Neeltje Jans zou een trekpleister worden van wereldfaam. Zes jaar later was Zeeland enkele miljoenen guldens lichter. En bleken er alleen frietkramen te staan. 24 ZEELAND MISLUKTE PLANNEN TUSSEN DROOM EN DAAD Reusachtige paraplu's hadden er moeten staan: 'eischaaldunne koepels', glooiend achter de dui nen, zich 'spiegelend aan het fir mament boven de zilverblauwe zee'. Niet eerder en ook nooit later dan mid den jaren tachtig van de vorige eeuw is in Zee land een plan gepresenteerd met meer verbeel dingskracht, meer oog voor de Nederlandse historie, en dieper respect voor de Zeeuwse natuur. Aan de vooravond van de bekroning van de Deltawerken - de officiële opening van de Oosterschelde-stormvloedkering - ontvouw de Louis van Gasteren, Amsterdams filmer, beeldend kunstenaar en ontwerper, een op zienbarend plan. In opdracht van het provin ciebestuur bedacht hij hoe je van Neeltje Jans - het werkeiland in de stormvloedkering - een trekpleister zou kunnen maken dat 's wereld beroemdste attracties naar de kroon steekt. Of zoals Prof dr A. van Gent (voorzitter van de ad viescommissie Toeristisch Nederlands Pro duct) had gezegd: „In Zeeland is iets groots verricht op het vakgebied van de waterbouw kunde. Laten we dat nu ook doen op het vak gebied van de vrijetijdskunde. Maar pas op! Geen Torremolinos-ellende!" Dat was Van Gasteren niet aan dovemansoren gezegd. „Als de mens astronauten op de maan kan zetten, als Rijkswaterstaat met eenzelfde precisie een stormvloedkering kan bouwen, dan kan Neeltje Jans de mens kennis laten ma ken met de drijvende kracht achter tien eeu wen waterbouwkundige prestaties: de wel haast religieuze drang van de Nederlander om beide voeten droog te houden." Die 'ziel van elke rechtgeaarde Nederlander', zou op Neel tje Jans 'worden blootgelegd'. Met slechts het firmament als grens. Daartoe omringde Van Gasteren zich met experts als de Duitse archi tect Frei Otto (Olympisch Stadion München) de Oostenrijkse architect Wilhelm Holzbauer (Stopera Amsterdam) en het Engels construc tiebureau Ove Arup (Centre Pompidou/Opera van Sydney). Drie 'aërodynamische' koepels, elk een opper vlakte van minstens acht voetbalvelden om spannend, moesten er verrijzen. Met in één van die koepels een Nationaal Museum, toege spitst op tien eeuwen Nederlandse water bouw, met een belangrijke rol voor de VOC, 's werelds eerste multinational, die voor al die dijken, polders en gemalen het geld binnen bracht. „Want zo is dit land ontstaan: het oudste technologische land van Europa. Maar hebben we daar ooit mee te koop gelopen? Nee. In plaats daarvan laten we de toerist naar een paar molens en wat tulpenvelden kijken Onder de tweede koepel zouden bedrijven en wetenschappelijke instellingen hun indruk wekkendste prestaties etaleren, terreinen be strijkend als offshore, visserij en waterbouw. Onder de derde koepel zouden bezoekers in een subtropisch klimaat ontspanning vinden. En dan is daar op Neeltje Jans nog die pijler voor de stormvloedkering, de enige die achter bleef nadat de 66 andere 'met wonderlijke pre cisie in de Ooststerscheldemond waren gezet „Dat die reservepijler niet gebruikt hoefde te door Henk Postma Aan de vooravond van de officiële ope ning van de Oosterschelde-stormvloed- kering presenteert gedeputeerde Jaap Ventevogel (links) trots de plannen die van het werkeiland Neeltje Jans een 'toeristisch speerpunt van internationa le allure' moeten maken. In zijn gezelschap plannenmaker Louis van Casteren (rechts) met twee van zijn belangrijkse helpers: de Oostenrijk se architect Wilhelm Holzbauer van de Amsterdamse Stopera (links in het mid den) en constructeur Martin Manning, betrokken bij het ontwerp van de Ope ra van Sidney. Bij de plannen is ook de architect Frei Otto betrokken, ontwerper van het Olympisch stadion in Miinchen. foto Jaap Wolterbeek/Beeldbank Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 24