j» Filmmaker Heddy Honigmann over taxichauffeurs, haar liefde voor mensen en muziek. „Ik had graag cello gespeeld." 6 SPECTRUM interview 66 Heddy Honigmann is een filmmaker met een eindelo ze nieuwsgierig heid naar men sen. Ze liet bejaar de Brazilianen voor de camera erotische gedichten voordragen. Ze zat naast Bosnische weduwen om naar hun aangrijpende verhalen te luisteren en filmde swin gende Cubaanse ballingen in New York. In Om de wereld in 50 concerten volgt ze het jubilerende Concertge bouworkest. Woensdag opent hier mee het documentairefestival IDFA. Typerend voor Honigmann is dat ze in deze documentaire niet stil blijft staan bij de hectiek van de tournee en de in Buenos Aires, Soweto en St. Pe tersburg gefilmde concerten. Ze maakt juist veel plaats voor hartver warmende en soms indringende ont moetingen met mensen uit het pu bliek in die drie werelddelen. Toen haar gevraagd werd een film over het 125-jarige orkest te maken, vroeg ze zich af: hoe trek ik dat onder werp naar me toe? „Ik vond dat het niet alleen over de passie van de musi ci moest gaan, maar ook over wat die muziek voor de luisteraars betekent." Ook in andere films van Honigmann - Het ondergronds orkest, Crazy, Dame la mano - neemt muziek een belangrij ke plaats in. Hoe belangrijk is muziek in haar ei gen leven? Bij wijze van antwoord wijst ze om zich heen, naar de kasten en laden vol cd's. „Vanochtend was ik kwaad omdat ik mijn cd-speler niet aan de praat kon krijgen. Ik ontbijt Ik ben vooral geïnteres seerd in mensen die iets te verliezen hebben graag met muziek. Dat kan me de kick geven om aan het werk te gaan. Het gevoel dat de dag mooi begint, dat het goed komt. „Zonder toestemming te vragen, raakt muziek direct een plek in je hart. Ik denk bijvoorbeeld aan een kleine par tite van Bach die één minuut en zes seconden duurt en door Glenn Gould wordt gespeeld. Die magische noten heb ik ooit heel vaak en heel lang be luisterd, want ik had liefdesverdriet. Die één minuut en zes seconden kon den een olifant troosten. Ik hoefde niet meer te huilen. Ik kon denken: het leven is mooi, ik hoef niet in pa niek te raken omdat een relatie mis is gelopen. „Als ik opnieuw kon beginnen, zou ik musicus willen worden. Ik zou cello willen spelen. Toen ik een jaar of 20 was, kwam telkens dezelfde droom terug. Ik loop daarin het podium op waar een cello klaarstaat. Er klinkt ap plaus, ik pak de microfoon en houd eerst een politieke speech. Want als je in Peru bent geboren en zo veel ellen de om je heen ziet, ben je allicht een beetje links, zeker als je jong bent. Dan ga ik zitten en speel een lange so lo. Alle mannen in de zaal vallen op mij en zijn terstond verliefd. „Het is jammer dat ik geen enkel in strument bespeel. Dat is de schuld van mijn vader. Mijn oma wilde mij een piano cadeau doen, maar hij vond dat ik dokter moest worden. „Vanaf mijn 14e gebruikte ik mijn spaargeld om in mijn eentje naar de bioscoop te gaan. Ik studeerde een paar jaar biologie en literatuur en pu bliceerde poëzie. Maar film was wat ik echt wilde. Omdat er geen filmschool is in Peru trok ik de wereld in. Het was ook een breuk met mijn ouders. „Bij een vriendje in Spanje kreeg ik bij toeval het toelatingsformulier voor de filmschool in Rome in handen. Ik mocht het gebruiken, hij ging naar Amerika. Ik was al naar Parijs ver huisd toen ik een uitnodiging voor de laatste toelatingsronde kreeg. Ik had een dag om in Rome te komen. Ik heb gehuild, afscheid van mijn beste vrien din genomen en ben op de trein ge stapt." In Rome ontmoet ze bij studievrien den de Nederlandse filmmaker Frans van de Staak. Ze