riiua
Switch naar een
duurzame onderneming
Wegenbouw Milieuvriendelijk
Afdichting
Buikmaterialen
Betrek uw medewerkers bij uw MVO ambities.
Speel met hen de Duurzaam Doe Je Zelf-show.
In 60 minuten kennis opdoen over people, planet
en profit verpakt in quizvragen. Leerzaam en leuk!
Zet het in als training of als een leuk element in
een personeelsbijeenkomst.
Info of boekingen: p.elegeert@maakdeswitch.nl
"De Duurzaam Doe Je Zelf-show is leuk om te
spelen en het levert ook een lijst van MVO-ideeën
op die je direct samen met het hele team kunt gaan
uitvoeren." Jan Baaijens,
KAM manager Paree BV Elektro - Telecom.
www.mvoloont.com
ZATERDAG 15 NOVEMBER 2014
Strenge eisen Green Deal
Heros Sluiskil heeft onlangs een innovatieve wasinstallatie in gebruik genomen.
Vanwege de Green Deal moet
vanaf 2017 minstens de helft van
de opgewerkte bodemas, afkom
stig van Afval Energie Centrales
(AEC) hoogwaardiger worden
toegepast dan als IBC-bouwstof.
In 2020 vervalt de categorie van
IBC-bouwstof zelfs helemaal.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Sky Pictures
SLUISKIL - „Dat betekent dus dat
het bodemas schoner moet worden
gemaakt. De Green Deal beoogt over
vijfjaar een percentage te bereiken
van 86 procent van de AEC-bodemas
als schone bouwstof, met tevens een
hogere terugwinning van metalen",
zegt Arie de Bode namens de directie
van Heros Sluiskil. Het bedrijf heeft
onlangs een innovatieve wasinstallatie
in gebruik genomen. Door te wassen,
een intensieve behandeling van de op
gewerkte bodemas, wordt een hoger
percentage van hoogwaardig
AEC-granulaat bereikt. De specialist
in herwinning van grondstoffen uit af
val is gevestigd op het Ecopark Ter-
neuzen, waar ook een biologische af
valwaterzuiveringsinstallatie, een bio
massacentrale, een biodieselfabriek en
een raffinageplant voor fijnere
non-ferro metalen zijn gevestigd. Di
verse reststromen worden er op duur
zame wijze met elkaar verbonden, zo
dat er zo weinig mogelijk grondstof
fen of energie verloren gaan.
Momenteel valt AEC-bodemas onder
de IBC-bouwstoffen. Dit zijn
niet-vormgegeven bouwstoffen die al
leen mogen worden toegepast met iso
latie-, beheers- en controlemaatrege
len (IBC-maatregelen), omdat het an
ders te schadelijk is voor het milieu.
IBC-bouwstoffen mogen niet in op
pervlaktewater worden toegepast,
moeten ten minste een maand voor
de toepassing worden gemeld en het
ontwerp van het werk waarin de
IBC-bouwstoffen worden toegepast
moet zijn uitgewerkt en goedgekeurd
door een erkende instantie. Vanwege
de beheersbaarheid moet minimaal
5.000 m3 in een aaneengesloten, her
kenbaar geheel worden toegepast. De
bovenzijde en zijkanten van een
IBC-bouwstof moeten worden voor
zien van een isolerende voorziening.
De onderzijde moet minimaal een hal
ve meter boven het- ontwerppeil van
het grondwater liggen en er moet con
trole en onderhoud plaatsvinden om
de kwaliteit van de isolatie op peil te
houden.
De expert in herwinning van grond
stoffen uit afval heeft tot begin 2014
ongeveer 80.000 ton AEC-bodemas
geleverd als constructieve steunlaag
voor de afdekking van de stortplaats
Koegorspolder. Momenteel is men
met de laatste afwerking bezig van dit
project. „Voor afdichting en nacon-
trole gelden er strenge wettelijke ei
sen. Op de AEC-bodemas-is conform
de Nederlandse stortplaats wetgeving
een 'combinatie bovenafdichting' aan
gelegd, bestaande uit een Trisoplast-
laag van 7 centimeter met daarboven
op een 2 millimeter dikke HDPE fo
lie. Op de afdichting is een drainmat
bevestigd, met daar bovenop de leef-
laag voor de eindafwerking."
Heros Sluiskil is ook leverancier van
AEC-bodemas voor het project het
Groene Schip langs het Noordzeeka
naal. „Voor dit grote infrastructurele
project wordt de AEC-bodemas
hoofdzakelijk door onze zusterbedrij
ven uit Duitsland aangeleverd. Dat is
logistiek veel gunstiger. We sparen
zelf zoveel mogelijk AEC-bodemas
op ten behoeve van de N62." Via
moedermaatschappij Remex is vanuit
Düsseldorf, Lünen en Mannheim in
middels 200.000 ton geleverd. Het
concern beschikt over een dertigtal
bedrijven,- die actief zijn op het ge
bied van herwinning van grondstof
fen uit minerale of steenachtige afval
stoffen zoals AEC-bodemas, puin,
bouw- en sloopafval.
Heros start begin 2015 met de leve
ring van grote hoeveelheden bode
mas, afkomstig van Afval Energie
Centrales (AEC), voor de N62. Het-
bedrijf uit de Kanaalzone levert tot
medio 2016 ongeveer een miljoen
ton AEC-bodemas voor de aanleg
van de nieuwe weg die loopt van-
Borssele tot Zelzate. Hoofdaannemer
is Koninklijke Boskalis Westminster
N.V. „Wij liggen in Sluiskil strate
gisch om de miljoen ton AEC-bode
mas te leveren. De wegen worden
vierbaans gemaakt met ongelijkvloer
se kruisingen. De ene weg moet dus
over de andere worden aangelegd,
waardoor er drie grote ophogingen
moeten komen: rechtsaf bij het eerste
stoplicht richting Goes na de Wester-
scheldetunnel, bij 's Heerenhoek en
bij de oprit naar de A58."
Heros richt zich vooral op bulkmateri-
alen zoals AEC-bodemas, schroot en
afvalwater. Naast bijna 700.000 ton
ruwe bodemas en 120.000 ton
schroot bewerkt Heros jaarlijks
60.000 ton afvalwater voor derden.
Tijdens de bewerking van het
AEC-bodemas worden er zoveel mo
gelijk waardevolle componenten uit
de as gewonnen, zoals ijzer, roestvasts-
taal en non-ferro metalen als koper,
zink, messing, aluminium en zelfs zil
ver en goud.
In eigen beheer is een fabriek ontwik
keld en gebouwd voor de verdere op
werking van ijzer uit verbrandings-
schroot: de Schrootbewerkingsinstalla-
tie (SBI). In totaal schoont Heros jaar
lijks 100.000 tot 120.000 ton schroot
op voor de productie van nieuw staal.
SWITCH