Treinstoring? Binnen 45 seconden een nooddienstregeling
Neha (18)
helpt 25.000
kinderen
6 BINNENLAND
De vogelgriep heeft
zich niet verder
verspreid, maar de
ophokplicht voor
bedrijven blijft nog
van kracht.
HEKENDORP - Bij de veertien
pluimveebedrijven in de buurt
van de met vogelgriep besmette
kippenboerderij in het Utrechtse
Hekendorp is geen griep geconsta
teerd. Dat bleek gisteren uit on
derzoek van de Nederlandse Voed
sel- en Warenautoriteit (NVWA).
De schade voor de kippenbedrij-
ven lijkt beperkt nu er snel duide
lijkheid is gekomen over de ver
spreiding van de ziekte.
Het vervoersverbod voor pluim
vee en eieren is gisteravond direct
opgeheven. Dat was zondag afge
kondigd nadat de besmetting in
Hekendorp was bevestigd. Vooral
broederijen, bedrijven waar eie
ren worden uitgebroed, dreigden
in de problemen te komen omdat
jonge kuikens niet vervoerd kon
den worden.
De NVWA heeft bedrijven in een
straal tot 10 kilometer rond het be
drijf gecontroleerd op het virus.
In dat gebied blijft het vervoers
verbod overigens nog een maand
van kracht. Voor bedrijven in het
hele land blijft de ophokplicht
ook nog een maand gelden.
De vogelgriepuitbraak lijkt
zich te hebben beperkt tot
één pluimveebedrijf in
Nederland
De grootste slachter van het land
had de productie voor de Neder
landse markt de afgelopen dagen
al naar het buitenland verplaatst.
Pluimveeverwerker Plukon ge
bruikte slachterijen in Duitsland
en België om aan de vraag te vol
doen, zei Gerda Zijlstra gistermid
dag. „We hebben slachterijen net
over de grens. Daar slachten we
kippen uit Duitsland en uit Bel
gië. Kippenvlees mochten we wel
vervoeren. Daardoor voorzagen
we geen tekorten."
Maandag, toen het vervoersver
bod nog van kracht was, werd een
vrachtwagen met slachtafval van
kippen aangehouden in het noord
oosten van het land. Ook in
Noord-Holland werd een truck
met slachtafval van de weg ge
haald. Er zijn geen speciale contro
les gehouden, maar inspecteurs
en politieagenten waren de afgelo
pen dagen extra alert. „We heb
ben veel ogen op de weg", zei
woordvoerder Lex Benden van de
NVWA. Tegen de vervoerders is
proces-verbaal opgemaakt.
Het vogelgriepvirus dat op een
eendenboerderij in Noord-Enge-
land is aangetroffen, blijkt van
hetzelfde type als het virus dat in
Hekendorp en begin deze maand
op een kalkoenenboerderij in
Duitsland is vastgesteld. Het gaat
om een vogelgriepvariant (H5N8)
die zeer besmettelijk is voor gevo
gelte en overdraagbaar is op men
sen die er milde griepverschijnse-
len van kunnen krijgen.
Het is een vrij nieuw virus dat
vier jaar geleden voor het eerst
werd aangetoond in China. Virolo-
gen vermoeden dat het virus ver
spreid is door trekvogels die de
route over Duitsland en Neder
land nemen. Vermoedelijk is de
kleine zwaan de overbrenger van
het virus, zei viroloog Ron
Fouchier maandag. Dat wordt nog
onderzocht. Er zijn ook onderzoe
kers die de kans juist klein achten
dat trekvogels de schuldige zijn.
De onderzoeker, die aan de TU in
Eindhoven werkt, ontwikkelde
een wiskundig model waarmee
gemiddeld binnen 45 seconden
een nooddienstregeling uit de
computer rolt. „Momenteel werkt
de NS met standaard draaiboe
ken," legt Veelenturf uit. „Mijn
computermodel is flexibeler.
