w 'Waarom mag een Santa Claus niet blank én zwart zijn?' r 10 BUITENLAND AANSLAG JERUZALEM Het lukt Israël maar niet Palestijns geweld te stoppen. In Jeruzalem is weer een bloedbad aangericht. f JERUZALEM - Drie mannen met keppeltjes op en beschermende kleding aan kruipen over de stoep voor de grote Kehilat Bnei To- ra-synagoge in de ultraortho- dox-joodse wijk Har Nof in Jeru zalem. Twee Palestijnen hebben hier een bloedbad aangericht. De mannen bestuderen de stoep tegels van dichtbij met grote aan dacht. Naast hen staat een emmer tje sop. De heren zijn vrijwilligers van ZAKA, een Israëlische organi satie die na aanslagen en verkeers ongelukken lichaamsdelen en bloedsporen van de slachtoffers verzamelt. Volgens de joods-reli gieuze wetten - de halacha - moe ten namelijk alle overblijfselen van het lichaam van de overlede ne begraven worden, ook de AANSLAG SYNAGOGE JERUZALEM JERUZALEM u O bloedspetters. In de synagoge zijn nog veel meer vrijwilligers van ZAKA aan het werk. Enkele uren eerder, tijdens het ochtendgebed, zijn twee jonge Palestijnse man nen uit de wijk Jabel Mukaber in Oost-Jeruzalem het gebedshuis binnengestormd om tekeer te gaan met messen, bijlen en vuur wapens. Vier biddende mannen werden vermoord, acht anderen raakten gewond. De daders zijn tijdens een vuurgevecht met de Is raëlische politie gedood. „Ik was in het gebouw hiernaast aan het bidden toen ik via mijn walkietalkie een melding kreeg van een schietpartij", zegt Albert Albukai (40), een buurtbewoner en vrijwilliger van het Joodse Ro de Kruis die als eerste hulpverle ner ter plaatse was. Hij wijst op een fiets die naast de synagoge staat. „Die is van het eerste slacht offer die hier op de stoep lag. Zijn oor was afgesneden en hij bloed de hevig. Toen ik hem verzorgde schreeuwde hij dat er binnen nog terroristen aan het schieten wa ren." Nadat de twee daders voor het gebedshuis werden neerge schoten, ging Albukai naar bin nen om de gewonden te verzor gen. „Wat ik daar aantrof is onbe schrijfelijk. Ik zag drie mannen met gebedsriemen om die zo erg met bijlen waren toegetakeld dat ik direct wist dat ik ze niet meer kon helpen. Twee anderen heb ik nog wel verpleegd." In de uren na de aanslag drom men geëmotioneerde buurtbewo- ners samen voor de synagoge. Vrouwen vallen elkaar op straat in de armen. Het geweld dat in an dere delen van deze stad frequent is, bleef deze rustige, welgestelde buurt tot nu toe bespaard. „Ik hoop dat iedereen in Israël én de rest van de wereld nu begrijpt dat dit een religieuze oorlog met de moslims is, en niet alleen een con flict over land met de Pales- tijnen", zegt Dror Shamir (44), een joodse Israëliër uit de kust stad Holon die zodra hij van de aanslag hoorde naar Jeruzalem reed 'om bij mijn broeders te zijn'. „Harnas, Islamitische Staat, het is allemaal hetzelfde. Ze ver moorden onschuldige mannen tijdens hun gebed, alleen maar omdat ze anders zijn. De fanatie ke islam is als een kanker die zich over de hele wereld verspreid. Eu ropa is de volgende", zegt hij op boze, dreigende toon. Het is een visie die door veel Israë liërs wordt gedeeld. Hoewel deze aanslag, de dodelijkste in drie jaar, niet direct werd opgeëist door radicaal-islamitische Pales tijnse groeperingen zoals Harnas, speelt religie een steeds grotere rol in het Israëlisch-Palestijns con flict. Beelden van Israëlische poli tieagenten en rechtse joodse acti visten op de