I I I 1 Dubai International is een van de snelst groeiende luchthavens ter wereld én misschien wel de meest ambitieuze. Op dit mo ment verstouwt het inter nationale knooppunt al 180.000 passagiers per dag (dik 65 miljoen per jaar). In 2020 moeten er jaarlijks 95 miljoen passagiers soepel door de aan komst- en vertrekhallen worden geleid. Althans, dat was het plan. Zoals het er nu naar uitziet wordt die mijlpaal al in 2018 bereikt. De bouw van terminal drie, met een vloer oppervlakte van 160 voetbalvelden de grootste luchthaventerminal ter wereld, was de rode draad in het eerste seizoen van Ultimate airport Dubai. „Ik vroeg me wel af of we daar nog overheen konden", zegt Ed Sayer, bij National Geographic Channel verantwoordelijk voor de serie. „Maar gelukkig had de opknapbeurt van de landingsbanen die daarna in de plan ning stond, alles in zich voor nog meer spannende televisie." De megaklus moet in zes weken moet worden geklaard: klokje rond met een le ger van vijfduizend werkmannen, terwijl de luchthaven gewoon open blijft. John Taylor, chef van de buitenwerkzaamhe den, geeft in een busje een rondleiding over het luchthaventerrein. Zijn stressbe stendigheid werd bij de opnames van de realityserie aardig op de proef gesteld. „Ik had nu niet alleen een aannemer met zijn ploeg, maar ook een filmploeg die ik vei lig van de ene naar de andere kant van de taxibanen moest zien te krijgen. Ik geef het je te doen als er elke anderhalve mi nuut een vliegtuig landt of opstijgt." Het busje rijdt langs de privéterminal van de sjeik van Dubai en zijn familie. „Ik mag voor de verbouwing overal aanko men, behalve aan dit gebouw", lacht Tay lor, terwijl hij even wacht tot een enorme A380 van de nationale luchtvaartmaat- Groot, groter, grootst, luidt het credo in Dubai. De luchthaven is daar geen uitzondering op. Landingsbanen opknappen met vijfduizend man, terwijl de vliegtui gen komen en gaan. Het is er de gewoonste zaak van de wereld. schappij Emirates voorbij is getaxied. Ultimate Airport Dubai laat alle facetten van de luchthaven met 90.000 werkne mers zien. Van de lopende band waar de vliegtuigmaaltijden worden geassem bleerd tot het controlecentrum van Emira tes, waar op een enorme wereldkaart vol bewegende stipjes alle vliegtuigen live worden gevolgd. „Bij de start van het eer ste seizoen waren ze nog wel bang om als een stel idioten te worden neergezet", lacht Sayer. „Maar voor de tweede serie gingen de deuren wijd open. We moch ten overal meekijken, tot in de hyperge voelige verkeerstoren." Toch ga je onvermijdelijk dingen missen, ook al loop je met vier tot vijf cameraploe gen rond, erkent hij. „Dat is altijd een gro te frustratie bij dit soort televisie. Geluk kig hebben ze bij de douane een aardig helder beeld van welke vluchten de groot ste problemen opleveren. Als het vlieg tuig uit Tadzjikistan aankomt, kunnen we de camera's alvast in de beste positie par keren." Elke aflevering moet precies de juiste mix van verhalen bevatten om alle kijkers te vreden te houden. „Natuurlijk filmen we bij de douane, met name mannelijke kij kers zijn dol op drugssmokkelaars die in de kraag worden gegrepen. Maar we beste den ook aandacht aan het dagelijks leven op de luchthaven. Passagiers die hun vlucht dreigen te missen, dat zijn weer ty pisch verhalen waar vrouwelijke kijkers van smullen." Een van de sterren in die afdeling is Mei Sabharwal, al tien jaar manager airport ser vices. Op torenhoge stiletto's zoeft ze door de terminals om op doortastende wijze problemen met passagiers op te los sen. Dankzij het succes van de serie die in 170 landen en in 45 talen wordt uitgezon den, wordt ze inmiddels regelmatig her kend. „Al hangt het er wel vanaf hoe ik mijn haar heb. Als ik werk, zit het meestal strak naar achteren, met los haar herkent bijna niemand me." Ze krijgt de meest vreemde verzoeken. „'Oh, jij bent het', roept een passagier dan naar me. 'Je kunt ons vast helpen met een gróót probleem. Wat is de wisselkoers voor ponden?"' Sabharwals toch al gestoord drukke baan werd door de opnames voor de NGC-serie nog iets ingewikkelder. Ze moet aan de ene kant de privacy van de passagiers be waken, maar wandelt wel met een came raploeg in haar kielzog door de brede gan gen. Ze trekt daarin wel een lijn. Passa giers die relaxen in de eersteklas lounge, waar exclusieve flessen whisky van 5.000 dollar per fles naast een cognac van 3.500 dollar staan uitgestald in de exclusieve du ty free shop, worden niet lastiggevallen. Ook sterren die in Dubai aankomen, wor den over het algemeen met rust gelaten. „We hebben een naam hoog te houden als het gaat om de bescherming van de pri vacy van onze klanten", zegt Sabharwal vastberaden. De eerste aflevering van het nieuwe sei zoen is de mix dik in orde. Passagiers met levende slangen en' aapjes in hun bagage, een A380 die met motorpech terugkeert naar de luchthaven. Een man die met een tas vol heroïne langs de douane probeert te glippen, waar in het ergste geval de doodstraf op staat, en peperdure bolides die zonder brokstukken in de buik van een vliegtuig moeten worden geperst: er is nooit een saaie dag op Dubai airport. door Rivka Croenier Mei Sabharwal, manager airport services op Dubai International, krijgt de meest vreemde verzoeken en vragen van reizigers. „Wat is de wisselkoers voor ponden?" Ultimate airport Dubai II. Vanaf zaterdag 4 de cember bij NGC, 22.00 uur. reageren? >9/ media@depersdienst.nl Slangen, heroïne en motor 1 ai£ijjw<w>'nijijT"* W. iSS asS?I pgfgf mpi* V- .r-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 85