Sparen voor je uitvaart, is dat nou wel zo slim? 'Nooit bezuinigen op spullen voor onze kinderen 24 WERKEN De enige zekerheid in het leven is de dood, luidt een tegeltjeswijsheid. En daarmee dus ook je uit vaart. Van alle Nederlanders heeft 70 procent een uitvaartverzeke ring afgesloten. Maar is het niet raar je te verzekeren tegen kosten die uiteindelijk onvermijdelijk zijn? Bij veel uit vaart verzekeraars kun je dan ook sparen voor je uit vaart. Maar of dat nou zo slim is? Een uitvaartverzekering is vooral voordelig voor iemand die op jon ge leeftijd overlijdt. Dan is de pre mie nog niet volledig voldaan, ter wijl het verzekerde bedrag wel he lemaal wordt uitgekeerd. Wie oud wordt, legt vaak te veel in. Een ander nadeel van een uit vaartverzekering is dat soms ach teraf blijkt dat niet alle kosten zijn gedekt en nabestaanden als nog moeten bijbetalen. Je kunt daarom ook kiezen om te sparen voor je uitvaart. Op een ge wone spaarrekening is de rente momenteel ontzettend laag. Bo vendien moet je de verleiding het geld voor andere dingen te gebrui ken, kunnen weerstaan. Veel uitvaartverzekeraars bieden daarom een uitvaartdeposito aan. Dat is een eenmalige storting voor de kosten van de uitvaart. Bij overlijden wordt de begrafenis of crematie betaald uit het ingelegde bedrag en de jaarlijks bijgeschre ven rente. Die rente ligt hoger dan bij een normale spaarreke ning. Bij uitvaartorganisatie Dela krijg je bijvoorbeeld tussen 3 en 6 pro cent rente. De rentepercentages variëren overigens sterk, dus shop pen is wel zo slim en mogelijk profijtelijk. Let daarbij dan ook meteen op de minimale inleg, want die ver schilt sterk tussen de verschillen de uitvaartdeposito's. Bij de ene rekening is er helemaal geen mini male inleg, bij een andere verzeke raar moet je meteen al een paar duizend euro inleggen. Zo'n uitvaartdeposito is sowieso interessant voor ouderen en zie ken die niet meer worden toegela ten tot een uitvaartverzekering. „Voordeel van een uitvaartdeposi to is dat wij geen gezondheidsvra- gen stellen en dat er geen leeftijds grens wordt gehanteerd", ver klaart Romain Groenen van uit- vaartverzekeraar Dela. Ook als je nog jong en gezond bent, kan een uitvaartdeposito in teressant zijn. Bij een uitvaartde posito ben je namelijk niet gebon den aan het uitvaartpakket van de verzekeraar. Er zitten echter wel een paar ad dertjes onder het gras. Blijft er na het regelen van de uitvaart geld over uit het deposito, dan keert niet iedere verzekeraar dat sur- Nederland leerde Jan Smit kennen als zanger. Maar na een loopbaan van vijf tien jaar in de schijnwer pers, is hij inmiddels verworden tot een allrounder in de showbusi ness. Hij presenteert televisiepro gramma's, acteerde in een speel film, is platenproducer en com mentator bij het Eurovisie Song festival. Jan Smit woont met zijn vrouw Lisa en hun kinderen in Volendam. Waarop zou je nooit bezuinigen? „Op spullen voor onze kinderen. Die moeten goed eten, schone luiers en leuke kleren hebben. Dat gaat voor alles." Waarop zou je best kunnen r bezuinigen? „Op mijn auto. Ik rijd een grote Audi Q7, met alles erop en eraan. Dat is een dure wagen. Ik rij hem natuurlijk zakelijk, maar omdat ik hem ook privé gebruik, moet ik er een forse bijtelling voor betalen. Eigenlijk zou ik best een kleinere auto kunnen rijden, maar ik ben wel heel veel onderweg. Mijn werkdagen slijt ik vaak voor de helft in de auto. Dan is het gewoon lekker om een