karton. Ze wordt geraakt door de
natuur en de zee, het water.
Zij exposeert ook in het Gronin
ger Museum. Die expositie loopt
tot en met 22 maart. Het is een
duotentoonstelling met Nacho
Carbonell (Valencia, 1980).
ten, zeker niet als je voor een hele
avond bent ingehuurd. Het pu
bliek wil bekende tunes en daar
zorgde ik dan voor. Liedjes van
grootheden als Dylan, Lennon,
McCartney en Don McLean. Dat
was een belangrijke training. Je
ontdekt de structuren achter goe
de songs en ontrafelt de hersen
spinsels van de makers. Het lever
de voordelen bij het schrijven van
eigen nummers."
Het eigen werk krijgt eind jaren
negentig een steeds prominentere
plek in haar optredens. De songs,
stem en uitgekiend gitaarspel ma
ken indruk, niet alleen bij het pu
bliek. Muzikanten als Bonnie
MIDDELBURG - Jan Willem de
Vriend, dirigent van Philharmo-
nie Zuidnederland blijft zich ver
bazing over de bekendheid van de
begintune van De Vijfde
van Beethoven. Ta, ta, ta taa. Dins
dag speelt het orkest in de Zeeuw
se Concertzaal in Middelburg,
aanvang 20.00 uur, met om 19.00
uur een lezing door Jozsef Auer,
eerste fagottist van het gezel
schap.
Jan Willem de Vriend: „Ik geef
wel eens lessen over symfonische
muziek op lagere scholen, en dan
vraag ik of er kinderen zijn die
een instrument bespelen. Dat
zijn er meestal maar weinig, maar
altijd is er wel een kind dat ta ta
ta taaa begint te roepen!" Het
heeft waarschijnlijk geen idee dat
dat van Beethoven komt,
denkt De Vriend, maar het geeft
aan dat de eerste noten van de
vijfde symfonie een ijzersterk mo
tief vormen, dat al twee eeuwen
lang voor veel mensen dé klassie
ke muziek vertegenwoordigt.
„Het is een sterke oproep, vooral
in contrast met de lyriek die daar
na komt", zegt De Vriend.
De Vijfde - deze betiteling is af
doende, voor de meeste mensen
is er maar één Vijfde - heeft alles
te maken met Beethovens gevoe
lens van gekooidheid, met de
wil te ontsnappen aan de politie
ke en maatschappelijke onder
drukking in de eerste helft van de
negentiende eeuw door onder an
dere de Oostenrijkse staatsman
Klemens von Metternich. De con
servatieve Von Metternich zag de
Franse revolutie - door
Beethoven omarmd vanwege haar
Raitt, Richie Havens, B.B. King en
Dr. John zijn lovend. Een verkie
zing als beste songwriter in 1996
voelt als een erkenning. Al toe
rend als troubadour door de VS
verzamelt ze haar fans. Na 'Post
cards' volgen 'Beautiful Yesterday
(2004) en 'Another Black Feather'
(2005) met eigen werk, maar ook
door haar gereconstrueerde
covers. De arrangementen ont
vouwen zich als een fdm Noir
over een obscuur verlangen. Me
lancholie gaat daarin de strijd
aan met een niet te vermijden ge
luksgevoel. De recensies zijn una
niem lovend, maar de radiostilte
blijft.
„Mijn muziek is blijkbaar moei
lijk te classificeren. Radiostations
zijn vaak gespecialiseerd in gen
res en dan val ik dus overal bui
ten. Alleen in New Orleans maakt
dat niet uit. Daar heerst een vrij
heid in het muziek maken en uit
voeren die je bijvoorbeeld niet
vindt in Nashville of New York.
Zo'n muzikale omgeving inspi
reert. Je voelt dat bijna alle Ameri
kaanse muziek daar vandaan
komt. Dat was één van de rede
nen om daar een aantal jaar te bi
vakkeren. Er heerst een openheid
die ik tot mijn verrassing ook te
genkwam in Europa, vooral in Ne
derland." De drang om muzikaal
niet stil te staan uitte zich bij Day
na Kurtz in het doorgronden van
de roots van al die muziekgenres.
„Ik heb mezelf een weg gebaand
die steeds verder teruggaat in de
principes van vrijheid, gelijkheid
en broederschap - als een catastro
fe voor Europa.
Metternich stond voor alles waar
de burgerij aan probeerde te ont
snappen. Kon hij Napoleons poli
tieke standpunten aanvankelijk
nog wel waarderen, na diverse
nederlagen van de Franse keizer
koos Metternich onomwonden
voor herstel van de Franse monar
chie en van het huis Bourbon, en
daarmee voor een Europa waarin
de adel en een kleine bovenlaag
van de bevolking het weer voor
het zeggen kreeg.
„Aan het motief van de Vijfde
kun je horen dat Beetoven pro
beert uit te breken, als een vastge
zet dier", zegt De Vriend. „Er zit
agressie in, boosheid en teleurstel
ling, en de behoefte om te wor
den gehoord. Dat is gelukt! Beet
hoven voelde zich als Calimero,
klein en geestelijk onderdrukt.
Dit was zijn manier om in verzet
te komen."
Aanvankelijk schrokken de We
ners van de felheid van Beetho
vens Vijfde. Een jaar of vijf zes na
de première was Beethoven een
nationale held en de symfonie
een groot succes. Beethoven was
geliefd bij het gewone volk, ieder
een kende hem. Mocht iemand
hem een brief willen schrijven
dan was 'Beethoven, Wenen' op
de enveloppe genoeg om hem op
het juiste adres - dat nogal eens
wisselde - af te geven. Beetho
vens begrafenis leverde een vrije
dag op, iedereen liep uit om erbij
te kunnen zijn.
Beethovens muziek werd in zijn
tijd technisch en inhoudelijk
moeilijk gevonden, vertelt De
Vriend.
Day na Kurtz met
door René de Dreu
www.cinemamiddelburg.nl
www.maartjekorstanje.nl
Dayna Kurtz
door Marjolijn Sengers
De negenjarige Shar-Pei Bruno foto Mechteld Jansen