Ziek worden? Dat kan niet, ik ben ondernemer! medewerkers rnsupporl" Arbeidsongeschiktheidsuer^ekering KERNSUPPORT FELICITEERT DE ZEEUWSE VERZEKERINGEN MET HAAR 75-JARIG JUBILEUM 29 november 2014 Jubileumbijlage De Zeeuwse Verzekeringen 13 Judith Janssens Medewerker Commerciële Binnendienst Schade Marko Jansen Unit Controller Hartelijk dank voor de plezierige wijze van samenwerken. Op naar een mooie toekomst waarin we nog lang met plezier en passie met elkaar omgaan. Kernsupport is de coaching en counseling expert op gebied van personeel en organisatie. Ons specialisme is stresspreventie en burn-out begeleiding. Als ondernemer loop je risico's. Niet alleen bedrijfsmatigmaar ook lichamelijk en/of geestelijk. Als jé ziek wordt, is ervoor ondernemers geen ziektewet. Dit moeten ze zelf regelen met de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) bijvoorbeeld. <XX>000000<X><X>Oi&<XXX><x>0<>0<>00<><>0<><><> OOOOCX^OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Toorenaar begeleidt verschillende AOV-gevallen: "In het geval van Jaap Stoutjesdijk ging het om een burn-out, maar natuurlijk zijn er ook andere soorten van arbeidsongeschiktheid, bijvoorbeeld botbreuken of hernia's. In alle gevallen proberen we de klant zo goed mogelijk te helpen. Iedere ondernemer die zich ziek meldt, gaat eerst naar een controlearts. Op basis van het rapport van de arts stellen wij in overleg met de medisch adviseur een behandelplan op. Ik ga ook vaak op bezoek bij klanten, zodat ik goed weet wat er aan de hand is. Het belangrijkste vind ik dat we een situatie creëren waarin de klant zelf weer zijn eigen geld kan verdienen." Danny Veraart van Kernsupport is ook partner van De Zeeuwse Verzekeringen op het gebied van burn-out en stress gerelateerde ziekten. Zij werken al sinds 2005 samen met De Zeeuwse Verzekeringen. Veraart noemt het een fijne samenwerking: "Zowel De Zeeuwse als wij vinden het belangrijk dat de verzekerde op eigen tempo kan herstellen. We willen geen druk uitoefenen op de verzekerde. Op het moment dat een ondernemer zich ziek heeft gemeld bij De Zeeuwse maken wij een afspraak. We gaan dan na wat de exacte klachten zijn en onderzoeken wat er niet goed loopt op de werkvloer en maken een plan van aanpak. Pasgeleden, bijvoorbeeld, had ik een afspraak met een ondernemer die last had van hartklachten. Hij was al onderzocht door verschillende artsen, maar de klachten werden helaas niet minder. Door middel van counseling, dat is op een humanistische psychologische manier problemen en vragen met emotionele achtergrond aanpakken, zijn we erachter gekomen dat hij erg veel stress had op zijn werk. Stress zorgt vaker voor hartklachten en dat was ook hier het geval. Daarnaast vertoonde de ondernemer symptomen van een burn-out. Zijn agenda zat overvol. Dit was volgens hem al jaren zo, waardoor hij er eigenlijk aan gewend was. Wij adviseerden hem volledige rust te nemen om zo op eigen snelheid te herstellen. We kijken in zo'n geval ook vaak naar het bedrijf zelf, want de organisatie mist natuurlijk wel een manager. Dit proberen we dan ook voor de verzekerde op te lossen, zodat hij daar niet meer over in hoeft te zitten. Anders krijgt hij daar ook nog eens stress van!" "Ik werk in een fijn team en heb dagelijks leuke contacten met onze assurantieadviseurs." Met ondernemers is het net als met moeders, die mogen niet ziek worden en gaan dus altijd maar door. Vaak werken ze keihard en luisteren ze niet naar de signalen vanuit hun lichaam en omgeving. Zo ook Jaap Stoutjesdijk. Hij was in 2008 eigenaar van maar liefst vijf psychologenpraktijken. Totdat hij in datzelfde jaar werd getroffen door een burn-out. Stoutjesdijk herkende - door zijn vele praktijkerva ring - gelukkig de symptomen bij zichzelf. De huisarts zei dat er sprake was van een klassieke burn-out en adviseerde hem gelijkte stoppen met alle werkzaamheden. Daarvan schrok Stoutjesdijk wel een beetje: "Als ondernemer stort je wereld in. Hoe moet dat nu verder met het bedrijf? Toch besloot ik het advies op te volgen en compleet te stoppen met werken. Al gauw vonden de eerste gesprekken plaats, zowel met een externe arbeidsdeskundige als met De Zeeuwse Verzekeringen. Ik heb die gesprekken als zeer prettig ervaren. Er werd absoluut niet'gepushed'. Ik mocht de tijd nemen die ik nodig had. In de gesprekken ging het er ook helemaal niet over wanneer ïk weer kon beginnen met werk. Het draaide vooral om mij, hoe het met mij ging en hoe ik me voelde." In 2010 startte hij weer voorzichtig met werken. Eerst een paar uur per week en langzamerhand werd het steeds een klein beetje opgevoerd. Op dit moment is Stoutjesdijk weer helemaal hersteld en is hij gestart met 'Grenzeloos', een bureau voor coaching, tips en advies. Hierin begeleidt hij onder andere mensen die ook te maken hebben met een burn-out. "Ja", lacht hij:"Ik ben nu echt een ervaringsdeskundige." Kees Toorenaar is werkzaam als Arbeidsdeskundige bij De Zeeuwse Verzekeringen en zet Jaap Stoutjes dijk nu ook in als coach bij burn-out gevallen. "Tijdens mijn werk leid ik graag de nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied in goede banen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 105