^SSG
iglPg
Ruime kleurkeuze en
optimale wendbaarheid
::i|sKÖ#É$® l»St|
AUTO 41
Online navigatie
actualiseren in Audi
Europese primeur:
slimme laadpalen
Mercedes breidt
led-technologie uit
Een op afstand
bestuurbare Beetle
WMXWWfA-; Hw V'
^p^fe^-.'^''^ fiwÉ %vm$
NIEUWTJES
RIJTEST MINI COOPER 5-DEURS
RIJ-IMPRESSIE SMART FORTWO EN FORFOUR
MINI 5-DEURS EN DE CONCURRENTEN
Na de tweepersoons
Fortwo komt Smart
nu ook met de vier-
deurs Forfour. Beide
auto's treden in een nieuwe ge
neratie aan. De neus toont veel
stoerder en hoekiger dan voor
heen. Vanwege de hoge plaat
sing van de componenten krij
gen de wielen een grotere
stuurhoek, met een verrassen
de wendbaarheid als gevolg.
De motor ligt onder de bagage-
vloer tussen de achterwielen.
De nieuwe Smarts bieden keu
ze uit een liter 70 pk en 0.9 li
ter turbo van 90 pk, standaard
gekoppeld aan een handgescha-
kelde vijfbak. Optionele auto
maat met dubbele koppeling
volgt in het voorjaar. Smart
biedt een grote kleurkeuze
voor in- en exterieur. Beide au
to's zijn in samenwerking met
Renault ontwikkeld, maar elk
merk biedt zijn eigen elemen
ten. De Fortwo start bij 10.795
euro, de Forfour bij 11.995 euro.
toeneemt. Mini verdeelt die extra
centimeters over de beenruimte
voor de achterpassagiers en de in
houd van de bagageruimte. Met
niet al te lange voorpassagiers
kunnen volwassenen op de achter
bank redelijk zitten.
Het bagagevolume neemt ten op
zichte van de 3-deurs met 67 liter
toe tot 278 liter (maximaal 941 li
ter). Toch blijft de Mini ook als
5-deurs uitermate compact, de
lengte stopt onder de 4 meter.
Op technisch vlak past Mini al
leen de afstemming van de achter
as iets aan, om hetzelfde rijgedrag
als bij de 3-deurs te verkrijgen.
De gewichtstoename blijft be
perkt tot 60 kilo. Op gevoel blijkt
er helemaal geen verschil in rij
karakter.
De Cooper heeft in het vooronder
een splinternieuwe 1.5 liter drieci
linder benzine. Die brengt het
met turbo tot een verrassend ver
mogen van 136 pk en een koppel
van 220 Nm al bij 1.250 tr/min.
Een feest van souplesse! Ondanks
zijn bescheiden slagvolume pres
teert de motor ongekend vlot,
met een sprint naar 100 kilometer
per uur in 8,2 seconden. Even te
rugschakelen en de volle accelera
tiekracht staat weer paraat.
BMW heeft het motorgeluid keu
rig weten te isoleren en dat dient
De Mini Clubman
is niet meer, leve
de Mini 5-deurs.
Al toont die
5-deurs wat min
der origineel, de
praktische bruik
baarheid ligt aanzienlijk hoger.
Geen dubbele deurtjes meer voor
toegang tot de bagageruimte. Ook
geen rare constructie met een
'half achterdeurtje voor de achter
passagiers. Nee, de in Born van de
band lopende Mini 5-deurs heeft:
twee normale achterportieren.
Dat blijkt in de praktijk nog
steeds de beste oplossing.
De auto groeit 16 centimeter in
lengte, terwijl de afstand tussen
de wielen maar met 7 centimeter
weer het comfort. Het brandstof
verbruik blijft met 1 op 13,5 keurig
binnen de perken.
Met de beweegbare rand rond de
pook biedt de auto keuze uit ver
schillende rijprogramma's, van
zuinig in Green via Comfort tot
Sport.
De reacties op gaspedaal en bestu
ring worden daarmee feller. Op
die manier blijkt de Mini over
meerdere karakters te beschikken.
Het onderstel biedt daarvoor alle
mogelijkheden en komt ook op
het vlak van comfort niets tekort.
De langere wielbasis heeft daarop
een positieve invloed. Mini vraagt
995 euro extra voor de 5-deurs car
rosserie, waarmee deze Cooper
op 22.490 euro uitkomt.
Al is de nieuwe Mini lan
ger dan zijn voorganger,
het blijft woekeren met
de ruimte achterin. De
5-deurs maakt het ver
schil, met extra lengte
en twee deuren erbij.
Mini 5-deurs
Bagage 278-941 liter,
gewicht 1.120 kg. Benzi
ne 1.5 liter 136 pk. Van
af 19.490 euro, Cooper
22.490 euro.
Audi A1 Sportback
Bagage 267-920 liter,
gewicht 1.100 kg. Benzi
ne 1.4 liter 122 pk. Van
af 19.990 euro, 1.4 TFSI
22.730 euro.
Mercedes A-klasse
Bagage 341-1.157 liter,
gewicht 1.270 kg. Benzi
ne 1.6 liter 122 pk. Van
af 26.995 euro.
VW Golf 5-deurs
Bagage 380-1.270 liter,
gewicht 1.125 kg. Benzi
ne 1.4 liter 122 pk. Van
af 20.250 euro, 1.4 TSI
Trendline 22.690 euro.
VRIJDAG 28 NOVEMBER 2014
Stroom: behoefte-afhankelijk. VW Beetle.
door Tony Vos
De duidelijk zichtbare veiligheidskooi van Tridion blijft voor de nieuw
ste Smarts behouden, foto Automedia
Twee deuren extra en een lengte
toename geven de Mini aanzienlijk
meer gebruiksmogelijkheden.
foto's Automedia
Audi levert online updates voor na-
vigatiekaarten. De service debu
teert in de vernieuwde Audi A6 en
A7 Sportback. Als de auto is uitge
rust met Audi connect, kunnen in
beide modellen navigatie-updates
worden gedownload via de inter
netverbinding. Via MMI-navigatie
plus ontvangt de bestuurder een
melding als er een nieuwe kaart-
update beschikbaar is.
Updaten navigatiesysteem.
De oplaadsnelheid van een elektri
sche auto wordt bij de slimme laad
palen in de Amsterdam Arena be
paald door de gebruiker. Het instel
len van de gewenste laadsnelheid
gebeurt met een smartphoneapp.
De behaalde snelheid is mede af
hankelijk van de door de rijder in
gevoerde verwachte vertrektijd.
www.amsterdam.nl/slimladen
Volkswagen heeft een op afstand
bestuurbare Beetle in de collectie
opgenomen. De speelgoedauto is
Tornado Red en werkt op vijf
AA-batterijen. Daarmee levert de
kleine Beetle verrassende presta
ties. De adviesleeftijd voor het ge
bruik van de speelgoedauto is 8
jaar en ouder, maar in ieder geval
niet voor kinderen onder de 3 jaar!
De prijs bedraagt 24,95 euro.
door Tony Vos
Mercedes-Benz ontpopt zich tot
lichtpionier. Na de 24 leds in de
groot-lichtmodule van de CLS-kop-
lampen zorgen binnenkort 84 leds
per lichtunit voor nog betere licht-
kwaliteit en grotere veiligheid. Op
termijn zorgen zelfs 1.024 pixels
per led voor rijbaanverlichting, on
geacht snelheid en verkeersom
standigheden en zonder andere
verkeersdeelnemers te verblinden.
Koplampen met 84 led.