Treinstoring? Binnen 45 seconden een nooddienstregeling Neha (18) helpt 25.000 kinderen 6 BINNENLAND De vogelgriep heeft zich niet verder verspreid, maar de ophokplicht voor bedrijven blijft nog van kracht. HEKENDORP - Bij de veertien pluimveebedrijven in de buurt van de met vogelgriep besmette kippenboerderij in het Utrechtse Hekendorp is geen griep geconsta teerd. Dat bleek gisteren uit on derzoek van de Nederlandse Voed sel- en Warenautoriteit (NVWA). De schade voor de kippenbedrij- ven lijkt beperkt nu er snel duide lijkheid is gekomen over de ver spreiding van de ziekte. Het vervoersverbod voor pluim vee en eieren is gisteravond direct opgeheven. Dat was zondag afge kondigd nadat de besmetting in Hekendorp was bevestigd. Vooral broederijen, bedrijven waar eie ren worden uitgebroed, dreigden in de problemen te komen omdat jonge kuikens niet vervoerd kon den worden. De NVWA heeft bedrijven in een straal tot 10 kilometer rond het be drijf gecontroleerd op het virus. In dat gebied blijft het vervoers verbod overigens nog een maand van kracht. Voor bedrijven in het hele land blijft de ophokplicht ook nog een maand gelden. De vogelgriepuitbraak lijkt zich te hebben beperkt tot één pluimveebedrijf in Nederland De grootste slachter van het land had de productie voor de Neder landse markt de afgelopen dagen al naar het buitenland verplaatst. Pluimveeverwerker Plukon ge bruikte slachterijen in Duitsland en België om aan de vraag te vol doen, zei Gerda Zijlstra gistermid dag. „We hebben slachterijen net over de grens. Daar slachten we kippen uit Duitsland en uit Bel gië. Kippenvlees mochten we wel vervoeren. Daardoor voorzagen we geen tekorten." Maandag, toen het vervoersver bod nog van kracht was, werd een vrachtwagen met slachtafval van kippen aangehouden in het noord oosten van het land. Ook in Noord-Holland werd een truck met slachtafval van de weg ge haald. Er zijn geen speciale contro les gehouden, maar inspecteurs en politieagenten waren de afgelo pen dagen extra alert. „We heb ben veel ogen op de weg", zei woordvoerder Lex Benden van de NVWA. Tegen de vervoerders is proces-verbaal opgemaakt. Het vogelgriepvirus dat op een eendenboerderij in Noord-Enge- land is aangetroffen, blijkt van hetzelfde type als het virus dat in Hekendorp en begin deze maand op een kalkoenenboerderij in Duitsland is vastgesteld. Het gaat om een vogelgriepvariant (H5N8) die zeer besmettelijk is voor gevo gelte en overdraagbaar is op men sen die er milde griepverschijnse- len van kunnen krijgen. Het is een vrij nieuw virus dat vier jaar geleden voor het eerst werd aangetoond in China. Virolo- gen vermoeden dat het virus ver spreid is door trekvogels die de route over Duitsland en Neder land nemen. Vermoedelijk is de kleine zwaan de overbrenger van het virus, zei viroloog Ron Fouchier maandag. Dat wordt nog onderzocht. Er zijn ook onderzoe kers die de kans juist klein achten dat trekvogels de schuldige zijn. De onderzoeker, die aan de TU in Eindhoven werkt, ontwikkelde een wiskundig model waarmee gemiddeld binnen 45 seconden een nooddienstregeling uit de computer rolt. „Momenteel werkt de NS met standaard draaiboe ken," legt Veelenturf uit. „Mijn computermodel is flexibeler. Waar in de draaiboeken soms een heel traject wordt stilgelegd, kun je misschien toch nog een paar treinen laten rijden." Het maken van een nooddienstre geling blijft mensenwerk, beseft Veelenturf. „De treindienstlei ding kan andere keuzes maken. Maar met een computermodel kun je de gevolgen van die keuzes snel doorrekenen." Het rekenprogramma gaat een stap verder bij het zoeken van een nooddienstregeling. Zo kijkt het of een trein om kan rijden. „Als er tussen Eindhoven en Den Bosch een stremming is, zou je vanuit Eindhoven bijvoorbeeld via Til burg naar Den Bosch kunnen." Binnenkort wil Veelenturf samen met een Chinese onderzoeker zijn model loslaten op het Chine se hogesnelheidsspoor. In China blijven treinen nu stilstaan tot een storing voorbij is. Als in Ne derland een storing is, pendelen treinen meestal tussen het laatste station dat ze nog wel kunnen be reiken en hun beginpunt. De komende jaren moet het re kenmodel van Veelenturf verder uitgebreid worden. Zo kan het ge combineerd worden met een sys teem dat collega Erwin Abbink Luuk Veelenturf promoveert op wiskundig model dat bij storingen ingezet kan worden eerder ontwikkelde om het NS-personeel bij storingen op de juiste plek en uiteindelijk weer thuis te krijgen. Verder is een koppeling mogelijk met een systeem dat het materi eel op de juiste plek moet zien te krijgen. Ingewikkelde puzzels waar hij samen met de TU in Delft en Italiaanse onderzoekers aan werkt in het kader van een Europese vervolgstudie. De NS hecht er veel waarde aan, Door het computermodel vallen minder treinen uit en krijgen reizigers sneller informatie vertelt woordvoerder Stan Hoen. „Het is niet zo dat alles meteen geïmplementeerd wordt. Maar het is belangrijk om via innovatie tijdwinst te maken bij storingen. Tijd is in dergelijke situaties onze grootste vijand." Voor de reiziger zal het er alle maal beter op worden, is de over tuiging van Veelenturf. „Er is snel ler duidelijkheid, en er is minder uitval van treinen. Maar hoe dan ook: je kunt nooit alles oplossen. De reiziger zal altijd last blijven houden van uitval bij een storing. Probleem is dat mensen snel wennen aan goede prestaties. Als het mis gaat, is de impact juist groter. Dus of er uiteindelijk min der gemopperd wordt, is de vraag." i t ri Pluimvee weer op transport DEN HAAG - Neha Gupta (18) heeft gisteren de Internationale Kindervredes prijs gekregen in de Ridderzaal in Den Haag. De Amerikaanse van Indiase kom af heeft samen met veel jonge vrijwilligers inmiddels 1,3 miljoen dollar ingeza meld voor arme kinderen in vooral India en de VS. Daarmee hebben tot nog toe 25.000 kwetsbare kinderen beter onderwijs en betere leefomstandighe den gekregen. Neha kreeg de prijs uit handen van de Zuid-Afrikaanse aartsbis schop Desmond Tutu, beschermheer van KidsRights die de prijs in het leven heeft geroepen. De prijs werd voor de tiende keer uitgereikt, foto Frank van Beek/HH door Nadia Berkelder door Paul Bots EINDHOVEN - Het zijn de bekende taferelen. Er is een treinstoring en meteen stroomt Utrecht CS vol met gestrande reizigers. Treinen vallen uit en de spoorwegen krij gen de zwartepiet. Het kan anders en beter, stelt Luuk Veelenturf die vrijdag promoveert aan de Eras mus Universiteit in Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 6