Na tweede melding bij Parijs nemen
autoriteiten gevaar 'tijger* serieus
46 Alleen wie niet
met redelijk aantal
hulpmiddelen kan
rijden, is echt niet
geschikt
4 IN HET NIEUWS
Slechtzienden mogen van Europa vanaf volgend jaar vaker
autorijden. Ze zullen het rijbewijs in Nederland moeten halen.
GRONINGEN - Een gezichtsvermo
gen van 16 procent hebben en
toch achter het stuur van een au
to kruipen. Het hoeft helemaal
niet gevaarlijk te zijn, stelt Bart
Melis van het expertisecentrum
voor slechtziende en blinde men
sen Visio.
Sinds 2010 rijden in Nederland al
honderd mensen rond met een
speciale 'telescoop' die op de bril
wordt gezet. Ze leren hoe ze tij
dens het rijden steeds kort door
het lensje kunnen kijken om bij
voorbeeld in te zoomen op een
verkeersbord of een zebrapad.
„Vergelijk het met in je achteruit
kijkspiegel kijken. Dat doe je één
seconde."
Nederland loopt ver voorop met
het toestaan van deze groep ver
keersdeelnemers. Daar komt bin
nenkort verandering in. De EU
keurde het telescoopje onlangs
goed als hulpmiddel voor automo
bilisten. Dat betekent dat het van-
afkomend voorjaar overal in Euro
pa is toegestaan om, na een trai
ning, met de telescoop op je bril
te rijden. Melis: „Alleen is Neder
land nog het enige land dat derge
lijke rijexamens afneemt. Je zult
zien dat straks slechtzienden van
uit Zweden hier komen lessen."
Melis sprak gisteren op een sym
posium dat werd georganiseerd
bij het afscheid van bijzonder
hoogleraar verkeersgeneeskunde
en -neuropsychologie Wiebo
Brouwer van de universiteit in
Groningen.
Brouwer is altijd groot tegenstan
der geweest van het klakkeloos af
wijzen van rijbewijzen van begin
nend dementerenden of mensen
met een hersenbeschadiging.
„Een patiënt met hersenletsel
heeft vaak toch nog veel leerver
mogen", hield hij zijn toehoor
ders gisteren voor. „Pas als ie
mand niet binnen een redelijk
aantal lessen of met een redelijk
aantal betaalbare hulpmiddelen
zijn rijvaardigheid kan aantonen,
is hij niet geschikt om auto te rij
den."
Mede door het onderzoek van
Brouwer werd Nederland in de
voorbije jaren flexibeler met het
afgeven van rijbewijzen aan men-
sen met een beperking. Europa
loopt op dit punt achter de feiten
aan, stelt Mark Tant van het Bel
gisch Instituut voor de Verkeers
veiligheid. De telescoop is nu
goedgekeurd, maar als het gaat
om rijbewijzen voor mensen met
hersenproblemen is Europa 'drin
gend aan een hervisie toe', stelt
hij. De deskundigen pleiten overi-
gens niet voor het 'zomaar' toela
ten van mensen met een handi
cap achter'het stuur. De regels
zijn strikt, vertelt Melis van Visio.
Wie met 'zijn' telescoop auto wil
rijden, wordt eerst gekeurd. Na
een training wordt eerst in een
druk winkelcentrum getest of de
slechtziende lopend met de tele
scoop kan werken. Pas als dat
lukt, volgen de rijles en een exa
men. „Wie slaagt mag alleen in
een automaat rijden bij daglicht,"
vertelt Melis. Het rijbewijs is vijf
jaar geldig. Binnenkort komen de
eerste slechtzienden dus langs
voor het verlengen van het roze
pasje. Het blijft spannend, vindt
Melis. „Als er een ongeluk ge
beurt, zal al snel worden gewezen
naar de slechtziende."
Het inzetten van hulpmiddelen
zal steeds meer gebeuren, ver
wacht CBR-directeur Susi Zijder-
veld. De verstrekker van de Neder
landse rijbewijzen ziet het als een
positieve ontwikkeling dat men
sen langer zelfstandig mobiel kun
nen blijven. Melis: „Zelfstandig
van A naar B kunnen, is het be
langrijkst. De auto is daarbij geen
doel. Maar als het met de eigen au
to kan, is dat meegenomen."
Inmiddels is Visio ook bezig met
een onderzoek naar de mogelijk
heden voor slechtzienden die af
vallen voor het 'gewone' rijbe
wijs. Zij zouden bijvoorbeeld op
een scootmobiel of in een 45-kilo-
meterauto kunnen rijden met de
speciale lens. „We testen het nu
in de simulator."
Donderdag werd dit grote roof
dier gefotografeerd in een bosje
bij Disneyland. Politie en leger be
gonnen een klopjacht met een
hond die was getraind om beren
te vinden. Tv-verslaggevers reis-
dén af naar het bedreigde gebied,
waar een van hen sprak: „Alle kin
deren worden in busjes naar huis
gebracht Mensen hier zijn niet ge
wend aan tijgers op straat."
Enige probleem: slechts één mens
had de tijger met de telefoon ver
eeuwigd. Julie Berdeaux ontwaar
de het roofdier toen ze per auto
op weg was naar haar werk.
Was het echt een tijger? Volgens
een Amerikaanse expert, profes
sor Jan Harold Brunvand, ont-
De jachtopziener van
Parijs zal niet verbaasd
zijn: hij viste ooit een
krokodil uit de Seine
spruiten zulke verhalen bijna al
tijd uit de fantasie van stedelin
gen. De poema die in 2005 op de
Veluwe werd gezien, bleek een
grote poes. Als iemand eenmaal
een roofdier heeft ontwaard, zegt
Brunvand, 'zien' andere stedelin
gen vanzelf hetzelfde beest.
Gistermorgen kwam inderdaad
een tweede melding, van een au
tomobilist bij een benzinestation.
Een lichte paniek begon zich van
de regio meester te maken. Het
pompstation werd gesloten en in
het dorp Montévrain, waar de tij
ger het eerst was gezien, bewaak
ten gewapende agenten de ingang
van de school. Een tv-verslagge-
ver vroeg een kind of het bang
was. „Ja", zei de kleuter. „En hij
kan een hoop slachtoffers maken.
Dit is niet leuk."
De burgemeester adviseerde inwo
ners binnen te blijven. Een ex-mi-
nister, Valérie Pécresse, wenste de
politie 'succes bij de tijgerjacht'.
Intussen vond de gendarmerie
voetafdrukken van 'een beest van
100 kilo'. De plek van de vondst
was onheilspellend: het beest ruk
te op naar Parijs.
Niemand weet waar de 'tijger'
vandaan kan komen. Dierenpar
ken en circussen missen niks. Ex
perts denken dat het beest afkom
stig is van een particulier die het
illegaal in huis had. Het zou de
jachtopziener van Parijs niet ver
bazen. Hij viste ooit een krokodil
uit de Seine.
Slechtziende achter het stuur
door Paul Bots
beeld Mark Reijntjens en Jos Diender
Wiebo Brouwer, hoogleraar
De katachtige in de buurt van Parijs, foto Ville de Montévrain
door onze correspondent
Cees van Zweeden
PARIJS - De wolf rukt op naar Parijs,
een tropische mug is ook onder
weg. Maar geen expert kon voor
zien dat een tijger hen voor zou
zijn.