Na de bevrijding breekt de oorlog uit 44 Ik ga mijn tijd niet verspillen aan het veranderen van mensen met vastge roeste waarden 46 DIZZIE Dizzie ai Ga naar Dizzie.nl en titels op Ook leesclubs actief op Dizzie Auteurs en musici vormen mooie duo's Maarten is 11 als de oorlog begint. Zijn vader is bij de NSB, maar thuis wordt hij beschouwd als so cialist. En wat is er fout aan om te denken dat alle mensen gelijk zijn? Op school weten de kinde ren wel wat er fout is aan NSB'ers en Maarten wordt mikpunt van gruwelijke pesterijen. Steeds va ker blijft Maarten weg van school en zoekt hij het isolement. En langzaam druppelt het gif van de indoctrinatie door in de aderen van de kwetsbare jongen. Als hij, tot trots van zijn vader, wordt toe gelaten op de 'Hitlerschool', voelt hij zich dan ook thuis. Onder ge lijkgestemden op een veilige plek. Als Maarten 19 is en studeert, krijgt hij een relatie met Hanne. Zij is benieuwd naar zijn verle den en wil weten hoe haar vriend je zich toch zo heeft laten bedon deren door ouders die aan de ver keerde kant stonden. Het is ongelooflijk bijna dat een auteur die tot nu toe kwam met ti tels als Heej Sgatje of Bitch! zo'n wonderschoon en indrukwek kend verhaal heeft kunnen schrij ven. Elke dag een drup pel gif mag hier en daar een beetje tell in plaats van show zijn, Wilma Geldof heeft een be langrijk verhaal ge schreven. Door Maar ten als 19-jarige na de oorlog te schetsen en als 11-jarige in het NSB-gezin, voel je zijn strijd op vele manie ren. Hij is een buiten beentje, verschoppe ling en wil graag er gens bij horen. Als jon gen hoort hij alleen bij het gezin waarin hij op groeit. De buitenwe reld keert zich tegen hem. Om Hanne en haar liefde te behou den, moet hij de waar heid onder ogen zien, die als tegengif begon nen was door te dringen. 'Ik zie, ik zie...' zegt ze traag, 'wat jij niet ziet...' 'En het zijn er miljoenen.' Dit soort zinnen ma ken Elke dag een druppel gif tot een pijnlijk en ontroerend boek. Over een jongen die uiteindelijk hetzelfde doet als iedereen: op groeien en zich ontworstelen aan zijn milieu en zijn ouders. Dat er op haar uiterlijk wordt gelet, Sophie Kin- sella (44) is er inmid dels wel aan gewend. Met haar Shopaholic-se rie over de koopzieke Becky Bloomwood be geeft ze zich in een wereld waarin alles lijkt te draaien om beauty, peperdure merk kleding en de looks. Deze vrijdagmiddag in Amsterdam draagt ze het luchtig. Ze heeft stijl, zo veel is duidelijk als ze voor het interview uit haar hotelkamer komt. Straks twee optredens voor televisie, haar jurk is er op uitgezocht. Haar haren noncha lant met een clipje in haar nek opgestoken. Ze moet straks toch eerst in de schmink. „Gaan we de regen in?" Dan pakt ze nog snel even haar jas. Om 'm tijdens het ge sprek niet meer uit te doen. „Koud!" Maar het moet gezegd, hij staat haar prachtig. Uiterlijk vertoon. Later zal ze zeggen dat haar boeken daar misschien over lijken te gaan, maar alleen voor wie oppervlakkig leest. Wie beter kijkt, ziet meer. En met een pokerface is ze snel een veron derstelde vraag voor. „Of ik er ook zo uit zie als ik schrijf? Nou. Niet, eigenlijk. Ik schrijf nog net niet in pyjama. Maar als ik dat zou doen, zou het een heel leuke zijn." Schaterlach. De toon is gezet. De vooroorde len die ze doorgaans ontmoet in één klap weggevaagd. Hier zit een dame die er haar schouders over ophaalt. Er geen geheim van maakt dat ze met haar frêle gestalte en meisjesachtig voorkomen wel toevallig moeder is van vijf. Aan Oxford economie, filosofie en politiek studeerde en begon als financieel journalist. Nu de boeken schrijft die ze zelf zou willen lezen. En het ook hartstikke leuk vindt om haar lezers te ont moeten. Dat zijn er veel. Alleen al in de Ne derlandse vertaling zijn er meer dan drie miljoen verkocht. Ze zucht. Het is een behoorlijk schizofreen bestaan, het leven van een schrijver. Ze is al een tijdje van huis, om te vertellen over Shopaholic naar de sterren. In dit deel van haar serie over Becky Bloomwood verhuist Becky met'man Luke en dochtertje Minnie naar Hollywood. Daar probeert ze zich tus sen de filmsterren en celebreties te wrin gen om een bestaan als stilist of personal shopper op te bouwen. En natuurlijk zelf beroemd te worden. Het is alweer haar zevende boek in de Sho- paholic-serie. In ieder deel krijgt Becky een levensles. Zal ze ooit een verstandige dame worden? „Ze heeft al zo veel geleerd", zegt Sophie Kinsella. „Maar als je ooit kunt spre ken van ouder en wijzer, dan is het hier. Ze ziet echt een paar waarheden aan het einde van dit boek. Maar weet je?", ze veert op. „Ik verwacht zelf ook niet dat ik wijs zal zijn als ik oud ben. Ik denk dat ik fouten blijf maken, steeds opnieuw. Becky moet een reis in het leven maken. Het is onmoge lijk niet te falen. Mens zijn, betekent fou ten maken." Een reis maken. Zelf voelt Sophie Kinsella zich nu alsof ze deel uitmaakt