Netwerk helpt bij vinden van werk MIJN BEDRIJF 22 WERKEN gpw^ Vrienden, kennissen zijn voor mensen nog steeds het belangrijkst om een nieuwe baan te vinden. Ruim één op de vijf personen die afgelo pen jaar in een nieuwe baan zijn begonnen, heb ben deze direct gevonden via een netwerk. Als mensen hoger opgeleid of meer ervaring heb ben, neemt het effect van een eigen netwerk toe. Zo heeft een kwart van de mensen boven de vijf tig zijn nieuwe baan gevonden via een netwerk. Dat blijkt uit de jongste cijfers van de website www.hoevindikeenbaan.com De site maakte ge bruik van van arbeidsmarktonderzoeker Intelli gence Group. De top vijf is: Bekenden/netwerk (22 procent) Vacaturesite (12 procent) Uitzendbureau (12 procent) Open sollicatatie (9 procent) Werving- en selectiebureau (6 procent) Laagopgeleide vijftigplussers vinden nog vaak via de krant of de huis-aan-huisbladen een nieu we baan. Opvallend is dat social media ontbreken in de top vijf. Zij komen pas op een achtste plek met vier procent. Volgens arbeidsmarktonderzoekers komt dat doordat sociale media verweven raken met andere kanalen waarop mensen zoeken. In de ogen van werkzoekenden is Linkedln bijvoor beeld steeds meer een vacaturesite. Een nieuwe trend is het uploaden van een cv in een databank van een vacaturesite. Websites zo als de Nationale vacaturebank, Monsterboard, Jobbird en Indeed maken een combinatie met werkgevers die (nieuwe) mensen. Als gevolg daarvan wordt de kloof tussen vraag en aanbod steeds kleiner. Het nut van een personeelsmana- ger die alle cv's en brieven doorneemt, wordt volgens deskundigen geringer. „Bij een woningcorporatie denk je in eerste instantie aan huizen, maar wij denken vooral aan de mensen die in de huizen wonen. Dat brengt een ver antwoordelijkheid met zich mee." De missie van woningbouwvereniging Zeeuwland uit Zierikzee is 'plezierig wonen met elkaar'. Een uitgangspunt dat voor Zeeuwland pal naast haar kerntaken staat." Zeeuwland heeft met haar onder nemingsstrategie 2012-2016 be wust voor deze koers gekozen. „Als je aan mensen vraagt wat voor fijn wonen belangrijk is, dan gaat het vaak ook over de om geving. Wij willen voorzien in voldoende, kwalitatief goede, duurzame en be taalbare woningen in een omgeving die mooi, schoon, groen en veilig is. Een omgeving waar mensen elkaar weten te vinden", vertelt direc teur Antoine de Ceuster (62) uit Zierikzee. Om dat doel te bereiken heeft Zeeuwland haar ma nier van werken gewijzigd. „Het is belangrijk dat je de mensen echt kent, daarom hebben we gekozen voor één aanspreekpunt binnen onze organisatie". Elke klant heeft een eigen contact persoon, voor alle vragen en diensten. Apparte mentsgebouwen hebben een eigen serviceme dewerker en er is een nieuwe functie ontstaan: de wooncoach. Medewerkers van woningcorporaties krijgen steeds meer vragen over de veranderende wet en regelgeving in de zorg en de extramuralise- ring (het streven om zorg te bieden buiten een instelling waar je opgenomen wordt). „Het so ciaal domein wordt belangrijker voor ons. We zijn hierin geen uitvoerende instantie, maar met name de wooncoach en de servicemede- werkers op de appartementen spelen een be langrijke rol." Ouderen die langer zelfstandig blijven wonen kunnen ongemerkt kwetsbaar worden. Mensen die ontslagen worden, kunnen in de schulden raken en in een vicieuze cirkel van problemen terecht komen. Woningcorpora ties hebben een signalerende, organiserende en faciliterende functie op maatschappelijk gebied en samen met onder andere maatschappelijk werk en welzijnswerk maken ze deel uit van het netwerk dat je als 'nulde' lijnszorg kan be stempelen. Als de huur niet wordt betaald dan kan dat een signaal voor een onderliggend pro bleem zijn. „We investeren veel aan de voor kant, we willen problemen voorkomen en al he lemaal dat mensen zonder woning komen te zit ten. Voor ons is het belangrijk dat mensen het goed hebben. Dat is meer ons sociale dan zake- Zeeuwland voelt foto Thinkstock Jacolies Koster (47) woont in: Brouwershaven functie: Servicemedewerker appartementengebouwen De bewoners in apparte mentsgebouwen vormen een gemeenschap op zich, zeker voor ouderen zijn medebewo ners bijna familie. Serviceme dewerkers van Zeeuwland zijn een aanspreekpunt voor alle vragen en houden tegelij kertijd toezicht op de werk zaamheden die bedrijven van buitenaf in een rondom de ge bouwen uitvoeren. We heb ben contacten met de bewo ners en bewonerscommissies en proberen gemeenschaps zin te stimuleren. Gérard van Wanrooij (45) woont in: Kerkwerve functie: Wooncoach De wooncoach ondersteunt huurders en woningzoeken den die een stukje extra aan dacht nodig hebben. Bijvoor beeld bij grote huurschulden of als zorg nodig is bij het zelfstandig kunnen wonen. Je moet dat vooral zien als signa leren en indien nodig doorver wijzen naar zorginstanties. Ook voor statushouders ben ik het aanspreekpunt. Zeeuw land heeft een relatief lage huurachterstand doordat we vroegtijdig de mensen met zich ontwikkelende problema tiek helpen. John IJzelenberg (45) woont in: Scharendijke functie: Medewerker klant en omgeving Wij zijn van A tot Z het eer ste aanspreekpunt voor de huurders. Je hebt binnen je wijk daardoor een heel direct contact met de klanten. Hel dere en goed onderbouwde communicatie is het uitgangs punt. Zonder de ondersteu ning van onze andere afdelin gen zouden we dit niet kun nen doen, in die zin gaat de slogan 'voor elkaar' ook mooi op. Naast mijn werkgebied, de binnenstad Zierikzee, ben ik aanspreekpunt voor de nieuwbouwwijk Buzee. door John de Kok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22