4 LANDELIJKE EXPERTISE OKAL wolter dros I TBi Verkeer Nieuwe Sloeweg Soepel manoeuvreren Tijdswinst van 10 minuten Meer klanten Thuis in uw regio. Wolter Dros ontwerpt, installeert, onderhoudt en beheert klimaatinstallaties en elektrotech nische installaties voor de zakelijke en particuliere markt. Wolter Dros regio Zuidwest is een goede buur, die over de effic ency, expertise en zekerheid van een landelijke speler beschikt en snel, slagvaardig en flexibel optreedt. Uw partner om de hoek! www.wolterendros.nl/zuidwest Nieuwe Sloeweg goed voor Borsele In de voormalige akkers en boomgaarden rondom Nieuwdorp, Lewedorp, Heinkenszand en 's- Heerenhoek tekenen zich de contouren af van wat de nieuwe Sloeweg en aansluiting met de A58 moeten worden. De verbinding van Goes naar Gent is het hogere doel. De impact op de omgeving en plaatsen in de 'Zak van Zuid-Beveland' is aanzienlijk. De Sloeweg gaat van een lokale tweebaansweg naar een regionale vierbaans en er komen nieuwe verbindingen naar de A58. Wié de voorgeschiedenis van de Westerscheldetunnel kent, weet dat dit vanaf het begin van de realisatie van deze tunnel de bedoeling is geweest. Een gestroomlijnde verbinding tussen Goes en Gent met een vrije doorgang vanaf de A58, over de Sloeweg, onder de Westerschelde door, geen wachttijden meer bij het kanaal van Gent-Terneuzen en een soepele verbinding naar het Vlaamse achterland rondom Gent. In 2016 is de infrastruc tuur aan de Zuid-Bevelandse kant volledig op orde. Tekst: Annet van de Ree Foto: Provincie Zeeland BORSELE - De aanleg van de Sloe weg op 'Zuid-Beveland', de aanleg van de Sluiskiltunnel en de toekomsti ge verbreding van de Tractaatweg op 'Zeeuws-Vlaanderen' vormen samen een mega infrastructurele operatie. Al leen al voor de Sloeweg worden maar liefst elf kunstwerken (dit zijn viaduc ten en landbouwtunnels) aangelegd. Hoogstandjes zijn een ongelijkvloerse aansluiting Molendijk met op deze dijk een centraal gelegen rotonde voor in- en uitvoegend verkeer en één op zeecontainers geënt haven knooppunt. Er is gekozen voor een opvallende landschappelijke oplossing namelijk gescheiden rijbanen met een groene brede middenberm van 20 me ter (inclusief de vluchtstroken). Ge schatte kosten circa 5,4 miljoen euro. De verkeerssituatie kan tot aan zomer 2016 steeds veranderen en diverse we gen worden soms tijdelijk afgesloten. Het verkeer zal dan een omleidings route moeten volgen. Goede commu nicatie met de omgeving is in deze si tuatie enorm belangrijk. Omgevingsmanager Arno Melaard, Provincie Zeeland, speelt daarin een grote rol. Inmiddels weten wethou ders, fracties, dorpsraden, verenigin gen en organisaties de weg naar de bouwkeet bij 's-Heerenhoek steeds De nieuwe Sloeweg, een hele verbetering voor bijna iedereen. beter te vinden. Melaard: "We wer ken op het totale traject van ca. 5,3 km met een indeling in vier vakken. Ieder vak heeft z'n specifieke aanpas singen en kunstwerken. Tot nu toe loopt het op schema. Zo werden eind oktober bij het kruispunt Stoofweg - Sloeweg (vak 3) de extra rijbanen in gebruik genomen. Hierdoor is de doorstroming op peil gebleven en zelfs verbeterd. De bouw van de kunstwerken voor de nieuwe op- en afrit van de Sloeweg met de rijksweg A58 is opgestart. De meest actuele in formatie over de Sloeweg is te vinden via onder andere de website van de provincie www.zeeland.nl/sloeweg." Voor ondernemers in o.a. Heinkens zand en 's Heerenhoek heeft het ver dubbelen van de Sloeweg/N62 effect in positieve én negatieve zin. Hoe kij ken ondernemers hier tegenaan? Voor Aannemersbedrijf Hoondert is de nieuwe aansluiting bij 's Heeren hoek een welkome verbetering. Directeur/eigenaar Jan Hoondert: "Voor onze diepladers en groot mate rieel zal de rit naar de Sloeweg een stuk soepeler en sneller gaan verlo pen. We moeten nu nog een stukje door het dorp 's-Heerenhoek met een krappe rotonde en bochten rich ting de verkeerslichten aan de Stoof weg. De nieuwe aansluiting naar de Sloeweg en de A58 zal in het woon-werk verkeer van ons perso neel veel tijd besparen. Ook voor on ze locatie aan de Heinkenszandseweg is dit positief omdat wij op ons huidi ge terrein kunnen blijven zitten. We zien bedrijventerrein 'Sloepoort' nl. voorlopig niet van de grond komen. We kunnen hier nog wel 20 jaar voor uit. Overlast is er natuurlijk ook, maar dat is in 2016 verleden tijd. Het hoort er gewoon bij. Wij zijn er zon denneer gelukkig mee!" Voor Martin van Riet, eigenaar van Riedam Banden op bedrijventerrein Noordzak II in Heinkenszand bete kent het vooral logistieke voordelen. "Het gaat tijd opleveren. Mijn klan ten komen o.a. uit Vlissingen. Voor hen scheelt het al gauw zo'n 10 minu ten. Ook voor mijn toeleveranciers en personeel gaat het tijdswinst ople veren. Mijn bedrijf kijkt straks uit de - op- en afritten, maar ik verwacht niet direct dat ik hier dan 10% meer om zet uithaal door meer attentiewaarde vanaf de weg. Nu komen de mensen uit de omgeving ook langs mijn pand, dus daarin verandert niet zoveel. De aantrekkingskracht voor het bedrij venterrein zal waarschijnlijk wel toe nemen en niet alleen in positieve zin. Wij verwachten meer lawaai en meer licht vanaf de snelweg." Jaap de Jonge, eigenaar van wooncon- cept BinnenUit, kijkt feitelijk al 15 jaar uit naar de aanleg van de nieuwe Sloeweg. "Indertijd zijn wij uit het centrum van Heinkenszand verhuisd naar deze zichtlocatie aan de A58. Het vooruit zicht dat er in 2007 een directe aan sluiting op de A58 zou komen en de Sloeweg zou worden verbreed, droeg daar zeker aan bij. Het heeft allemaal wat langer geduurd. Wij verwachten meer bezoekers uit o.a. België en meer (Duitse) toeristen die de afslag naar onze zaak straks niet meer kun nen missen. We zijn wel verrast door het grote oppervlakte van het halve klaverblad bij Heinkenszand. Wat na tuurlijk een mooie bijkomstigheid is, is dat onze reclamezuil prominenter in beeld komt. De attentiewaarde van ons pand en de zuil samen biedt nieu we mogelijkheden. We denken er over om kleine horecacorner te star ten. Het geeft ons echt energie!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 96