PZC I 'èm w X W Te <-j Je moet erin geloven en Paul Ve ger doet dat. Nu de rest van de wereld nog. Papierloos werken kan in feite al sinds de compu ter op de bureaus verscheen. Al les wat nog met pen en papier gebeurt, kan met de computer. Maar we doen het niet. Tonnen en tonnen papier verslinden we. Pen nen, Post-it's, toner en inktpatronen zijn niet aan te slepen. Zelfs e-mails worden nog gretig uitgeprint. Zo heb je toch iets in handen om netjes in een dossiermapje op te bergen. Dat het anders kan, bewijst Vegers be drijf Decos al drie jaar. Cold turkey en zero tolerance waren de termen toen papier van de ene op de andere dag werd verbannen uit het pand in Noordwijk. Op geen enkel flexbureau ligt papier, nergens prullenbakken, nergens printers. Wie Decos post stuurt, krijgt het verzoek voortaan te mailen. PostNL informeerde of het be drijf iets tegen haar heeft. Visitekaart jes worden niet uitgedeeld en niet aan gepakt: daarvoor gebruikt Decos Linkedln. Zo nodig fotografeert Veger iemands kaartje naast diens hoofd. Recent werd wereldkundig gemaakt dat zelfs het wc-papier is vervangen door geavanceerde douches/drogers. Dat oogt als pr-stunt, maar is wel dege lijk onderdeel van Vegers overtuiging dat in de toekomst voor papier geen plek is. Heen en weer gesleep met ma terie? Onnodig! Kennis deel je digitaal. Waarbij je in de gaten moet houden dat die kennis altijd toegankelijk blijft. Ie moet er niet aan denken dat het met archieven straks net zo gaat als met oude Word-bestanden, die je na jaren niet meer kunt openen. Veger wijst ook graag op de besparing op pa pier, porto, afvalkosten, printers, inkt, opslag. „In de digitale wereld krijg je duurzaamheid cadeau." Hij is zijn tijd vooruit, maar het be- Geen papieren brochures, contracten, kladblokken en geen papier op de wc. Vol strekt papierloos werken? Kan niet! Kan wel! Bij Decos weten ze niet meer beter. klemtoont zijn geloof dat papier niet nodig is voor goed functioneren. Deels komt dat voort uit zijn zorg voor het milieu, zijn passie voor duurzaamheid en de wens verspilling tegen te gaan. Die filosofie voert hij ook privé door, al ligt daar het tempo wat lager omdat hij het thuis niet alleen voor het zeg gen heeft. Op kantoor is dat anders. Daar kon hij het papierloze tijdperk zo maar afkondigen. Al gebiedt de eerlijk heid te zeggen dat hij een stapel iPads onder de arm had om 'de vervelende boodschap' te veraangenamen. Verve lend? Nee, papierloos werken vraagt wel iets van mensen, dat beseft hij goed. Maar het kan. De omslag maken, is een mentale kwestie, gewenningsweerstand bra ken. Dat verklaart vermoedelijk waar om Decos na drie jaar nog altijd het enige bedrijf ter wereld is - voor zover Veger weet - waar geen snipper papier Papierloos werken dwingt tot creatief worden, nadenken hoe je dingen anders kunt doen te vinden is. Iedereen is nu gewend. „Daarvoor moet je wel cold turkey gaan. Een paar weken is het oncomfor tabel; het dwingt je creatief te worden en na te denken over hoe je dingen an ders kunt doen. Daar profiteren onze klanten ook weer van. Soms is het een zoektocht. Zo hebben we flip-overs vervangen door tv's met Apple TV, zo dat je vanaf je iPad presentaties geeft." Zou Veger weer papier toelaten, dan verwacht hij amper enthousiasme. De omstandigheden zijn er ideaal. Een be drijf met zo'n zestig, vooral jonge men sen, dat energiek en creatief werkt aan het bedenken van automatiserings- en mobiliteitsoplossingen voor zo'n hon derd gemeenten en het bedrijfsleven. Veger is erop uit processen voor klan ten en hun klanten zo simpel en digi taal mogelijk in te richten. Daar valt een wereld te winnen. Vooral het mid den- en kleinbedrijf zou nog altijd gi gantisch veel papier verstoken. Intern kan hij op volle snelheid voor uit, niet gehinderd door mensen en 'praatgroepen' die altijd vertellen waar om het niet kan. Bij Veger heeft ieder een een eigen laptop en een iPad die ook dienst doet als tweede scherm en digitaal kladblok. Zelfs de Belasting dienst werkt mee aan controle van de volledig digitale boekhouding. Veger ziet bij zijn klanten het aantal volledig digitaal verlopende processen toene men. De crisis helpt; klanten moeten flexibeler, slimmer, innovatiever zijn. Maar 100 procent digitaal voor ieder een is nog een stap te ver. „Niet erg. Liever dan een bedrijf dat 100 procent papierloos is, heb ik 100 bedrijven die procent meer papierloos zijn." Net als we overtuigd raken, doet Veger een bekentenis. Op de tweede etage zijn toch nog twee toiletten met echt wc-papier! Voor de gewoontedieren onder personeel en bezoekers. —I Zaterdag 29 november 2014 Zeeuwland denkt vooral aan mensen PAGINA 22 EN 23 O Communiceren in het bedrijf PAGINA 24 EN 25 Geld .Werk V V/ Getty Images Papier? Niet door Ed Brouwer Paul Veger, directeur Decos reageren? geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 21