Alles-in-1 3D Hoe de plannen faalden en de trein een flop werd 66 Uit deze fabriek zullen de komende jaren echt geen fatsoenlijke treinen komen Onvoorstelbare prestaties, voorspelbare rekening! IN HET NIEUWS 5 Jaren voordat de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda de eerste Fyra afleverde, waren er al twijfels over de kwaliteit. ARNHEM - De latere NS-directeur Bert Meerstadt had in 2006 al twijfels over de kwaliteit van de hogesnelheidstrein Fyra. Tijdens een bezoek aan de Italiaanse fabri kant AnsaldoBreda vroeg hij zich hardop af of uit deze fabriek wel goede treinen konden komen. Meerstadt bezocht de fabriek sa men met Arie van As, directie voorzitter van treinenonderhouds- bedrijf NedTrain. Die zag een hy permoderne fabriek, waar totale chaos heerste. Zijn conclusie: de huls is goed, maar de processen moeten totaal anders. Na een later bezoek con cludeerde Van As: „Uit deze fa briek zullen de komende jaren echt geen fatsoenlijke treinen ko men." In het boek De Ontsporing; Het fias co van de Fyra, beschrijven oud FNV-vakbondsman Andries van den Berg en onderzoeksjournalist Marcel van Silfhout hoe een ambi tieus plan voor een hogesnelheids lijn uitmondde in een nachtmer rie voor NS en het Rijk. De oor sprong van het debacle lag al bij de openbare aanbesteding van het gebruik van de spoorlijn, analyse ren de schrijvers. Die hele proce dure was eigenlijk overbodig, Al 2 jaar als beste getest Internet tot 50 Mb/S Interactieve TV Bellen wist ook het kabinet al in 2000. Er lag een juridisch advies van die strekking, en ook de EU had laten weten dat niemand Nederland zou afrekenen op een onderhand se aanbesteding. In het geheim onderhandelde het ministerie al met de NS over zo'n gunning, op voorwaarde dat de spoorwegen samenwerkten met andere partijen. Dit 'oranjeconsor tium' van NS, KLM en Schiphol legde een bod op tafel. Toenmalig verkeersminister Tineke Netelen bos (PvdA) kon haar collega's in het kabinet echter niet overtui gen om dit aan te nemen. Uitein delijk hakte toenmalig premier en partijgenoot Wim Kok de knoop door en koos alsnog voor openba re aanbesteding. De NS deed samen met de 'oranje partners' daaraan mee en deed een onverantwoord hoog bod. „Het is toch vestzak-broekzak. We betalen het wel", zou direc teur Hans Huisinga verzucht heb ben, verwijzend naar het feit dat het Rijk de enige aandeelhouder is van de NS. Door dat hoge bod moest echter bezuinigd worden op de hogesnelheidstrein zelf. De aan schafprijs moest omlaag en er kon den minder treinstellen gekocht worden. Daardoor haakten veel bouwers af en bleven alleen de twijfelachtige Italianen als aanbie der over. Een zucht van verlichting wordt geslaakt bij de NS, schrijven oud FNV-vakbondsman Andries van den Berg en onderzoeksjournalist Marcel van Silfhout in hun boek De Ontsporing; het fiasco Fyra dat woensdag wordt gepresenteerd. De stemming slaat snel om als de meegereisde Italianen melden dat de treinen in Watergraafsmeer nog moeten worden afgebouwd. „Dat voelt alsof je een Mercedes bestelt die voor je deur wordt afge leverd, en vervolgens zeggen ze dat de motor het nog niet doet", vertelt een machinist in het boek. Hij ziet wekenlang tientallen Itali anen in de loods rondhangen, maar heeft geen idee waarmee ze bezig zijn. Monteurs ontdekken dat de bedra ding van twee treinen verschil lend is aangelegd. Dat is vragen om problemen in de toekomst, weten ze. Hoe het komt dat de treinen verschillend zijn ge bouwd? De Nederlandse machi nisten krijgen het 'via-via' ver klaard. „Ze hadden in Italië vier verschillende productielijnen, met vier teams die allemaal hun eigen gang gingen. Bij de ene zat de kraan links, bij de andere rechts." Dan is er nog het softwarepro- bleem. Niemand weet hoe die software precies is gebouwd. Dat komt doordat de Italiaanse ont wikkelaar ervan met pensioen is. Hij heeft nooit iets op papier ge zet en deed alles uit het hoofd. Het is nu ruim een jaar geleden dat Nederland definitief de stek ker uit het Fyra-project trok. Toch is dit hoofdstuk in de Nederland se spoorgeschiedenis nog lang niet afgesloten. Een parlementai re enquêtecommissie is bezig met een onderzoek naar het debacle. De Ontsporing brengt in beeld hoe het langzaam maar zeker mis ging; hoe de NS samen met de Belgische en Franse collega's aar dig op weg was met het maken van plannen voor een hogesnel- heidsverbindig naar Nederland en hoe die plannen spaak liepen door slechte verhoudingen tussen NS en politiek Den Haag; hoe ge kozen wordt voor een openbare aanbesteding, die uiteindelijk leidt tot een veel te hoog bod - De ontwikkelaar van de software deed alles uit zijn hoofd, zette niets op papier, en is nu met pensioen De verhouding met de NS was slecht en Den Haag vond het wel fijn het bedrijf eens flink pijn te doen 148 miljoen euro per jaar - van de NS en partners KLM en Schiphol. Saillant is dat de NS het bod doet in de hoop dat er later nog wat af gesnoept kan worden. De politiek zal immers wel zwichten voor het argument dat dit leidt tot hoge prijzen voor de reizigers, is de ver wachting. Informeel krijgen NS en zijn partners nog wel telefoon tjes vanuit de organisatie die de aanbesteding regelde, beschrijft het boek. „Jullie moeten ergens een fout hebben gemaakt. Zeg dat gewoon! Dan passen we het be drag van jullie bieding alsnog naar beneden aan." De NS en z'n partners geven niet toe. En bij het ministerie vinden ze het welletjes. De verhoudingen met de NS zijn slecht. Den Haag vindt het eigenlijk wel fijn om het bedrijf eens flink pijn te doen. Het bod wordt als een hard gege ven behandeld. Terugtrekken is geen optie meer. De gevolgen zijn groot, want er blijft weinig geld over voor dure treinstellen. Er kunnen er ook niet veel gekocht worden. Daarbovenop komt de Nederlandse eis dat de treinen wel het modernste beveiligings systeem moeten krijgen. Het ge volg van dit alles is dat de ene na de andere treinenbouwer in de aaanbesteding afhaakt. Alleen An saldoBreda blijft over en krijgt dus uiteindelijk de opdracht. De afloop is bekend. De trein flopt en het woord Fyra raakt zo besmet dat het nu synoniem staat voor alles dat mis kan gaan. je betaalt slechts per maand! De Samsung Galaxy S4 Mini t.w.v. €259,- En iedere maand xs4all.nl 0800-0420 (XS4ALL) Daar houden wij van! hollandsnieuwe.nl/bndestem hollands nieuwe. MAANDAG 1 DECEMBER 2014 Altijd al twijfels over Fyra door Paul Bots door Paul Bots Arie van As, directeur NedTrain na bezoek aan AnsaldoBreda WATERGRAAFSMEER/ARNHEM - Ein delijk zijn ze er. Met vijfjaar vertra ging rollen eind 2012 de eerste twee échte Fyratreinen een spe ciaal verbouwde loods in Water graafsmeer binnen. Na veel ellende kan Nederland fatsoenlijk aangeslo ten worden op het Europese net werk van hogesnelheidstreinen, is de verwachting. De Ontsporing, Het fiasco Fyra ISBN: 978908193681 1Prijs: 16,95 Uniek aanbod €19,- Superscherp beeldscherm Razendsnelle processor 8 megapixel camera 275 MB, belminuten of sms'jes 500 MB extra Bij hollandsnieuwe krijg je de Samsung Galaxy S4 Mini (t.w.v. €259,-) nu voor maar €19,- per maand! Dat is inclusief een maandtegoed van 275 MB, belminuten of sms'jes én 500 MB extra. De bezorgkosten zijn eenmalig €30,- en de aansluitkosten krijg je cadeau! Liever nóg meer MB's erbij? Kies dan voor 1000 MB extra. Zo weet je zeker dat je altijd en overal zorgeloos online kunt gaan. Met hollandsnieuwe bepaal je zelf hoe jij je tegoed gebruikt. Je betaalt altijd een vast laag tarief en belt nooit zomaar buiten je bundel. Vervelende verrassingen op je rekening zijn dus voorgoed voorbij! Bestel snel op: Zakelijk abonnement nodig? Er is ook hollandsnieuwe voor ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41