1
Grote vechtpartij in
asielzoekerscentrum
De ideale cadeauboeken
Gouden
jaren
8 BINNENLAND
mm
Fietspaden worden
drukker en fietsers
ouder. Met de
'slimme fiets' hoef
je niet meer over je
schouders te kijken.
ap
ZWOLLE - Zit je lekker op je fiets,
begint ineens het zadel te trillen.
Je voelt het onder je linker bil,
dus je weet het meteen: achter je
nadert een voertuig dat je links
wil inhalen. Tijd om even aan de
kant te gaan.
Het lijkt een ver toekomstscena
rio, maar dat is het allerminst. Gis
teren presenteerde onderzoeksin
stituut TNO de 'slimme fiets' tij
dens het Nationaal Fietscongres
in Zwolle. Een fiets met een came
ra achterop, een radar voorop en
vooral veel trillende onderdelen
die de gebruiker waarschuwen
voor gevaar.
De noodzaak van de vinding is
helder, stelt ontwikkelaar Mauri
ce Kwakkernaat (foto) van TNO.
Fietspaden worden steeds druk
ker en dankzij de elektrische fiets
gaan mensen tot op veel hogere
leeftijd trappend door het leven.
Het gevaar dat het mis gaat,
neemt daardoor toe.
De fiets die Kwakkernaat gisteren
op het podium tilde, lijkt in eer
ste instantie nog redelijk op een
normale elektrische tweewieler.
Al is het kastje op de bagagedra
ger wel redelijk fors, en is de ra
dar die aan de voorkant is beves
tigd ook allesbehalve subtiel.
Dat kan allemaal nog veel kleiner,
verzekert de ontwikkelaar. Het
prototype is gebouwd met vaak
dure en grote apparaten die in de
autoindustrie worden toegepast.
„Waar we naartoe willen, is dat je
straks voor een tientje een lamp
koopt waar de radar al in zit." De
complete computer die nu nog op
de bagagedrager is gemonteerd,
kan straks vrijwel helemaal ver
dwijnen, denkt Kwakkernaat.
Straks moeten de sensoren draad
loos met de telefoon communice
ren. Die kan via een klein compu
tertje in de fiets zorgen dat de
OVERLOON - Een ruzie in een asiel
zoekerscentrum (azc) in Over-
loon is in de nacht van woensdag
op donderdag uitgemond in een
grote vechtpartij.
Volgens de politie gingen tiental
len asielzoekers elkaar te lijf en
raakten er acht dusdanig gewond
dat ze werden afgevoerd naar het
ziekenhuis. In de loop van de och
tend waren ze allemaal terug in
het azc, aldus een woordvoerder
van het Centraal Orgaan opvang
asielzoekers (COA).
Meerdere betrokkenen waren vol
gens de politie onder invloed van
alcohol. Zij sloegen met onder
meer stokken en ijzeren pijpen.
Waarschijnlijk werden ook mes
sen gebruikt, aldus de politie. Bij
het gevecht sneuvelden ruiten en
werd inventaris van de gebouwen
vernield.
De politie hield drie mensen aan,
van 19, 20 en 22 jaar. Ook werden
slagwapens in beslag genomen.
Volgens een politiewoordvoerder
'zal het wel moeilijk worden pre
cies te achterhalen hoe de ruzie is
ontstaan'.
Volgens een COA-woordvoerder
ging het om een gewoon 'inter
menselijk conflict': „Dat kan over
al gebeuren, het heeft niets te ma
ken met etnische conflicten of
iets dergelijks."
waarschuwing wordt afgegeven.
In een nog verdere toekomst, com
municeert de fiets rechtstreeks
met de auto in de buurt, die
draadloos laat weten dat hij er aan
komt. Het paaltje kan ook zo'n sig
naal afgeven. Begin volgend jaar
presenteert TNO zo'n communice
rende fiets in Helmond waar nu
al soortgelijke proeven met auto's
worden gedaan.
De slimme fiets kan waarschu
wen, maar mag niet bijsturen.
Dat is te gevaarlijk. En dat waar
schuwen gebeurt dus vooral met
trillingen in het zadel en het
handvat. Dat is sneller en veiliger
dan via lampjes of schermpjes,
weet Kwakkernaat. De fietser
moet immers ook om zich heen
kijken. De tablet die nu nog op de
fiets is bevestigd, geeft vooral
extra info. Komt er een truck of
een auto achter je? Hoe snel na
dert het voertuig? De tablet kan la
ter ook vervangen worden door
een mobiele telefoon, of door de
Google-glass.
In 2015 gaan vooral ouderen de
fiets testen. Ook mensen met een
handicap zijn een doelgroep. Bart
Melis van expertisecentrum voor
slechtziende en blinde mensen
Visio is enthousiast. „Het scherm
pje is voor slechtzienden lastig.
Het waarschuwen via trillingen is
een goede optie."
De slimme fiets moet wel een
elektrische fiets zijn. Er is immers
stroom nodig voor de camera's en
sensoren, en om de tablet of tele
foon te laden. Gaat de fietsaccu
dan niet razendsnel leeg? Abso
luut niet, verzekert de TNO'er.
„Het stroomverbruik is beperkt."
Openhartig en inspirerend
levensverhaal van de
voormalig Commandant
der Strijdkrachten
'Een feest van herkenning!
De ijsbloemen op
de ruiten, de kolenkachel,
de weckflessen/
- tros Nieuwsshow
uitgeverij atlas contact
Trappers
Eventueel remt
de fiets zelf af
(optie kan worden
toegevoegd).
Zadel
Trillers geven
door als er gevaat
dreigt, en waar dit
gevaar vandaan
komt.
Bagagedrager
Computer waarop
informatie binnen
komt en die informatie
doorgeeft aan
scherm of trillers.
--~v C
/n
V JFjA
^Ë&Br
Ter hoogte
van achterlicht
Camera 'ziet' of er
een auto, motor of
vrachtwagen aan komt
en meet hoe snel
achteropkomend
verkeer nadert.
i
DPd I foto Herman Engbers HH
Zadel
door Paul Bots
trilt: pas op, een paaltje
2015
In 2015 starten de eerste proeven
met de slimme fiets. Een groep oude
ren gaat het voertuig testen. Ook
mensen met een handicap zullen de
fiets uitproberen.
Annegrect van Bergen
Hoc mm .tiftcijW leven In «n
halve ecu* omxxirnclbiaf
U veranderd
Ter hoogte
van koplamp
Radar scant of er
paaltjes of andere
obstakels zijn.
Stuur/scherm
Op een scherm
krijg je meer
informatie over
dreigend gevaar.
Handvatten
Trillers geven door
als er gevaar dreigt,
en uit welke richting
dit gevaar komt.
1
jf