Waar in de draaiboeken soms een
heel traject wordt stilgelegd, kun
je misschien toch nog een paar
treinen laten rijden."
Het maken van een nooddienstre
geling blijft mensenwerk, beseft
Veelenturf. „De treindienstlei
ding kan andere keuzes maken.
Maar met een computermodel
kun je de gevolgen van die keuzes
snel doorrekenen."
Het rekenprogramma gaat een
stap verder bij het zoeken van een
nooddienstregeling. Zo kijkt het
of een trein om kan rijden. „Als er
tussen Eindhoven en Den Bosch
een stremming is, zou je vanuit
Eindhoven bijvoorbeeld via Til
burg naar Den Bosch kunnen."
Binnenkort wil Veelenturf samen
met een Chinese onderzoeker
zijn model loslaten op het Chine
se hogesnelheidsspoor. In China
blijven treinen nu stilstaan tot
een storing voorbij is. Als in Ne
derland een storing is, pendelen
treinen meestal tussen het laatste
station dat ze nog wel kunnen be
reiken en hun beginpunt.
De komende jaren moet het re
kenmodel van Veelenturf verder
uitgebreid worden. Zo kan het ge
combineerd worden met een sys
teem dat collega Erwin Abbink
Luuk Veelenturf
promoveert op wiskundig
model dat bij storingen
ingezet kan worden
eerder ontwikkelde om het
NS-personeel bij storingen op de
juiste plek en uiteindelijk weer
thuis te krijgen.
Verder is een koppeling mogelijk
met een systeem dat het materi
eel op de juiste plek moet zien te
krijgen. Ingewikkelde puzzels
waar hij samen met de TU in
Delft en Italiaanse onderzoekers
aan werkt in het kader van een
Europese vervolgstudie.
De NS hecht er veel waarde aan,
Door het computermodel
vallen minder treinen uit
en krijgen reizigers sneller
informatie
vertelt woordvoerder Stan Hoen.
„Het is niet zo dat alles meteen
geïmplementeerd wordt. Maar
het is belangrijk om via innovatie
tijdwinst te maken bij storingen.
Tijd is in dergelijke situaties onze
grootste vijand."
Voor de reiziger zal het er alle
maal beter op worden, is de over
tuiging van Veelenturf. „Er is snel
ler duidelijkheid, en er is minder
uitval van treinen. Maar hoe dan
ook: je kunt nooit alles oplossen.
De reiziger zal altijd last blijven
houden van uitval bij een storing.
Probleem is dat mensen snel
wennen aan goede prestaties. Als
het mis gaat, is de impact juist
groter. Dus of er uiteindelijk min
der gemopperd wordt, is de
vraag."
i t
ri
Pluimvee
weer op
transport
DEN HAAG - Neha Gupta (18) heeft gisteren de Internationale Kindervredes
prijs gekregen in de Ridderzaal in Den Haag. De Amerikaanse van Indiase kom
af heeft samen met veel jonge vrijwilligers inmiddels 1,3 miljoen dollar ingeza
meld voor arme kinderen in vooral India en de VS. Daarmee hebben tot nog
toe 25.000 kwetsbare kinderen beter onderwijs en betere leefomstandighe
den gekregen. Neha kreeg de prijs uit handen van de Zuid-Afrikaanse aartsbis
schop Desmond Tutu, beschermheer van KidsRights die de prijs in het leven
heeft geroepen. De prijs werd voor de tiende keer uitgereikt,
foto Frank van Beek/HH
door Nadia Berkelder
door Paul Bots
EINDHOVEN - Het zijn de bekende
taferelen. Er is een treinstoring en
meteen stroomt Utrecht CS vol
met gestrande reizigers. Treinen
vallen uit en de spoorwegen krij
gen de zwartepiet. Het kan anders
en beter, stelt Luuk Veelenturf die
vrijdag promoveert aan de Eras
mus Universiteit in Rotterdam.