Makkelijk fraude bij migranten 66 Ik snap heel goed dat elk incident emotie oproept, ik wil dat niet wegpraten ECONOMIE 15 ARBEIDSMARKT interview Misstanden rond arbeids migranten zijn vaak incidenten, meent SER-voorzitter Hamer. DEN HAAG - De regels voor tijde lijk arbeidskrachten uit EU-lan- den laten te veel ruimte over voor fraude. Dit kan oneerlijke concur rentie met Nederlandse bedrijven in de hand werken. Zo is nu onvoldoende duidelijk wat 'tijdelijk' precies is. Ook kun nen buitenlandse bedrijven hun loonkosten van in Nederland ge detacheerde werknemers druk ken door reis- en onkostenvergoe dingen uit te betalen als loon. Hierdoor zijn zij relatief goed koop. Dat stelt de Sociaal Economische Raad (SER) in een conceptadvies dat vandaag verschijnt. De raad adviseert het kabinet om de zoge noemde detacheringsrichtlijn op een aantal punten aan te scher pen. Dat is noodzakelijk om een 'gelijk speelveld' te creëren voor Nederlandse ondernemingen en die uit andere EU-landen. De SER signaleert meer zwakke plekken. Zo mogen buitenlandse gedetacheerden nu twee jaar lang premies betalen in hun land van herkomst. Maar of de afdracht wel plaatsvindt, is nauwelijks te con troleren. Volgens de SER is arbeidsmigra tie 'een gegeven'. „Nederland kan zich niet afsluiten van de wereld en moet dat ook niet willen." De behoefte aan kennismigranten is onverminderd hoog. DEN HAAG - Wie arbeidsmigratie zegt, denkt aan: overlast door mi granten in achterstandswijken, uitbuiting, misbruik van uitkerin gen, verdringing van Nederlandse werknemers. Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken, PvdA) sprak vorig jaar zelfs over Code Oranje. De beeldvorming rond ar beidsmigratie, constateert de SER in een vandaag verschenen con- ceptadvies, is negatief. Een actie plan is nodig om 'eerlijke arbeids mobiliteit in Europa te bevorde ren'. Maar de nieuwe voorzitter van de SER, oud-PvdA-fractie- voorzitter Mariëtte Hamer, zal As- schers alarmerende woorden over arbeidsmigranten niet herhalen. Was hij te zwartgallig? „We willen de zorgen die mensen hebben absoluut niet bagatellise ren. We begrijpen dat die bestaan. We komen uit een economische crisis, er zijn ineens veel Polen bij gekomen, er is onvoldoende hand having van de regels. Maar je kan niet in z'n algemeenheid stellen dat er sprake is van verdringing van Nederlandse arbeidskrachten. Het verschilt per sector en regio. Op veel plekken gaat het goed, op een aantal niet, zoals in de trans portsector. Wij hebben vooral zor gen over tijdelijke arbeidskrach ten, bijvoorbeeld via uitzendbu reaus of detacheringen. Mensen hoeven er niet wakker van te lig gen, maar er zijn wel dingen die moeten verbeteren." Zoals? „De handhaving. Sinds de komst van de Polen is er veel beleid ont wikkeld om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt, ook vanuit Europa. Minister As scher is bezig met de aanpak van schijnconstructies. Er zijn nu vol doende wetten om uitwassen, on eerlijke concurrentie of uitbui ting tegen te gaan. Maar die regels moeten wel nageleefd worden. Dat is belangrijk, ook om mensen gerust te stellen. Je wilt dat het eerlijk gaat. Een ander punt is de detacheringsrichtlijn. Die moet veranderen. Mensen worden tijde lijk uitgezonden voor klussen in Nederland. Maar wat is tijdelijk? Dat is te vaag omschreven. Er zijn allerlei constructies om onder de regels uit te komen, via postbusfir ma's bijvoorbeeld. De regeling biedt teveel ruimte voor fraude." Vindt u dat de discussie over arbeidsmigratie teveel op basis van emoties en incidenten plaatsvindt? „Ik snap heel goed dat elk inci dent emotie oproept, ik wil dat niet wegpraten. Maar het helpt wel om te weten of het inciden ten zijn of dat er structureel iets mis is. Wij denken dat het vaak gaat om incidenten. Maar als je die niet aanpakt, loop je het risico van een race to the bottom." Het kabinet moet een 'vertrouwens- offensief in gang zetten, adviseert de buitenlandse krachten inburge ren." Voor kennismigranten en EU-onder danen geldt geen inburgeringsplicht „Je kan daar geen algemene richt lijn voor opstellen, zo van ieder een moet dit of dat. Zie het als een oproep aan werkgevers en werknemers om er zelf voor te zorgen. Betere inburgering kan wantrouwen wegnemen. Boven dien: mensen functioneren beter als ze de taal kennen. Nu zie je bij bedrijven autochtonen vaak hier zitten en arbeidsmigranten daar." Hoe ziet de arbeidsmarkt er in de toekomst uit? Komen er nog veel ar beidsmigranten onze kant op? „Dat is moeilijk te voorspellen. We weten er te weinig van. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, er is de discussie over robotisering. De vergrijzing in landen als Roemenië en Polen maakt de kans weer kleiner dat mensen hiernaartoe komen. We hopen dat er aan de hand van on ze voorstellen meer evenwicht op de Europese arbeidsmarkt komt. Dan wordt het fenomeen arbeids mobiliteit iets positiefs, waar ie dereen van profiteert." SER. Hoe doe je zoiets? „Het gaat er om dat mensen het vertrouwen krijgen dat alle werk nemers gelijk worden behandeld en niemand wordt achtergesteld. Er ligt een taak voor alle Europese lidstaten om te zorgen voor een gelijk speelveld. Daarnaast moet iedereen weten wat zijn rechten zijn, zodat je daar ook aan spraak op kan maken. En verder pleiten wij ervoor dat tijdelijke WOENSDAG 19 NOVEMBER 2014 Hamer wil vertrouwen in arbeidsmigratie terugbrengen Poolse arbeiders oogsten bloemkolen in Noord-Limburg, foto Flip Franssen/HH door Sandra Donker Mariëtte Hamer, voorzitter SER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15