Verkeersapp hapert door
te trage info overheid
6o
Jaarlijks 2500 doden en hoge
kosten door vallende ouderen
bij NOCNSF
Het postcoderoosdrama
Met beveiliging naar de wc
BINNENLAND 7
Ze stonden te trappelen vorig
jaar. Lokale energieclubs: buren
die met elkaar het buurthuis, de
school of de flat met zonnepane
len wilden bedekken. Het Ener
gieakkoord moest het startschot
vormen voor een hausse aan pro
jecten. De score, veertien maan
den later? Vier verliesgevende ini
tiatieven. De 'Postcoderoosrege-
ling' is de wonderlijke naam van
de boosdoener in kwestie. Die
Onder dat motto stellen steeds
meer overheden informatie ter be
schikking over bijvoorbeeld de ac
tuele informatie over het aantal
vrije parkeerplekken in hun gara
ges. Via een datacentrum van de
gezamenlijke wegbeheerders kan
iedereen gratis de gegevens opvra
gen; net als informatie uit de de-
tectielussen in snelwegen en gege
vens over wegwerkzaamheden, fi
les en maximumsnelheden.
Het lijkt simpel, maar in de prak
tijk gaat het moeizaam, zo bleek
gisteren tijdens een bijeenkomst
over het overheidsprogramma Be
ter Benutten in Houten. De Con
sumentenbond is bezig met een
vergelijking van de inmiddels ge
bouwde reisinformatie-apps,
maar staat nog niet te juichen.
Het eindoordeel wordt begin vol
gend jaar verwacht.
Het probleem zit voor een belang
rijk deel bij de informatie die ge
meenten, provincies en Rijk aan
bieden, geven vriend en vijand
toe. App-bouwers klagen dat in
formatie niet eenduidig en te lang
zaam wordt verstrekt. Als er nu er
gens een ongeluk gebeurt dat tot
files leidt, moet de automobilist
die al op de weg is, snel geïnfor
meerd worden. Alleen dan kan hij
nog een keuze maken, is de rede
nering. Door de lange weg die de
data afleggen, komt de waarschu
wing vaak te laat.
Met snellere informatie valt veel
geld te verdienen. Het Rijk bere
kende dat jaarlijks 6o miljoen eu
ro bespaard kan worden als infor
matie over wegwerkzaamheden
goed wordt gedeeld. De verdien
sten zitten in het feit dat dan min
der auto's en vrachtwagens tijd
verliezen in de file. Het beschik
baar stellen van de digitale infor
matie, kost i,8 miljoen euro, blijkt
uit hetzelfde onderzoek.
Een app als Maxs, die tijdens het
rijden de geldende maximumsnel
heid én het eventuele boetebe-
drag laat zien, kost de gebruiker
niks. Wegbeheerders zijn 275.000
euro kwijt om de informatie be
schikbaar te stellen. Dat is flexibe
ler en aanzienlijk goedkoper dan
de 2,3 miljoen euro die het rijk nu
heeft uitgetrokken om kleine snel
heidsborden op de vangrails te
plaatsen.
Het verstrekken van de informa
tie verloopt 'nog allemaal niet per
fect', erkent Marcel Westerman
van ITS-data (Intelligente Trans
portsystemen, onderdeel van Be
ter Benutten) tegenover zijn toe
hoorders in de zaal. Volgens hem
is het belangrijk dat er in elk ge
val een begin is gemaakt. In eer
ste instantie zaten app-bouwers
en overheden vooral op elkaar te
wachten. Overheden wilden pas
informatie geven als .er een vraag
was, app-bouwers konden pas
bouwen als er gegevens waren.
De regio Utrecht kreeg gisteren
een prijs als beste dataleverancier,
maar de jury was kritisch op alle
deelnemende regio's, inclusief de
winnaar. Geen enkele regio heeft
zijn zaakjes zo goed op orde, dat
de levering van betrouwbare gege
vens op de langere termijn is gega
randeerd. De winnaar gaf aan nog
zeker twee jaar nodig te hebben
om de informatiestroom hele
maal in orde te krijgen.
Filejeppen Go-About,
voor prijzen met nieuws
moet ervoor zorgen dat buurtbe
woners kunnen profiteren van ge
zamenlijk opgewekte stroom,
maar daar komt niks van terecht.
Maanden was er discussie over de
vraag of afnemers btw moeten be
talen over geleverde stroom. De
belastingkorting die zij krijgen, is
bovendien te laag om projecten
rendabel te maken, stellen de
energieclubs. Ze eisen nu dat mi
nister Kamp meer korting geeft
Mobile Ninja
samen sterk
TimesUpp,
op tijd weg
VID zoekt
alternatief
NIEUWEGEIN - E-sport is de sport
van de toekomst, volgens de Ne
derlandse professionele gamer
Manuel 'Grubby' Schenkhuizen
uit Nieuwegein. „De gekte op in
ternationale e-sporttoernooien is
ongekend. Tijdens de World Cy
ber Games in China had ik negen
bodyguards nodig om enthousias
te fans tegen te houden als ik naar
de wc wilde lopen." Voor zijn be
roep traint de 28-jarige gamer
meer dan veertig uur per week.
