WERKEN 25 plus uit aan de nabestaanden. Ook waarschuwt de Consumen tenbond dat een uitvaartdeposito niet onder het depositogarantie stelsel valt. Dat stelsel garandeert dat je je spaargeld tot 100.000 eu ro terugkrijgt als een Nederlandse bank failliet gaat. Van 'Den Haag' mag je sinds 2010 ook fiscaal gunstig banksparen voor je uitvaart. Je zet dan eenma lig een groot bedrag op een ge blokkeerde spaarrekening of je legt maandelijks geld in. Dat geld komt pas vrij op het moment dat de uitvaart betaald moet worden. Tot een bedrag van 6.859 euro per persoon hoefje daarover geen be lasting te betalen in box 3. Maar nog geen enkele bank heeft zo'n uitvaartspaarrekening ont wikkeld. „Er is te weinig animo voor bij consumenten om zo'n product in de markt te zetten", zegt Bart van Leeuwen van de Ne derlandse Vereniging van Ban ken. Helaas geldt het belastingvoor deel niet voor uitvaartdeposito's. Er speelt nog een probleem. Veel mensen raken gestrest door mails, Japsn andere digi tale boodschappen die dagelijks op hen af komen. Er ligt een druk op de ontvanger om onmiddellijk te reageren of op zijn minst de boodschap tot zich te nemen. Het leidde er bij de Duitse firma Dameruil toe dat werknemers in vakanties en vrije uren berichten mogen negeren. Ook Volkseigen nam zo'n besluit, om de stress door werkge- relateerde e-mails voor de medewerkers te verminderen. Automatiseerder Ethos pakte het probleem heel anders aan. De onderneming streeft er naar interne e-mails uit te bannen. De zero- mailstrategie is echter geen doel op zich, laat woordvoerder Erica van der Mei we ten. „Het heeft tot doel medewerkers aan het denken te zetten en een gedragsveran dering tot stand te brengen", zegt ze. „Tege lijkertijd biedt het de mogelijkheid zonder risico's te experimenteren met nieuwe vor men van communicatie en samenwerken." Ethos richtte een eigen sociaal netwerk op voor de 86.000 medewerkers: bliekje. Daar in kunnen zij in 7.500 communistes con tact met elkaar hebben. „We hebben op het gebied van e-mail bereikt dat medewer kers in plaats van wekelijks honderd nu nog veertig e-mails krijgen. Het gaat niet al leen om communicatie, maar ook om het kiezen van het juiste digitale gereedschap voor het samenwerken. Zoals, het delen van documenten en het digitaal bijhouden van werkprocessen." Bij een belangrijke boodschap kun je als bedrijf mensen beter bij elkaar roepen In tegenstelling tot Dameruil en Volksei gen stelt Ethos geen regels voor het verwer ken van zakelijke boodschappen. Dat is in herent aan het Nieuwe Werken, vindt Van der Mei. „Het draait daarbij om afspraken over resultaten en niet om aanwezigheid. Wanneer, waar en hoe je het werk doet, is niet relevant. Al geldt dit niet voor alle functies. Waar mogelijk, kun je voor jezelf beslissen hoe je je werk indeelt. Dat geeft de mogelijkheid je eigen ritme te bepalen." Ethos heeft wel de ervaring dat vooral de jonge generatie enthousiast is, maar dat de oudere managers meer moeite hebben met het accepteren van de nieuwe werkwijze. Hoogleraar Kerkhof onderschrijft dat. Vol gens hem gaat de discussie niet over al of geen gebruik van digitale media in de com municatie, maar over het kiezen van het juiste instrument bij de juiste gelegenheid. „In de marketing speelt e-mail een grote rol: het is een geweldig middel om mensen naar je site te krijgen. Je hebt ook goed in zicht in het effect van je campagne. Maar als je een belangrijke boodschap hebt, kun je je afvragen of je als bedrijf dan niet beter je mensen bij elkaar kunt roepen. Bepaalde dingen bespreek je ook veel beter in een persoonlijk gesprek dan via de mail." Digitale communicatie zal nooit meer ver dwijnen. Voor de huidige media komen weer nieuwe methodes in de plaats. Het 'ie dereen altijd online' is onvermijdelijk. „Wen er maar aan dat we online communi ceren. Al is het wel handig met elkaar af te spreken hoe die stroom kan worden inge damd. Daar moeten we ervaring mee op doen, ook hoe bedrijven erin omgaan met hun personeel. Het lijkt mij goed dat niet aan individuele werknemers over te laten." ZATERDAG 29 NOVEMBER 2014 Iln het artikel 'Rentemiddeling geen aantrekkelijk alternatief voor oversluiten' staat dat je aan de bank kunt vragen eventuele renteop slag te schrappen. Hoe werkt dat? Banken brengen een topopslag, ook wel risico-opslag genoemd, in reke ning als de hypotheek niet veel lager is dan de waarde van de woning. Als u voldoende heeft afgelost of als de wo ning voldoende in waarde is gestegen, loopt de bank minder risico. Toch hou den de meeste geldverstrekkers hun kaken dan stijf op elkaar over de moge lijkheid de renteopslag te laten verval len. Informeer bij uw geldverstrekker of u een renteopslag betaalt en of u in aanmerking komt voor verlaging van de rente. Wees er snel bij, want de kans is klein dat u het voor elkaar krijgt om met terugwerkende kracht rente terug te krijgen. 2 Ik ga mijn woning verbouwen. Nu heb ik begrepen dat ik mijn hypotheek dan kan oversluiten naar een hypotheek met Nationale Hypo theek Garantie (NHG). Hoe zit dat? Als u uw huidige hypotheek wil omzet ten in een hypotheek met NHG, moet u iets doen om uw woning te verbete ren. Deze woningverbetering moet blijken uit een taxatierapport. U kunt uw hypotheek alleen oversluiten als de lening lager is dan 265.000 euro. Kijk op www.nhg.nl voor de overige voorwaarden. Het afsluiten van een NHG kost u eenmalig een klein percen tage over het hypotheekbedrag. Door het lagere rentetarief heeft u deze kos ten er meestal al binnen een jaar uit. 3 Onze rente staat nog acht jaar vast We lenen nu tegen een heel aantrekkelijke rente, maar ik vrees dat de rente in die acht jaar wel behoorlijk zal stijgen. Is het ook mogelijk rentemidde ling toe te passen met hogere ren te. Dus om te voorkomen datje rente in een keer heel hard stijgt? Ja, dat kan. De resterende rente en looptijd worden dan verrekend in de nieuwe periode. Dat betekent dat u op dat moment wat meer hy potheekrente gaat betalen. Maar daarmee voorkomt u dat u aan het einde van de looptijd wordt gecon fronteerd met een forse rentestij ging. U spreidt de hogere kosten dan dus over een langere periode uit. Dit geeft meestal geen finan cieel voordeel, maar kan wel meer zekerheid bieden. afstemmen op juiste kanalen Peter Kerkhof, hoogleraar Ethos heeft een openbaar blok over veranderin gen in de digitale communicatie in het bedrijf: t.z.p.:bit.louw1 keurs Peter Kerkhof schrijft op bêtise over digitale communicatieprocessen: wow.peterkerkhof.info reageren? geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 25