t I II I 4 SPECTRUM interview Karin van den Broeke is het gezicht van de Protestantse Kerk in Nederland. Waar leidde dat de afgelopen twee jaar toe? KARIN VAN DEN BROEKE PKN Karin van den Broeke uit Wis- senkerke werd januari vorig jaar voor vijfjaar verkozen tot preses van de Protestant se Kerk in Nederland (PKN). Sindsdien is zij het gezicht naar buiten toe van de groot ste protestantse geloofsgemeenschap. Zij sprak zich vorig jaar in de krant uit voor een warme kerk. Hoe staat de vlag erbij? Tien vra gen aan de eerste vrouwelijk 'paus' van Protes tants Nederland. Zij neemt geen blad voor de mond. Over de problemen rond de Nieuwe Kerk in Middelburg erkent ze volmondig dat er veel mis ging. U zei tijdens het vraaggesprek van twee jaar gele den in de PZC dat u een warme kerk wilde. Hoe wordt daar gestalte aan gegeven? „Op alle niveaus doen we ons best om oog te hebben voor mensen en voor menselijke waar digheid. Dat blijkt uit momenten dat we als landelijke kerk(en) in beeld komen. Een dienst voor verdraagzaamheid op televisie, vier dagen nadat in Nederland het polariseren de 'minder, minder, minder' klonk. Een her denkingsdienst 'Verbonden in Verdriet', na de ramp met de MH17. Opkomen voor vluchtelin gen, met onder meer een uitspraak van het Eu ropees Comité voor Sociale Rechten tot ge volg. Maar ook dichterbij proberen we bij te dragen aan een kerk waarin we naar elkaar om zien. In de synode hebben we ingevoerd dat we over belangrijke onderwerpen eerst 'ge woon' met elkaar praten, voordat moties, te genvoorstellen en amendementen op tafel ko men. Moderamenleden bezoeken regelmatig gemeenten en classes, om te weten wat er leeft. Bij de viering van het tienjarig bestaan van de Protestantse Kerk in Nederland organi seerden we een landelijke dag voor alle domi nees en kerkelijk werkers, om de saamhorig heid in de beroepsgroep te versterken." U streeft naar een kerk waar mensen zich niet zo druk maken over teruglopende ledentallen, maar waar ze trots op zijn. Lukt dat? „Landelijk zijn we begonnen met een project 'kerk 2025'. Luisterend naar en in gesprek met jongeren, ambtsdragers, theologen, externe deskundigen kijken we nog eens goed naar hoe we kerk zijn met elkaar. De Protestantse Kerk in Nederland is een zeer goed georgani seerde kerk. Misschien is het hier en daar nut tig om wat 'organisatielast' weg te halen, zo dat daar niet teveel energie in gaat zitten. We stimuleren nieuwe vormen van kerk-zijn. Tot nu toe zien we die vooral in de Randstad ont staan. De komende tijd hopen we ook wat meer aandacht te besteden aan de kracht van dorpsgemeenten. Lokale gemeenten zijn de belangrijkste dragers van het kerk-zijn. In het project kerk 2025 hopen we hen die trots nog wat meer mee te geven." De overheid doet steeds vaker een beroep op de kerk om bij te dragen aan de participatiemaat schappij. Diverse plaatselijke gemeenten, ook in Zeeland zijn actief op dit vlak. Kan de krimpende kerk dit allemaal wel aan? „Bijzonder is natuurlijk dat kerken van oudsher al lang doen wat men nu van burgers in de participatiesamenleving verwacht. Om zien naar elkaar. In de afgelopen decennia heb ben kerken echter steeds aangegeven dat zorg voor mensen niet afhankelijk moet zijn van liefdadigheid, maar een recht is, waar de over heid garant voor moet staan. Nu er bij de over heid gaten dreigen te vallen in die zorg, is het mooi dat kerken weer laten zien waar ze voor staan. Maar elke gemeente zal ook reëel moe ten zijn. Wat kunnen we waarmaken? Wat past bij onze gemeenschap? Als kerk moeten we geen verantwoordelijkheden