Haar man heeft theaters, Janine van den Ende heeft een goed oog voor moderne kunst. En hij voedde weer haar perfecte gevoel voor details. „Mag ik even kijken? Dit is zo mooi." SPECTRUM 11 interview „Ja, precies. Daarmee kun je het wel vergelijken." Perfectionisme. Dat is het. „Je bent ge voelig voor details", zegt haar rechter hand Patricia Khemili-Kok. Of, zoals Janine haar noemt, 'Patries'. „Zij weet alles van me." Patricia zweeft onopval lend om haar heen, maar staat direct klaar zodra Janine haar nodig heeft. „Ze gaat altijd tot het gaatje", verze kert de rechterhand. „Ze weet alles uit iedereen te halen, zodat mensen min stens 120 procent van zichzelf geven." Janine herkent zich wel in die om schrijving. „Dat maakt dat ik soms ver velend kan zijn voor anderen", erkent ze zonder gêne. „Dat kan soms heel ir ritant zijn. Waar ik ook ben, ik zie al tijd de dingen die niet kloppen. In dat opzicht lijk ik veel op Joop." Ze lacht voluit. „Apart he, dat dat samen gaat." Dan, serieus: „Sommigen vinden dat perfectionisme vervelend. Soms zuch ten ze en doen toch hun eigen ding. Maar later komen ze vaak terug om te zeggen: 'je hebt gelijk'." Niet dat ze een dwingeland is. Verre van dat. „Ik was een onstuimige pu ber. Ik kon slecht tegen onrecht. Als er conflicten waren, wilde ik die uit praten. Daarnaast wilde ik knokken voor de dingen waarin ik geloofde. Ik was goed in het opzoeken van ruzie zodra ik boos werd. Dat had alles te maken met het onhandige gedrag van een puber: je weet dan nog niet hoe je dingen onder woorden kunt brengen. Gelukkig kan ik daar nu beter mee omgaan." Meneer pastoor stimuleerde, onbe doeld, dat felle karakter van de jonge Janine. „Ik hoefde van hem niet meer te biechten. 'Als je altijd maar eerlijk bent', zei hij. Dat heb ik als kind soms iets te letterlijk opgevat. Mijn oudere broer heeft me steeds gewaarschuwd: jouw eerlijkheid gaat je een keer par- Waar ik ook ben, ik zie altijd de dingen die niet kloppen. In dat opzicht lijk ik op Joop ten spelen. Hij kreeg natuurlijk gelijk. Maar de kern blijft: ik wil eerlijk zijn. Joop heeft dat ook; daar vinden wij el kaar in." Dat is niet altijd makke lijk, benadrukt ze. „Maar Joop heeft mij het gevoel gegeven dat er altijd wel een oplos sing komt, wat er ook gebeurt. Daar door heb ik vertrouwen gekregen in mijn eigen intuïtie. Hoe groot de uit dagingen ook zijn, ik neem niet zo maar alles wat anderen zeggen voor zoete koek aan. Als ik het ergens niet mee eens ben, blijft er iets knagen. Dus kom ik daar altijd op terug; ik laat het er dan niet bij zitten. Dat ge beurt in mijn werk, maar ook thuis." Ze onderbreekt het gesprek. „Mag ik even kijken? Dit is zo mooi." Op de El be vaart het containerschip Atlantic Compas voorbij. In stilte volgt ze de kolos. Dan: „Bij twijfel vertrouw ik op mijn intuïtie. Soms zoek ik naar beves tiging. Dan is het prettig om terug te vallen op de mensen om me heen. Op die momenten vind ik het heerlijk om onze kinderen, Iris en Vincent, bij me te hebben. Zij vormen de basis van ons bestaan. Dat meen ik echt: bij onze kinderen word ik rustig." Ze vertelt met plezier over de foto's van Erwin Olaf. Over de keuze van de modellen („Een heel mooie havenar beider, een prachtige kerel, lekker be zweet"), over de opnames op locatie („Het leek wel een filmcrew die elke keer kwam opdraven") en over de eindresultaten („Vind je ze mooi?"). „Erwin wilde steeds mijn mening ho ren. Ik ken niet veel kunstenaars die dat toelaten." Haar gevoel voor detail heeft daarbij geholpen. „Ik heb een jaar stage gelo pen bij Herman van Veen. Bij hem leerde ik continu vragen te stellen: waarom doen we dit, waarom dat? Later werkte ik als uitvoerend produ cent bij de 2,3 show. Ook daar was ik steeds bezig met details; Joop is daar in mijn leermeester geweest. Die ma nier van kijken zit in mijn hoofd. Er win heeft dat ook; dat maakt het zo leuk om met hem te werken." Kunst. Haar oude schoolvriend Paul Andriesse liet haar er kennis mee ma ken. Jaren later riep Janine hem te hulp bij het samenstellen van haar eer ste grote expositie. „Paul nam me overal mee naar toe. Soms begreep ik «Als ik dan eens zei 'dat kan mijn kleine zusje ook', kreeg ik enorm op mijn donder helemaal niets van wat ik zag. Hij heeft mij leren kijken. Als ik dan eens zei 'dat kan mijn kleine zusje ook', kreeg ik enorm op mijn donder. 'Hoe durf je dat te zeggen', reageerde Paul dan boos." Tegenwoordig maakt ze exposities op maat voor theaters van Stage Enter tainment. Daarvoor verstrekt ze, als een van de weinige particuliere mece nassen in onze tijd, ook opdrachten aan kunstenaars als Erwin Olaf. „Ik zeg niet dat ik er verstand van heb. Ik vind iets mooi of niet. Waar het mij om gaat, is het creëren van een pretti ge sfeer. Dat vind ik thuis belangrijk, maar ook in onze theaters. Joop heeft me ertoe gedreven ervoor te zorgen dat alles klopt. Dat tekende indertijd ook de sfeer in de tv-studio's in Aal smeer: zoeken naar perfectie, naar sfeer en het leuk hebben met elkaar. We gingen allemaal voor hetzelfde." Uiteindelijk zette ze zelf de stap om op persoonlijke titel kunst uit te zoe ken voor de theaters. „Joop stuurde me naar Caïro om spullen voor de in richting van het restaurant van het Circustheater te zoeken. Daar ging de musical Aida draaien. Onze gids in Cairo zei steeds dat we naar zijn werk moesten komen kijken. Op de laatste dag hadden we een uurtje over en ben ik met Patries naar zijn huis ge gaan. Dat hing vol met moderne kunst. Het leek wel of ik koorts kreeg. Ik heb meteen Joop gebeld en gezegd: 'Ik sta in een galerie, wat vind je er van als ik alles mee naar Nederland neem?' Zo is het balletje gaan rollen." Het gaat om kansen krijgen. „Ik ge loof dat dingen gebeuren op het mo ment dat ze moeten gebeuren. Dat geldt ook voor mijn ontmoeting met Joop. Hij nam mij destijds apart in de kleedkamer van Ted de Braak om te vertellen dat mijn vader was overle den. Daarna bracht hij me naar huis. Er is toen verder niets gebeurd; dat kwam pas later. Maar dat hij me die boodschap moest vertellen... Is dat toe val? Jij mag het zeggen." ZATERDAG 29 NOVEMBER 2014 Tk ben soms vervelend voor anderen' reageren? spectrum@depersdienst.nl Janine van den Ende. foto HH Links: werk van Erwin Olaf in het Theater an der Elbe, foto Morris Mac Matzen Janine Klijberg (1956) studeer de aan de Aca demie voor Ex pressie door Woord en Ge baar in Utrecht. Ze was betrok ken bij veel tv- en theater shows. In 1988 trouwde ze met Joop van den Ende. Ze is on der meer lid van de Raad van Commissa rissen van het internationale theaterbedrijf Stage Entertain ment, mede-op richter van de VandenEnde Foundation en moeder van twee kinderen. V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 71