Special:
(Ondernemer
Dienstverlening
Vacatures
Leren is werken
Veilige omgeving
ZATERDAG 15 NOVEMBER 2014
De servicedesk van ICT-beheer bij Scalda in Vlissingen. Van links naar rechts: Jacco de Visser (secretaris SSC), René Mondriaan (teamleider ICT), Steef van de Gruiter (directeur SSC) en
Jeroen van Os (docent-procescoach
De faci
ro
vanICT-beheer
Informatietechnologie is van levensbelang voor bedrijven en
instellingen. Via ICT spelen ze in op technologische mogelijkheden en
optimaliseren productieprocessen. Ontwikkelingen gaan razendsnel.
ICT ontwikkelt en ondersteunt. De Zeeuwse instelling voor
beroepsonderwijs Scalda biedt diverse opleidingsmogelijkheden voor
ICT-beheer; in een hybride leeromgeving bootsen studenten de
werkelijke wereld van het bedrijfsleven na. Welkom in het Shared
Service Center (SSC).
Tekst: Peter Oggel
Foto: Ruben Oreel
VLISSINGEN - "Eigenlijk zijn we
zijn het grootste ICT-bedrijf van Zee
land", zegt René Mondriaan. Een bre
de glimlach. Natuurlijk bedoelt hij
dat gekscherend. Maar misschien
heeft het dolletje toch een kern van
waarheid.
Mondriaan is teamleider ICT en Me-
diavormgeving op Scalda, Zeeuwse
instituut voor middelbaar beroepson
derwijs. Met zijn team is hij verant
woordelijk voor de (praktijk)oplei-
adviseert en administreert
ding van een paar honderd studenten
informatie- en communicatietechno-
René Mondriaan heeft een missie.
Met zijn visie op modern onderwijs
beweegt hij zich op het raakvlak van
theorie en praktijk. Een hybride leer
omgeving, heet dat in jargon. Zeg
maar: een match tussen opleiding en
onderneming, wel binnen de bescher
mende muren van de school, maar
waar docenten coaches zijn, studen
ten lerend een bedrijf runnen en (re
gionale) ondernemingen opdrachtge
ver en afnemer zijn. Een match tus
sen onderwijs en bedrijfsleven, samen
te vatten in het Shared Service Cen
ter. Helemaal als in een echt bedrijf
-onder toeziend oog, maar toch. Ac
quisitie, ontwerpen, realiseren, imple
menteren en beheren. Leren in de ver
anderende wereld van informatietech
nologie, waarin ontwikkelingen soms
sneller lijken te gaan dan de leerstof
kan bijbenen. Natuurlijk zijn er sta
ges. Maar modern onderwijs, doceert
Mondriaan, loopt niet achter de prak
tijk aan, maar houdt daarmee min-
stens gelijke-trecL En dat kan,-zegt hij,
alleen maar in nauwe samenwerking
met het (ICT-)bedrijfsleven -dat en
passant kennis en vaardigheden deelt
met docenten en studenten.
Dat biedt nog een voordeeltje: de stu
dent ruikt alvast aan het bedrijfsleven,
bedrijven maken alvast kennis met de
werknemers van morgen. Dat zal no
dig zijn ook: in het bedrijfsleven is
ICT-beheer als spreekwoordelijke
spin in het digitale web onmisbaar
voor de ontwikkeling en voortgang
van productieprocessen. ICT is per
definitie faciliterend: van het leggen
van een kabeltje, het installeren van
een pc tot ingenieuze informatiesyste
men. En natuurlijk het verhelpen van
een storing.
Maar volgens onderzoek van het
UWV dreigt de komende jaren een
tekort aan gekwalificeerde ICT'ers.
Nu al zijn er volgens het Uitvoerings
instituut een dikke 30.000 vacatures.
Alle reden, legt Mondriaan uit, om
het ICT-onderwijs inhoudelijk af te
stemmen op de vraag van de arbeids
markt -met een naadloze overgang
van opleiding naar werk als een extra
plusje.
Met zijn team en vanzelfsprekend zijn
studenten bouwt hij inmiddels een
halfjaartje aan het Shared Service
Center, kortweg SSC. Aan de Edison-
weg in Vlissingen zijn de contouren
van het leerbedrijf inmiddels zicht
baar: klaslokalen zijn in instructie
ruimtes, het ICT-bedrijf is de praktijk
omgeving. Aanvang schooljaar
2015-2016 moet het SSC volledig
operationeel zijn.
Voor de ICT-beroepsopleidingen
-ICT-beheerder, medewerker Be
heer ICT en medewerker ICT- op
Scalda gaat dat om vijf projecten: data-
centrum, netwerkomgeving, server
desk, technische dienst en leerbedrijf.
In het eerste leerjaar is de student
oriënterend/uitvoerend, het tweede
jaar is verdiepend, het derde en vier
de leerlaar is processturend; deze stu
denten managen het (onderwijsweer-
bedrijf.
"De leerling", zegt Mondriaan,
"moet hier op school een betekenis
volle en nuttige tijd hebben in een ex=-
cellente leeromgeving." Dat klinkt
wellicht wat abstract. Mondriaan
weer: "Waar het om gaat is synergie
tussen de leeromgeving en de beroeps
praktijk: Regionale bedrijven denken
mee. Er is interactie tussen binnen
-de school- en buiten -het bedrijfsle
ven. Leren is werken."
De muren van het leerbedrijf staan, in
clusief (wisselend) management om
opdrachten binnen te halen en de
werkvloer aan te sturen. René Mond
riaan: "Het zijn de docenten en de
studenten die dit voor elkaar hebben
gekregen. Ze gooien er enorm veel
energie en passie in. Toppertjes, zijn
In het SSC fungeert Steef van de
Gruiter momenteel als algemeen di
recteur, Jacco de Visser is secretaris.
Staffuncties zijn er verder voor finan
ciën, operationele zaken en human re-
sourcement. De eigen broek ophou
den, heet dat. "Maar", zegt Jeroen
van Os, "Het SSC is voor de studen
ten een veilige omgeving. Er is altijd
een coach aanwezig op wie een be
roep kan worden gedaan. Fouten ma
ken mag, ze zijn hier uiteindelijk om
te leren." Als docent-procescoach
stuurt en begeleidt hij de leerlingen.
Klantgericht, service, planning, pro
cesmanagement, samenwerking,
continuïteit.
Het leerbedrijf, concludeert Steef van
de Gruiter, biedt studenten in hun op
leiding en carrière een voorsprong.
"Het SSC is toch werkelijkheid.
Geen fictieve projecten, maar hele
maal in het echt. Dat maakt de oplei
ding ook boeiender. Je bent betrok
ken bij bedrijfsmatige processen, je
kunt inhoudelijk invloed uitoefe
nen." Jacco onderschrijft dat. "Wij
runnen een bedrijf, doen ervaringen
op uit het echt bedrijfsleven. En je
bouwt aan een netwerk." Dat blijkt:
het SSC haalde recent een opdracht
binnen voor een servicedesk in de
Vlissingse bibliotheek, inclusief twee
fulltime stageplaatsen.
www.scalda.nl