CONSUMENT 15,
GAMES
The Muppets movie
adventures
Er zijn van die figuren waar je
meteen blij van wordt. Neem nou
de pluizige vrienden van The Mup
pets. Wie is er niet dol op Kermit
de Kikker of de dwaze Gonzo? Na
verschillende succesvolle series
en films figureren ze nu op het
kleine scherm van je PlayStation
Vita. Niet eens als zichzelf, maar
in verschillende filmrollen.
In de filmavonturen van The Mup
pets baan je je een weg door ver
schillende filmdecors. Er zijn in
totaal vijf films (lees: levels), met
verschillende thema's. Van een
stoere sciencefictionfilm tot een
spannend spookverhaal. Elk met
een verklede Muppet in de hoofd
rol. Zo zie je Miss Piggy in de rol
van stoere Viking, Animal als
sheriff in het Wilde Westen en
Kermit als De Roekeloze Kikkerpi
raat Groenbeens.
Gehuld in bijpassend kostuum
spring je met de filmsterren over
gevaarlijke afgronden en versla je
vijanden. Om uiteindelijk de per
fecte filmscène op te nemen. On
dertussen verzamel je gouden
sterren en zoek je verstopte film
rollen. Maak je onderweg een
foutje of zijn de schurken je de
baas? Dan krijg je op je kop van
de regisseur. Misschien kom je
zelfs wel in de bloopers terecht!
The Muppets movie adventures
richt zich op de allerjongste ga
mers. De actie is erg eenvoudig
en elke scène begint met een
kleurrijke tekenfilm. De Muppets
spreken ook nog eens vloeiend
Nederlands. Absoluut een voor
deel voor jonge spelers. Toch slaat
de game een beetje door in het
aanpassen aan de kids. De actie is
zo uitgekleed en versimpeld, dat
het allemaal al vrij snel nogal saai
wordt. Er is bar weinig afwisse
ling en geen enkel verrassend ele
ment te ontdekken. Het lijkt erop
dat de ontwikkelaars de nieuwe
generatie gamers een beetje on
derschat.
Daar komt bij dat het spel binnen
een uurtje of drie is uit te spelen.
Veel te kort voor een spel van 35
euro natuurlijk. De manier waar
op geprobeerd wordt de speel-
duur te rekken, is erg flauw. Je
kunt namelijk niet meteen alle
sterren verzamelen. Sommige ver-
zamelvoorwerpen liggen bijvoor
beeld achter een gesloten deur of
op een hoog plateau. Pas na het
uitspelen van het level krijg je de
sleutel of het voorwerp om hoger
te kunnen springen. Om alles te
verzamelen, moet je ieder level
dus verplicht twee keer spelen.
En dat voelt toch best als een
straf.
The Muppets movie adventures
heeft meer weg van éen simpele
iPad-game van een paar euro, dan
van een volwaardige Vita-game. v-
The Muppets movie adventures zal
dankzij de kleurrijke beelden en
Nederlandse stemmen kinderen
best even boeien. Voor wie iets
meer wil, mist de game helaas
duidelijk kwaliteit en diepgang.
Twee miljard dollar. Dat bedrag
betaalde Facebook om Oculus
VR, de maker van de populair
ste virtual reality-bril Oculus
Rift, over te nemen. Twee jaar
geleden bestond hun product
nog uit een oude skibril, een
schermpje en veel duct tape. Nu bundelen
Facebook en Oculus de krachten om aan
één van de belangrijke technologische ont
wikkelingen van de afgelopen jaren te wer
ken.
Die ontwikkeling is ook Roelof Terpstra en
Bart Kok, respectievelijk ceo en studioma
nager bij het Nederlandse virtual reality-be-
drijf The Virtual Dutchmen, niet ontgaan.
„Ik wist meteen dat dit gigantisch zou gaan
worden, net als het internet", stelt Kok.
The Virtual Dutchmen ontwikkelt virtuele
ervaringen voor de Oculus Rift. De consu
mentenversie van de virtual reality-bril
komt binnen enkele maanden op de markt,
maar het bedrijf uit Wierden kan als ont
wikkelaar al langer aan de slag met de bril.
„Wij gebruiken een ontwikkelaarsversie
van de Oculus Rift, maar die werkt groten
deels hetzelfde als de uiteindelijke consu
mentenversie. Het apparaat lijkt een beetje
op een grote, zwarte duikbril, waar een
schermpje in zit. Door het gebruik van
twee lenzen voor het scherm wordt het ge
zichtsveld gevuld, waardoor je echt in een
virtuele wereld rondkijkt", legt Kok uit.
