Architectenbranche tempert optimisme Huurders willen meer betalen na renovatie wm ril ril 2 WONEN O O Het in het tweede kwartaal van 2013 voorzichtig ingezette her stel van de architectenbranche is gestagneerd in het eerste kwar taal van dit jaar. Dat heeft de bond van architecten BNA giste ren bekend gemaakt. De ver wachtingen voor 2015 zijn daar om zeer voorzichtig. Dat blijkt uit de conjunctuurmeting die de bond onlangs onder zijn leden heeft gehouden. Eind dit jaar bedraagt de werk- voorraad van een architectenbu reau gemiddeld 3,5 maanden. In april van dit jaar was dat nog 3,6 CÉ LU O CÉ LU Q£ LU 1 U maanden. Van een duidelijke groei van de werkgelegenheid bij architectenbureaus is geen sprake. De meeste architecten spreken nog steeds van een klei ne werkvoorraad. Het aanwezige herstel komt voor al van particulieren, wat vooral goed is voor de kleine(re) archi tectenbureaus. Een belangrijke rol daarbij spelen de verlaging van het btw-tarief voor woning renovaties, de aantrekkende hui zenmarkt en de lage hypothee krente. Projectontwikkelaars zijn nog niet terug op de markt. Huurders zijn best bereid meer te betalen als renovatie van hun wo ning een lagere energierekening tot gevolg heeft. Bijna vier op de tien huurders heeft geen moeite met 50 euro huurverhoging per maand. Daar staat wel tegenover dat dertig procent twijfels heeft bij zo'n idee. Dat blijkt uit een kleinschalig onderzoek van USP Marketing Consultancy. Woning corporaties die woningen zeer energiezuinig maken, kunnen met hun huurders afspraken ma ken over een vergoeding daar voor. De corporatie moet dan wel kunnen garanderen dat de wo ning daadwerkelijk energiezuinig wordt. Huurders zien daar wel wat in. Voor maar liefst 70 pro cent is kostenbesparing de belang rijkste reden om energie te bespa ren. Corporaties willen hun hui zen best isoleren, maar dan moe ten niet alleen de huurders profi teren. Immers, van een lagere energienota heeft alleen de huur der profijt. Het onderzoek wijst uit dat huurders willen meebeta len aan energiebesparende maatre gelen als zij de garantie krijgen dat de woonlasten gelijk blijven. van Ellen. En de boeken die nog gelezen moe ten worden." Ook hangt in deze ruimte aardig wat eigen werk van de kunstenaar. Zoals de 'Kroonluchter', een bewegende wandlamp. Via een elektromotor komen ijzerdraadjes in bewe ging die op hun beurt weer gloeilampen en stukken glas in beweging zetten. De scharnier punten knarsen verlangend naar een drupje olie. „Ik noem mijn werk poëtica mechanica. Een beetje theatrale naam misschien. Het zijn geen machines die nut laten zien, maar juist de schoonheid van beweging." Bij het doorkruisen van het huis, loopt Kees voorop. Hij duwt een zwaar velours gordijn op zij om naar de keuken te komen. Als hij naar het gasfornuis loopt, trèkt hij automatisch zijn hoofd tussen zijn schouders. Met zijn kruin raakt hij bijna de schouw. „Dat is nou eenmaal zo in een oud huis. Sommige kamers zijn hoog, hier is het laag." Via de bijkeuken stapt hij een ruim bemeten achterkamer binnen. „Ik heb wel eens verhalen gehoord dat hier een opslagplaats was van een sportzaak. Zeker weten doe ik dat niet. Deze ka mer heeft sinds wij er wonen al verschillende functies gehad: mijn atelier, slaapkamer van on ze zoon en nu staat hier een pooltafel. We vra gen ons wel eens af wat we met alle ruimte in huis gaan doen nu de kinderen de deur uit zijn." Dan rolt Kees met een soepel gebaar de schuif deuren naar de voorkamer open. En inderdaad, deze twee kamerê zijn zo groot als een eenper-, soons studio. Net als in alle kamers aan de voorkant van de woning heeft ook deze kamer vensterbanken zoals vensterbanken bedoeld zijn: echte zit plaatsen. „Niks is standaard in dit huis. We wo nen hier fijn. Natuurlijk vinden we Amsterdam nog steeds leuk, maar we blijven vanwege de rust en de ruimte in Zeeland." Bij het uitwuiven wijst Kees op een koperen plaatje aan de binnenkant van de voordeur. „Het hing er al toen wij hier kwamen. Er staat: Deze deur sluit zichzelf." Dwalen door de straatjes van Middelburg levert de wande laar lekker wat leesvoer op: De Dry Mollen, De Gouden No bel, Het Vliegend Hert. Soms vallen de huizennamen nau welijks op, zo klein zijn de sierlijke letters boven de voor deur. Behalve in de Latijnse Schoolstraat. Daar knalt het vetgedrukte 'O Rykdom' van de witgeverfde gevel. Een blik vanger die goed past bij het 17e eeuwse monument van Kees Wijker en Ellen van der Schoot. O rijkdom van het onvoltooide: De mogelijkheden der gedach te. De strikte dwang der wer kelijkheid", reciteert Kees Wij ker een gedicht van J.H. Leo pold. „Zo kwam ik op O Ryk- dom. Een mooie naam voor een huis dat nooit af is. Het is een grote rijk dom om hier te wonen." Dit kloeke, brede huis met de witgeverfde rech te gevel houdt al een paar eeuwen stand. Kees vond in de archieven een document waaruit blijkt dat het huis in 1832 verkocht is voor 1000 gulden. Destijds heette het De Koning van Frankrijk. Eigenlijk bestaat het pand uit een voorhuis met een flinke aanbouw. Vanaf de straatkant is daar niets van te zien. De strakke zijlichten omlijs ten de voordeur. Links en rechts van het mid den valt door twee grote ramen licht in de voor kamers. Op de stoep puilt een schuin kelder luik als een puist uit de muur. Een huis zoals een kleuter het zou tekenen. Beeldend kunstenaar Kees Wijker (57) en Ellen van der Schoot (57) kochten het monument in 1993- „Ons tweede kind was op komst. We woonden in Amsterdam en ons huis werd te klein", vertelt Kees. „Maar de huizenprijzen in de Randstad waren hoog. We bezochten wel eens de ouders van Ellen die in Zeeland woon den en dan keken we wat rond. Toen zagen we dit huis. Het was even duur als een etage in Am sterdam. We gokten erop dat het met ons werk goed zou komen. Als het niks zou worden in Middelburg, konden we altijd nog naar een plaats als Purmerend. Dat was niet nodig, want ik vond al snel een baan bij de Vleeshal waar ik ook nu nog nationale en internationale kunste naars help hun ideeën uit te werken." Kees zit op zijn lievelingsplek in de keukenka mer. „Een prettige ruimte. Misschien omdat de kamer vierkant is. Of door 't uitzicht op straat. We zitten hier tussen geërfde meubels: een bu reau van mijn opa en een bureau van de oma gtg Het is een rijkdom om hier te wonen door Elian van t Westeinde Kees Wijker voor zijn huis in de Latijnse Schoolstraat in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 50