10 SPECTRUM e neemt meteen de regie in handen. Op een charmante ma nier. Of we elkaar met je en jij aanspre ken of met u? „Je zegt het maar", moedigt ze me aan. Haar ogen kijken me in dringend aan, nieuwsgierig naar wie ze voor zich heeft. Haar rustige lach sluit elke vorm van dominantie uit. Ja- nine van den Ende (58) doet alles om het haar gast naar de zin te maken. Met simpele handgebaren en vragen. Of ik wat wil drinken? Een koekje mis schien? Nog een glaasje water? En: „Zullen we eerst een rondje lopen?" We treffen elkaar in Theater an der Elbe in Hamburg. De nieuwste aan winst van Stage Entertainment met plaats voor 1.850 gasten. Ontworpen door de Nederlandse architect Arno Meijs. „Hij begrijpt wat wij mooi vin den." Een enorme glazen pui aan de voorkant. Binnen grote, witte muren die Janine van kunst voorziet. De fo to's van Erwin Olaf, die zij liet ma ken, spatten van de muur. We lopen de enorme trap op naar de eerste verdieping. Rode vloerbedek king. Fenomenaal uitzicht op de Elbe. Ze twijfelt. Hangt en staat alles goed? Heeft ze de juiste keuzes gemaakt? Wat zullen de Duitsers ervan vinden? „Ik kreeg het niet in de-vingers", ver telt ze. „Het zijn grote muren. Dat maakte me heel lang onzeker over dit project. Maar toen Joop voor de eerste keer kwam kijken, wist ik: het is oké. Ik heb hem in tijden niet zo enthou siast gezien." Duitsers zijn heel kritisch, weet ze uit ervaring. „Ik ben bang dat ze het af keuren. Vorige week had ik nog het ge voel van: als we het overslaan, slaan we het over. Ik heb hier twee jaar aan gewerkt. Ik voelde me lang onzeker, ben angstig geweest en emotioneel. Het is een creatieve prestatie, dus dan mag je je wel even wiebelig voelen." Zoiets als acteurs die na een lange re petitieperiode voor het eerst de con frontatie met het publiek aangaan? door Martin Hermens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 70