bomont
m
VINTERSPORT tllbe
Straks ziet het eruit of het altijd al zo was
ZEEUWS-VLAANDEREN 31
ATWWV^A
ON SELECTED ITEMS
Zaterdag
29 Nov.
7nnr1an UmniUm
70M (oude sportpunt)
3Ü NOV. Zwembadweg 3
U kunt met
betalen!
the i
www.bomont.nl
SLUISKIL - Hij heeft: al een groot
aantal grote infrastructurele
bouwprojecten achter de rug,
maar projectmanager Michel
Langhout (51) van de bouwcombi
natie BAM-TBI vindt zijn werk
nog steeds fascinerend. „Vroeger
kreeg je als aannemer een bestek
en voerde je dat uit. Beton storten
en stenen stapelen, zal ik maar
zeggen. Dat is vandaag de dag
heel anders. Je bent als aannemer
of in het geval van de Sluiskiltun
nel als bouwcombinatie echt van
begin tot einde bij de bouw be
trokken, van het ontwerp via de
voorbereiding tot de uitvoering
en het onderhoud toe. Op een be
paald moment start de bouw en
wordt ergens een eerste paal gesla
gen. En die staat dan ook precies
op de goeie plek."
Hij was destijds één van de kwar
tiermakers. Langhout herinnert
zich nog precies de kennismaking
met het gebied. Het was een grau
we dag in 2009. Wat hij zag was
een uienveld en akkers vol aardap
pelen. „En nu ligt daar dus een
tunnel met toeleidende wegen.
Gebouwd door vier bedrijven, die
er al hun kennis en kunde in heb
ben gelegd en samen verantwoor
delijk zijn voor het hele project.
We hebben niet voor niets geko
zen voor een integrale aanpak. Ik
heb dat al eens eerder de sleutel
voor een succesvolle uitvoering
genoemd."
Ook bij de bouw van de Wester-
scheldetunnel sloten alle onderde
len - de tunnel, de wegen, de
kunstwerken en installaties - uit
eindelijk naadloos op elkaar aan.
Langhout wil maar zeggen: dat
lukt alleen als alle neuzen vanaf
het prille begin dezelfde richting
op staan.
De bouw en de samenwerking
met de instanties verliep zó voort
varend dat in tnei kon worden be
sloten de opleverdatum van 30
juni 2015 met zes weken te ver
vroegen naar 23 mei. Hij zegt met
enige trots dat dit vooral te dan-
ken is aan de topprestatie die de
mensen van de vier aannemers in
de combinatie hebben geleverd,
zowel op kantoor als op het bouw
terrein. Langhout: „Zes weken is
best veel. Alle werkzaamheden
moeten nu korter op elkaar wor
den uitgevoerd. Dat vereist veel
overleg en ook begrip voor eikaars
problemen. Alles moet heel nauw
op elkaar worden afgestemd. Tot
nu toe lukt dat prima."
Als alles blijft lopen, zoals het nu
gaat, verwacht de projectmanager
dat de tunnel nog eind dit jaar ge
reed is. „Dan moet nog wat rest-
werk in de afbouw worden uitge
voerd en vervolgens begint het
testen van alle apparatuur en in-
De opleverdatum van zo'n
project zes weken
vervroegen is best veel.
stallaties. Dat is een enorm preci
siewerk dat veel tijd vergt. Kijk,
wij willen een tunnel afleveren
die aantoonbaar - een heel belang
rijk woord - goed en veilig func
tioneert. We moeten daar zelf
voor meer dan honderd procent
van overtuigd zijn, maar ook de
opdrachtgever, de hulpdiensten,
toekomstige beheerders én opera
tors moeten die overtuiging heb
ben. Dat testen is een langdurig
proces. We willen immers voorko
men dat, zoals elders in het land
wel is gebeurd, de Sluiskiltunnel
straks open is en na enige tijd
weer dicht moet vanwege manke
menten. Voordeel is dat al die in
stanties en mensen die ik net
noemde vanaf het prille begin bij
het project betrokken zijn." Nog
even terug naar de 'fascinatie'
voor de bouw. Langhout: „Echt,
het is toch enorm boeiend als je
bedenkt dat als de tunnel een
maal in gebruik is, alles eruit ziet
alsof het altijd zo geweest is?!"
DONDERDAG 20 NOVEMBER 2014
Sb
SALE
ETTEN-LEUR
WINKELCENTRUM li
BdMdnT
DAMES. HEREN KIDS-KLEDING VAN O.A:
GAASTRA TOMMY HILHGER. GEDDE3 t, GILLMORE MARCO POLO. MCGREGOR. GAKT GBSHA M.U.V ONZE NIEUWE COLLECTIES
DOMBURG
OOSTSTRAAT I
GOES
GROTE MARKT I
MIDDELBURG
MARKT 73
RENESSE
HOGEZOOM 171
TERNEUZEN
NOORDSTRAAT 10?
ZOUTELANDE
LANGSTRAAT 13
v nuiu mei [aaamj ueiaien; ■tllCl
Goes - Middelburg - Roosendaal - Sluis - Vlissingen
Middelburg Goes
door Wout Bareman
Sinds deze week volgt de Koegorsstraat, die tijdelijk was omgelegd in verband met de tunnelbouw, weer het oude tracé, nu over het tunneldak.
Michel Langhout, BAM-TBI
Projectmanager Michel Langhout: „Fascinerend." foto's Mark Neelemans