I Geen vaccin variant vogelgriep Wapen taboe bij Brink's u 66 Reizigers weten niet waar ze recht op hebben als bijvoorbeeld hun chipkaart kapot is 8 BINNENLAND OPENBAAR VERVOER Niet uit te lezen Kapotte kaart Ov-bedrijven maken een zooitje van hun voorwaarden. De klant ziet door de bomen het bos niet meer. I DEN HAAG - Tegen de HsN8-va- riant van de vogelgriep die nu is vastgesteld op vier pluimveebe- drijven, bestaat nog geen vaccin. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) stelde giste ren dat het niet mogelijk is om de ziekte te beteugelen door alle kip pen in te enten. Ook als het wel zou kunnen, dan nog voorziet Dijksma geen einde aan de problemen. „Met inenten laat je de dieren niet meer ziek worden, maar het virus sluimert gewoon door, met alle gevolgen voor de volksgezondheid. Als een hoogpathogeen virus gaat mute ren, bedreigt dat de volksgezond heid; dat moeten we niet willen." Mensen die direct en intensief in contact komen met pluimvee met dit virus, kunnen daardoor be smet raken. Meestal ervaren ze dan lichte griepverschijnselen. Vanwege de vogelgriep zijn inmid dels zes bedrijven geruimd, waar van twee uit voorzorg, en gelden allerlei beperkingen. Dijksma werkt aan maatregelen om de problemen op de bedrijven met vleeskuikens te verminderen. Ze kondigde een plan aan waar door de vleeskuikens toch naar slachterijen in het westen van het land zouden kunnen. De capaci teit van slachterijen in Oost-Bra bant en Limburg is namelijk on voldoende gebleken. Dijksma kijkt ook nog naar moge lijkheden om de financiële proble men voor bedrijven enigszins te verminderen. UTRECHT - Geld- en waardetrans- portbedrijf Brink's mag bij zijn opslagpanden geen beveiligers in zetten met een vuurwapen. De onderneming kan bij een overval rekenen op de politie. Dat bepaal de de bestuursrechter van de rechtbank Midden-Nederland gis teren. De rechter bevestigde daarmee de beslissing van het ministerie van Veiligheid en Justitie die eerder geen toestemming aan Brink's had gegeven om wapens te gebrui ken. Brink's had daarom ge vraagd. De staatssecretaris voor Veiligheid en Justitie kan toestem ming geven voor het dragen van wapens als er sprake is van zeer uitzonderlijke omstandigheden. De staatssecretaris heeft dit zoge noemde verlof geweigerd en de rechter bepaalde gisteren dat dit terecht was. Brink's heeft inmiddels zelf maat regelen getroffen die het gevaar voor medewerkers tot een mini- mum beperken. en meldt dat het reizen tijdelijk op eigen kosten moet. Bus- en treinbedrijf Connexxion adviseert op internet om bij een defecte ov-kaart tijdelijk met een kopie van die kaart te reizen tot de vervangende kaart is toege stuurd. In de productvoorwaar- den van hetzelfde bedrijf staat echter dat de reiziger zelf voor een alternatief moet zorgen en geen kosten kan claimen. Leve ring van een nieuwe kaart kan tot drie weken duren, waarschuwen de voorwaarden. Volgens woordvoerder Hendri Beltman zal Connexxion zo snel mogelijk de formele voorwaarden aanpassen. „We willen niet moei lijk doen", zegt Beltman. „Als ie mand een kopie meeneemt, mag die mee in de bus. Zo zijn onze mensen ook geïnstrueerd." Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET bleek op internet tegenstrij dige informatie te bieden aan mensen die wilden opzeggen. Ook dat wordt aangepast, kreeg OV Loket te horen. Volgens Hoentjen is de afgelopen week gesproken met de diverse aanbieders over de geconstateerde problemen. „We zagen dat veel vervoerders schrokken. Ze beloof den het aan te passen, dat zullen we in de gaten houden." Een ov-chipkaart met een abonne ment en een tegoed is kapot. De NS kan het abonnement echter niet beëindigen zolang de kaart nog actiefis. De kaart kan bij de ov-aanbieder niet gedeactiveerd worden, omdat die defect is. De reiziger kan wekenlang geen kant op. In de tussentijd lopen de abon nementskosten door, maar moet de klant toch gewoon kaartjes ko pen. De conducteur merkt dat de chip kaart van een student niet is uit te lezen. Hij adviseert een nieuwe kaart aan te vragen en in de tus sentijd kaartjes te kopen. De kos ten zijn achteraf te declareren, be looft hij. De student maakt 140 eu ro kosten, maar krijgt later slechts 40 euro terug omdat NS alleen kosten vergoedt op het moment dat het bedrijf de kaart in bezit heeft Bezwaar wordt afgewezen. AMERSFOORT - Reizigers die af wil len van een busabonnement of van wie de ov-chipkaart kapot gaat, komen bij de openbaar vervoerbedrijven in een bureau cratisch doolhof terecht. De be drijven hanteren zulke ingewik kelde voorwaarden dat ze er zelf vaak niet eens wijs uit worden. Informatie op de website is soms tegenstrijdig of wijkt af van de of ficiële rei zigersvoor waarden. Dat blijkt uit een inventarisatie van OV Loket, een onafhankelijke door het Rijk gesubsidieerde om budsman voor reizigers in het openbaar vervoer. „Reizigers we ten niet waar ze recht op hebben als bijvoorbeeld hun chipkaart ka pot is", vertelt Dorathé Hoentjen, hoofd van OV Loket. „Vaak vra gen mensen niet eens meer hun geld terug, omdat ze denken dat dat niet kan, of omdat ze de ver keerde informatie krijgen." Wie meerdere abonnementen of kortingsregelingen op één chip kaart heeft staan, zit soms vast aan verschillende voorwaarden. „Als je je kaart wil beëindigen moet je dat soms per geladen pro duct doen. Heb je per ongeluk het verkeerde product geladen, dan kom je daar moeilijk van af', zegt Hoentjen. Aanleiding voor de inventarisatie waren de klachten die al langere tijd bij OV Loket binnenkomen. „Het is niet de meest-voorkomen- de klacht. Maar het blijft wel con stant aanhouden", stelt Hoentjen. Uit de inventarisatie blijkt bijvoor beeld dat ov-chipkaartleverancier TLS op internet meldt dat een ver vangende kaart na verlies gemid deld binnen drie dagen wordt toe gestuurd. De ov-bedrijven noe men echter levertijden van tien tot veertien dagen. Of de reiziger die een abonnement heeft in de tussentijd kan blijven reizen, ver schilt per aanbieder. De ene ver voerder geeft het advies rekenin gen te bewaren en te claimen, de ander zegt het tegenovergestelde Verdwalen in regels ov 1 Dorathé Hoentjen, OV Loket Ov-bedrijven hanteren zulke inge wikkelde voorwaarden dat ze er zelf vaak niet eens wijs uit wor den. foto Maarten Hartman/HH door Paul Bots

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 8