1 Grote vechtpartij in asielzoekerscentrum De ideale cadeauboeken Gouden jaren 8 BINNENLAND mm Fietspaden worden drukker en fietsers ouder. Met de 'slimme fiets' hoef je niet meer over je schouders te kijken. ap ZWOLLE - Zit je lekker op je fiets, begint ineens het zadel te trillen. Je voelt het onder je linker bil, dus je weet het meteen: achter je nadert een voertuig dat je links wil inhalen. Tijd om even aan de kant te gaan. Het lijkt een ver toekomstscena rio, maar dat is het allerminst. Gis teren presenteerde onderzoeksin stituut TNO de 'slimme fiets' tij dens het Nationaal Fietscongres in Zwolle. Een fiets met een came ra achterop, een radar voorop en vooral veel trillende onderdelen die de gebruiker waarschuwen voor gevaar. De noodzaak van de vinding is helder, stelt ontwikkelaar Mauri ce Kwakkernaat (foto) van TNO. Fietspaden worden steeds druk ker en dankzij de elektrische fiets gaan mensen tot op veel hogere leeftijd trappend door het leven. Het gevaar dat het mis gaat, neemt daardoor toe. De fiets die Kwakkernaat gisteren op het podium tilde, lijkt in eer ste instantie nog redelijk op een normale elektrische tweewieler. Al is het kastje op de bagagedra ger wel redelijk fors, en is de ra dar die aan de voorkant is beves tigd ook allesbehalve subtiel. Dat kan allemaal nog veel kleiner, verzekert de ontwikkelaar. Het prototype is gebouwd met vaak dure en grote apparaten die in de autoindustrie worden toegepast. „Waar we naartoe willen, is dat je straks voor een tientje een lamp koopt waar de radar al in zit." De complete computer die nu nog op de bagagedrager is gemonteerd, kan straks vrijwel helemaal ver dwijnen, denkt Kwakkernaat. Straks moeten de sensoren draad loos met de telefoon communice ren. Die kan via een klein compu tertje in de fiets zorgen dat de OVERLOON - Een ruzie in een asiel zoekerscentrum (azc) in Over- loon is in de nacht van woensdag op donderdag uitgemond in een grote vechtpartij. Volgens de politie gingen tiental len asielzoekers elkaar te lijf en raakten er acht dusdanig gewond dat ze werden afgevoerd naar het ziekenhuis. In de loop van de och tend waren ze allemaal terug in het azc, aldus een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Meerdere betrokkenen waren vol gens de politie onder invloed van alcohol. Zij sloegen met onder meer stokken en ijzeren pijpen. Waarschijnlijk werden ook mes sen gebruikt, aldus de politie. Bij het gevecht sneuvelden ruiten en werd inventaris van de gebouwen vernield. De politie hield drie mensen aan, van 19, 20 en 22 jaar. Ook werden slagwapens in beslag genomen. Volgens een politiewoordvoerder 'zal het wel moeilijk worden pre cies te achterhalen hoe de ruzie is ontstaan'. Volgens een COA-woordvoerder ging het om een gewoon 'inter menselijk conflict': „Dat kan over al gebeuren, het heeft niets te ma ken met etnische conflicten of iets dergelijks." waarschuwing wordt afgegeven. In een nog verdere toekomst, com municeert de fiets rechtstreeks met de auto in de buurt, die draadloos laat weten dat hij er aan komt. Het paaltje kan ook zo'n sig naal afgeven. Begin volgend jaar presenteert TNO zo'n communice rende fiets in Helmond waar nu al soortgelijke proeven met auto's worden gedaan. De slimme fiets kan waarschu wen, maar mag niet bijsturen. Dat is te gevaarlijk. En dat waar schuwen gebeurt dus vooral met trillingen in het zadel en het handvat. Dat is sneller en veiliger dan via lampjes of schermpjes, weet Kwakkernaat. De fietser moet immers ook om zich heen kijken. De tablet die nu nog op de fiets is bevestigd, geeft vooral extra info. Komt er een truck of een auto achter je? Hoe snel na dert het voertuig? De tablet kan la ter ook vervangen worden door een mobiele telefoon, of door de Google-glass. In 2015 gaan vooral ouderen de fiets testen. Ook mensen met een handicap zijn een doelgroep. Bart Melis van expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen Visio is enthousiast. „Het scherm pje is voor slechtzienden lastig. Het waarschuwen via trillingen is een goede optie." De slimme fiets moet wel een elektrische fiets zijn. Er is immers stroom nodig voor de camera's en sensoren, en om de tablet of tele foon te laden. Gaat de fietsaccu dan niet razendsnel leeg? Abso luut niet, verzekert de TNO'er. „Het stroomverbruik is beperkt." Openhartig en inspirerend levensverhaal van de voormalig Commandant der Strijdkrachten 'Een feest van herkenning! De ijsbloemen op de ruiten, de kolenkachel, de weckflessen/ - tros Nieuwsshow uitgeverij atlas contact Trappers Eventueel remt de fiets zelf af (optie kan worden toegevoegd). Zadel Trillers geven door als er gevaat dreigt, en waar dit gevaar vandaan komt. Bagagedrager Computer waarop informatie binnen komt en die informatie doorgeeft aan scherm of trillers. --~v C /n V JFjA ^Ë&Br Ter hoogte van achterlicht Camera 'ziet' of er een auto, motor of vrachtwagen aan komt en meet hoe snel achteropkomend verkeer nadert. i DPd I foto Herman Engbers HH Zadel door Paul Bots trilt: pas op, een paaltje 2015 In 2015 starten de eerste proeven met de slimme fiets. Een groep oude ren gaat het voertuig testen. Ook mensen met een handicap zullen de fiets uitproberen. Annegrect van Bergen Hoc mm .tiftcijW leven In «n halve ecu* omxxirnclbiaf U veranderd Ter hoogte van koplamp Radar scant of er paaltjes of andere obstakels zijn. Stuur/scherm Op een scherm krijg je meer informatie over dreigend gevaar. Handvatten Trillers geven door als er gevaar dreigt, en uit welke richting dit gevaar komt. 1 jf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 8