Verkeersapp hapert door te trage info overheid 6o Jaarlijks 2500 doden en hoge kosten door vallende ouderen bij NOCNSF Het postcoderoosdrama Met beveiliging naar de wc BINNENLAND 7 Ze stonden te trappelen vorig jaar. Lokale energieclubs: buren die met elkaar het buurthuis, de school of de flat met zonnepane len wilden bedekken. Het Ener gieakkoord moest het startschot vormen voor een hausse aan pro jecten. De score, veertien maan den later? Vier verliesgevende ini tiatieven. De 'Postcoderoosrege- ling' is de wonderlijke naam van de boosdoener in kwestie. Die Onder dat motto stellen steeds meer overheden informatie ter be schikking over bijvoorbeeld de ac tuele informatie over het aantal vrije parkeerplekken in hun gara ges. Via een datacentrum van de gezamenlijke wegbeheerders kan iedereen gratis de gegevens opvra gen; net als informatie uit de de- tectielussen in snelwegen en gege vens over wegwerkzaamheden, fi les en maximumsnelheden. Het lijkt simpel, maar in de prak tijk gaat het moeizaam, zo bleek gisteren tijdens een bijeenkomst over het overheidsprogramma Be ter Benutten in Houten. De Con sumentenbond is bezig met een vergelijking van de inmiddels ge bouwde reisinformatie-apps, maar staat nog niet te juichen. Het eindoordeel wordt begin vol gend jaar verwacht. Het probleem zit voor een belang rijk deel bij de informatie die ge meenten, provincies en Rijk aan bieden, geven vriend en vijand toe. App-bouwers klagen dat in formatie niet eenduidig en te lang zaam wordt verstrekt. Als er nu er gens een ongeluk gebeurt dat tot files leidt, moet de automobilist die al op de weg is, snel geïnfor meerd worden. Alleen dan kan hij nog een keuze maken, is de rede nering. Door de lange weg die de data afleggen, komt de waarschu wing vaak te laat. Met snellere informatie valt veel geld te verdienen. Het Rijk bere kende dat jaarlijks 6o miljoen eu ro bespaard kan worden als infor matie over wegwerkzaamheden goed wordt gedeeld. De verdien sten zitten in het feit dat dan min der auto's en vrachtwagens tijd verliezen in de file. Het beschik baar stellen van de digitale infor matie, kost i,8 miljoen euro, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Een app als Maxs, die tijdens het rijden de geldende maximumsnel heid én het eventuele boetebe- drag laat zien, kost de gebruiker niks. Wegbeheerders zijn 275.000 euro kwijt om de informatie be schikbaar te stellen. Dat is flexibe ler en aanzienlijk goedkoper dan de 2,3 miljoen euro die het rijk nu heeft uitgetrokken om kleine snel heidsborden op de vangrails te plaatsen. Het verstrekken van de informa tie verloopt 'nog allemaal niet per fect', erkent Marcel Westerman van ITS-data (Intelligente Trans portsystemen, onderdeel van Be ter Benutten) tegenover zijn toe hoorders in de zaal. Volgens hem is het belangrijk dat er in elk ge val een begin is gemaakt. In eer ste instantie zaten app-bouwers en overheden vooral op elkaar te wachten. Overheden wilden pas informatie geven als .er een vraag was, app-bouwers konden pas bouwen als er gegevens waren. De regio Utrecht kreeg gisteren een prijs als beste dataleverancier, maar de jury was kritisch op alle deelnemende regio's, inclusief de winnaar. Geen enkele regio heeft zijn zaakjes zo goed op orde, dat de levering van betrouwbare gege vens op de langere termijn is gega randeerd. De winnaar gaf aan nog zeker twee jaar nodig te hebben om de informatiestroom hele maal in orde te krijgen. Filejeppen Go-About, voor prijzen met nieuws moet ervoor zorgen dat buurtbe woners kunnen profiteren van ge zamenlijk opgewekte stroom, maar daar komt niks van terecht. Maanden was er discussie over de vraag of afnemers btw moeten be talen over geleverde stroom. De belastingkorting die zij krijgen, is bovendien te laag om projecten rendabel te maken, stellen de energieclubs. Ze eisen nu dat mi nister Kamp meer korting geeft Mobile Ninja samen sterk TimesUpp, op tijd weg VID zoekt alternatief NIEUWEGEIN - E-sport is de sport van de toekomst, volgens de Ne derlandse professionele gamer Manuel 