I
Geen vaccin variant vogelgriep
Wapen taboe bij Brink's
u
66 Reizigers weten
niet waar ze recht
op hebben als
bijvoorbeeld hun
chipkaart kapot is
8 BINNENLAND
OPENBAAR VERVOER
Niet uit te lezen
Kapotte kaart
Ov-bedrijven maken een zooitje
van hun voorwaarden. De klant ziet
door de bomen het bos niet meer.
I
DEN HAAG - Tegen de HsN8-va-
riant van de vogelgriep die nu is
vastgesteld op vier pluimveebe-
drijven, bestaat nog geen vaccin.
Staatssecretaris Sharon Dijksma
(Economische Zaken) stelde giste
ren dat het niet mogelijk is om de
ziekte te beteugelen door alle kip
pen in te enten.
Ook als het wel zou kunnen, dan
nog voorziet Dijksma geen einde
aan de problemen. „Met inenten
laat je de dieren niet meer ziek
worden, maar het virus sluimert
gewoon door, met alle gevolgen
voor de volksgezondheid. Als een
hoogpathogeen virus gaat mute
ren, bedreigt dat de volksgezond
heid; dat moeten we niet willen."
Mensen die direct en intensief in
contact komen met pluimvee met
dit virus, kunnen daardoor be
smet raken. Meestal ervaren ze
dan lichte griepverschijnselen.
Vanwege de vogelgriep zijn inmid
dels zes bedrijven geruimd, waar
van twee uit voorzorg, en gelden
allerlei beperkingen.
Dijksma werkt aan maatregelen
om de problemen op de bedrijven
met vleeskuikens te verminderen.
Ze kondigde een plan aan waar
door de vleeskuikens toch naar
slachterijen in het westen van het
land zouden kunnen. De capaci
teit van slachterijen in Oost-Bra
bant en Limburg is namelijk on
voldoende gebleken.
Dijksma kijkt ook nog naar moge
lijkheden om de financiële proble
men voor bedrijven enigszins te
verminderen.
UTRECHT - Geld- en waardetrans-
portbedrijf Brink's mag bij zijn
opslagpanden geen beveiligers in
zetten met een vuurwapen. De
onderneming kan bij een overval
rekenen op de politie. Dat bepaal
de de bestuursrechter van de
rechtbank Midden-Nederland gis
teren.
De rechter bevestigde daarmee de
beslissing van het ministerie van
Veiligheid en Justitie die eerder
geen toestemming aan Brink's
had gegeven om wapens te gebrui
ken. Brink's had daarom ge
vraagd. De staatssecretaris voor
Veiligheid en Justitie kan toestem
ming geven voor het dragen van
wapens als er sprake is van zeer
uitzonderlijke omstandigheden.
De staatssecretaris heeft dit zoge
noemde verlof geweigerd en de
rechter bepaalde gisteren dat dit
terecht was.
Brink's heeft inmiddels zelf maat
regelen getroffen die het gevaar
voor medewerkers tot een mini-
mum beperken.
en meldt dat het reizen tijdelijk
op eigen kosten moet.
Bus- en treinbedrijf Connexxion
adviseert op internet om bij een
defecte ov-kaart tijdelijk met een
kopie van die kaart te reizen tot
de vervangende kaart is toege
stuurd. In de productvoorwaar-
den van hetzelfde bedrijf staat
echter dat de reiziger zelf voor
een alternatief moet zorgen en
geen kosten kan claimen. Leve
ring van een nieuwe kaart kan tot
drie weken duren, waarschuwen
de voorwaarden.
Volgens woordvoerder Hendri
Beltman zal Connexxion zo snel
mogelijk de formele voorwaarden
aanpassen. „We willen niet moei
lijk doen", zegt Beltman. „Als ie
mand een kopie meeneemt, mag
die mee in de bus. Zo zijn onze
mensen ook geïnstrueerd."
Het Rotterdamse vervoersbedrijf
RET bleek op internet tegenstrij
dige informatie te bieden aan
mensen die wilden opzeggen.
Ook dat wordt aangepast, kreeg
OV Loket te horen.
Volgens Hoentjen is de afgelopen
week gesproken met de diverse
aanbieders over de geconstateerde
problemen. „We zagen dat veel
vervoerders schrokken. Ze beloof
den het aan te passen, dat zullen
we in de gaten houden."
Een ov-chipkaart met een abonne
ment en een tegoed is kapot. De
NS kan het abonnement echter
niet beëindigen zolang de kaart
nog actiefis. De kaart kan bij de
ov-aanbieder niet gedeactiveerd
worden, omdat die defect is. De
reiziger kan wekenlang geen kant
op. In de tussentijd lopen de abon
nementskosten door, maar moet
de klant toch gewoon kaartjes ko
pen.
De conducteur merkt dat de chip
kaart van een student niet is uit
te lezen. Hij adviseert een nieuwe
kaart aan te vragen en in de tus
sentijd kaartjes te kopen. De kos
ten zijn achteraf te declareren, be
looft hij. De student maakt 140 eu
ro kosten, maar krijgt later slechts
40 euro terug omdat NS alleen
kosten vergoedt op het moment
dat het bedrijf de kaart in bezit
heeft Bezwaar wordt afgewezen.
AMERSFOORT - Reizigers die af wil
len van een busabonnement of
van wie de ov-chipkaart kapot
gaat, komen bij de openbaar
vervoerbedrijven in een bureau
cratisch doolhof terecht. De be
drijven hanteren zulke ingewik
kelde voorwaarden dat ze er zelf
vaak niet eens wijs uit worden.
Informatie op de website is soms
tegenstrijdig of wijkt af van de of
ficiële rei zigersvoor waarden.
Dat blijkt uit een inventarisatie
van OV Loket, een onafhankelijke
door het Rijk gesubsidieerde om
budsman voor reizigers in het
openbaar vervoer. „Reizigers we
ten niet waar ze recht op hebben
als bijvoorbeeld hun chipkaart ka
pot is", vertelt Dorathé Hoentjen,
hoofd van OV Loket. „Vaak vra
gen mensen niet eens meer hun
geld terug, omdat ze denken dat
dat niet kan, of omdat ze de ver
keerde informatie krijgen."
Wie meerdere abonnementen of
kortingsregelingen op één chip
kaart heeft staan, zit soms vast
aan verschillende voorwaarden.
„Als je je kaart wil beëindigen
moet je dat soms per geladen pro
duct doen. Heb je per ongeluk het
verkeerde product geladen, dan
kom je daar moeilijk van af', zegt
Hoentjen.
Aanleiding voor de inventarisatie
waren de klachten die al langere
tijd bij OV Loket binnenkomen.
„Het is niet de meest-voorkomen-
de klacht. Maar het blijft wel con
stant aanhouden", stelt Hoentjen.
Uit de inventarisatie blijkt bijvoor
beeld dat ov-chipkaartleverancier
TLS op internet meldt dat een ver
vangende kaart na verlies gemid
deld binnen drie dagen wordt toe
gestuurd. De ov-bedrijven noe
men echter levertijden van tien
tot veertien dagen. Of de reiziger
die een abonnement heeft in de
tussentijd kan blijven reizen, ver
schilt per aanbieder. De ene ver
voerder geeft het advies rekenin
gen te bewaren en te claimen, de
ander zegt het tegenovergestelde
Verdwalen in regels ov 1
Dorathé Hoentjen, OV Loket
Ov-bedrijven hanteren zulke inge
wikkelde voorwaarden dat ze er
zelf vaak niet eens wijs uit wor
den. foto Maarten Hartman/HH
door Paul Bots