Dieren in schoonheid verzand m Dizzieni Niet 'Je main- tiendrai', maar 'Moet kunnen' zou de wapen spreuk van Nederland moeten zijn. In een bij vla gen hilarisch boek legt Herman Pleij uit waarom. 14 DIZZIE Vul je eigen digitale boekenplank op Dizzie Pubers prikkelen om boek te lezen Vier auteurs en hun chapbooks Je hebt van die boeken waar je je niet meteen raad mee weet. Zijn ze leuk, interessant, mooi, eigen tijds? Of is het tegendeel waar: zit je opgescheept met een saai boek, helemaal niet mooi, nog minder leuk en evenmin actueel? Het die renboek van Katie Scott en Jenny Broom stelt je nadrukkelijk voor deze dilemma's. Bij eerste be schouwing denk je een prachtig uitgevoerd boekwerk in handen te hebben. Barstensvol informatie en met liefst 200 fraaie illustraties van dieren. Precies wat de onderti tel zegt: een fascinerende reis door het dierenrijk. Het boek is op groot formaat uitgevoerd, zo dat er alle ruimte is voor een fraaie presentatie van informatie en illustraties. Neem je voor de tweede keer het boek ter hand, dan beginnen an dere zaken op te vallen. De illus traties blijven in het oog sprin gen. Wat een werk moet dat zijn geweest: zo gedetail leerd. Maar wat ook op valt, is dat ze zo ouder wets aan doen. Door de wat fletse kleuren en door de grauwe achter grond die de pagina's meekregen. Alsof je een boek uit de eerste helft van de vorige eeuw in handen hebt. Wat ook opvalt, is de uitgebreidheid van de beschreven dieren en de wijze waarop ze zijn gerubriceerd: ongewer- velden, vissen; amfibie ën; reptielen; vogels en zoogdieren. Het lijkt wel een wetenschappe lijk boek. En dat is precies waar je al snel op uitkomt: dit boek is geschreven voor de (paar) echte liefhebbers. Voor kin deren van 4 tot 12, zoals het wordt gepresenteerd? Alleen als ze echt willen weten dat diep in de zee de Chthamalus fragilis leeft, een zeepok met een doorsnee van ne gen millimeter, die hermafrodiet kan zijn. In het voorwoord ko men woorden voor als geëvolu eerd en biodiversiteit. Bovendien krijgt de lezer opdrachten: 'bestu deer elk collectiestuk grondig'. Kortom: je krijgt er jeuk van; het is alsof je op school zit. Het dieren boek blijft daardoor steken in de al lerbeste bedoelingen. Hij herinnert het zich nog als de dag van gisteren. Hoe zijn opoe in Wier den op zondag de vitra ge iets wegtrok en dan wees op een voorbij gaand groepje mensen. „Roomsen. Alsof een zeldzaam soort amfi bieën het huis passeerde." Herman Pleij, in zijn woning in Bussum, kan er zestig jaar later wel om lachen. De herinneringen aan Wierden zijn hem dier baar. Als kind bracht hij er in de jaren 50 en 60 lange vakanties door. „Mijn vader kwam er vandaan. Hij was de zoon van de plaatselijke schilder en caféhouder. Een wonderlijke combinatie, maar in die tijd heel normaal. Terwijl mijn grootvader op de ladder stond, runde grootmoeder het ca fé." Het pand aan de markt staat er nog al tijd. „Het is nu een restaurant. Ik heb er wei eens gegeten. Heel herkenbaar. Eens per jaar was er een grote veemarkt. Dan zat de kroeg stampvol. Twee borrels per klant, niet meer. Dat was bij een gereformeerd ca fé gebruikelijk." Herman Pleij (71). Emeritus hoogleraar his torische Nederlandse letterkunde. Publi cist. En ook cultuurhistoricus en publicist. In zijn nieuwste boek Moet kunnen laat hij zich opnieuw in de rol zien waarin het gro te publiek hem de laatste jaren heeft leren kennen: als exegeet van vaderlandse volks gebruiken en kenner van typisch Neder landse tradities, van het poldermodel en Sinterklaas tot het inmiddels alom tegen woordige Oranje-gevoel. „Buitenlanders denken vaak dat wij ex treem nationalistisch zijn. In werkelijkheid is dat niet het geval. Nederlanders zijn juist extreem individualistisch. Afgezien van