'Grubby' Schenkhuizen uit Nieuwegein. „De gekte op in ternationale e-sporttoernooien is ongekend. Tijdens de World Cy ber Games in China had ik negen bodyguards nodig om enthousias te fans tegen te houden als ik naar de wc wilde lopen." Voor zijn be roep traint de 28-jarige gamer meer dan veertig uur per week. „Fysiek is gamen niet uitputtend. Maar het gevecht lever je met je muis, toetsenbord en hoofd. Mentaal lijkt het soms ook op ten nis. Door strategische zetten te doen, kun je druk uitoefenen op je tegenstander." Schenkhuizen is tweevoudig winnaar van de World Cyber Games met het spel Warcrajt 3. „Het is niet te vergelij ken met balsporten, maar alle ele menten maken het tot een men taal veeleisende sport. Ook wij willen het hoogst mogelijke ni veau halen." Die cijfers zijn gisteren in Amster dam bekendgemaakt op een sym posium over vallen. Valongeval- len zijn de belangrijkste oorzaak van letsel bij 65-plussers: negen op de tien ongevallen waren val partijen. In een vergrijzende samenleving moet het risico op valincidenten kleiner worden. Als er niets ge beurt, stijgt het aantal doden door valpartijen tot 4400 in 2030 en lopen de medische kosten op tot 1,3 miljard per jaar. Directeur Marco Brugmans van VeiligheidNL bepleit daarom een gerichte benadering om ouderen met een verhoogd valrisico te be reiken. Brugmans: „We kennen de methodes om het aantal valin cidenten terug te dringen. Be- weegprogramma's zijn effectief, ze kunnen de valkans met 61 pro cent terugdringen. Het probleem is alleen: hoe vergroten we de deelname van ouderen met een verhoogd valrisico?" Dat er steeds meer doden zijn te betreuren na een val, komt mede door het aantal hersenbloedingen bij gevallen 80-plussers. Brug mans legt een link met het ge bruik van medicijnen: „Ze kun nen de balans aantasten. Als ie mand meer dan vijf middelen slikt, is het sowieso noodzakelijk die middelen nog eens tegen het licht te houden. Daarnaast verho gen bloedverdunners het risico op een hersenbloeding na een val. Daarom is het zinvol de anti-stol lingsmedicatie nog eens goed te bekijken." VRIJDAG 28 NOVEMBER 2014 door Paul Bots HOUTEN - Het wordt gezien als een van dé oplossingen voor het filepro bleem zonder nieuw asfalt aan te leggen: zorg dat app-bouwers goe de verkeersinformatie krijgen en ze maken vanzelf diensten waar de automobilist of de treinreiziger met plezier gebruik van maken. Volgens het Rijk kan er per jaar 60 miljoen worden bespaard als in fo over wegwerkzaam heden wordt gedeeld. C De Filejeppen-app adviseert vóór de reis of je beter de auto, de fiets, of de trein kunt nemen. Dat gebeurt op ba sis van actuele ge gevens. Tijdens de reis krijg je upda tes. Wie het advies volgt en op tijd komt, kan prijzen winnen. Tijdens de rit geeft deze app actuele in formatie over files, werkzaamheden en weersomstandighe den. Eventueel krijg je een alternatieve route met het open baar vervoer aange boden. Door een sa menwerking met Nu.nl levert de app ook nieuws. Een app die actuele info van trein en weg combineert met gegevens van gebruikers over flits paal en file. Een sa menwerking met Flitsmeister zorgt voor 700.000 ge bruikers die infor matie leveren. Ook parkeren en tanken zitten in de app. Een app die in je di gitale agenda ziet waar je naartoe moet, en je tijdig waarschuwt dat je moet vertrekken. Daarbij wordt reke ning gehouden met actuele files. Is het écht druk dan heb je nog de kans om het openbaar ver voer te kiezen. Tijdens de rit houdt de app van de VID in de gaten of er fi les staan. Is dat het geval, dan krijg je een alternatieve rou te of een ov-alterna- tief aangeboden. Volg je de nieuwe route, dan past de app zich aan. De VID levert ook file nieuws op de radio. door Paulus Smits AMSTERDAM - Valongelukken lei den elk jaar tot ruim 2500 doden. De tienduizenden Nederlanders van 65 jaar en ouder die een val overleven, zorgen samen nog eens voor 780 miljoen euro aan medi sche kosten, vooral door (heup-) operaties, revalidatie en thuiszorg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 7