„Fysiek is gamen niet uitputtend.
Maar het gevecht lever je met je
muis, toetsenbord en hoofd.
Mentaal lijkt het soms ook op ten
nis. Door strategische zetten te
doen, kun je druk uitoefenen op
je tegenstander." Schenkhuizen is
tweevoudig winnaar van de
World Cyber Games met het spel
Warcrajt 3. „Het is niet te vergelij
ken met balsporten, maar alle ele
menten maken het tot een men
taal veeleisende sport. Ook wij
willen het hoogst mogelijke ni
veau halen."
Die cijfers zijn gisteren in Amster
dam bekendgemaakt op een sym
posium over vallen. Valongeval-
len zijn de belangrijkste oorzaak
van letsel bij 65-plussers: negen
op de tien ongevallen waren val
partijen.
In een vergrijzende samenleving
moet het risico op valincidenten
kleiner worden. Als er niets ge
beurt, stijgt het aantal doden
door valpartijen tot 4400 in 2030
en lopen de medische kosten op
tot 1,3 miljard per jaar.
Directeur Marco Brugmans van
VeiligheidNL bepleit daarom een
gerichte benadering om ouderen
met een verhoogd valrisico te be
reiken. Brugmans: „We kennen
de methodes om het aantal valin
cidenten terug te dringen. Be-
weegprogramma's zijn effectief,
ze kunnen de valkans met 61 pro
cent terugdringen. Het probleem
is alleen: hoe vergroten we de
deelname van ouderen met een
verhoogd valrisico?"
Dat er steeds meer doden zijn te
betreuren na een val, komt mede
door het aantal hersenbloedingen
bij gevallen 80-plussers. Brug
mans legt een link met het ge
bruik van medicijnen: „Ze kun
nen de balans aantasten. Als ie
mand meer dan vijf middelen
slikt, is het sowieso noodzakelijk
die middelen nog eens tegen het
licht te houden. Daarnaast verho
gen bloedverdunners het risico op
een hersenbloeding na een val.
Daarom is het zinvol de anti-stol
lingsmedicatie nog eens goed te
bekijken."
VRIJDAG 28 NOVEMBER 2014
door Paul Bots
HOUTEN - Het wordt gezien als een
van dé oplossingen voor het filepro
bleem zonder nieuw asfalt aan te
leggen: zorg dat app-bouwers goe
de verkeersinformatie krijgen en
ze maken vanzelf diensten waar de
automobilist of de treinreiziger
met plezier gebruik van maken.
Volgens het Rijk kan
er per jaar 60 miljoen
worden bespaard als in
fo over wegwerkzaam
heden wordt gedeeld.
C
De Filejeppen-app
adviseert vóór de
reis of je beter de
auto, de fiets, of de
trein kunt nemen.
Dat gebeurt op ba
sis van actuele ge
gevens. Tijdens de
reis krijg je upda
tes. Wie het advies
volgt en op tijd
komt, kan prijzen
winnen.
Tijdens de rit geeft
deze app actuele in
formatie over files,
werkzaamheden en
weersomstandighe
den. Eventueel krijg
je een alternatieve
route met het open
baar vervoer aange
boden. Door een sa
menwerking met
Nu.nl levert de app
ook nieuws.
Een app die actuele
info van trein en
weg combineert
met gegevens van
gebruikers over flits
paal en file. Een sa
menwerking met
Flitsmeister zorgt
voor 700.000 ge
bruikers die infor
matie leveren. Ook
parkeren en tanken
zitten in de app.
Een app die in je di
gitale agenda ziet
waar je naartoe
moet, en je tijdig
waarschuwt dat je
moet vertrekken.
Daarbij wordt reke
ning gehouden met
actuele files. Is het
écht druk dan heb
je nog de kans om
het openbaar ver
voer te kiezen.
Tijdens de rit houdt
de app van de VID
in de gaten of er fi
les staan. Is dat het
geval, dan krijg je
een alternatieve rou
te of een ov-alterna-
tief aangeboden.
Volg je de nieuwe
route, dan past de
app zich aan. De
VID levert ook file
nieuws op de radio.
door Paulus Smits
AMSTERDAM - Valongelukken lei
den elk jaar tot ruim 2500 doden.
De tienduizenden Nederlanders
van 65 jaar en ouder die een val
overleven, zorgen samen nog eens
voor 780 miljoen euro aan medi
sche kosten, vooral door (heup-)
operaties, revalidatie en thuiszorg.