BN'ers spotten
18 REIZEN
ALTIJD ONDERWEG
Derk Bolt
Na een korte wandeling langs het
prachtige amfitheater van Verona
is het de hoogste tijd voor een
espresso op een van de vele ter
rassen langs het aanpalende plein.
Zonder op te letten, kies ik een zonnige
plek. Om een werkwillige ober te berei
ken, moet ik mijn nek in talloze standen
draaien en in een ervan ontdek ik een
vrouw die achter mij zit. Gebogen over
een laptop, duidelijk bezig met gewichtige
activiteiten. Ineens zie ik het. Het is niet
zomaar een vrouw, het is Floortje Dessing.
Ik ken haar niet persoonlijk, maar daarin
gaat natuurlijk zo meteen verandering ko
men. Even wachten tot ze mij ook ziet
Want ik ga ervan uit dat de herkenning
wederzijds zal zijn. Ze kijkt ineens op,
reageert niet op mijn aanwezigheid, maar
speurt zoekend over het plein. Hmmm,
misschien heb ik het qua bekendheid te
hoog in de bol. Ik besluit op het moment
dat ik me ertoe in staat voel Floortje aan te
spreken. Want hoe toevallig is het dat je
op een willekeurige donderdagochtend in
een van de vele prachtige Italiaanse steden
op een van de talrijke terrassen, precies
gaat zitten aan het tafeltje voor dat van...
Nou, vult u verder zelf maar in.
Na de koffie ga ik op haar af, steek mijn
hand uit en noem haar naam. Verbijsterd
kijkt ze me aan en antwoordt in een soort
Duits dat ik me vergis. Ze is Machteld uit
Oostenrijk. Even denk ik aan een grapje.
Maar ze spreekt zo'n raar dialect, dat ik
niet lang kan blijven twijfelen.
Twee dagen later zit ik op een terrasje in
Milaan. Ergens bij de beroemde en natuur
lijk in de steigers staande Duomo. Een luid
ruchtige groep internationale gasten zit
aan een grote tafel te pimpelen. Sportver
slaggevers uit vele windstreken, denk ik.
Men spreekt Engels, maar ieder met een
andere tongval. Ineens staat een van hen
op. Ik heb hem al heel lang niet meer in le-
Alleen de naam al heeft
een magische klank:
Poolcirkel Express. Ga mee
vanuit Stockholm in
Zweeds-Lapland de grens
over, verlaat de poolcirkel
via Noors-Lapland en
eindig langs de iconische
Noorse fjorden in Oslo.
En dat zo veel mogelijk
met de trein.
Ruimte, rust, uitgestrektheid
en natuurschoon; dat zijn de
vier kernwoorden van Noor
wegen en Zweden. Dat de
poolcirkel door het noorden
van beide landen loopt, geeft
ze ook nog eens een haast ma
gische air. Maar is dit gebied door de ruige
natuur niet onbereikbaar? Zijn de afstan
den niet te groot om zelf te rijden? En zijn
er überhaupt wel wegen?
De Nederlandse treinspecialist Incento
heeft daar een antwoord op bedacht: zo
veel mogelijk alles met de trein afleggen.
En waar dat niet mogelijk is, met de bus en
de boot reizen. Alle spoorboekjes zijn op el
kaar afgestemd, de plaatsen gereserveerd,
de accommodaties en excursies geregeld,
en een tourmanager aan boord leidt alles
in goede banen. Onbezorgd reizen door
een van Europa's meest ruige gebieden is
ineens voor iedereen haalbaar.
De eerste honderden kilometers vanuit de
mooie Zweedse hoofdstad Stockholm spre
ken niet meteen tot de verbeelding. De on
metelijke bossen rijgen zich aaneen, regel
matig onderbroken door een meertje of ri
vier. Dat verandert als we ons melden bij
de Inlandsbanan, een boemel- en toeristen-
trein die alleen tijdens de zomermaanden
rijdt en Midden-Zweden verbindt met
Zweeds-Lapland. Het treintje bestaat uit
niet meer dan twee wagons, waarbij er on
gestoord binnengelopen kan worden bij
machinist Anders Dahl, die na zijn pen
sioen nog dagelijks op de trein terug te vin
den i& „Dit is nog een nostalgische trein
reis, waarbij je echt contact met de reizi
gers hebt en we gewoon kunnen stoppen
als we willen", legt Dahl uit.
Dat blijkt al snel als we de brug over de Pi-
te Alv-rivier naderen. Het spoor en de au
to's moeten de brug delen. Anders sluit de
hekken zelf met de hand, waarna we met
z'n allen de brug overlopen, stapvoets ge
volgd door de trein. Ook bij de poolcirkel
gaat het allemaal gemoedelijk. We stoppen
bij een minuscuul platform. Aan de ene
kant van de rails staat een groot bord dat
duidelijk maakt dat we op de poolcirkel
staan. Aan de andere kant zien we diverse
palen die markeren hoe de poolcirkel visu
eel door het landschap loopt.
Aan het einde van de Inlandsbanan is het
noordelijkste puntje van Scandinavië per
spoor bereikt. Vanaf hier gaat de Ofotba-
nen westwaarts naar de Noorse plaats Nar
vik. De Ofotenspoorlijn is gebouwd voor
het vervoer van ijzererts van de mijnen in
Kiruna naar de havenstad Narvik. De in
1902 geopende spoorlijn was in die tijd de
koudste en de meest noordelijk gelegen
spoorlijn ter wereld. Het 42 kilometer lan
ge traject is een meesterstuk van spoorweg
architectuur.
Het is niet bij het vervoer van alleen ijzer
erts gebleven. Ook passagiers kunnen in
middels genieten van de fraaie tocht langs
diepe fjorden, ruige bergen en barre berg
plateaus rond de poolcirkel. Wel is de nos
talgische boemeltrein van de Inlandsbanan
ingeruild voor een modern exemplaar.
Vanaf Narvik is het noodzakelijk de bus te
pakken, want pas 100 kilometer zuidelijker
Dit is nog zo'n
nostalgische treinreis,
waarbij je echt contact
met de reizigers hebt
ligt er weer een spoor, dat we bij Fauske op
pakken. Vanaf hier doorkruisen we bijna
heel Noorwegen met de trein. We maken
tussenstops in veel prachtige plaatsen. Zo
als in de provinciehoofdstad Trondheim.
De trein houdt bovendien halt in Bergen,
dat wel de toegangspoort tot het fjordenge-
bied wordt genoemd.
Wij bereiken het wereldberoemde fjorden-
gebied met de Raumabanen, een ronduit
spectaculaire spoorlijn van DomMs naar
Andalsnes, aan de oever van de Romsdalf-
jord. Onderweg wordt de Raumarivier ge
volgd en de Trollveggen (Trollmuur) gepas
seerd, de hoogste verticale rots in Europa.
Bij Andalsnes houdt het spoor op. Om het
fjordengebied te verkennen, moeten we
verder met de boot en de bus.
Net als de poolcirkel biedt ook het fjorden-
COLOFON
eindredactie
Jan van Mullem
vormgeving
Birgitta Hermans
advertentieverkoop
Wegener Media
Nationale Verkoop
verkoop.dagbladen@wegener.nl
reageren?
reizen@depersdienst.nl
Poolcirkel
Express
door Jaap van Splunter
NOORWECE
Ceiranger
FlSmJ -
Bergen 3
Stockholm
De Inlandsbanan op de spoor- en autobrug
over de Pite Alv-rivier. foto's Jaap van Splunter
Anders Dahl, machinist
De prachtige bergweg Trollstigen.