Na tweede melding bij Parijs nemen autoriteiten gevaar 'tijger* serieus 46 Alleen wie niet met redelijk aantal hulpmiddelen kan rijden, is echt niet geschikt 4 IN HET NIEUWS Slechtzienden mogen van Europa vanaf volgend jaar vaker autorijden. Ze zullen het rijbewijs in Nederland moeten halen. GRONINGEN - Een gezichtsvermo gen van 16 procent hebben en toch achter het stuur van een au to kruipen. Het hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn, stelt Bart Melis van het expertisecentrum voor slechtziende en blinde men sen Visio. Sinds 2010 rijden in Nederland al honderd mensen rond met een speciale 'telescoop' die op de bril wordt gezet. Ze leren hoe ze tij dens het rijden steeds kort door het lensje kunnen kijken om bij voorbeeld in te zoomen op een verkeersbord of een zebrapad. „Vergelijk het met in je achteruit kijkspiegel kijken. Dat doe je één seconde." Nederland loopt ver voorop met het toestaan van deze groep ver keersdeelnemers. Daar komt bin nenkort verandering in. De EU keurde het telescoopje onlangs goed als hulpmiddel voor automo bilisten. Dat betekent dat het van- afkomend voorjaar overal in Euro pa is toegestaan om, na een trai ning, met de telescoop op je bril te rijden. Melis: „Alleen is Neder land nog het enige land dat derge lijke rijexamens afneemt. Je zult zien dat straks slechtzienden van uit Zweden hier komen lessen." Melis sprak gisteren op een sym posium dat werd georganiseerd bij het afscheid van bijzonder hoogleraar verkeersgeneeskunde en -neuropsychologie Wiebo Brouwer van de universiteit in Groningen. Brouwer is altijd groot tegenstan der geweest van het klakkeloos af wijzen van rijbewijzen van begin nend dementerenden of mensen met een hersenbeschadiging. „Een patiënt met hersenletsel heeft vaak toch nog veel leerver mogen", hield hij zijn toehoor ders gisteren voor. „Pas als ie mand niet binnen een redelijk aantal lessen of met een redelijk aantal betaalbare hulpmiddelen zijn rijvaardigheid kan aantonen, is hij niet geschikt om auto te rij den." Mede door het onderzoek van Brouwer werd Nederland in de voorbije jaren flexibeler met het afgeven van rijbewijzen aan men- sen met een beperking. Europa loopt op dit punt achter de feiten aan, stelt Mark Tant van het Bel gisch Instituut voor de Verkeers veiligheid. De telescoop is nu goedgekeurd, maar als het gaat om rijbewijzen voor mensen met hersenproblemen is Europa 'drin gend aan een hervisie toe', stelt hij. De deskundigen pleiten overi- gens niet voor het 'zomaar' toela ten van mensen met een handi cap achter'het stuur. De regels zijn strikt, vertelt Melis van Visio. Wie met 'zijn' telescoop auto wil rijden, wordt eerst gekeurd. Na een training wordt eerst in een druk winkelcentrum getest of de slechtziende lopend met de tele scoop kan werken. Pas als dat lukt, volgen de rijles en een exa men. „Wie slaagt mag alleen in een automaat rijden bij daglicht," vertelt Melis. Het rijbewijs is vijf jaar geldig. Binnenkort komen de eerste slechtzienden dus langs voor het verlengen van het roze pasje. Het blijft spannend, vindt Melis. „Als er een ongeluk ge beurt, zal al snel worden gewezen naar de slechtziende." Het inzetten van hulpmiddelen zal steeds meer gebeuren, ver wacht CBR-directeur Susi Zijder- veld. De verstrekker van de Neder landse rijbewijzen ziet het als een positieve ontwikkeling dat men sen langer zelfstandig mobiel kun nen blijven. Melis: „Zelfstandig van A naar B kunnen, is het be langrijkst. De auto is daarbij geen doel. Maar als het met de eigen au to kan, is dat meegenomen." Inmiddels is Visio ook bezig met een onderzoek naar de mogelijk heden voor slechtzienden die af vallen voor het 'gewone' rijbe wijs. Zij zouden bijvoorbeeld op een scootmobiel of in een 45-kilo- meterauto kunnen rijden met de speciale lens. „We testen het nu in de simulator." Donderdag werd dit grote roof dier gefotografeerd in een bosje bij Disneyland. Politie en leger be gonnen een klopjacht met een hond die was getraind om beren te vinden. Tv-verslaggevers reis- dén af naar het bedreigde gebied, waar een van hen sprak: „Alle kin deren worden in busjes naar huis gebracht Mensen hier zijn niet ge wend aan tijgers op straat." Enige probleem: slechts één mens had de tijger met de telefoon ver eeuwigd. Julie Berdeaux ontwaar de het roofdier toen ze per auto op weg was naar haar werk. Was het echt een tijger? Volgens een Amerikaanse expert, profes sor Jan Harold Brunvand, ont- De jachtopziener van Parijs zal niet verbaasd zijn: hij viste ooit een krokodil uit de Seine spruiten zulke verhalen bijna al tijd uit de fantasie van stedelin gen. De poema die in 2005 op de Veluwe werd gezien, bleek een grote poes. Als iemand eenmaal een roofdier heeft ontwaard, zegt Brunvand, 'zien' andere stedelin gen vanzelf hetzelfde beest. Gistermorgen kwam inderdaad een tweede melding, van een au tomobilist bij een benzinestation. Een lichte paniek begon zich van de regio meester te maken. Het pompstation werd gesloten en in het dorp Montévrain, waar de tij ger het eerst was gezien, bewaak ten gewapende agenten de ingang van de school. Een tv-verslagge- ver vroeg een kind of het bang was. „Ja", zei de kleuter. „En hij kan een hoop slachtoffers maken. Dit is niet leuk." De burgemeester adviseerde inwo ners binnen te blijven. Een ex-mi- nister, Valérie Pécresse, wenste de politie 'succes bij de tijgerjacht'. Intussen vond de gendarmerie voetafdrukken van 'een beest van 100 kilo'. De plek van de vondst was onheilspellend: het beest ruk te op naar Parijs. Niemand weet waar de 'tijger' vandaan kan komen. Dierenpar ken en circussen missen niks. Ex perts denken dat het beest afkom stig is van een particulier die het illegaal in huis had. Het zou de jachtopziener van Parijs niet ver bazen. Hij viste ooit een krokodil uit de Seine. Slechtziende achter het stuur door Paul Bots beeld Mark Reijntjens en Jos Diender Wiebo Brouwer, hoogleraar De katachtige in de buurt van Parijs, foto Ville de Montévrain door onze correspondent Cees van Zweeden PARIJS - De wolf rukt op naar Parijs, een tropische mug is ook onder weg. Maar geen expert kon voor zien dat een tijger hen voor zou zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4