Nieuwe dienstregeling gaat 1 maart in
Niet voor alle bedrijven plek op het
nieuwe sluizencomplex Terneuzen
De bus in '15
ZEELAND 23
commentaar
Filevorming op
zee door staking
in Vlaanderen
Van den Oord
wordt directeur
Markiezaat
Het duwtje van de
rechter heeft gehol
pen. De provincie
en vervoerder Con-
nexxion zijn het eens over het
streekvervoer. Verantwoorde
lijk gedeputeerde George van
Heukelom meldt, dat het ver
voer in de regio is gegaran
deerd. Dat is fijn, want dat is
de basis. Maar heel wat reizi
gers zullen toch weer verschra
ling voelen. Zij moeten nu al
de gaten in de dienstregeling
zien te vermijden. Dat wordt
er niet beter op.
Met ingang van maart beknib
belt Connexxion verder op het
aantal busuren. Ook zet het be
drijf vaker kleinere bussen of
zelfs taxi's in. Aan de busritten
in de belangrijke ochtend- en
avondspits verandert niets.
Hoe dit alles in de praktijk
werkt, zal volgend jaar blijken.
Positief is dat de busreizigers
binnenkort precies weten waar
ze aan toe zijn. Zij kunnen daar
hun activiteiten op afstemmen.
Positief is ook dat er nieuwe
bussen komen en dat Con
nexxion gratis wifi aanbiedt.
Het scheepvaartverkeer naar bei
de havens kwam volledig stil te
liggen, doordat de ondersteunen
de diensten van het Vlaams loods
wezen het werk neerlegden. Ze
zorgen ervoor dat bij de kruispost
Wandelaar voor de Vlaamse kust
en op de rede van Vlissingen lood
sen van boord worden gehaald en
aan boord worden gebracht. Ook
Nederlandse loodsen die 27,5 pro
cent van alle scheepvaart op Gent
en Antwerpen begeleiden, kon
den daardoor hun werk niet doen.
Via de Nederlandse loodspost ten
noorden van Westkapelle konden
schepen van en naar de havens
van Terneuzen en Vlissingen wel
worden bediend.
Annik Dirkx, woordvoerster van
de Antwerpse haven, had de in
druk dat veel havenbedrijven en
rederijen rekening hadden gehou
den met de aangekondigde een
daagse staking. Weinig grote con
tainerschepen lagen maandag nog
in Antwerpen. In Gent wachtten
drie schepen in de haven en voor
Gent lagen op zee zeven schepen
ten anker. De Haven van Gent ver
wacht ook 1 december proble
men, als in Oost-Vlaanderen een
regionale staking is en 15 decem
ber als de vakbonden in heel Bel
gië actie voeren tegen de bezuini
gingen van de nieuwe centrum
rechtse regering in Brussel.
MIDDELBURG - Connexxion en de
provincie hebben hun geschil
over ingang van de nieuwe diens
regeling bijgelegd. Vanaf 1 maart
rijden de bussen in Zeeland vol
gens het nieuwe schema. Hoe dat
er uit komt te zien wordt volgen
de maand duidelijk. Het vervoers
bedrijf wil eerst nog het advies
horen van reizigersorganisatie
Opov, benadrukt directeur Bart
Schmeink. Dat overleg is op 2 de
cember.
Vast staat al wel dat Connexxion
het aantal 'busuren' met een
kwart terugdraait en de pijlen na
drukkelijker richt op de drukkere
lijnen. Onrendabele verbindingen
worden teruggebracht tot buurt
bussen of ritten op afroep zoals
haltetaxi's en WMO-vervoer. „Er
is een honderd procent vervoer
garantie", aldus verantwoordelijk
gedeputeerde George van Heukel
om gisteren bij de presentatie van
het akkoord. Connexxion koopt
52 nieuwe 13-meterbussen en 22
nieuwe buurtbussen voor het ver
voer in Zeeland. Daarin worden
usb-oplaadpunten aangebracht.
Alle bussen krijgen gratis wifi en
er komen extra zitplaatsen. De
huidige 43 aardgasbussen blijven
in dienst.
