Nieuwe dienstregeling gaat 1 maart in Niet voor alle bedrijven plek op het nieuwe sluizencomplex Terneuzen De bus in 15 ZEELAND 23 commentaar Van den Oord wordt directeur Markiezaat Filevorming op zee door staking in Vlaanderen MIDDELBURG - Connexxion en de provincie hebben hun geschil over ingang van de nieuwe diens regeling bijgelegd. Vanaf maart rijden de bussen in Zeeland vol gens het nieuwe schema. Hoe dat er uit komt te zien wordt volgen de maand duidelijk. Het vervoers bedrijf wil eerst nog het advies horen van reizigersorganisatie Opov, benadrukt directeur Bart Schmeink. Dat overleg is op 2 de cember. Vast staat al wel dat Connexxion het aantal 'busuren' met een kwart terugdraait en de pijlen na drukkelijker richt op de drukkere Van den Oord werkt nu nog bij de Zeeuwse mbo-school Scalda, als directeur van het College voor Techniek en Design en het Colle ge voor Maintenance en Proces techniek. Hij werkte ruim dertig jaar bij het Zeeuwse roe. Het Markiezaat College biedt op leidingen aan op het gebied van procestechniek, logistiek, vlieg tuigtechniek, installatie- en pro cestechniek en engineering. lijnen. Onrendabele verbindingen worden teruggebracht tot buurt bussen of ritten op afroep zoals haltetaxi's en WMO-vervoer. „Er is een honderd procent vervoer garantie", aldus verantwoordelijk gedeputeerde George van Heukel- om gisteren bij de presentatie van het akkoord. Connexxion koopt 52 nieuwe 13-meterbussen en 22 nieuwe buurtbussen voor het ver voer in Zeeland. Daarin worden usb-oplaadpunten aangebracht. Alle bussen krijgen gratis wifï en er komen extra zitplaatsen. De huidige 43 aardgasbussen blijven in dienst. De nieuwe concessie had 14 de cember moeten ingaan. Doordat concurrent Syntus aanvankelijk bezwaar aantekende tegen de ver leende vergunning, zag Con nexxion zich genoodzaak pas op de plaats te maken. Ruim een week geleden trok Syntus het be zwaar in. Connexxion wilde de oude dienstregeling voorzetten tot 12 juli. De meerkosten die daar mee gepaard gaan, werden becij ferd op 3,5 miljoen. Het vervoers bedrijf legde die rekening bij de provincie neer. Onder druk van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven zijn beide partijen elkaar daarin tegemoetgekomen. Afgesproken is dat nieuwe conces sie nu op 1 maart ingaat. Dat kost Connexxion alsnog 2,5 miljoen eu ro. Dat gat wordt grotendeels ge dicht (1,2 miljoen) door af te zien van vestiging van de verkeerslei ding in Zeeland. Ook komen er geen buurtbussen met een lage in stap voor reizigers die slecht ter been zijn. Verder gaat het norma le tarief met één cent per kilome ter omhoog. Zeeland is één van de eerste pro vincies waar het openbaar ver voer nieuwe stijl in de praktijk wordt gebracht, zegt Schmeink. „Dit is een belangrijke stap in de richting van een meer vraagafhan kelijk systeem. Nu zijn de conces sies nog te veel aanbod gestuurd. Dat leidt vaak tot onrendabele si tuaties." Minister Melanie Schultz (Infra structuur en Milieu) zei dat maan dag in de Tweede Kamer. Maritie me bedrijven, onder meer in de sleepvaart, moeten straks wel een plekje binnen het complex krij gen, vindt de minister. Maar door de nieuwe grote sluis blijft min der ruimte over, waarschuwt ze. „In nauw overleg met het bedrijfs leven dat er nu zit, kijken we of bedrijven in de toekomst elders gevestigd moeten worden of kun nen blijven. Ik denk dat een groot deel kan blijven. Maar een deel zal moeten verhuizen gezien het gebrek aan ruimte. We gaan na tuurlijk ons best doen om zoveel mogelijk bedrijven opnieuw een plek te geven." Ook werd in het debat over het Meerjarenprogramma Infrastruc