is meteen verliefd. „Een kanjer. Een bijzondere, eigenzin nige man." Ze trouwen en zo komt ze in 1978 in Nederland waar haar film carrière opbloeit. Het jaar daarop wordt hun zoon Stefan geboren, die later ook voor het filmvak zal kiezen. Frans overleed in 2001. „Mijn zoon heeft zijn prachtige blauwe ogen en zijn grote intuïtie voor techniek geërfd." Inmiddels heeft ze een nieu we liefde gevonden met wie ze nu twaalf jaar samen is. „Mijn allerliefste Henk, ook vreselijk eigenzinnig." aar doorbraakfilm is in 1993 Metaal en melancho lie. Daarin portretteert ze de taxibestuurders in haar geboortestad Li ma. En kijk nu eens, de eerste muziek liefhebber die we ontmoeten in Om de wereld in 50 concerten is, jawel, een taxichauffeur. Heeft ze daar soms iets mee? „Ja, ik houd veel van taxichauffeurs", bevestigt ze. „In het buitenland zijn ze je eerste gids. Ze vertellen je hoe de politieke situatie is en waar je voor moet opletten. 'Ga daar of daar goed^ koop en netjes slapen maar wissel geen dollars in dat hotel mevrouw.' „Toen we Om de wereld in 50 concerten aan het voorbereiden waren, zei ik te gen een vriendin die naar Buenos Ai res ging: 'Let op of je een taxichauf feur tegenkomt die klassieke muziek in zijn auto speelt'. En ik zweer je, drie dagen later had ze iemand gevon den die de hele rit Haydn op had staan." In Amsterdam heeft ze een favoriete taxichauffeur die een goede vriend is geworden. „Hij kent de geschiedenis van Amsterdam beter dan ik en ver telt mooie verhalen. Hij is gevlucht uit Irak in de tijd van Saddam Hoes sein", vertelt ze. Ze heeft die taxi soms nodig omdat ze moeilijk loopt, door multiple sclerose die al 33 jaar geleden werd geconsta teerd. „Als ik aan het filmen ben, merk ik er weinig van. Dan kan ik bij wijze van spreken sprinten." Veel meer wil ze niet kwijt over die chronische kwaal. Wel geeft ze toe dat de opnamesessies voor Om de we reld in 50 concerten soms zwaar waren. „Niet alleen voor mij, voor de hele crew", relativeert ze. Maar in het vlieg tuig van Buenos Aires terug naar Am sterdam sliep ze aan een stuk door. Tijdens IDFA geeft Honigmann een masterclass onder de titel Try a little tenderness. Dat verwijst niet alleen naar het nummer van Otis Redding dat in Het ondergronds orkest in de me tro van Parijs ten gehore wordt ge bracht. Het slaat ook op haar eigen werkwijze. „Al mijn personages zijn lieve men sen. Ik ben vooral geïnteresseerd in mensen die iets te verliezen hebben. In overlevers, zoals in die straakinde- ren en die sappelende middenstan ders in El olvido. Ik wil graag geloven dat er nog veel in hun leven kan ge beuren. „Die sympathie voor overlevers heeft ook te maken met mijzelf. Al voordat ik ziek was, kwam ik vaak in situaties waarin ik voor mezelf moest zorgen. Waarin ik er met niks toch iets van moest zien te maken. Ik heb in Parijs gestolen in de supermarkt in de buurt waar ik woonde. Ik kwam in Rome Een neus voor overlevers door Leo Bankersen foto Inge Hondebrink H A Ij E Woensdag 19 november start in Amsterdam het documentairefestival IDFA. Prominente gast is dit jaar I mm? m m de Peruaans-Nederlandse filmmaker Heddy Honigmann. Haar nieuwe documentaire 'Om de wereld in 50 concerten', over het jubilerende Concertgebouworkest, is de openingsfilm. Die komt op 27 november in de bioscoop. Daar naast presenteert Honigmann haar top 10, geeft ze een masterclass en vertoont het festival haar belangrijkste films. Ook le vert ze een bijdrage aan het programma-onderdeel The Female Gaze. Kijken vrouwen anders naar de wereld dan mannen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66