4
LANDELIJKE EXPERTISE
OKAL
wolter dros I TBi
Verkeer Nieuwe Sloeweg
Soepel manoeuvreren
Tijdswinst van 10 minuten
Meer klanten
Thuis in uw regio. Wolter Dros ontwerpt, installeert,
onderhoudt en beheert klimaatinstallaties en elektrotech
nische installaties voor de zakelijke en particuliere markt.
Wolter Dros regio Zuidwest is een goede buur, die over
de effic ency, expertise en zekerheid van een landelijke
speler beschikt en snel, slagvaardig en flexibel optreedt.
Uw partner om de hoek! www.wolterendros.nl/zuidwest
Nieuwe
Sloeweg
goed voor
Borsele
In de voormalige akkers en boomgaarden rondom Nieuwdorp,
Lewedorp, Heinkenszand en 's- Heerenhoek tekenen zich de
contouren af van wat de nieuwe Sloeweg en aansluiting met de A58
moeten worden. De verbinding van Goes naar Gent is het hogere
doel. De impact op de omgeving en plaatsen in de 'Zak van
Zuid-Beveland' is aanzienlijk. De Sloeweg gaat van een lokale
tweebaansweg naar een regionale vierbaans en er komen nieuwe
verbindingen naar de A58. Wié de voorgeschiedenis van de
Westerscheldetunnel kent, weet dat dit vanaf het begin van de
realisatie van deze tunnel de bedoeling is geweest. Een gestroomlijnde
verbinding tussen Goes en Gent met een vrije doorgang vanaf de A58,
over de Sloeweg, onder de Westerschelde door, geen wachttijden
meer bij het kanaal van Gent-Terneuzen en een soepele verbinding
naar het Vlaamse achterland rondom Gent. In 2016 is de infrastruc
tuur aan de Zuid-Bevelandse kant volledig op orde.
Tekst: Annet van de Ree
Foto: Provincie Zeeland
BORSELE - De aanleg van de Sloe
weg op 'Zuid-Beveland', de aanleg
van de Sluiskiltunnel en de toekomsti
ge verbreding van de Tractaatweg op
'Zeeuws-Vlaanderen' vormen samen
een mega infrastructurele operatie. Al
leen al voor de Sloeweg worden maar
liefst elf kunstwerken (dit zijn viaduc
ten en landbouwtunnels) aangelegd.
Hoogstandjes zijn een ongelijkvloerse
aansluiting Molendijk met op deze
dijk een centraal gelegen rotonde
voor in- en uitvoegend verkeer en
één op zeecontainers geënt haven
knooppunt. Er is gekozen voor een
opvallende landschappelijke oplossing
namelijk gescheiden rijbanen met een
groene brede middenberm van 20 me
ter (inclusief de vluchtstroken). Ge
schatte kosten circa 5,4 miljoen euro.
De verkeerssituatie kan tot aan zomer
2016 steeds veranderen en diverse we
gen worden soms tijdelijk afgesloten.
Het verkeer zal dan een omleidings
route moeten volgen. Goede commu
nicatie met de omgeving is in deze si
tuatie enorm belangrijk.
Omgevingsmanager Arno Melaard,
Provincie Zeeland, speelt daarin een
grote rol. Inmiddels weten wethou
ders, fracties, dorpsraden, verenigin
gen en organisaties de weg naar de
bouwkeet bij 's-Heerenhoek steeds
De nieuwe Sloeweg, een hele verbetering voor bijna iedereen.
beter te vinden. Melaard: "We wer
ken op het totale traject van ca. 5,3
km met een indeling in vier vakken.
Ieder vak heeft z'n specifieke aanpas
singen en kunstwerken. Tot nu toe
loopt het op schema. Zo werden eind
oktober bij het kruispunt Stoofweg -
Sloeweg (vak 3) de extra rijbanen in
gebruik genomen. Hierdoor is de
doorstroming op peil gebleven en
zelfs verbeterd. De bouw van de
kunstwerken voor de nieuwe op- en
afrit van de Sloeweg met de rijksweg
A58 is opgestart. De meest actuele in
formatie over de Sloeweg is te vinden
via onder andere de website van de
provincie www.zeeland.nl/sloeweg."
Voor ondernemers in o.a. Heinkens
zand en 's Heerenhoek heeft het ver
dubbelen van de Sloeweg/N62 effect
in positieve én negatieve zin. Hoe kij
ken ondernemers hier tegenaan?
Voor Aannemersbedrijf Hoondert is
de nieuwe aansluiting bij 's Heeren
hoek een welkome verbetering.
Directeur/eigenaar Jan Hoondert:
"Voor onze diepladers en groot mate
rieel zal de rit naar de Sloeweg een
stuk soepeler en sneller gaan verlo
pen. We moeten nu nog een stukje
door het dorp 's-Heerenhoek met
een krappe rotonde en bochten rich
ting de verkeerslichten aan de Stoof
weg. De nieuwe aansluiting naar de
Sloeweg en de A58 zal in het
woon-werk verkeer van ons perso
neel veel tijd besparen. Ook voor on
ze locatie aan de Heinkenszandseweg
is dit positief omdat wij op ons huidi
ge terrein kunnen blijven zitten. We
zien bedrijventerrein 'Sloepoort' nl.
voorlopig niet van de grond komen.
We kunnen hier nog wel 20 jaar voor
uit. Overlast is er natuurlijk ook,
maar dat is in 2016 verleden tijd. Het
hoort er gewoon bij. Wij zijn er zon
denneer gelukkig mee!"
Voor Martin van Riet, eigenaar van
Riedam Banden op bedrijventerrein
Noordzak II in Heinkenszand bete
kent het vooral logistieke voordelen.
"Het gaat tijd opleveren. Mijn klan
ten komen o.a. uit Vlissingen. Voor
hen scheelt het al gauw zo'n 10 minu
ten. Ook voor mijn toeleveranciers
en personeel gaat het tijdswinst ople
veren. Mijn bedrijf kijkt straks uit de -
op- en afritten, maar ik verwacht niet
direct dat ik hier dan 10% meer om
zet uithaal door meer attentiewaarde
vanaf de weg. Nu komen de mensen
uit de omgeving ook langs mijn pand,
dus daarin verandert niet zoveel. De
aantrekkingskracht voor het bedrij
venterrein zal waarschijnlijk wel toe
nemen en niet alleen in positieve zin.
Wij verwachten meer lawaai en meer
licht vanaf de snelweg."
Jaap de Jonge, eigenaar van wooncon-
cept BinnenUit, kijkt feitelijk al 15
jaar uit naar de aanleg van de nieuwe
Sloeweg.
"Indertijd zijn wij uit het centrum
van Heinkenszand verhuisd naar deze
zichtlocatie aan de A58. Het vooruit
zicht dat er in 2007 een directe aan
sluiting op de A58 zou komen en de
Sloeweg zou worden verbreed, droeg
daar zeker aan bij. Het heeft allemaal
wat langer geduurd. Wij verwachten
meer bezoekers uit o.a. België en
meer (Duitse) toeristen die de afslag
naar onze zaak straks niet meer kun
nen missen. We zijn wel verrast door
het grote oppervlakte van het halve
klaverblad bij Heinkenszand. Wat na
tuurlijk een mooie bijkomstigheid is,
is dat onze reclamezuil prominenter
in beeld komt. De attentiewaarde van
ons pand en de zuil samen biedt nieu
we mogelijkheden. We denken er
over om kleine horecacorner te star
ten. Het geeft ons echt energie!"