Goed contact met de onderwijzer van je kind is belangrijk voor de motivatie. Wat als je niet met de leer kracht door één deur te kunt? „Van zijn juf fen kreeg ik eigenlijk te horen: bemoei je er niet mee." Inmiddels heeft hij het op school aardig naar zijn zin. Maar een paar jaar gele den ging de oudste zoon van Margot Reesink er met buikpijn naartoe. Hij werd gepest, vertoonde probleemge drag en was, bleek uiteindelijk na een test, bovengemiddeld slim. Reesink had het idee dat de twee groepsleer krachten hem niet de hulp gaven die hij no dig had. Als ze daarover met ze sprak, ontken den ze dat. „Als je het mij vraagt, hadden ze de groep niet in de hand. Als mijn kind op of onder zijn tafel zat, lieten ze dat gebeuren. Ook als hij gepest werd, deden ze niets. Ik kwam een keer de klas bin nen toen een ander kind hem net trapte. De juf deed het af als macho gedrag en zei: 'Je komt ook nooit als het rustig is'. Eigenlijk kreeg ik te horen: bemoei je er niet mee. Maar dat gaat er bij mij niet in. Ouders hebben een diepte-ervaring met hun kinderen en leerkrachten een ervaring in de breedte. Dan moet je toch samenwerken?" Ja, zegt Aggy Langedijk van bureau Parenticom dat leerkrachten traint in de omgang met ouders Begin vol gend jaar verschijnt het boek Com municeren met ouders op schoolzo houd je het werkbaar van haar hand. „Ouders hebben specifieke kennis over een kind, die belangrijk is om met de leerkracht te delen. Die informatie kan namelijk een aanpak mede helpen bepa len. Bovendien hebben leerkrachten vaak tips over hoe je thuis met bepaald gedrag kunt omgaan. Voor een kind is het fijn als daarin op school en thuis een lijn wordt ge trokken. Dat schept duidelijkheid." Samenwerken als een team, dat zouden ouders met de leerkracht volgens Langedijk moeten doen. Want een goed onderling con tact geeft een kind het gevoel dat zijn ouders zich interesseren voor wat hij op school doet en dat motiveert. Toch is er volgens haar wei nig voor nodig om de relatie tussen ouders en leerkracht te verstoren. „Doordat ouders een superemotionele band met hun kind heb ben, kan een leerkracht in hun ogen snel iets verkeerd doen. Wie aan het kind komt, komt aan de ouders. Ouders vinden dat hun kind bijzonder is en willen dat de juf dat ook ziet." Herkenbaar, vindt Irma Ooijevaar. „Wat be treft leerniveau doet mijn dochter het prima. Met als gevolg dat oudergesprekken maar kort duren. De juf heeft gewoon niet zo veel te bespreken, terwijl mijn dochter geen stan daardkind is. Thuis zijn er al sinds haar peutertijd gedragsproblemen, die misschien wel een link hebben met haar cognitieve vermogens. Zien ze haar op school wel, vraag ik me soms af. Weten ze wel wie mijn dochter is?" Manon de Groot, leer kracht van basisschool Het Spec trum in Maassluis, snapt de vraag. „En geloof me, elke leerkracht wil van al zijn leerlingen weten wie ze zijn en daarnaar handelen. Helaas is de werkdruk in het onderwijs enorm toegenomen. Onder meer door de uitgebreide administratie die leerkrachten moeten bijhouden waardoor ze niet elke leerling alle aandacht en begeleiding kunnen ge ven die ze soms nodig hebben. Voor ouders is dat lastig te begrij pen; leerkrachten horen er voor hun kinderen te zijn. Maar reken maar dat het bevlogen mensen zijn en dat het aan ze vreet dat het niet altijd lukt." Beschouw de leerkracht in de eerste plaats dan ook als deskundige op zijn terrein, advi seert Langedijk. Uit angst een zeurouder te zijn, nam Ooijevaar genoegen met korte oudergesprekken en klopte ze verder niet aan. „Wees vooral wel die zeurouder," zegt Reesink. „Voorkom dat je pas binnenstapt als er een probleem is." Dinsdag 18 NOVEMBER 2014 Gezond Fysiotherapeut helpt beter bewegen PAGINA 2 EN 3 Vrienden blijven met de juf reageren? ^jjjr gezondheid@depersdienst.nl door Mandy Pijl illustratie Getty Images/DPd Addy Langedijk traint leerkrach ten in omgang met ouders. foto eigen foto Ga ervan uit dat de leerkracht het beste voor heeft met je kind. Ga niet voor elk wissewasje langs en kom op een handig tijdstip. Stap altijd eerst naar de leer kracht en niet meteen naar de directie. Bespreek belangrijke zaken in een persoonlijk gesprek, niet per mail. Begin een gesprek met de juf door vragen te stellen en kom niet meteen met kritiek. Vraag het als dingen niet duide lijk zijn, vraag bijvoorbeeld of er een plan van aanpak (hande lingsplan) is bij leerproblemen. Als de leerkracht 'afwijkend' ge drag signaleert of iets dat je kind niet kan, is dat geen kri tiek op jouw manier van opvoe den. Kinderen zijn op school anders dan thuis en dat ver schil is soms groot. Spreek de leerkracht ook aan over iets wat je fijn vindt. Bied hulp aan, bijvoorbeeld als leesouder. Het geeft een kijkje in keuken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 37