De nieuwe concessie had 14 de
cember moeten ingaan. Doordat
concurrent Syntus aanvankelijk
bezwaar aantekende tegen de ver
leende vergunning, zag Con
nexxion zich genoodzaak pas op
de plaats te maken. Ruim een
week geleden trok Syntus het be
zwaar in. Connexxion wilde de
oude dienstregeling voorzetten
tot 12 juli. De meerkosten die daar
mee gepaard gaan, werden becij
ferd op 3,5 miljoen. Het vervoers
bedrijf legde die rekening bij de
provincie neer. Onder druk van
het College van Beroep voor het
Bedrijfsleven zijn beide partijen
elkaar daarin tegemoetgekomen.
Afgesproken is dat nieuwe conces
sie nu op 1 maart ingaat. Dat kost
Connexxion alsnog 2,5 miljoen eu
ro. Dat gat wordt grotendeels ge
dicht (1,2 miljoen) door af te zien
van vestiging van de verkeerslei
ding in Zeeland. Ook komen er
geen buurtbussen met een lage in
stap voor reizigers die slecht ter
been zijn. Verder gaat het norma
le tarief met één cent per kilome
ter omhoog.
Zeeland is één van de eerste pro
vincies waar het openbaar ver
voer nieuwe stijl in de praktijk
wordt gebracht, zegt Schmeink.
„Dit is een belangrijke stap in de
richting van een meer vraagafhan
kelijk systeem. Nu zijn de conces
sies nog te veel aanbod gestuurd.
Dat leidt vaak tot onrendabele si
tuaties."
Van den Oord werkt nu nog bij
de Zeeuwse mbo-school Scalda,
als directeur van het College voor
Techniek en Design en het Colle
ge voor Maintenance en Proces
techniek. Hij werkte ruim dertig
jaar bij het Zeeuwse roe.
Het Markiezaat College biedt op
leidingen aan op het gebied van
procestechniek, logistiek, vlieg
tuigtechniek, installatie- en pro
cestechniek en engineering.
Minister Melanie Schultz (Infra
structuur en Milieu) zei dat maan
dag in de Tweede Kamer. Maritie
me bedrijven, onder meer in de
sleepvaart, moeten straks wel een
plekje binnen het complex krij
gen, vindt de minister. Maar door
de nieuwe grote sluis blijft min
der ruimte over, waarschuwt ze.
„In nauw overleg met het bedrijfs
leven dat er nu zit, kijken we of
bedrijven in de toekomst elders
gevestigd moeten worden of kun
nen blijven. Ik denk dat een groot
deel kan blijven. Maar een deel
zal moeten verhuizen gezien het
gebrek aan ruimte. We gaan na
tuurlijk ons best doen om zoveel
mogelijk bedrijven opnieuw een
plek te geven."
Ook werd in het debat over het
Meerjarenprogramma Infrastruc
tuur, Ruimte en Transport
(MIRT) gesproken over de veilig
heid van de A58 en de N59
(Schouwen-Duiveland). De Chris
tenunie vindt de A58 niet veilig
genoeg. Schultz stelt dat het
Zeeuwse deel van de A58 qua vei
ligheid een 'gemiddelde weg' is.
Alleen afrit 40 naar Ritthem zal
worden aangepakt. Verder wor
den geen maatregelen genomen,
want 'er spelen geen specifieke
veiligheidsproblemen'.
Het CDA pleit voor verbreding
van de N59. Schultz herhaalde dat
ze 18 miljoen stopt in het verbete
ren van de veiligheid. Verbreding
is onnodig, aldus de minister.
Ze stelde ook dat er geen geld en
noodzaak is om een aftakking van
het Zeeuwse spoor richting de
Antwerpse haven aan te leggen.
DINSDAG 25 NOVEMBER 2014
ANTWERPEN - De regionale staking
in vier Belgische provincies, waar
onder Antwerpen, heeft gisteren
ertoe geleid dat tientallen zeesche
pen noodgedwongen ten anker zijn
gegaan voor de Vlaamse kust en
noordelijk van Westkapelle. Geen
zeeschip kwam de haven van Ant
werpen en van Gent in of uit.
I De klanten voor de Zeeuwse bussen zijn vooral jonge mensen, foto Lex de Meester
door Marcel Modde
BERGEN OP ZOOM - Jeroen van den
Oord (53) wordt vanaf 1 februari
de nieuwe directeur van het Mar
kiezaat College in Bergen op
Zoom.
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Na de bouw van de
nieuwe zeesluis in Terneuzen zul
len niet alle bedrijven er een nieu
we plek kunnen krijgen. Het kan
voor één of twee ondernemingen
aantrekkelijk zijn om een ruimere
en betere locatie te zoeken.