'Een luisterend oor hoort er ook bij' WERKEN 23 DE UITDAGING In De Uitdaging vertelt elke week iemand, aan de hand van vijf vragen, over zijn of haar werk. Wat is het voor werkWat geeft voldoening en waar ligt de grootste uitdaging? Vandaag: Alexandra Valderpoort, huishoudelijke hulp. foto Lex de Meester Waaruit bestaat uw werk? Ik werk als huishoudelijke hulp. Dat houdt in dat ik bij mensen thuis of in zorginstanties er voor zorg dat het huis houden bijgehouden wordt. Daarbij moet je denken aan dingen zoals stof fen, stofzuigen, ramen lappen, badka mers bijhouden et cetera. Maar niet alleen dat, een kopje koffie en een luis terend oor hoort er ook bij en is vaak ook nodig, want de meeste cliënten ko men niet buiten en krijgen niet veel be zoek. Hoe bent u in deze baan terechtgekomen? Ik was vanwege mijn gezin op zoek naar een parttimebaan. Na veel sollicita ties kwam ik uiteindelijk bij deze func tie omdat het me het meest aansprak. Ik ben iemand die van nature erg zorg zaam is dus vond ik dat dit goed bij me past. Waar haalt u de meeste voldoening uit? De waardering die je krijgt van je cliën ten. Als ze tevreden zijn met de werk zaamheden geeft het me een goed ge voel en het idee dat ik iemand heb kun nen helpen maakt mijn dag helemaal goed. Wat is het leukste aspect aan dit werk? De verhalen die je hoort over hoe het vroeger was en de manier waarop ze het vertellen. Mensen zijn altijd zo blij als ze hun verhaal kunnen vertellen aan iemand. Ook vind ik de variatie in cliën ten leuk. Elk mens is weer anders. En nogmaals, het idee dat ik geholpen heb vind ik fijn. Wat is de grootste uitdaging in uw werk? De klik vinden met een cliënt vind ik persoonlijk altijd wel uitdagend. Je zoekt naar een manier om de sfeer pret tig te houden wat niet in alle gevallen even makkelijk is. ZEEUWLAND, DE FEITEN lijk gezicht, maar vanuit dat laatste punt bezien kost elke verhuizing ook geld. Bovendien, als er veel mensen uit een wijk wegtrekken dan kan de leefbaarheid van die wijk in het geding ko men", licht De Ceuster toe. Voorbeelden van preventie zijn het faciliteren van een koffie-uur- tje voor ouderen, de wooncoach die huurders met grotere schulden begeleidt of bemiddelt bij overlast en service medewerkers die de gemeen schapszin en praktische oplossingen in een ap partement bevorderen. In het maatschappelijk visitatierapport (www.visitaties.nl) van oktober dit jaar scoort Zeeuwland erg goed. Naast leefbaarheid en het sociaal domein is be taalbaarheid voor Zeeuwland een speerpunt. „De verhuurderheffing die het rijk oplegt grijpt fors in op de bedrijfsvoering. Wij zijn er voor de mensen en met name de lage inkomens. We willen niet dat de huurder de dupe wordt, dus hebben we eerst flink in onze eigen organisatie gesneden. Betaalbaar wonen kan een probleem worden, maar de afgelopen twee jaar hebben we de huurverhoging gematigd kunnen hou den". Met de nieuwbouw laat Zeeuwland weer haar sociale gezicht zien. Er worden goede wo ningen gebouwd, maar voor de eerste huurders blijft de prijs beneden de huurtoeslaggrens zo dat de oorspronkelijke huurders een kans krij gen terug te komen. De kerntaken voor Zeeuwland zijn het verhu ren, onderhouden, verbeteren en vernieuwen van haar woningvoorraad op Schouwen-Duive- land. Met de missie 'plezierig wonen, met elkaar* wil Zeeuwland tussen 2012 en 2016 extra in vesteren in leefbaarheid en onderlinge sociale betrokkenheid. Zeeuwland biedt werk aan 44 medewerkers. Het aantal woningen onder beheer van Zeeuwland was op 1 januari 2014: 4032. Er wonen rond de 10.000 mensen in een wo ning van Zeeuwland. Er zijn 12 bewonerscommissies. Er is een verkoopportefeuille van circa 600 woningen. Circa 2400 woningzoekenden staan bij Zeeuw land geregistreerd, waarvan zo'n 900 van bui ten het eiland. De gemiddelde zoekduur voor een woning is 18 maanden. Urgente woningzoekenden wachten gemid deld 6 maanden. Zeeuwland heeft momenteel 300 nieuwe wo ningen in voorbereiding en uitvoering. Zeeuwland is een vereniging met de huurders als leden. Bron: Zeeuwland Zierikzee Zeeuwland-directeur Antoine de Ceuster: „Als je aan mensen vraagt wat voor fijn wonen belangrijk is, dan gaat het vaak ook over de omgeving." foto's Dirk-Jan Cjeltema zich verbonden Bij Zeeuwland kunnen mensen ook zoeken in het woningaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 23