van de over heid (terug) over willen nemen. Dat er ge meenten zijn die zich als 'zorgzame kerk' op kunnen stellen en die veel betekenen voor de lokale samenleving, vind ik geweldig. Dat past wel bij onze roeping om oog te hebben voor hen die het niet gemakkelijk hebben." Twisten zoals die zich in de Nieuwe Kerk in Mid delburg voordedenzijn antireclame voor de kerk. Wat doet de PKN eraan om te voorkomen dat re latiefkleine conflicten uitgroeien tot enorme pro porties? „Heel verdrietig wat er in Middelburg gebeurd is. De Protestantse Kerk in Nederland heeft re gionale en landelijke colleges om gemeenten bij conflicten te begeleiden. Jammer genoeg horen die vaak pas dat er iets aan de hand is, als het conflict al flink woedt. En helaas wor den er soms ook vanuit onze colleges, die veel goed werk doen, fouten gemaakt. Dat is in Middelburg niet bepaald behulpzaam ge weest. Dat betreur ik. Momenteel wordt er flink gewerkt aan herstel. Van harte hoop ik dat dat lukt. De gemeente rond de Nieuwe Kerk in Middelburg was een prachtige en bloeiende gemeente. Ik gun het de vele ge meenteleden die er tot voor kort met hart en ziel betrokken waren, dat zij de weg naar el kaar weer vinden en dat zij samen weer ge meente kunnen zijn." U bent de eerste vrouwelijke synodepreses. In de rechterflank van uw kerk is de vrouw in het ambt nog steeds een heet hangijzer. Heeft dat invloed ge had op uw functioneren? „Eigenlijk helemaal niet. Voor mij persoonlijk is het 'vrouw-zijn' niet zo'n thema. Ik was aan vankelijk echter wel een beetje bezorgd hoe dat binnen onze kerk en ook in de oecumene met enkele kerken op het erf van de Reforma tie een rol zou spelen. Mijn ervaringen zijn echter louter positief. Ik heb respect ontmoet voor de ambtsvisie binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Ik kies er overigens voor om de discussie over de vrouw in het ambt niet aan te gaan met kerken en met het deel van onze eigen kerk dat de vrouw in het ambt niet erkent." U bent nu twee jaar synodevoorzitter. Heeft het gebracht wat u er van verwachtte? „Meer dan dat. Als Zeeuwse synodepreses heb je nogal wat reistijd. Dat is eigenlijk het enige dat me zwaar valt. Ik geniet er echter met vol le teugen van om betrokken te zijn bij de kerk in haar volle breedte. Het is spannend en boeiend om de kerk in het maatschappelijk de bat te laten participeren. En wat ik me tevoren minder gerealiseerd had: het is ook geweldig om iets mee te maken van de wereldkerk. Bij de ramp met MH17 ontving ik van kerken we reldwijd berichten van meeleven. En omge keerd was onze lijn naar de kerken in Rusland kort. Onlangs bezocht ik Argentinië en Boli via. In een plaatselijke gemeente in Argentinië herken ik onmiddellijk wat mensen beweegt. In Bolivia zie ik wat de middelen van Kerk in Actie mogelijk maken. Ik vind het geweldig om dat mee te maken en daar ook een beetje- in te kunnen sturen." U komt tijdens synodevergaderingen ontspannen over. Voelt u zich ook zo? „Leuk dat u dat zo opmerkt. Zeker voel ik me ook zo. Synodevergaderingen zijn het hoogte punt van mijn werk. Het is ook de plek waar ik me heel gemakkelijk thuis voel. Ik geniet er van als synodeleden stevig met elkaar in dis cussie willen gaan. We willen de breedte van de kerk immers horen? Ik ben blij als we als moderamen onderwerpen op tafel gelegd heb ben waar synodeleden hun tanden in willen zetten. Daar waar het spannend wordt, heb ben we kennelijk iets te pakken dat er toe doet. Ik ben trots op onze huidige synode. Le den denken constructief en kritisch mee over de koers van onze