Goed contact met de
onderwijzer van je
kind is belangrijk voor
de motivatie. Wat als
je niet met de leer
kracht door één deur
te kunt? „Van zijn juf
fen kreeg ik eigenlijk
te horen: bemoei je er
niet mee."
Inmiddels heeft hij het op school aardig
naar zijn zin. Maar een paar jaar gele
den ging de oudste zoon van Margot
Reesink er met buikpijn naartoe. Hij
werd gepest, vertoonde probleemge
drag en was, bleek uiteindelijk na een
test, bovengemiddeld slim.
Reesink had het idee dat de twee groepsleer
krachten hem niet de hulp gaven die hij no
dig had. Als ze daarover met ze sprak, ontken
den ze dat.
„Als je het mij vraagt, hadden ze de groep
niet in de hand. Als mijn kind op of onder
zijn tafel zat, lieten ze dat gebeuren.
Ook als hij gepest werd, deden ze
niets. Ik kwam een keer de klas bin
nen toen een ander kind hem net
trapte. De juf deed het af als macho
gedrag en zei: 'Je komt ook nooit als
het rustig is'. Eigenlijk kreeg ik te
horen: bemoei je er niet mee. Maar
dat gaat er bij mij niet in. Ouders
hebben een diepte-ervaring met
hun kinderen en leerkrachten een
ervaring in de breedte. Dan moet je
toch samenwerken?"
Ja, zegt Aggy Langedijk van bureau
Parenticom dat leerkrachten traint
in de omgang met ouders Begin vol
gend jaar verschijnt het boek Com
municeren met ouders op schoolzo
houd je het werkbaar van haar hand.
„Ouders hebben specifieke kennis
over een kind, die belangrijk is om
met de leerkracht te delen. Die informatie
kan namelijk een aanpak mede helpen bepa
len. Bovendien hebben leerkrachten vaak
tips over hoe je thuis met bepaald gedrag
kunt omgaan. Voor een kind is het fijn als
daarin op school en thuis een lijn wordt ge
trokken. Dat schept duidelijkheid."
Samenwerken als een team, dat zouden
ouders met de leerkracht volgens Langedijk
moeten doen. Want een goed onderling con
tact geeft een kind het gevoel dat zijn ouders
zich interesseren voor wat hij op school doet
en dat motiveert. Toch is er volgens haar wei
nig voor nodig om de relatie tussen ouders
en leerkracht te verstoren. „Doordat ouders
een superemotionele band met hun kind heb
ben, kan een leerkracht in hun ogen snel iets
verkeerd doen. Wie aan het kind komt, komt
aan de ouders. Ouders vinden dat hun kind
bijzonder is en willen dat de juf dat ook
ziet."
Herkenbaar, vindt Irma Ooijevaar. „Wat be
treft leerniveau doet mijn dochter het prima.
Met als gevolg dat oudergesprekken maar
kort duren. De juf heeft gewoon niet zo veel
te bespreken, terwijl mijn dochter geen stan
daardkind is. Thuis zijn er al sinds
haar peutertijd gedragsproblemen,
die misschien wel een link hebben
met haar cognitieve vermogens.
Zien ze haar op school wel, vraag ik
me soms af. Weten ze wel wie mijn
dochter is?" Manon de Groot, leer
kracht van basisschool Het Spec
trum in Maassluis, snapt de vraag.
„En geloof me, elke leerkracht wil
van al zijn leerlingen weten wie ze
zijn en daarnaar handelen. Helaas is
de werkdruk in het onderwijs
enorm toegenomen. Onder meer
door de uitgebreide administratie
die leerkrachten moeten bijhouden
waardoor ze niet elke leerling alle
aandacht en begeleiding kunnen ge
ven die ze soms nodig hebben.
Voor ouders is dat lastig te begrij
pen; leerkrachten horen er voor
hun kinderen te zijn. Maar reken maar dat
het bevlogen mensen zijn en dat het aan ze
vreet dat het niet altijd lukt."
Beschouw de leerkracht in de eerste plaats
dan ook als deskundige op zijn terrein, advi
seert Langedijk. Uit angst een zeurouder te
zijn, nam Ooijevaar genoegen met korte
oudergesprekken en klopte ze verder niet
aan. „Wees vooral wel die zeurouder," zegt
Reesink. „Voorkom dat je pas binnenstapt als
er een probleem is."
Dinsdag 18 NOVEMBER 2014
Gezond
Fysiotherapeut helpt beter bewegen
PAGINA 2 EN 3
Vrienden
blijven met
de juf
reageren?
^jjjr gezondheid@depersdienst.nl
door Mandy Pijl illustratie Getty Images/DPd
Addy Langedijk
traint leerkrach
ten in omgang
met ouders.
foto eigen foto
Ga ervan uit dat de leerkracht
het beste voor heeft met je
kind.
Ga niet voor elk wissewasje
langs en kom op een handig
tijdstip.
Stap altijd eerst naar de leer
kracht en niet meteen naar de
directie.
Bespreek belangrijke zaken in
een persoonlijk gesprek, niet
per mail.
Begin een gesprek met de juf
door vragen te stellen en kom
niet meteen met kritiek.
Vraag het als dingen niet duide
lijk zijn, vraag bijvoorbeeld of
er een plan van aanpak (hande
lingsplan) is bij leerproblemen.
Als de leerkracht 'afwijkend' ge
drag signaleert of iets dat je
kind niet kan, is dat geen kri
tiek op jouw manier van opvoe
den. Kinderen zijn op school
anders dan thuis en dat ver
schil is soms groot.
Spreek de leerkracht ook aan
over iets wat je fijn vindt.
Bied hulp aan, bijvoorbeeld als
leesouder. Het geeft een kijkje
in keuken.