praktische auto te hebben die ruim en veilig is. En ik betaal hem met geld dat ik zelf verdien. Dan mag het toch?" Is je duurste aankoop ooit ook je beste aankoop geweest? „Jazeker. En dan heb ik het over mijn huis. Ik wilde heel erg graag een nieuw huis in het hart van Volendam bouwen. Om dat voor elkaar te kunen krijgen, heb ik een bestaand pand gekocht en dat laten slopen. Nu staat er een regelrecht paleisje waar we heel erg gelukkig zijn. Lekker ruim, met een tuin voor en achter. En in een vertrouwde omgeving, met familie en vrien den in de buurt. Eigenlijk is dat onbetaalbaar." Wat is je grootste miskoop ooit? „Een zonnebril met een camera erin. Die kocht ik bij Harrods in Londen. Echt zo'n geinig ding voor de heb. Lisa zei al meteen Jan Smit dat ik die eigenlijk niet moest kopen omdat ik hem toch nooit zou gebruiken. Maar ja, dan ben ik een beetje eigen wijs. Ik heb het toch gedaan, natuurlijk. Achterafhad ze groot gelijk. Dat ding ligt nog steeds in de kast, met het plas tic eromheen. Zonde van het geld." Wat zou je graag nog willen kopen? „Een cadeautje voor het af zwemmen van onze dochter. Voor haar is zo'n diploma na tuurlijk het hoogtepunt van haar leven." Communiceren in het bedrijf? Ingroeimogelijkheden te over. Maar in het belang van efficien cy en van werknemers is het wijs scherpe keuzes te maken. KIES LIEVER DE CHAT Het digitale tijdperk is rijk aan communicatiekanalen. Mail, app, Facebook, Twit ter, digitale nieuwsbrief: kiest u maar. Het gevaar is echter dat mensen ongeïnformeerd blijven om dat ze net niet op dat bewuste kanaal zijn aangesloten. Ook raken mensen gestrest door alle berichten die op hen afkomen. Toch wennen we er langzamerhand aan dat we continu communiceren, stelt hoog leraar sociale media Peter Kerkhof. Hij is verbonden aan de Vrije Universiteit Am sterdam en wijst op de beperkingen van di gitale communicatie. „Je leest makkelijker van papier dan van een beeldscherm. Je onthoudt de boodschap dan ook beter. Al les wat door de brievenbus binnenkomt, krijgt ook meer aandacht. Maar papier is duur. Dan is digitaal communiceren een goed alternatief. Hoewel de concurrentie van andere digitale media enorm is." naa door Irene van den Berg Vragen over de geldkwestie in deze rubriek kunt u sturen naar geld@depersdienst.nl Wij proberen in de volgende aflevering antwoord te geven. Hoe gaan BN'ers om met hun geld? Elke week snuffelen we in het huishoudboekje van een nationale bekendheid. Vandaag: Jan Smit door Jan Vriend Samenwerken is Er worden dagelijks 144 miljard e-mails verstuurd over de hele we reld. Daarvan is 0,22 procent zoge noemde phising. Ontvangers be oordelen 61 procent van de mail als 'niet essentieel'. (bron: Marketingfacts) Zet melding voor nieuwe e-mails uit. Dat voorkomt dat je druk voelt om je mail te checken. Of het voorkomt je nieuwsgierigheid. Kies een vast moment om al je e-mails door te nemen. Je kunt dat ook met een auto-reply aan anderen kenbaar maken. Gooi onmiddellijk alle e-mail weg die niet belangrijk is. Zet de ande re mails in (voor jou) logische mappen. Zo blijft je inbox leeg. Vraag je af of je iemand echt een mail moet sturen. Kies voor een babbeltje liever voor een chat of pak de telefoon. Stuur nooit geëmotioneerd of boos een e-mail. Zelfs met emoti- cons komt de boodschap al snel verkeerd over. Ga liever een ge sprek aan. door Arrend Kroonlijsten beeld Getty Images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 24