tuur, Ruimte en Transport (MIRT) gesproken over de veilig heid van de A58 en de N59 (Schouwen-Duiveland). De Chris tenunie vindt de A58 niet veilig genoeg. Schultz stelt dat het Zeeuwse deel van de A58 qua vei ligheid een 'gemiddelde weg' is. Alleen afrit 40 naar Ritthem zal worden aangepakt. Verder wor den geen maatregelen genomen, want 'er spelen geen specifieke veiligheidsproblemen'. Het CDA pleit voor verbreding van de N59. Schultz herhaalde dat ze 18 miljoen stopt in het verbete ren van de veiligheid. Verbreding is onnodig, aldus de minister. Ze stelde ook dat er geen geld en noodzaak is om een aftakking van het Zeeuwse spoor richting de Antwerpse haven aan te leggen. Het scheepvaartverkeer naar bei de havens kwam volledig stil te liggen, doordat de ondersteunen de diensten van het Vlaams loods wezen het werk neerlegden. Ze zorgen ervoor dat bij de kruispost Wandelaar voor de Vlaamse kust en op de rede van Vlissingen lood sen van boord worden gehaald en aan boord worden gebracht. Ook Nederlandse loodsen die 27,5 pro cent van alle scheepvaart op Gent en Antwerpen begeleiden, kon den daardoor hun werk niet doen. Via de Nederlandse loodspost ten noorden van Westkapelle konden schepen van en naar de havens van Terneuzen en Vlissingen wel worden bediend. Annik Dirkx, woordvoerster van de Antwerpse haven, had de in druk dat veel havenbedrijven en rederijen rekening hadden gehou den met de aangekondigde een daagse staking. Weinig grote con tainerschepen lagen maandag nog in Antwerpen. In Gent wachtten drie schepen in de haven en voor Gent lagen op zee zeven schepen ten anker. De Haven van Gent ver wacht ook 1 december proble men, als in Oost-Vlaanderen een regionale staking is en 15 decem ber als de vakbonden in heel Bel gië actie voeren tegen de bezuini gingen van de nieuwe centrum rechtse regering in Brussel. Het duwtje van de rechter heeft gehol pen. De provincie en vervoerder Con nexxion zijn het eens over het streekvervoer. Verantwoorde lijk gedeputeerde George van Heukelom meldt, dat het ver voer in de regio is gegaran deerd. Dat is fijn, want dat is de basis. Maar heel wat reizi gers zullen toch weer verschra ling voelen. Zij moeten nu al de gaten in de dienstregeling zien te vermijden. Dat wordt er niet beter op. Met ingang van 1 maart beknib belt Connexxion verder op het aantal busuren. Ook zet het be drijf vaker kleinere bussen of zelfs taxi's in. Aan de busritten in de belangrijke ochtend- en avondspits verandert niets. Hoe dit alles in de praktijk werkt, zal volgend jaar blijken. Positief is dat de busreizigers binnenkort precies weten waar ze aan toe zijn. Zij kunnen daar hun activiteiten op afstemmen. Positiefis ook dat er nieuwe bussen komen en dat Con nexxion gratis wifï aanbiedt. DINSDAG 25 NOVEMBER 2014 tuttn door Marcel Modde BERGEN OP ZOOM - Jeroen van den Oord (53) wordt vanaf 1 februari de nieuwe directeur van het Mar kiezaat College in Bergen op Zoom. door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Na de bouw van de nieuwe zeesluis in Terneuzen zul len niet alle bedrijven er een nieu we plek kunnen krijgen. Het kan voor één of twee ondernemingen aantrekkelijk zijn om een ruimere en betere locatie te zoeken. ANTWERPEN - De regionale staking in vier Belgische provincies, waar onder Antwerpen, heeft gisteren ertoe geleid dat tientallen zeesche pen noodgedwongen ten anker zijn gegaan voor de Vlaamse kust en noordelijk van Westkapelle. Geen zeeschip kwam de haven van Ant werpen en van Gent in of uit. De klanten voor de Zeeuwse bussen zijn vooral jonge mensen, foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 45