r Uk Op 21 november 2004 voor het eerst op tv: Yvon Jaspers rijdt een boerenerf op. Tien jaar later stemt Nederland nog altijd massaal op Boer zoekt vrouw af Wat boeit ons zo aan het liefdes leven van een stel vrijgezelle boeren? SPECTRUM 3 actueel m m u m WÊÊSKk 12'2% i 1 andere datingprogramma's, zoals De bachelor, zegt tv-deskundige Nij- kamp. „Ik kan me geen programma heugen dat ooit tot een langdurig hu welijk heeft geleid. Als kijker kun je daardoor echt meeleven." 'Heerlijk meeleven' is precies wat Bri gitte Leferink doet. Ze heeft vanaf het eerste seizoen gekeken en vindt het vooral niet zo plat als andere dating programma's. „Het is duidelijk niet ge richt op jongeren, maar op iets oudere kijkers. Het draait niet om wat in de slaapkamer gebeurt, maar om een langdurige relatie. Het is een soort mo dern sprookje: er was eens een hard werkende boer die een vrouw zocht..." Een sprookje dat ondanks de onge makkelijke stiltes niet altijd even rea listisch in beeld wordt gebracht, vindt Leferink. Ze is de woordvoerster van Vrouwen van NU, een vrouwenorgani satie met 45.000 leden, onder wie on geveer 4.500 boerinnen. „Het boeren bestaan wordt geromantiseerd. Zo is het bijna altijd mooi weer. De harde werkelijkheid is anders dan op televi sie wordt getoond. En het lijkt wel als of alle boeren een ouderwetse keuken van eikenhout hebben. Dat klopt óók niet met de werkelijkheid. Er zijn er genoeg met een moderne inrichting." Een van de redenen dat het program ma haar al tien jaar boeit, is dat de re dactie de kijker elk seizoen op een nieuw element trakteert. „Voor de eerste keer een boerin die een man zoekt, een homoboer, boeren die zijn geëmigreerd of- zoals dit keer - Tom, een heel vlotte boer", zegt ze. „En je kunt als kijker volgen hoe het de boe ren uit afgelopen seizoenen vergaat. Als er één gaat trouwen of een kindje heeft gekregen, staat dat op Facebook of in de bladen. Ze zijn toch een beet je van ons allemaal geworden." Zo kan het dat een programma over gewone, hardwerkende Nederlanders die op zoek zijn naar liefde in hun le ven al jaren de kijkcijferlijsten domi neert. Voor kijkcijferhits geldt dat die vanzelf nóg meer kijkers genereren, weet tv-wetenschapper Reesink. „Doordat er op het werk en op verjaar dagen over wordt gepraat. Zeker als De wereld draait door elke week een na bespreking van de aflevering doet. Dan moet je wel kijken, al was het al leen maar om bij de koffieautomaat kritiek te kunnen geven." KIJKDICHTHEID 'BOER ZOEKT VROUW' PROFIEL KIJKER 'BOER ZOEKT VROUW' '04 2005 2006 '07 2008 2009 '10 2011 2012 '13 2014 25,1% 25,7% v j 29,0% ZATERDAG 15 NOVEMBER 2014 r- Eenzaamheid, liefde en eikenhout reageren? spectrum@depersdienst.nl 5.381.000 5,5 - x miljoen kijkers 20 mei 2006:872.000 kijkers - Oorzaak: Finale Eurosongfestival GESLACHT Mannen Vrouwen k56,4% LEEFTIJD 6 tot 12 jaar 13 tot 19 jaar 3,3% 4,7% 20 tot 34 jaar 35 tot 49 jaar 50 tot 64 jaar 65 jaar en ouder OPLEIDINGSNIVEAU Laag Midden Hoog 0% 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100% infographic De Persdienst I bron Stichting Kijkonderzoek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 63