ZEELAND GEPEILD 2 BUITEN EVERSDIjK lijke vraagstukken; dus waar daadwerkelijk een 'markt' voor is." Zij hoopt in dat kader een ouderenacademie op te richten, waar men sen kunnen samenkomen om ervaringen uit te wisselen en van alles met elkaar te ontwik kelen: „Er is veel eenzaamheid binnen die doelgroep. En we worden steeds ouder. Met creatieve en kunstzinnige programma's die aansluiten bij ieders belevingswereld, de rijke herinnerin gen en de vraag hoe het leven zinvol te leven, kunnen mensen van verschillende pluimage tot verrassende ontmoetingen komen." Schilderen is een vertragend medium, zegt ze. Een concentratie van energie. En dat je dat ook ervaart als je naar schilderkunst kijkt: „Je wordt er stil van, je voelt wat er in jezelf ge beurt. Dat Rothko in het Gemeentemuseum in Den Haag zoveel bezoekers trekt, heeft te maken met dat we naar iets zoeken. De samen leving is zo snel geworden, er zijn zoveel im pulsen en geluiden, onze aandacht wordt tel kens afgeleid van onszelf en van dat wat we misschien werkelijk willen. Natuurlijk biedt deze moderne tijd goede middelen en technie ken, maar het gaat erom deze bewust te inte greren: een telefoon kun je uitzetten, en een televisie ook." Ze hoopt dat anderen iets ontdekken in haar werk: „Misschien hun eigen vrijheid. Zoals in goede gesprekken, waarbij je echt aandacht hebt voor elkaar. Dat lijkt een tijdloos mo ment; je bent samen, en ook ervaar je elkaar en jezelf als uniek individu. Vanuit die ener gie ontstaan nieuwe ideeën." Haar hand glijdt langs de stam en beroert de warrelende bladeren. Het glanzende oker vangt het gezeefde licht. „Kunstenaars zijn vi sionairs die de wereld een beetje laten kante len," glimlacht ze. „En iedereen heeft iets kunstzinnigs in zich. Of een verlangen ernaar. Wat zal de wereld kleurrijk zijn als we dat tot ontplooiing laten komen; want wie meer weet en ziet, ervaart het leven anders - en zal daar dus ook naar handelen." In deze serie reizen we de pijlen achterna. Wekelijks landt er eentje lukraak op de kaart van Zeeland. En precies daar, op die toevallige plekken waar ze natrillend wijzen, nemen we poolshoogte. Op akkers waar bieten op de rooier wachten, op borrelende schorren en slikken, in door westenwinden getekend bosgebied, op dromerige duinen - elk stukje Zeeland heeft een verhaal. Ze is echt een meisje van het Lim burgse land, lacht Marlou Pluy- maekers (55)- Want ze groeide op ten noordoosten van Maas tricht, in Hulsberg: „In een doodlopend straatje waar ook mijn familie woonde, een krui denier zat, een kapelletje en een kerkhof wa ren, en aan het einde ervan begon het bos; mysterieus, fantasierijk en kleurig. Als ik eens verdrietig was, liep ik de huizen voorbij naar de koele schemering tussen de stammen, en ging met mijn rug tegen zo'n brede bast zit ten om in verbinding te komen met die dro merige dimensie. Veilig, voelde dat." Nog steeds ervaart zij die andere wereld als een realiteit. Ze wijst op de weidse, breeduit vertakte beuk die robuust en knoestig in het midden staat van het kleine kerkhof bij de voormalige parochie in Eversdijk: „Hier aan schouw je de tijd. Alles wordt relatief." De boom lijkt de ruimte te overhuiven en de sfeer te orkestreren. Vanuit de vochtig opvlam mende roodoranje bladeren betast een geur van vermolmd hout en noten zacht de neveli ge namiddag. Het gehucht in de gemeente Kapelle, ge bouwd in de voor Zuid-Beveland kenmerken de ringdorpstijl, ontstond in de elfde eeuw. Een klein dijkje en wat bebouwing op het snij punt van twee wegen. Met een verbindings weg ertussen bleek indertijd de kleine dorps kom te zijn voltooid en daar verrees de aan Sint Paulus gewijde kerk, die uiteindelijk in 1821 instortte. Twee decennia later volgde ook de toren. Nu resten onder de knisperende bla deren nog enkel graven en zerken. „Dit is de plek waar ik even kan opladen en thuisko men", zegt Pluymaekers. "Je roots zijn bepa lend, dat zei Wassily Kandinsky al." Vanwege het werk van haar partner kwam zij in de jaren tachtig naar Zeeland. Als kunste naar en docent beeldende kunsten biedt zij vanuit haar bedrijf Pluym Kleur individue le- en groepstrajecten aan, waarin zij volwasse nen en kinderen de wereld van kleuren, lijnen en vormen binnenleidt. Daarnaast werkt zij bij Kunsteducatie Vlissingen; op lagere scho len in het cultuuronderwijs met kwaliteit; liet zij gedetineerden portretten schilderen van zichzelf, elkaar en hun geliefden en begeleid de ze cliënten van Stichting Arduin: „Kunst zinnige vorming inspireert de menselijke geest", vertelt ze. „En je hoeft eikaars achter grond niet te delen en evenmin eikaars taal te spreken, om toch via het samen schilderen met elkaar in verbinding te zijn." Ze woont hier inmiddels met veel plezier. De Bourgondische sfeer mist ze echter wel: „Als je met iemand ergens afspreekt, moet je eerst goed uitzoeken of er ter plekke iets is dat op een gezellige kroeg lijkt." En de houding van Limburgers, dat het 'ach, allemaal wel goed komt', lijkt niet bepaald op de Zeeuwse in borst: „Hier duurt dat vertrouwen even; men sen moeten je leren kennen." Maar haar aan pak is gedegen, weet ze, dus inderdaad: het is allemaal goed gekomen. Het kleinschalige van de provincie en alle korte communicatielijnen vindt ze bijzonder: „En hier zijn over de eilan den en het water heen zulke schitterende ver gezichten. Zie je daar die Willink-wolken en dat Ruysdael-licht?" Op dit moment volgt zij in Tilburg de eenjari ge parttime opleiding Kunstenaar in de Sa menleving (KiS): „Het gaat om de goede match tussen artistieke verbeeldingskracht, maatschappelijk engagement en cultureel on dernemerschap. We werken aan een beroeps praktijk die aansluit op urgente maatschappe- Thuiskomen op de kruising door Jacoline Vlaander Marlou Pluymaekers: „Hier aanschouw je de tijd. Alles wordt relatief." foto Jacolien Vlaander

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 42