column
TO0S
Sjakie's zwevende lift
wordt werkelijkheid
Friet
66 De overheid praat
vooral over de
repressieve
maatregelen tegen
deze jongeren
2 IN HET NIEUWS
AANPAK RADICALISERING
Moetje radicale moslimjongeren
aanpakken of opvangen? ledereen
'in het veld' worstelt ermee.
Maak iemand
abonnee!
0 www.bndestem.nl/abonneewerftabonnee
Turkije noemt
Nederland geen
racistisch land
paul kusters
CHINEZEN! NEMEN STEEbS MEER BEbRIJVEN OVER
DeStem
MARTINE HUIJBREGTS
Een vaste frietdag hebben wij thuis niet. Nooit gehad.
Wel hebben we een vaste frietplek, in het pittoreske
Dorst. Eten we bij mijn opa, dan halen we de goudgele
snack steevast bij plaatselijke frietenbakker Andy.
Klinkt misschien gek, maar zo'n heerlijk geurende zak
friet is zo'n beetje het symbool van een gezellige familieavond.
Voor de Belgen betekent friet (of patat, volgens sommige onweten
den) veel meer. Friet staat daar niet alleen voor saamhorigheid en
nostalgie, maar ook voor nationale trots. Volgens de Vlaamse lijst
van immaterieel cultureel erfgoed bakt elk van de ongeveer vijf
duizend frituren zijn eigen friet op 'maatwerk". De mogelijkheden
zijn eindeloos. Geen trek in een puntzak krulfriet met ketchup van
Chez Charles? Dan haal je om de hoek toch een zak dikgesneden
friet met stoofvlees bij Café Boslust?
Friet is een serieuze zaak voor onze zuiderburen. Afgelopen zater
dag verbraken medewerkers van een frietzaak in Bastogne het we
reldrecord aardappelschillen. Het Vlaams Centrum voor Agro- en
Visserijmarketing bezorgt de snack vanaf vandaag bij hen die niet
naar de frituur kunnen, tijdens de Week van de Friet. En als het
aan drie taalgemeenschappen ligt, wordt de frietkotcultuur bin
nenkort internationaal immaterieel erfgoed. Stemmen de Verenig
de Naties in met de nominatie, dan staat de frietkotcultuur straks
tussen 'drukken met losse houten letters' uit China en 'tweestem
migheid in de Istrische toonlad
der" uit Kroatië. Wat mij betreft
verdienen de Belgen die plek op
de Unesco-lijst. Want of je nou
friet haalt bij Andy, Charles of
Boslust, in het frietkot is ge
zelligheid gegarandeerd.
Zoals ze bij de Vlaamse
erfgoedlij st zelf zeggen:
het is net de wacht
ruimte bij de dokter.
Maar dan plezanter.
toosenher D
X
IK ZEI DOE MIJ MAAR EEN RIJSTTAFEL
VOOR 2 PERSONEN EN 2 LOEMPIA'S
bleek het
ONZE NIEUWE
DIRECTEUR TE
AMSTERDAM - Twee jaar al verschij
nen er berichten over Nederland
se jongeren die als jihadist naar
Syrië vertrekken en soms weer te
rugkeren. Al die tijd ook heeft jus
titie ze in het vizier, en moeten
we als burgers alert zijn op signa
len van radicalisering. Maar hoe
doe je dat? En wat moeten we nu
met onze 'polderjihadisten'?
Dat beleidsmakers het zelf eigen
lijk niet goed weten, werd vorige
week duidelijk door de uitspra
ken van de Rotterdamse burge
meester Ahmed Aboutaleb. Zijn
oproep 'Ga naar Syrië, maar kom
ook niet meer terug' staat lijn
recht tegenover het kabinetsbe
leid dat juist gericht is op het
voorkomen van jihadreizen naar
Syrië of Irak.
De worsteling met het fenomeen
jihadgangers is nog groter bij de
genen die de radicalen in de prak
tijk moeten begeleiden, merkt Ar
jan de Wolf. Als gedragsweten
schapper en medeauteur van het
boek Aanpak van radicalisme, een
psychologische analyse traint hij de
laatste tijd vaak politiemensen,
docenten en jeugdwerkers in de
omgang met moslimradicalen.
„In het hele land leven er vragen.
Vanuit de overheid hoor je vooral
over de repressieve maatregelen
tegen extremistische jongeren.
Maar dat je ze soms - net zoals nu
in Denemarken gebeurt - ook
moet omarmen om de voedings
bodem voor nog radicaler
gedachtegoed weg te halen, is ze
onbekend."
'Op welke signalen moeten we
dan letten?', 'Bij wie moet ik aan
kloppen als ik vermoedens van ra
dicalisering heb?' en 'Wat moet ik
tegen zo'n jongere zeggen?', zijn
vragen die keer op keer voorbijko
men tijdens trainingen, maar
waarop de radicaliseringsexpert
ook niet zomaar een pasklaar ant
woord heeft. „Omdat de aanpak
afhankelijk is van veel factoren en
per radicaal kan verschillen", al
dus De Wolf. Het toont volgens
hem wel dat het ontbreekt aan
centrale regie.
