CONSUMENT 15, GAMES The Muppets movie adventures Er zijn van die figuren waar je meteen blij van wordt. Neem nou de pluizige vrienden van The Mup pets. Wie is er niet dol op Kermit de Kikker of de dwaze Gonzo? Na verschillende succesvolle series en films figureren ze nu op het kleine scherm van je PlayStation Vita. Niet eens als zichzelf, maar in verschillende filmrollen. In de filmavonturen van The Mup pets baan je je een weg door ver schillende filmdecors. Er zijn in totaal vijf films (lees: levels), met verschillende thema's. Van een stoere sciencefictionfilm tot een spannend spookverhaal. Elk met een verklede Muppet in de hoofd rol. Zo zie je Miss Piggy in de rol van stoere Viking, Animal als sheriff in het Wilde Westen en Kermit als De Roekeloze Kikkerpi raat Groenbeens. Gehuld in bijpassend kostuum spring je met de filmsterren over gevaarlijke afgronden en versla je vijanden. Om uiteindelijk de per fecte filmscène op te nemen. On dertussen verzamel je gouden sterren en zoek je verstopte film rollen. Maak je onderweg een foutje of zijn de schurken je de baas? Dan krijg je op je kop van de regisseur. Misschien kom je zelfs wel in de bloopers terecht! The Muppets movie adventures richt zich op de allerjongste ga mers. De actie is erg eenvoudig en elke scène begint met een kleurrijke tekenfilm. De Muppets spreken ook nog eens vloeiend Nederlands. Absoluut een voor deel voor jonge spelers. Toch slaat de game een beetje door in het aanpassen aan de kids. De actie is zo uitgekleed en versimpeld, dat het allemaal al vrij snel nogal saai wordt. Er is bar weinig afwisse ling en geen enkel verrassend ele ment te ontdekken. Het lijkt erop dat de ontwikkelaars de nieuwe generatie gamers een beetje on derschat. Daar komt bij dat het spel binnen een uurtje of drie is uit te spelen. Veel te kort voor een spel van 35 euro natuurlijk. De manier waar op geprobeerd wordt de speel- duur te rekken, is erg flauw. Je kunt namelijk niet meteen alle sterren verzamelen. Sommige ver- zamelvoorwerpen liggen bijvoor beeld achter een gesloten deur of op een hoog plateau. Pas na het uitspelen van het level krijg je de sleutel of het voorwerp om hoger te kunnen springen. Om alles te verzamelen, moet je ieder level dus verplicht twee keer spelen. En dat voelt toch best als een straf. The Muppets movie adventures heeft meer weg van éen simpele iPad-game van een paar euro, dan van een volwaardige Vita-game. v- The Muppets movie adventures zal dankzij de kleurrijke beelden en Nederlandse stemmen kinderen best even boeien. Voor wie iets meer wil, mist de game helaas duidelijk kwaliteit en diepgang. Twee miljard dollar. Dat bedrag betaalde Facebook om Oculus VR, de maker van de populair ste virtual reality-bril Oculus Rift, over te nemen. Twee jaar geleden bestond hun product nog uit een oude skibril, een schermpje en veel duct tape. Nu bundelen Facebook en Oculus de krachten om aan één van de belangrijke technologische ont wikkelingen van de afgelopen jaren te wer ken. Die ontwikkeling is ook Roelof Terpstra en Bart Kok, respectievelijk ceo en studioma nager bij het Nederlandse virtual reality-be- drijf The Virtual Dutchmen, niet ontgaan. „Ik wist meteen dat dit gigantisch zou gaan worden, net als het internet", stelt Kok. The Virtual Dutchmen ontwikkelt virtuele ervaringen voor de Oculus Rift. De consu mentenversie van de virtual reality-bril komt binnen enkele maanden op de markt, maar het bedrijf uit Wierden kan als ont wikkelaar al langer aan de slag met de bril. „Wij gebruiken een ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift, maar die werkt groten deels hetzelfde als de uiteindelijke consu mentenversie. Het