Walcheren een Eden A DIZZIE 17 aarom k n et? Jan J.B. Kuipers heeft de essays, die hij in de periode 1989-2006 publiceerde, gebundeld in Methoden tegen de helderheid. i\ la?d groen doemt boven Zwarte Piet gaat niet bij de pakken neerzitten De titel roept meteen vragen op. Methoden tegen de helderheid: wat moet je je daar als lezer bij voorstel len? Manieren om te zorgen dat zaken en voorvallen in vaagheid gehuld blijven? Afgelopen dinsdag was Jan J.B. Kuipers (1953) als medewerker van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) aan wezig bij de presentatie van het rapport Probleemloos Toegankelijk. Toen ging het even over zijn nieuwe bundel. Voor de schrijver was dat aanleiding om een warm pleidooi te houden voor 'aange klede feiten en werkelijkheid'. Cijfers en jaartallen krijgen volgens hem pas echt betekenis, als je er gevoelens en fan tasie bij kunt hebben. In de toelichting/ verantwoording van zijn boek schrijft hij: „Het gaat uiteindelijk om 'liegen met open vizier: het geneeskrachtige lie gen van het zelfbewustzijn, de cultuur en de kunst'." De bundel bevat 21 essays, die eerder ge publiceerd zijn in de literaire tijdschrif ten Optima, Hollands Maandblad, Ballus- trada en de Slibreeks. Lang niet alle essays hebben Zeeland als onderwerp. De 'romantische versluie ring van de werkelijkheid' is wel een goed verankerd thema. Binnen dat ka der trekt een indrukwekkende stoet fi guren uit de literatuurhistorie en idee ëngeschiedenis voorbij: Max Stirner, Ro bert Graves, Germaine de Staël, Johan Huizinga, Ilja Leonard Pfeijffer. Kuipers is niet altijd de toegankelijkste schrijver. Opgaand in zijn enthousias me voor fantasie en verbeelding ver schijnen er zinnen, waarvoor de niet in de materie doorgewinterde lezer de tijd zal moeten nemen. Zoals (pagina 304): „Onze spiritualiteit is niets dan de krin gelende rook van het lichaam dat aan zichzelf wil ontsnappen. Aangezien het lichaam op zijn minst coproducent is van zijn eigen dood en vernietiging, moest het - weliswaar na miljoenen ja ren - wel op de proppen komen met de ze toverspiegel waarin het zichzelf kan waarnemen als aan de grond en de mod der van het alverbondene ontstegen: als fantoom dus, als verschijning, bewoner van een elfenrijk zonder kwellende wet matigheden." Dat zijn, voorzichtig gezegd, zware zin nen en woorden. En het zijn niet eens de zwaarste in het boek. Toch is het een onderhoudend geheel. Het essay 'Van Zeeland naar oneindig' gaat over de Vlie gende Hollander en kapitein Van der Decken uit Terneuzen. Kuipers maakt er een inspirerende wandeling van door de wereldliteratuur. In 'Juiste verkeerde verbanden' duiken zelandica-uitgever Jan Bruijns en de Zeeuwse cultuurhisto ricus Hein Kluiver op. Beiden overle den, maar voor Kuipers tastbaar levend.* ltijd wanneer ik langs kas teel Westhove bij Dom burg rijd, moet ik even aan haar denken. Aan Jonkvrou- we Maria Agatha Boddaert, gebo ren op 6 februari 1844, overleden op 12 april 1914. Ik veronderstelde tot voor kort dat zij daar alle zo mers van haar jeugd had doorge bracht. Maar door de enthousiaste studie die Marlijne Hemelaar in 1991 aan de schrijfster wijdde, ben ik deze illusie kwijt. Marie Boddaerts vader kocht Westhove pas in 1862, om het in 1880 weer af te stoten. In die jaren was ze er vaak en leerde ze Wal cheren nog beter kennen. Eerder bewoonde de familie een buiten bij Oostkapelle, de wintermaan den bracht men in Middelburg door, waar vader Boddaert rechter was. 'Ik weet niet of gij Walcheren kent. Voor mij was het een Eden', schreef ze later in een brief. 'Een eiland, zooals je er een tweede met moeite vindt', laat ze iemand opmerken in De schipper van de ]a- comina, verschenen in 1913. Het verhaal speelt een eeuw eerder, als er een einde komt aan de Fran se bezetting. Marie Boddaert is haar literaire loopbaan pas laat be gonnen, nadat ze weduwe was ge worden. Haar eerste bijdragen aan tijdschriften verschenen onder de naam 'Luctor'. Vanwege dit alles reken je in haar werk op veel Zeeland en op veel Zeeuws. Om vervolgens in die verwachting te worden teleurgesteld. In haar poëzie valt slechts één keer een Zeeuwse aardrijkskundige naam, te weten Walcheren, in Naar lichte hoogten (1916), een bundel met ^ana g nagelaten verzen: 'Een ei- 1 0 3 j zilvrenzee. Zij mag dan een vrijwel vergeten dichteres zijn, m Tu if haar Proza raakte in nog Naar lichte hoogten diepere vergetelheid. Ze (poëzie) en schreef jeugdboeken, of Buiten de wet boeken waaraan achteraf die status is toegekend. Het decor van haar gedichten bleef meestal vaag, dat van haar proza krijgt scherpere contouren. Duidelijk Zeeuws is het decor van Buiten de wet (1890), gebaseerd op een Middelburgse strafzaak. En dan is er dus De schipper van Jaco- mina met een weesjongen die naar Walcheren vaart: 'Veere was in 't zicht, laag, even boven den zilverigen watereinder Een hoofdstuk heet 'In 't duin achter kasteel Westhoven.' Ik blijf in die heerlijke contreien mijn stille groet aan Marie Boddaert toch brengen. Methoden tegen de helderheid VRIJDAG 28 NOVEMBER 2014 Francisca wifWDAnn' PRENTENBOEK OP RIJM Zwarte Piet raakt zijn baan kwijt. Wat een ramp! Ja renlang deed hij trouw dienst voor Sinterklaas. En nu mag hij niet meer: Er is een nieuwe kleurenwet, keu rig zwart op wit gezet zwart mag niet meer, Piet moet in kleur. Zoals de regenboog, wat een gezeur! Door de ze nieuwe kleurenwet word ik aan de kant gezet De uit Middelburg afkomstige Francisca Bongaerts schreef en illustreerde het boek Waarom ik niet? Het is een prentenboek op rijm (48 pag., 9,95 euro). Sinterklaas moppert, de kleurenPieten maken er een potje van. De moraal van het verhaal, volgens Francisca: „Kleur doet er niet toe, het gaat erom wat je pres teert, en: je mag best verdrietig zijn, maar je moet daarna actie ondernemen en bij de juiste mensen goede raad vragen." Liegen met open vizier door Jan van Damme ZEEUWSE SCHRIJVERS door Mario Molegraaf Jan J.B. Kuipers kiest voor 'een romantische versluiering van de werkelijkheid', foto Lex de Meester Jan J.B. Kuipers Uitgeverij Liverse Paperback 312 pagina's 17,50 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17