Gemeenteambtenaren en politie
mensen probeert hij vooral duide
lijk te maken welke fasen het radi
caliseringsproces kent. Waarbij in
de eerste, nog niet gevaarlijke sta
dia iemand misschien qua uiter
lijk verandert, maar volgens hem
nog best ontvankelijk is voor een
gesprek over zijn onderliggende
frustraties. „De ideologie mag mis
schien verschillen, maar het radi
caliseringsproces verloopt vrijwel
altijd volgens een vast patroon,
vergelijkbaar met dat bij rechts-
extremisten of Hells Angels. Ie
mand isoleert zich langzaam. En
als hij eenmaal aansluiting vindt
bij een groep gelijkgestemden, zal
hij zich extra willen bewijzen en
zich extremer uitlaten dan dat hij
misschien zelf is."
Als een vertrouweling buiten de
radicale groep - een voetbaltrai
ner, een jeugdvriend - tijdig
'waarom doe je dit, zo ken ik je
niet?' vraagt en een jongere 'in
ent' tegen eenzijdige beïnvloe
ding van zijn radicale vrienden,
kan dat volgens De Wolf al hel
pen om te voorkomen dat hij af
glijdt naar de fase van de 'scha
duwwereld'. Als een extremist
daarin is beland, geeft hij alleen
nog sociaal gewenste antwoorden
en houdt hij zijn echte, gevaarlij
ke gedachtegoed verborgen.
Volgens de gedragswetenschap
per zou, veel meer dan nu ge
beurt, tijdig contact gezocht moe
ten worden met familie of vrien
den van een radicaal. „Nu hebben
gemeenten, welzijnswerkers en
politie pas voor het eerst weer
contact met hen als ze terugkeren
uit Syrië. Terwijl de familieleden
gewoon via internet en telefoon
contact met zo'n jongere houden
als hij nog daar zit. Begeleid dat
contact al op die momenten. Laat
die ouders hun kind aanspreken
met de 'oude naam' die hoort bij
zijn identiteit van vóór de radicali
sering. Doe een beroep op zijn
oude affectieve gevoelens richting
de familie. Laat die ouders vooral
benadrukken dat hun zoon of
dochter altijd weer thuis welkom
is en er dan wel gekeken wordt
hoe hij of zij weer het leven kan
oppakken. Omarmen in plaats
van uitsluiten. Alleen daarmee
voorkom je dat iemand helemaal
niet meer te bereiken valt."
ESSEN - Een lift zonder kabels, die
van boven naar beneden én van
links naar rechts kan bewegen.
Het Duitse bedrijf ThyssenKrupp,
dat hem heeft uitgevonden,
noemt het de grootste revolutie
in liftbouw sinds het begin daar
van 160 jaar geleden. Verschillen
de media hebben het apparaat al
vergeleken met de lift uit Sjakie en
de Chocoladefabriek.
De kabelloze lift werkt dankzij
magneetvelden en elektromoto
ren, een technologie die is afgeke
ken van zweeftreinen. De fabri
kant garandeert dat er geen onge
lukken kunnen gebeuren bij een
stroomstoring.
Er zijn meerdere liftcabines moge
lijk in één schacht, vergelijkbaar
met oude paternosters. Daarbij
draaiden de liften met een conti
nue snelheid van zo'n 30 centime
ter per seconde in een cirkel. Bij
de nieuwe lifttechnologie, ge
naamd 'Multi', gaan de liften zo'n
5 meter per seconde en kunnen
wel stoppen.
De lift is voorlopig nog theorie,
maar eind 2016 moet het eerste
testmodel gebouwd zijn in het
Duitse Rottweil. ThyssenKrupp
kondigt het nieuwe model nu wel
al aan, vanwege de lange voorbe
reidingstijd voor de bouw van
nieuwe wolkenkrabbers.
ANKARA - De Turkse minister van
Buitenlandse Zaken, Mevlüt Ca-
vusoglu, vindt Nederland geen ra
cistisch land. Wel maakt hij zich
zorgen over racistische stromin
gen. Dat zei hij gisteravond in het
NOS Journaal. De minister vindt
dat zijn land wel degelijk een rol
moet spelen bij de integratie van
Turken in Europa. Hij zegt dat Tur
kije zich niet wil opdringen, maar
dat de zaken van Turkse Nederlan
ders Turkije aan het hart gaan. Vo
rige week ontstond een diploma
tieke rel toen het Turkse ministe
rie van Buitenlandse Zaken op
zijn website de Nederlandse over
heid van racisme beschuldigde.
MARTINE.HUIJBREGTS@BNDESTEM.NL
I RbiATtC.
ZIJN...
'Omarmen,
niet uitsluiten'
door Niki van der Naald
Arjan de Wolf
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
De nieuwe abonnee leest de krant
24/7 digitaal nieuws 2 maanden
gratis en betaalt vervolgens normaal
tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.bndestem.nl/abonneewerftabonnee
*Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven.