I I I i i I Fatiha el Khattabi (25) uit Goes is één van de vijf actrices in de Hijabi Monolo gen, een toneelstuk over het alledaagse leven van Nederlandse moslima's die een hoofddoek dragen. 11 32 ZEELAND THEATERVOORSTELLING Hijabi Monologen Nederland ff» Opeens zat ze daar bij Pauw, 'on natio nal television', zo als dat zo mooi heet. Fatiha el Khattabi, geboren en getogen Zeeuw se, en hijabi. Ofwel: een moslima die een hoofddoek (hijab) draagt. Naast haar aan tafel, twee andere hijabi's. Als onderdeel van een vijftal staan de da mes sinds begin november op de planken met de productie Hijabi Monologen van Stage-Z, het huisgezel schap van Theater Zuidplein in Rotterdam. Tijd voor de vraag: wie is Fatiha el Khattabi, en waarom staat ze daar? De Hijabi Monologen gaan niet over de islam en niet over de hijab, zegt de 25-jarige actrice aan het begin van het interview met nadruk. „Het thema van de productie is 'ontmoeten'. De Hijabi Monologen gaan over het alle daagse leven van hijabi's, van moslim vrouwen die een hoofddoek dragen dus. Over het maken van keuzes in het leven. Over de media en de poli tiek. Over leven en dood, beeldvor ming, kleding, trouwen, werken en studeren. Kortom, eigenlijk over het le ven als vrouw in Nederland." De monologen zijn geschreven door Anouk Saleming, op basis van inter views met hijabi's uit heel Nederland, waaronder de actrices (naast el Khatta bi: Sanae Ben Abdelouahab, Souad Mokhtari, Muna Shirwa en Djamila Abdalla). De regie is in handen van Eli- ke Roovers. Toch maar een vraagje over de hijab, want helemaal eromheen kunnen we toch niet. Wanneer ging ze hem dra gen? En waarom? „Ik heb ruim drie jaar geleden voor de hijab gekozen. Dat had niets met mijn omgeving te maken; het was een persoonlijke keus, voortgekomen uit de behoefte om meer in overeenstemming met mijn geloof te leven. Iedere moslima moet zelf weten of ze er een wil dragen; en ik wilde het." El Khattabi omschrijft zichzelf als een kind van twee culturen. „Allebei mijn ouders komen uit Marokko. Mijn va der behoort tot de eerste generatie gastarbeiders; hij was al vijftig toen ik geboren werd. Het grappige is, ik heb me altijd een Zeeuws meisje gevoeld - en dat voel ik me nog, trouwens. Ik kijk terug op een heerlijke jeugd, in Goes en later in Middelburg. Het besef dat er naast dat Zeeuwse of Nederland se stukje nog iets was, kwam pas echt bij me binnen toen een lerares me na 9/11, na Twin Towers, apart nam en vroeg: wat vinden ze daarvan, bij jou thuis? Dat was schokkend. Ik had al leen Nederlandse vriendinnen, ik ken de destijds naast mijn familie hele maal geen andere Marokkaanse gezin nen. Nooit eerder had iemand me het gevoel gegeven dat er twee werelden waren waar ik tussen zou moeten kie zen. Dat wil ik niet en dat hoefik niet." De Hijabi Monologen zijn haar eerste kennismaking met de wereld van het toneel. En hoewel de kennis making uitstekend bevallen is, ligt haar hart bij maatschappelijk werk. „Ik was als kind al actief als WNF-ranger en op mijn zestiende wist ik: ik wil met jeugdcriminelen gaan werken. Iets doen om de wereld een betere plek te maken en anderen handvatten bieden om zich te kunnen ontplooien. Toen ik achttien was, ben ik naar Rot terdam gegaan om Nederlands recht te studeren. Later heb ik die studie ge combineerd met Social Work." De Hijabi Monologen hebben de afge lopen weken al haar vrije tijd opge slokt. „Elke dag om 8.30 stapte ik bin nen bij UWV in Goes. Om 17.00 uur nam ik de trein naar Rotterdam voor de dagelijkse repetities. Die eindigden om een uur of tien. Rond half twaalf 's avonds was ik dan weer thuis en kon ik eindelijk mijn bed in. Afgelo pen zondag was mijn eerste vrije dag in maanden. Ik heb er volop van geno ten. Niets anders gedaan dan ontspan nen en televisieseries kijken. In de avond heb ik tijd met mijn familie doorgebracht, heerlijk!" Dat el Khattabi de tijd vond om naast haar werk als leerwerkadviseur te acte ren, mag toch al een wonder heten. De Goese zet zich als vrijwilliger actief in voor weeskinderen en internationale armoedebestrijding. Daarnaast is zij mede-oprichter en penningmeester van de 'Al-Ghazali Academie' waar In de Hijabi Monologen nemen vijf moslima's die een hoofddoek dra gen (hijabi's) de kijker mee in hun leven. De teksten zijn ontleend aan de ervaringen van de actrices zelf en ande re hijabi's, vertaald naar monologen v oor het theater. Hijabi Monologues komt oorspronkelijk uit de USA. In 2012 werd de ver taalslag naar Europa gemaakt. Publiek wordt bij de entree gevraagd naar de verwachtingen van de voorstelling. Na afloop is in de zaal een nagesprek waarin die naast de uiteindelijke ervaring gelegd wordt. Het publiek wordt daarnaast opgeroepen eigen verhalen via de website van Stage-Z aan te leveren. Aan het eind van de tournee worden de ver halenschrijvers uitgenodigd voor workshops om hun verhaal voor een groot publiek toegankelijk te maken. Op deze manier ontstaat een bibli otheek van verhalen van moslima's die een hijab dragen. Deze worden uiteindelijk allemaal gebundeld in de Hijabi Monologues Europe. Zie voor de speellijst: www.stage-Z.nl klassieke Arabische talen en islamwe- tenschappen worden gedoceerd. Te vens is el Khattabi redacteur voor de website www.wijblijvenhier.nl „Me zelf ontwikkelen en zinvol werk ver richten zijn persoonlijke doelstellin gen. Ik wil bruggen bouwen", zegt el Khattabi, „vooringenomenheid wegne men." De Hijabi Monologen passen ook in die visie. „Eén van de mensen die voor de website schrijft, maakte mij erop at tent dat het project naar Nederland kwam. In eerste instantie was het al leen de bedoeling dat mijn gezicht ge bruikt werd voor de poster. Toen be dacht ik me dat het best leuk zou zijn om auditie te doen. Ik had weliswaar nog nooit op de planken gestaan, maar in mijn werk geef ik regelmatig presen taties. Ik had me goed voorbereid en na drie auditierondes kreeg ik te ho ren dat ik was aangenomen. Ik ben trots dat ik onderdeel uit mag maken van iets dat een maatschappelijk be lang dient en kan samenwerken met mensen die 100 procent toegewijd zijn." Donderdag 13 november was de try-out, een dag later de première in Theater Zuidplein in Rotterdam. „Ik had wat last van gezonde spannings kriebels, maar kon het goed verbergen. Bij de première stond ik voor een paar honderd man, op de Special Night de vijftiende eveneens. Alle drie de voor stellingen waren uitverkocht. Inmid dels is het aantal voorstellingen al uit gebreid vanwege de grote publieke be langstelling. Helaas, Zeeland blijft ach ter; daar heeft geen enkel theater de voorstelling nog geboekt." Mede daarom was het voor de Zeeuw en - en haar eigen collega's bij UWV - een complete verrassing toen el Khat tabi woensdag 12 november met twee andere actrices aan tafel verscheen bij het VARA-programma Pauw. „De zon dag ervoor was ik al bij IKONHUIS. Ik denk dat Pauw het daar opgepikt heeft." Ook nu had el Khattabi weinig last van plankenkoorts. Toen Pauw een op merking maakte die dubbelzinnig kon worden opgevat, diende de Zeeuwse hem direct van repliek. „Alles bij el kaar vond ik het een heel positieve er varing", blikt ze terug. „Het smaakt naar meer. Misschien heeft Omroep Zeeland nog een nieuwe verslaggeef ster nodig", lacht ze. „Mensen om mij heen vinden het heel bijzonder dat ik dit doe, maar ik ben er zelf heel nuch ter onder." Zoals het een Zeeuwse betaamt. 'Mijn hoofddoek is mijn eigen keuze' door Ondine van der Vleuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 32