kerk. Het is echt een plezier om het gesprek van synodeleden enigszins in goede banen te mogen leiden." Hoe gaat u om met kritiek. Bijvoorbeeld rond uw opmerkingen rond de koning, die zich te afzijdig zou houden van de kerk? „De periode na het NRC-interview vond ik heel naar. Als Protestantse Kerk in Nederland zouden wij nooit het initiatief genomen heb ben om de koning aan te spreken over de wij ze waarop hij zich over kerk en geloof uit spreekt. Ik meende mij genuanceerd uitgela ten te hebben. Vervolgens kwam ik mijzelf te gen in de pers als iemand die de koning op het matje wilde roepen. Dat is te gek voor woorden. Voor mij mag religie een plaats heb ben in het publieke domein. Voor mij is het ook helder dat scheiding tussen kerk en staat niet betekent dat de kerk de staat niets te zeg gen heeft. Dat is echter iets anders dan dat ik van onze koning een pleitbezorger van het christelijk geloof zou willen maken. Ik herken me niet in het beeld dat in de pers ontstaan is." U bent behalve PKN-preses ook predikant op Noord-Beveland. Is dat nog steeds te combineren met het werk voor de synode? „Dat is best moeilijk. Ik ben vijfjaar lang met veel plezier dominee geweest van Wissenkerke en Geersdijk. Minder dan drie weken voordat ik preses synode van de Protestantse Kerk in Ne derland werd, ging Wissenkerke-Geersdijk een samenwerkingsverband met Kats-Kortgene aan. Emotioneel voel ik mij daar zeer bij betrok ken. In de praktijk doe ik op Noord-Beveland nu niet veel meer dan regelmatig voorgaan in zondagse diensten. Ik mis het concrete werk in de gemeente wel. Ik had me verheugd op be- zoekwerk in Kats-Kortgene, ik mis het pastora le contact dat ik had in Wissenkerke-Geersdijk. Gelukkig heeft de landelijke kerk er voor ge zorgd dat ik door een fulltime jonge dominee vervangen word. Ruben den Hertog vervangt mij, ik ben hem dankbaar en ik ben blij met de wijze waarop ook hij zich weer inzet voor het prachtige kerkenwerk op Noord-Beveland." Wordt u op straat herkend? „Gelukkig niet altijd. Maar ja, meer dan voor heen. Dat is wel even wennen. En ook wel weer leuk. Ik ben die mensen dankbaar die be grijpen dat ik niet alle namen onthoud van mensen die ik één keer ontmoet. Ik geniet er ook van dat onverwachtse ontmoetingen gele genheid bieden om met elkaar te delen wat mensen van de kerk vinden en verwachten. Niet alles wat ik hoor, kan direct in kerkelijk beleid omgezet worden. Dat neemt niet weg dat ik geniet van de veelstemmigheid van on ze kerk en onze samenleving. EF In Middelburg ging veel mis door Willem Staat Karin van de Broeke (18-06-1963) was van 1992 tot 1997 predikant van de Nederlandse Hervormde gemeente in Kruiningen. Zij werkte van 1997 tot 2008 als studentenpastor in Leiden en is sinds 2008 dominee in de PKN-ge- meente Wissenkerke/Ceersdijk. Sinds die in 2013 werd gekoppeld met Kats/Kortgene heeft ze vier dorpen onder haar hoede. Nadat ze drie periodes naar de sy node (eerst de Nederlandse Her vormde, vanaf 2004 die van de PKN) was afgevaardigd, volgde in 2013 haar benoeming tot preses. De Protestantse Kerk in Neder land (PKN) ontstond in 2004 door de fusie van de Nederlandse Her vormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evange lisch Lutherse Kerk. Een deel van de rechterflank van de Hervormde Kerk ging niet mee met deze samensmelting. Deze bezwaarden gingen vervol gens over tot het stichten van de de Hersteld Hervormde Kerk. De PKN telt circa 2 miljoen leden en is daarmee het grootste protes tantse kerkverband van Neder land.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 64