riiua Switch naar een duurzame onderneming Wegenbouw Milieuvriendelijk Afdichting Buikmaterialen Betrek uw medewerkers bij uw MVO ambities. Speel met hen de Duurzaam Doe Je Zelf-show. In 60 minuten kennis opdoen over people, planet en profit verpakt in quizvragen. Leerzaam en leuk! Zet het in als training of als een leuk element in een personeelsbijeenkomst. Info of boekingen: p.elegeert@maakdeswitch.nl "De Duurzaam Doe Je Zelf-show is leuk om te spelen en het levert ook een lijst van MVO-ideeën op die je direct samen met het hele team kunt gaan uitvoeren." Jan Baaijens, KAM manager Paree BV Elektro - Telecom. www.mvoloont.com ZATERDAG 15 NOVEMBER 2014 Strenge eisen Green Deal Heros Sluiskil heeft onlangs een innovatieve wasinstallatie in gebruik genomen. Vanwege de Green Deal moet vanaf 2017 minstens de helft van de opgewerkte bodemas, afkom stig van Afval Energie Centrales (AEC) hoogwaardiger worden toegepast dan als IBC-bouwstof. In 2020 vervalt de categorie van IBC-bouwstof zelfs helemaal. Tekst: Henk van de Voorde Foto: Sky Pictures SLUISKIL - „Dat betekent dus dat het bodemas schoner moet worden gemaakt. De Green Deal beoogt over vijfjaar een percentage te bereiken van 86 procent van de AEC-bodemas als schone bouwstof, met tevens een hogere terugwinning van metalen", zegt Arie de Bode namens de directie van Heros Sluiskil. Het bedrijf heeft onlangs een innovatieve wasinstallatie in gebruik genomen. Door te wassen, een intensieve behandeling van de op gewerkte bodemas, wordt een hoger percentage van hoogwaardig AEC-granulaat bereikt. De specialist in herwinning van grondstoffen uit af val is gevestigd op het Ecopark Ter- neuzen, waar ook een biologische af valwaterzuiveringsinstallatie, een bio massacentrale, een biodieselfabriek en een raffinageplant voor fijnere non-ferro metalen zijn gevestigd. Di verse reststromen worden er op duur zame wijze met elkaar verbonden, zo dat er zo weinig mogelijk grondstof fen of energie verloren gaan. Momenteel valt AEC-bodemas onder de IBC-bouwstoffen. Dit zijn niet-vormgegeven bouwstoffen die al leen mogen worden toegepast met iso latie-, beheers- en controlemaatrege len (IBC-maatregelen), omdat het an ders te schadelijk is voor het milieu. IBC-bouwstoffen mogen niet in op pervlaktewater worden toegepast, moeten ten minste een maand voor de toepassing worden gemeld en het ontwerp van het werk waarin de IBC-bouwstoffen worden toegepast moet zijn uitgewerkt en goedgekeurd door een erkende instantie. Vanwege de beheersbaarheid moet minimaal 5.000 m3 in een aaneengesloten, her kenbaar geheel worden toegepast. De bovenzijde en zijkanten van een IBC-bouwstof moeten worden voor zien van een isolerende voorziening. De onderzijde moet minimaal een hal ve meter boven het- ontwerppeil van het grondwater liggen en er moet con trole en onderhoud plaatsvinden om de kwaliteit van de isolatie op peil te houden. De expert in herwinning van grond stoffen uit afval heeft tot begin 2014 ongeveer 80.000 ton AEC-bodemas geleverd als constructieve steunlaag voor de afdekking van de stortplaats Koegorspolder. Momenteel is men met de laatste afwerking bezig van dit project. „Voor afdichting en nacon- trole gelden er strenge wettelijke ei sen. Op de AEC-bodemas-is conform de Nederlandse stortplaats wetgeving een 'combinatie bovenafdichting' aan gelegd, bestaande uit een Trisoplast- laag van 7 centimeter met daarboven op een 2 millimeter dikke HDPE fo lie. Op de afdichting is een drainmat bevestigd, met daar bovenop de leef- laag voor de eindafwerking." Heros Sluiskil is ook leverancier van AEC-bodemas voor het project het Groene Schip langs het Noordzeeka naal. „Voor dit grote infrastructurele project wordt de AEC-bodemas hoofdzakelijk door onze zusterbedrij ven uit Duitsland aangeleverd. Dat is logistiek veel gunstiger. We sparen zelf zoveel mogelijk AEC-bodemas op ten behoeve van de N62." Via moedermaatschappij Remex is vanuit Düsseldorf, Lünen en Mannheim in middels 200.000 ton geleverd. Het concern beschikt over een dertigtal bedrijven,- die actief zijn op het ge bied van herwinning van grondstof fen uit minerale of steenachtige afval stoffen zoals AEC-bodemas, puin, bouw- en sloopafval. Heros start begin 2015 met de leve ring van grote hoeveelheden bode mas, afkomstig van Afval Energie Centrales (AEC), voor de N62. Het- bedrijf uit de Kanaalzone levert tot medio 2016 ongeveer een miljoen ton AEC-bodemas voor de aanleg van de nieuwe weg die loopt van- Borssele tot Zelzate. Hoofdaannemer is Koninklijke Boskalis Westminster N.V. „Wij liggen in Sluiskil strate gisch om de miljoen ton AEC-bode mas te leveren. De wegen worden vierbaans gemaakt met ongelijkvloer se kruisingen. De ene weg moet dus over de andere worden aangelegd, waardoor er drie grote ophogingen moeten komen: rechtsaf bij het eerste stoplicht richting Goes na de Wester- scheldetunnel, bij 's Heerenhoek en bij de oprit naar de A58." Heros richt zich vooral op bulkmateri- alen zoals AEC-bodemas, schroot en afvalwater. Naast bijna 700.000 ton ruwe bodemas en 120.000 ton schroot bewerkt Heros jaarlijks 60.000 ton afvalwater voor derden. Tijdens de bewerking van het AEC-bodemas worden er zoveel mo gelijk waardevolle componenten uit de as gewonnen, zoals ijzer, roestvasts- taal en non-ferro metalen als koper, zink, messing, aluminium en zelfs zil ver en goud. In eigen beheer is een fabriek ontwik keld en gebouwd voor de verdere op werking van ijzer uit verbrandings- schroot: de Schrootbewerkingsinstalla- tie (SBI). In totaal schoont Heros jaar lijks 100.000 tot 120.000 ton schroot op voor de productie van nieuw staal. SWITCH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 97