Tempelberg in Jeru- Waarom is hij niet zwart, schreef ze. Of, nog beter: zwart én wit, als een pinguïn? Zodat hij zowel blan ke als zwarte kinderen aan spreekt. Een deel van blank Ame rika stond op de achterste benen. Niemand in de VS had het nog over het kerstverhaal en de bijbe horende feestelijkheden. Het ging over scheiding en ongelijkheid van cultuur en ras. Nederland staat niet alleen in voor- en tegenstanders van een veranderd decemberfeest en de vraag of een fictief karakter als Zwarte Piet of Santa moet vol doen aan de gekleurdheid in de echte wereld. En daarmee dus minder beledigend zou zijn voor minderheden in het land. Dagen lang werd vorig jaar in de Ameri kaanse nieuwsprogramma's gedis cussieerd over de huidskleur van Amerika's versie van de goedhei ligman. Moest die (deels) ge kleurd zijn, zoals 39 procent van de 350 miljoen inwoners van het land (verwacht wordt dat in 2060 57 procent van de Amerikanen ge kleurd is)? In Amerika is ras een gevoelige kwestie, maar ook geloof is voor velen een big deal. Uitspraken over andermans geloof liggen ge voelig en de traditionele, conser vatieve christenen staan in het land lijnrecht tegenover de meer progressieve, liberale inwoners in wat ze denken en vinden. Een zo geheten cultuuroorlog culture war) woedt al jaren tussen de twee groepen, en beide grijpen ook Santa aan om hun verschillen de ideeën te belichten. Merry Christmas, stellen de libe rale Amerikanen, mag je niet meer zeggen. Want dat is een christelijke boodschap en daar mee een belediging voor de 63 miljoen niet-christenen in het land. Grote warenhuizen veran derden hun kerstboodschap op de ramen en cadeauverpakkingen de laatste jaren mondjesmaat, niet zonder ophef. Een knieval, von den traditionele Amerikanen. En uit de mond van Santa hoor je nu op straat steeds vaker het alterna tieve 'Happy Holidays'. Tot onge noegen van de Amerikanen die juist Merry Christmas zeggen, omdat ze willen vasthouden aan tradities. En daarmee tevens een boodschap afgeven. Amerika is net als Nederland nog lang niet eensgezind over dit soort kwesties. Er zal zeker ook dit jaar weer een discussie ont staan rondom de fictieve Santa. Kerst staat daarmee in Amerika, net als Sinterklaas in Nederland, al jaren op het punt het beladen evenement te worden dat nie mand ambieert. Een beetje relati veren, zou daarom welkom zijn. Zoals tv-icoon Jon Stewart het vo rig jaar zei: „Waar hebben we het over? Het gaat om een dikke man die zich vervoert op een slee die wordt voortgetrokken door vlie gende rendieren. Get a life." 'Drie man in synagoge kon ik niet helpen' door onze correspondent Jan Franke Kehilat.Bnei synagoge Torah Har Nof LIBANON WESTELIJKE JORDAAN OEVER Tel Aviv Jeruzalem ISRAEL GAZA STROOK Q£ >- Amman :LU z O Hooggerechtshof I Knesset 1 km infographic DPd, GN Hebreeuwse Universiteit Oude Stad met de Ui#* Tempelberg 'h* Richting wijk Jabal Mukaber\ door onze correspondent Maartje van Hoek NEW YORK - Het beeld van een Kerstman met een gezicht in pin- guïnkleuren. Het idee deed menig Amerikaan begin december vorig jaar huiveren. De afro-amerikaanse cultuurjournalist Aisha Harris schreef op het online tijdschrift Slate dat ze het als kind vréselijk vond dat Santa Claus een witte man is. I Santa Claus ontvangt een van zijn kleine fans in een winkelcentrum in de staat Maryland, foto Ellen Kok/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10