„Met de Oculus Rift kun je bijvoorbeeld
ook afstanden of de grootte van objecten
zien. Je hebt hierdoor echt het idee dat je er
gens anders bent."
Op dit moment is virtual reality met name
populair in de gameswereld, maar The Vir-
Ga in enkele seconden
naar een concert in
Amerika of tover je
krappe vliegtuigstoeltje
om in je eigen bioscoop.
Het kan met virtual
reality. De populairste
virtual reality-bril is al
over enkele maanden te
koop.
tual Dutchmen gebruikt de technologie
juist ook voor andere doeleinden. „We vi
sualiseren bijvoorbeeld 3D-modellen van
gebouwen, waardoor aannemers en archi
tecten alvast door hun toekomstige ge
bouw kunnen lopen. Dit geeft hen de mo
gelijkheid alle fouten uit het ontwerp te ha
len, voordat de daadwerkelijke bouw be
gint", vertelt Terpstra. „Het voelt een beetje
vreemd aan dat je in een virtuele wereld
loopt, maar tegelijkertijd gewoon stilstaat
of -zit. Maar daar wen je snel genoeg aan."
De technologie om 3D-modellen van hui
zen te visualiseren, is ook voor consumen
ten interessant. „Kopers kunnen bijvoor
beeld een kijkje nemen in hun toekomstige
nieuwbouwhuis. Door de Oculus Rift te ge
bruiken, heb je veel sneller een beeld van
belangrijke aanpassingen in je huis. Zo kun
je bijvoorbeeld direct zien hoe een open of
een gesloten keuken in jouw woning staat.
Of hoe veel ruimte een uitbouw in de tuin
precies inneemt."
Met virtual reality is het ook mogelijk even
te ontsnappen aan de realiteit. „In een vlieg
tuig kun je de Oculus Rift opzetten en je
bent bijvoorbeeld direct in een bioscoop. Je
ziet dan een mooi groot scherm en ook al
zit er in het vliegtuig iemand naast je, die
zie je in de virtuele wereld niet. Het lijkt
alsof je de hele bioscoop voor jezelf hebt.
Dat kan een vliegreis aangenamer maken."
Een dergelijke virtual reality-ervaring ont- t
wikkelt The Virtual Dutchmen voor een
ballonvaartmuseum. „De bezoekers kun
nen daar echter geen ballonvaart maken,
dus ontwikkelen we een virtuele ervaring,
waarin het lijkt alsof je zelf in zo'n ballon
zit. Je stijgt op en kunt vanaf hoogte neer
kijken op een mooie, virtuele wereld."
Volgens Kok is de technologie al zo ver dat
we spoedig met apparaatjes gehele ruimtes
nauwkeurig kunnen inscannen. „Zo zou je
het Louvre kunnen scannen en zonder tien
tallen fotograferende toeristen om je heen
de Mona Lisa kunnen bekijken. Omdat het
virtueel is, mag je er zo dicht opstaan als je
wilt. Je zou zelfs de verschillende dikten in
de verf kunnen zien."
Volgens Kok is dit soort virtuele ervarin
gen de toekomst van virtual reality: „Als je
naar een concert in Amerika wilt, kun je ge
woon je Oculus Rift opzetten en direct
vooraan in het publiek staan. Nu streamen
mensen een concert, met virtual reality
word je er echt onderdeel van."
OVER OCULUS VR
DINSDAG 25 NOVEMBER 2014
door Herman Bluemink
The Muppets movie adventures. Plat
form: PlayStation Vita, 34,99 euro.
ftnandtrt
wtriklfn
foto HH
door Daniël Verlaan
reageren?
consument@depersdienst.nl
foto PR
Opgericht in 2012.
Eind 2012 eerste virtual re
ality-bril: Oculus Rift DK1.
In maart 2014 overgeno
men door Facebook voor 2
miljard dollar.
Diezelfde maand kwam de
Oculus Rift DK2 uit, met
verbeterde hardware.
Oculus werkte eerder ook
al met Samsung samen aan
de Gear VR virtual
reality-bril.
De consumentenversie van
de Oculus Rift verschijnt
eind dit jaar of begin vol
gend jaar, de prijs is nog on
bekend.