BN'ers spotten 18 REIZEN ALTIJD ONDERWEG Derk Bolt Na een korte wandeling langs het prachtige amfitheater van Verona is het de hoogste tijd voor een espresso op een van de vele ter rassen langs het aanpalende plein. Zonder op te letten, kies ik een zonnige plek. Om een werkwillige ober te berei ken, moet ik mijn nek in talloze standen draaien en in een ervan ontdek ik een vrouw die achter mij zit. Gebogen over een laptop, duidelijk bezig met gewichtige activiteiten. Ineens zie ik het. Het is niet zomaar een vrouw, het is Floortje Dessing. Ik ken haar niet persoonlijk, maar daarin gaat natuurlijk zo meteen verandering ko men. Even wachten tot ze mij ook ziet Want ik ga ervan uit dat de herkenning wederzijds zal zijn. Ze kijkt ineens op, reageert niet op mijn aanwezigheid, maar speurt zoekend over het plein. Hmmm, misschien heb ik het qua bekendheid te hoog in de bol. Ik besluit op het moment dat ik me ertoe in staat voel Floortje aan te spreken. Want hoe toevallig is het dat je op een willekeurige donderdagochtend in een van de vele prachtige Italiaanse steden op een van de talrijke terrassen, precies gaat zitten aan het tafeltje voor dat van... Nou, vult u verder zelf maar in. Na de koffie ga ik op haar af, steek mijn hand uit en noem haar naam. Verbijsterd kijkt ze me aan en antwoordt in een soort Duits dat ik me vergis. Ze is Machteld uit Oostenrijk. Even denk ik aan een grapje. Maar ze spreekt zo'n raar dialect, dat ik niet lang kan blijven twijfelen. Twee dagen later zit ik op een terrasje in Milaan. Ergens bij de beroemde en natuur lijk in de steigers staande Duomo. Een luid ruchtige groep internationale gasten zit aan een grote tafel te pimpelen. Sportver slaggevers uit vele windstreken, denk ik. Men spreekt Engels, maar ieder met een andere tongval. Ineens staat een van hen op. Ik heb hem al heel lang niet meer in le- Alleen de naam al heeft een magische klank: Poolcirkel Express. Ga mee vanuit Stockholm in Zweeds-Lapland de grens over, verlaat de poolcirkel via Noors-Lapland en eindig langs de iconische Noorse fjorden in Oslo. En dat zo veel mogelijk met de trein. Ruimte, rust, uitgestrektheid en natuurschoon; dat zijn de vier kernwoorden van Noor wegen en Zweden. Dat de poolcirkel door het noorden van beide landen loopt, geeft ze ook nog eens een haast ma gische air. Maar is dit gebied door de ruige natuur niet onbereikbaar? Zijn de afstan den niet te groot om zelf te rijden? En zijn er überhaupt wel wegen? De Nederlandse treinspecialist Incento heeft daar een antwoord op bedacht: zo veel mogelijk alles met de trein afleggen. En waar dat niet mogelijk is, met de bus en de boot reizen. Alle spoorboekjes zijn op el kaar afgestemd, de plaatsen gereserveerd, de accommodaties en excursies geregeld, en een tourmanager aan boord leidt alles in goede banen. Onbezorgd reizen door een van Europa's meest ruige gebieden is ineens voor iedereen haalbaar. De eerste honderden kilometers vanuit de mooie Zweedse hoofdstad Stockholm spre ken niet meteen tot de verbeelding. De on metelijke bossen rijgen zich aaneen, regel matig onderbroken door een meertje of ri vier. Dat verandert als we ons melden bij de Inlandsbanan, een boemel- en toeristen- trein die alleen tijdens de zomermaanden rijdt en Midden-Zweden verbindt met Zweeds-Lapland. Het treintje bestaat uit niet meer dan twee wagons, waarbij er on gestoord binnengelopen kan worden bij machinist Anders Dahl, die na zijn pen sioen nog dagelijks op de trein terug te vin den i& „Dit is nog een nostalgische trein reis, waarbij je echt contact met de reizi gers hebt en we gewoon kunnen stoppen als we willen", legt Dahl uit. Dat blijkt al snel als we de brug over de Pi- te Alv-rivier naderen. Het spoor en de au to's moeten de brug delen. Anders sluit de hekken zelf met de hand, waarna we met z'n allen de brug overlopen, stapvoets ge volgd door de trein. Ook bij de poolcirkel gaat het allemaal gemoedelijk. We stoppen bij een minuscuul platform. Aan de ene kant van de rails staat een groot bord dat duidelijk maakt dat we op de poolcirkel staan. Aan de andere kant zien we diverse palen die markeren hoe de poolcirkel visu eel door het landschap loopt. Aan het einde van de Inlandsbanan is het noordelijkste puntje van Scandinavië per spoor bereikt. Vanaf hier gaat de Ofotba- nen westwaarts naar de Noorse plaats Nar vik. De Ofotenspoorlijn is gebouwd voor het vervoer van ijzererts van de mijnen in Kiruna naar de havenstad Narvik. De in 1902 geopende spoorlijn was in die tijd de koudste en de meest noordelijk gelegen spoorlijn ter wereld. Het 42 kilometer lan ge traject is een meesterstuk van spoorweg architectuur. Het is niet bij het vervoer van alleen ijzer erts gebleven. Ook passagiers kunnen in middels genieten van de fraaie tocht langs diepe fjorden, ruige bergen en barre berg plateaus rond de poolcirkel. Wel is de nos talgische boemeltrein van de Inlandsbanan ingeruild voor een modern exemplaar. Vanaf Narvik is het noodzakelijk de bus te pakken, want pas 100 kilometer zuidelijker Dit is nog zo'n nostalgische treinreis, waarbij je echt contact met de reizigers hebt ligt er weer een spoor, dat we bij Fauske op pakken. Vanaf hier doorkruisen we bijna heel Noorwegen met de trein. We maken tussenstops in veel prachtige plaatsen. Zo als in de provinciehoofdstad Trondheim. De trein houdt bovendien halt in Bergen, dat wel de toegangspoort tot het fjordenge- bied wordt genoemd. Wij bereiken het wereldberoemde fjorden- gebied met de Raumabanen, een ronduit spectaculaire spoorlijn van DomMs naar Andalsnes, aan de oever van de Romsdalf- jord. Onderweg wordt de Raumarivier ge volgd en de Trollveggen (Trollmuur) gepas seerd, de hoogste verticale rots in Europa. Bij Andalsnes houdt het spoor op. Om het fjordengebied te verkennen, moeten we verder met de boot en de bus. Net als de poolcirkel biedt ook het fjorden- COLOFON eindredactie Jan van Mullem vormgeving Birgitta Hermans advertentieverkoop Wegener Media Nationale Verkoop verkoop.dagbladen@wegener.nl reageren? reizen@depersdienst.nl Poolcirkel Express door Jaap van Splunter NOORWECE Ceiranger FlSmJ - Bergen 3 Stockholm De Inlandsbanan op de spoor- en autobrug over de Pite Alv-rivier. foto's Jaap van Splunter Anders Dahl, machinist De prachtige bergweg Trollstigen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 78