die rare, atypische periode rond koning Wil lem I is er hier nooit één persoon de baas geweest. Achter de dijken was sinds de late middeleeuwen de macht per definitie ge spreid. „Helden worden bij ons niet vereerd en in ons volkslied wordt hoofdzakelijk ge klaagd. Ruziemaken doen we graag, maar uiteindelijk wordt alles aan tafel opgelost. Dat is ook het beeld dat je ziet bij onze talk shows: in het buitenland zie je een intervie wer met naast hem een gast, bij ons zit ie dereen aan tafel." In Moet kunnen schetst hij op soms hilari- INTERVIEW sche wijze de beelden zoals die in binnen- en buitenland van Nederland en de Neder landers bestaan, vanaf de late middeleeu wen tot nu. Oude reisverslagen, schilde rijen, pseudohistorische teksten over de Ba taven, maar ook reclameuitingen van Al- bert Heijn en persoonlijke observaties zo als die uit zijn eigen familiegeschiedenis vormen het bronnenmateriaal waaruit hij put. „In feite gaat het om een reeks persoonlij ke, nogal speculatieve essays. Ik probeer dingen te verbinden, lange lijnen te trek ken in de geschiedenis. Mensen hebben de neiging grote, schokkende gebeurtenissen aan te wijzen als momenten van grote ver andering, maar niets is minder waar. Na de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh is niet opeens alles veranderd. Als je goed kijkt, zie je dat Nederland juist heel taaie tradities kent die al eeuwenlang be staan. Tradities die sterk genoeg zijn om grote schokken op te vangen en die slechts langzaam veranderen. „Wat wij als typisch Nederlandse eigen schappen zien (hard werken, zelf bepalen wat goed is, voor jezelf kunnen zorgen, zui nigheid, doe maar gewoon) kwam in feite al in de middeleeuwen voor. „Ik denk dat de Nederlandse samenleving zoals wij die kennen, in zekere zin onder druk staat. Op dit moment gaan er te veel grote dingen mis. De zorg, de Fyra, fusies in het onderwijs, de introductie van Ameri kaanse managementsystemen die ons we zensvreemd zijn: het zorgt allemaal voor onrust. Als een organisatie te groot wordt, verliest de top het contact met de werk vloer. We zijn in dit land heel goed in het ontwikkelen van ideeën, maar minder in de uitvoering daarvan. Dan ontstaan er meestal toch weer ruzies en oefenen we te weinig controle uit. Dat zie je nu op een he leboel terreinen gebeuren." Toch is hij niet bezorgd. „Er gaat gewoon ook veel goed. De integratie van buitenlan ders bijvoorbeeld. Dan kun je schreeuwen dat ze hun bikinilijn moeten scheren, maar de werkelijkheid is dat hun integratie aan merkelijk sneller en beter verloopt dan bij voorbeeld die van de katholieken. Veertig jaar geleden waren buitenlanders nog schoonmaker, zanger, werkeloos of, in een enkel geval, voetballer. Nu zijn ze advocaat, maatschappelijk werker, chirurg of zelfs burgemeester van de tweede stad van Ne- Dizzie is hét online boekenplatform van deze krant en staat vol nieuws, re censies, interviews en informatie. Markeer de boeken die je wilt lezen, houd digitale boekenplanken bij en koop boeken online op Dizzie.nl. Ca naar Dizzie.nl RECENSIE BLOG Hoe krijg je een 15-jarige jongen met zijn smartphone en games voor de Xbox One aan het lezen? Raadpleeg op Dizzie.nl de recensie van Het fregatschip Johanna Maria van Arthur van Schendel. Vier schrijvers presenteerden tijdens het jaarlijkse Wintertuinfestival in Nij megen hun chapbooks. Dat zijn klei ne publicaties waarin auteurs een voorproefje geven. Recensent Merel Dado blogt erover op Dizzie.nl KINDERBOEK door Rob Krabben EERSTE TWEEDE DERDE Het dierenboek Het dierenboek Katie Scott en Jenny Broom 108 blz Lannoo 19,99 euro Het Nederland van Herman Pleij door Herman Haverkate Het fregatschip Johanna Maria Arthur Schendel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 12