apparaat lijkt een beetje op een grote, zwarte duikbril, waar een schermpje in zit. Door het gebruik van twee lenzen voor het scherm wordt het ge zichtsveld gevuld, waardoor je echt in een virtuele wereld rondkijkt", legt Kok uit. „Met de Oculus Rift kun je bijvoorbeeld ook afstanden of de grootte van objecten zien. Je hebt hierdoor echt het idee dat je er gens anders bent." Op dit moment is virtual reality met name populair in de gameswereld, maar The Vir- Ga in enkele seconden naar een concert in Amerika of tover je krappe vliegtuigstoeltje om in je eigen bioscoop. Het kan met virtual reality. De populairste virtual reality-bril is al over enkele maanden te koop. tual Dutchmen gebruikt de technologie juist ook voor andere doeleinden. „We vi sualiseren bijvoorbeeld 3D-modellen van gebouwen, waardoor aannemers en archi tecten alvast door hun toekomstige ge bouw kunnen lopen. Dit geeft hen de mo gelijkheid alle fouten uit het ontwerp te ha len, voordat de daadwerkelijke bouw be gint", vertelt Terpstra. „Het voelt een beetje vreemd aan dat je in een virtuele wereld loopt, maar tegelijkertijd gewoon stilstaat of -zit. Maar daar wen je snel genoeg aan." De technologie om 3D-modellen van hui zen te visualiseren, is ook voor consumen ten interessant. „Kopers kunnen bijvoor beeld een kijkje nemen in hun toekomstige nieuwbouwhuis. Door de Oculus Rift te ge bruiken, heb je veel sneller een beeld van belangrijke aanpassingen in je huis. Zo kun je bijvoorbeeld direct zien hoe een open of een gesloten keuken in jouw woning staat. Of hoe veel ruimte een uitbouw in de tuin precies inneemt." Met virtual reality is het ook mogelijk even te ontsnappen aan de realiteit. „In een vlieg tuig kun je de Oculus Rift opzetten en je bent bijvoorbeeld direct in een bioscoop. Je ziet dan een mooi groot scherm en ook al zit er in het vliegtuig iemand naast je, die zie je in de virtuele wereld niet. Het lijkt alsof je de hele bioscoop voor jezelf hebt. Dat kan een vliegreis aangenamer maken." Een dergelijke virtual reality-ervaring ont- t wikkelt The Virtual Dutchmen voor een ballonvaartmuseum. „De bezoekers kun nen daar echter geen ballonvaart maken, dus ontwikkelen we een virtuele ervaring, waarin het lijkt alsof je zelf in zo'n ballon zit. Je stijgt op en kunt vanaf hoogte neer kijken op een mooie, virtuele wereld." Volgens Kok is de technologie al zo ver dat we spoedig met apparaatjes gehele ruimtes nauwkeurig kunnen inscannen. „Zo zou je het Louvre kunnen scannen en zonder tien tallen fotograferende toeristen om je heen de Mona Lisa kunnen bekijken. Omdat het virtueel is, mag je er zo dicht opstaan als je wilt. Je zou zelfs de verschillende dikten in de verf kunnen zien." Volgens Kok is dit soort virtuele ervarin gen de toekomst van virtual reality: „Als je naar een concert in Amerika wilt, kun je ge woon je Oculus Rift opzetten en direct vooraan in het publiek staan. Nu streamen mensen een concert, met virtual reality word je er echt onderdeel van." OVER OCULUS VR DINSDAG 25 NOVEMBER 2014 door Herman Bluemink The Muppets movie adventures. Plat form: PlayStation Vita, 34,99 euro. ftnandtrt wtriklfn foto HH door Daniël Verlaan reageren? consument@depersdienst.nl foto PR Opgericht in 2012. Eind 2012 eerste virtual re ality-bril: Oculus Rift DK1. In maart 2014 overgeno men door Facebook voor 2 miljard dollar. Diezelfde maand kwam de Oculus Rift DK2 uit, met verbeterde hardware. Oculus werkte eerder ook al met Samsung samen aan de Gear VR virtual reality-bril. De consumentenversie van de Oculus Rift verschijnt eind dit jaar of begin vol gend jaar, de prijs is nog on bekend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15