Nog altijd een onverwoestbaar icoon uit de filmhistorie. De film The sound of music ziet Abraham. Een nieuwe theaterversie viert die mijlpaal. 10 VERDIEPING FILMKLASSIEKER Het is inmiddels een tradi tie. Kerstavond, na het achtuurjournaal, stop ik het zilvergrijze schijfje de speler in. Met een paar drukken op de af standsbediening begint het kijkavontuur dat bijna vier uur in be slag neemt. The sound of music is een lange zit, die de sterkte van je tandglazuur uitge breid test. Toegegeven, af en toe dommel je weg in een lichte slaap. Maakt niet uit; na zoveel jaar weet je altijd precies waar je in het verhaal zit. Wat ik nooit mis, is die fenomenale ope ningsscène van de film die een halve eeuw geleden begon aan zijn glorieuze zege tocht. Donkere wolken, grijze bergen met besneeuwde toppen, een gure wind. Lang zaam zweeft de camera naar het groene dal waar de vogeltjes fluiten. Dwarsfluiten ne men dat getjilp over terwijl de camera in zoomt op Julie Andrews. Ze danst over de groene alpenwei en zingt met volle overtui ging 'The hills are alive...'. Het is een iconisch stukje cinematografie. Vakkundig gemaakt door regisseur Robert Wise. Hij had in eerste instantie bedankt voor de eer om de succesvolle Broadway- musical uit 1959 te verfilmen. 'Te zoetsap pig', vond Wise. Ook andere filmregisseurs haalden hun neus op voor het project. Topacteurs als Yul Brynner, Sean Connery en Richard Bur ton weigerden de mannelijke hoofdrol te vertolken. Christopher Plummer deed dat uiteinde lijk wel, maar vreesde voor zijn carrière als serieus toneelacteur. Hij haat de film nog altijd en praat consequent over 'The sound of mucus'ofwel: slijm. Je kunt het de mannen niet kwalijk ne men. De Broadwayshow van Oscar Ham- merstein (tekst) en Richard Rodgers (mu ziek) fonkelde als een plakkerige suiker spin. Wise kwam terug op zijn eerdere be sluit nadat hij het filmscript van Ernest Lehman had gelezen. Lehman gaf het ver haal wat meer pit en de karakters meer vlees op de botten. Filmcritici blijven er moeite mee hebben, maar het is de verdien ste van Lehman en Wise dat we met The sound of music geen tenenkrommende Sa- chertorte krijgen voorgeschoteld. Het verhaal gaat over het muzikale gezin van kapitein Georg von Trapp (1880-1947), dat Oostenrijk ontvluchtte na de An schluss bij nazi-Duitsland. Vlak daarvoor kruiste postulante Maria zijn pad. Een na bijgelegen klooster stuurde haar naar de Von Trapps. Moeder Agathe was overleden en de zeven kinderen hadden behoefte aan een gouvernante. Kinderen, nonnen, sfeervolle plaatjes van Salzburg. De film zit er vol mee. Maar het is vooral de romance die opbloeit tussen Broadway Nummer 1 Opnames film Eerste keer Wereldpremière door Martin Hermens foto's Hollandse Hoogte De Amerikaanse theaterdiva Mary Martin (links op de foto) zingt als allereerste de rol van Maria in The sound of music. De musical beleeft 16 november 1959 de wereldpremière op Broadway in New York. De soundtrack van de film staat in En geland zeventig weken (met tussen pozen) op de eerste plaats van de hit lijsten. Alleen South pacific (ook van Rodgers Hammerstein) deed het met beter 115 weken op nummer 1. Hollywood vraagt zich af of de jonge Julie Andrews (rechts) fotogeniek genoeg is voor het witte doek. De eerste opnames van de film Mary Pop- pins overtuigen regisseur Robert Wise meteen. De opnames voor The sound of music starten in februari. Nederland ziet in 1964 voor het eerst The sound of music op toneel, met de omstreden Johan Heesters als kapi tein Von Trapp. Het publiek blijft mas saal weg vanwege diens nazidweperij. Mieke Bos speelt Maria. Op 2 maart 1965 beleeft de film de wereldpremière in New York. Ondanks de veelal lauwe kritieken be gint hij langzaam aan zijn weg naar de top.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10