van een rondreizend circus. Gisteren Antwerpen, morgen Kopenhagen. Maar de steden ziet ze nauwelijks. Door naar Italië, dan terug naar Engeland, waar ze woont. Oh ja, ze was ook in de VS en Canada. Tussendoor is ze nog even thuis geweest. Zwaait. „Hallo, ik ben jullie moeder!" Ze mochten haar eens vergeten, lacht ze. In Antwerpen, gisteren, heeft ze veel met lezers gesproken. „Er was iemand die mijn boeken bij zich had in het ziekenhuis. Ze hielpen haar door een moeilijke tijd, vertel de zij. Dat soort dingen betekenen veel voor mij. Mijn boeken kunnen entertainen, maar als ze echt iemand laten ontsnappen aan de nare werkelijkheid, is dat ultiem." Ze zal straks, als ze thuis is en weer gaat schrijven, eerst even in de decompressieka- mer moeten, schetst ze. Alsof ze van Mars komt en op aarde landt. „Alle adrenaline moet ik kwijt. Me aanpassen aan de rust en me weer naar binnen richten." Becky voelt inmiddels alsof ze echt bestaat. Het leven van haar hoofdpersoon gaat door als ze niet over haar schrijft. „Ik hoef er al leen maar in te stappen, de volgende be dreiging zien en aan de slag." Toen Sophie Kinsella haar eerste Shopaholic schreef, had ze geen idee of het zou aan slaan. „Ik kan me nog goed herinneren dat mijn verhaal uit de printer kwam. Het was een biecht vanuit het ongebruikelijke per spectief van iemand die veel te veel geld uitgeeft aan uiterlijkheden. Ik dacht echt dat ik gek geworden was." Ze was overdon derd door de reacties uit de hele we- reld.Het idee was iets te doen met de iro nie dat banken en financiële instituten hun klanten aansporen om schulden aan te gaan en hen het mes op de keel te zetten als ze niet kunnen aflossen. „Creditcards, winkelpasjes; ze voelen als gratis geld. Ie geeft te veel uit en daarmee komen de pro blemen. Dat wilde ik vertellen met het ver haal over Becky." Dat was nog vóór de cri sis aanbrak. „Toen het economisch slecht ging, was dit ineens een belangrijk ge spreksonderwerp. Bezuinigen of investe ren. Politici ruziën er vandaag de dag nog steeds over." Het zat allemaal, zegt ze, al in haar boeken. „Becky maakt dezelfde ont wikkeling door. Ja, er zit een boodschap in mijn boeken. Maar in de vorm van een grappig verhaal. Dat werkt beter, denk ik." Becky ziet shoppen als een investering in de toekomst. Sophie Kinsella heeft in de loop der jaren een theorie opgebouwd waarom veel mensen meer uitgeven dan ze zich kunnen veroorloven. Met een knip oog: „Ik denk veel na over shoppen, name lijk." De meeste dingen die wij doen in het leven, denkt ze, stammen uit de tijd van de holbewoners. „Hoe leefden mensen in de prehistorie? Ze gingen naar buiten, zoch ten spullen en brachten die terug naar hun grot. Dat kon voedsel zijn, maar ook hui den of gereedschap. Het was overleven. Ook al is tegenwoordig alles in een nanose conde geregeld, die impulsen zitten nog steeds in ons. Dus kopen we nu dingen die het leven aangenaam maken. De noodzaak is vervangen door: stel je voor dat er geen jeans meer is. Inslaan! Twintig potten ge zichtscrème. Kopen!" Natuurlijk is dat bela chelijk, vindt ze. „Maar ik begrijp het wel. Het is het diepe verlangen in ons om veilig te zijn." Het is makkelijk om mensen als Becky te veroordelen. „Maar iedereen heeft iets waarvan hij houdt. Laatst was ik in het huis van een gerespecteerd verzamelaar van antiek. Toen dacht ik: wat als hij Becky was, en zijn schilderijen haar schoenen?" Mensen hebben een dubbele moraal. „Dit is goed, dat is slecht, dit is waardevol en dat niet. De een is een verzamelaar en de ander een shopper. Nou, zo simpel ligt het niet." Het is snobisme, denkt ze. Het snobisme dat Becky in haar boeken niet heeft. Het snobisme ook waarmee ze soms moet aan horen dat ze 'dit soort boeken' beter niet kan schrijven. „Jij hebt aan Oxford gestu deerd. Je kunt beter, toch?" Nou, voor dit soort gesprekken heeft ze geen tijd meer. „Absoluut niet. Ik ga mijn tijd niet verspil len aan het veranderen van mensen met vastgeroeste waarden. Ik schrijf liever." Dizzie is hét online boekenplatform van dezè krant. Je vindt er nieuws en interviews, maar je kunt ook zelf een recensie schrijven en je mening delen met anderen. Of online je boeken plank samenstellen en titels kopen. RECENSIES 'Geen gemakkelijk boek, maar de quotes van profeten en informatie over schilders werken verrijkend', oordeelt een leesclub op Dizzie over En passant van Esther Kreuk niet. Lees de recensies op Dizzie.nl WINTERTUINFESTIVAL Schrijvers en muzikanten zijn in unie ke combinaties te zien tijdens het Wintertuinfestival in Nijmegen op 29 november. Zo gaan Libriswinnaar llja Leonard Pfeijffer (foto) en rocker Ben nie Jolink in debat. Zie Dizzie.nl YOUNG ADULT door Marjon Kok GIF TEGENGIF Elke dag een druppel gif Wilma Geldof 368 blz. The House of Books 19,95 euro Het diepe verlangen om veilig te zijn door Marjon Kok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 46