'Hij gooide steeds het roer weer om 'Het mysterie rond Bowie blijft' 'Die falsetstem is enorm sexy' 10 VERDIEPING 50 JAAR ARTIEST m NICO DIJKSHOORN „Ik heb een al bijna levenslange fascinatie voor Bo wie. Billion dollar babies was de eerste vinylplaat die ik kocht Daarna kwam The rise and fall ofZiggy Star dust and the spiders from Mars. Dat was in 1973. Op dat moment was Aladdin sane, een opvolger van Ziggy Stardust, al uit. Hij heeft daarna nog geweldige din gen gedaan, maar deze plaat wist hij niet meer te overtreffen. Ik heb hem voor het eerst gezien in 1976 in Rotterdam. Onlangs heb ik nog een doos met oude muziekkranten OOR gekocht en er zat een recensie van dat concert tussen. Ik weet dat hij startte met Station to station en pas na tien minuten begon hij te zingen. Het mooie aan Bowie was dat hij continu risico's nam. Hij had zijn carrière dertig jaar kunnen rek ken door zichzelf continu te herhalen. Maar op het moment dat het veilig werd, gooide hij het roer weer om. Ik weet nog dat hij in 1975 die soulplaat Young Americans uitbracht. Ik dacht echt dat hij gek was geworden, maar het klonk toch fantastisch. Ook zijn Berlijn-periode vond ik erg interes sant. Daarna is het echt goed fout gegaan. Bij Glass spider tour (1987) liepen de tra nen over mijn wangen vanwege dat achterlijke gedoe als mimespeler. Ik zag hem later nog in een interview met Jools Hol land. Toen leek het haast wel stand-upcomedy. Ik.ben nooit zo geïnteresseerd geweest in de per soon Bowie. Bij Lou Reed wilde ik weten hoe die man in elkaar zat, maar bij David niet. Toen hij met die groep Tin Machine begon, dacht ik dat het wel goed zou komen. Maar ook dat viel tegen. De single Where are we now? die vorig jaar zijn terugkeer aan kondigde, ontroerde mij echt. Over het album The next day ben ik gematigd enthousiast. Al die bullshit er omheen hoeft voor mij niet. Het gaat bij hem toch vooral over beroemd zijn en hoe hij daarmee dealt Maar ja, als Bowie zes regels zingt, heeft hij mij weer te pakken. In Paradiso vertel ik een liefdesverhaal gebaseerd op Heroes. Dat speelt zich niet afin Berlijn, maar in de Jordaan." WENDE SNIJDERS „Ik heb hem leren kennen toen ik op de Kleinkunst academie studeerde en werd vanaf het eerste mo ment weggeblazen. Bowie inspireert me als een ar tiest die altijd zijn nieuwsgierigheid is blijven vol gen, zijn grenzen heeft verlegd en risico's nam. Ik vind het ook erg mooi dat het mysterie dat om hem heen hangt, behouden is gebleven. Ik bewonder hem als performer en muzikant die al tijd creativiteit voorop stelt, het experiment aangaat maar tevens de mainstream niet schuwt. Het thea ter dat hij in zijn muziek integreert met kostuums, zijn personages en de showelementen. Voor mij is dat een grote bron van inspiratie. Bovendien heeft hij met zijn muziek een tijdsbeeld gekleurd. Maar nummers blijken ook tijdloos, want veel van zijn re pertoire staat nog altijd als een huis. Ik heb mijn laatste album in Berlijn op genomen, deels in de Hansa Studio waar ook Bowie heeft gewerkt. Ik ben natuurlijk geen David Bowie, maar zocht in Berlijn wel naar een nieuw ge luid. Ik wil klassieke muziek, theater en elektronica verenigen en in Berlijn vond ik de producers die dat begre pen. Mijn favoriete songs van Bowie? Dat zijn er een hoop, maar ik heb erg veel geluisterd naar Aladdin sane, Heroes en Space oddity. Vooral de song Memory of a free festival, die hij in 1970 maakte, zorgt bij mij voor een groot melancholisch gevoel. In Paradiso ga ik Heroes met het strijkkwartet Red Li- mo String Quartet doen. Het lijkt mij supermooi en tegelijkertijd angstaanjagend om dat monument te mogen zingen. Verder vind ik het wel toepasselijk omdat 25 jaar geleden de Muur viel; het nummer gaat over twee geliefden die elkaar bij de Muur ont moeten. De beelden van 'Die Wende' (de omwente ling) grijpen me aan. Het ontroert, al die mensen die op de muur aan het feestvieren zijn en hopen dat het beter zal worden. Achterafis gebleken hoe moeilijk het is om bij elkaar te komen als je zolang van elkaar gescheiden bent. Mijn nieuwe theater show is ook erg geïnspireerd op Berlijn en de gevoe lens die ik daar had. Bowie komt er niet letterlijk in voor, maar zijn werk heeft indirect zeker een hand gehad in het maken van deze voorstelling." ANNEKE VAN GIERSBERGEN „David Bowie heeft verschrikkelijk veel lagen en dat vind ik zo mooi. Ik weet nog dat wij tijdens een tournee van mijn eerste band The Gathering als in tro de song Space oddity gebruikten. Ook die periode met Tin Machine vond ik helemaal te gek. Maar hij heeft mij vorig jaar ook erg verrast met die come backsingle Where are we now?. Alsof hij in een spie gel naar zichzelf kijkt. Ik ben een kind uit de jaren tachtig en groeide op met hits zoals This is not America en dat duet met Ti- na Turner, Tonight. Het nummer This is not America, dat Bowie opnam met de Pat Metheny Group en vol gens mij in 1985 uitkwam, is nog altijd met afstand mijn favoriete nummer van David Bowie. Wat hielp, was dat ik in die tijd een erg grote fan van Madonna was. This is not America was gemaakt voor de film The falcon and the snowman. Daarin speelde Sean Penn, in die periode de man van Ma donna en dus interessant voor mij, een van de hoofdrollen. Natuurlijk wist ik dat Bowie toen al een hele car rière achter de rug had. Ik vond het wel mooi dat hij in de ja ren '80 van die strakke pakken droeg met korte jasjes en nette pantalons. Hij leek op het eerste oog een heel net te man met van die korte haartjes. Ik vond als tiener vooral die hoge falsetstem enorm sexy. Als hij zijn mond opendeed, kwam er een to taal andere sfeerwereld tevoorschijn. Er straalt tegenwoordig een soort rust van hem uit. David Bowie doet nu de dingen die bij zijn leeftijd passen en dat vind ik erg mooi om te zien. Wat ik in Paradiso ga doen? Ik ga Starman zingen en natuurlijk This is not America. Daar kan ik gewoon weg niet omheen." 1967 1969 1970 1971 1972 2013 2003 2001 1999 1997

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10