Special: (Ondernemer Dienstverlening Vacatures Leren is werken Veilige omgeving ZATERDAG 15 NOVEMBER 2014 De servicedesk van ICT-beheer bij Scalda in Vlissingen. Van links naar rechts: Jacco de Visser (secretaris SSC), René Mondriaan (teamleider ICT), Steef van de Gruiter (directeur SSC) en Jeroen van Os (docent-procescoach De faci ro vanICT-beheer Informatietechnologie is van levensbelang voor bedrijven en instellingen. Via ICT spelen ze in op technologische mogelijkheden en optimaliseren productieprocessen. Ontwikkelingen gaan razendsnel. ICT ontwikkelt en ondersteunt. De Zeeuwse instelling voor beroepsonderwijs Scalda biedt diverse opleidingsmogelijkheden voor ICT-beheer; in een hybride leeromgeving bootsen studenten de werkelijke wereld van het bedrijfsleven na. Welkom in het Shared Service Center (SSC). Tekst: Peter Oggel Foto: Ruben Oreel VLISSINGEN - "Eigenlijk zijn we zijn het grootste ICT-bedrijf van Zee land", zegt René Mondriaan. Een bre de glimlach. Natuurlijk bedoelt hij dat gekscherend. Maar misschien heeft het dolletje toch een kern van waarheid. Mondriaan is teamleider ICT en Me- diavormgeving op Scalda, Zeeuwse instituut voor middelbaar beroepson derwijs. Met zijn team is hij verant woordelijk voor de (praktijk)oplei- adviseert en administreert ding van een paar honderd studenten informatie- en communicatietechno- René Mondriaan heeft een missie. Met zijn visie op modern onderwijs beweegt hij zich op het raakvlak van theorie en praktijk. Een hybride leer omgeving, heet dat in jargon. Zeg maar: een match tussen opleiding en onderneming, wel binnen de bescher mende muren van de school, maar waar docenten coaches zijn, studen ten lerend een bedrijf runnen en (re gionale) ondernemingen opdrachtge ver en afnemer zijn. Een match tus sen onderwijs en bedrijfsleven, samen te vatten in het Shared Service Cen ter. Helemaal als in een echt bedrijf -onder toeziend oog, maar toch. Ac quisitie, ontwerpen, realiseren, imple menteren en beheren. Leren in de ver anderende wereld van informatietech nologie, waarin ontwikkelingen soms sneller lijken te gaan dan de leerstof kan bijbenen. Natuurlijk zijn er sta ges. Maar modern onderwijs, doceert Mondriaan, loopt niet achter de prak tijk aan, maar houdt daarmee min- stens gelijke-trecL En dat kan,-zegt hij, alleen maar in nauwe samenwerking met het (ICT-)bedrijfsleven -dat en passant kennis en vaardigheden deelt met docenten en studenten. Dat biedt nog een voordeeltje: de stu dent ruikt alvast aan het bedrijfsleven, bedrijven maken alvast kennis met de werknemers van morgen. Dat zal no dig zijn ook: in het bedrijfsleven is ICT-beheer als spreekwoordelijke spin in het digitale web onmisbaar voor de ontwikkeling en voortgang van productieprocessen. ICT is per definitie faciliterend: van het leggen van een kabeltje, het installeren van een pc tot ingenieuze informatiesyste men. En natuurlijk het verhelpen van een storing. Maar volgens onderzoek van het UWV dreigt de komende jaren een tekort aan gekwalificeerde ICT'ers. Nu al zijn er volgens het Uitvoerings instituut een dikke 30.000 vacatures. Alle reden, legt Mondriaan uit, om het ICT-onderwijs inhoudelijk af te stemmen op de vraag van de arbeids markt -met een naadloze overgang van opleiding naar werk als een extra plusje. Met zijn team en vanzelfsprekend zijn studenten bouwt hij inmiddels een halfjaartje aan het Shared Service Center, kortweg SSC. Aan de Edison- weg in Vlissingen zijn de contouren van het leerbedrijf inmiddels zicht baar: klaslokalen zijn in instructie ruimtes, het ICT-bedrijf is de praktijk omgeving. Aanvang schooljaar 2015-2016 moet het SSC volledig operationeel zijn. Voor de ICT-beroepsopleidingen -ICT-beheerder, medewerker Be heer ICT en medewerker ICT- op Scalda gaat dat om vijf projecten: data- centrum, netwerkomgeving, server desk, technische dienst en leerbedrijf. In het eerste leerjaar is de student oriënterend/uitvoerend, het tweede jaar is verdiepend, het derde en vier de leerlaar is processturend; deze stu denten managen het (onderwijsweer- bedrijf. "De leerling", zegt Mondriaan, "moet hier op school een betekenis volle en nuttige tijd hebben in een ex=- cellente leeromgeving." Dat klinkt wellicht wat abstract. Mondriaan weer: "Waar het om gaat is synergie tussen de leeromgeving en de beroeps praktijk: Regionale bedrijven denken mee. Er is interactie tussen binnen -de school- en buiten -het bedrijfsle ven. Leren is werken." De muren van het leerbedrijf staan, in clusief (wisselend) management om opdrachten binnen te halen en de werkvloer aan te sturen. René Mond riaan: "Het zijn de docenten en de studenten die dit voor elkaar hebben gekregen. Ze gooien er enorm veel energie en passie in. Toppertjes, zijn In het SSC fungeert Steef van de Gruiter momenteel als algemeen di recteur, Jacco de Visser is secretaris. Staffuncties zijn er verder voor finan ciën, operationele zaken en human re- sourcement. De eigen broek ophou den, heet dat. "Maar", zegt Jeroen van Os, "Het SSC is voor de studen ten een veilige omgeving. Er is altijd een coach aanwezig op wie een be roep kan worden gedaan. Fouten ma ken mag, ze zijn hier uiteindelijk om te leren." Als docent-procescoach stuurt en begeleidt hij de leerlingen. Klantgericht, service, planning, pro cesmanagement, samenwerking, continuïteit. Het leerbedrijf, concludeert Steef van de Gruiter, biedt studenten in hun op leiding en carrière een voorsprong. "Het SSC is toch werkelijkheid. Geen fictieve projecten, maar hele maal in het echt. Dat maakt de oplei ding ook boeiender. Je bent betrok ken bij bedrijfsmatige processen, je kunt inhoudelijk invloed uitoefe nen." Jacco onderschrijft dat. "Wij runnen een bedrijf, doen ervaringen op uit het echt bedrijfsleven. En je bouwt aan een netwerk." Dat blijkt: het SSC haalde recent een opdracht binnen voor een servicedesk in de Vlissingse bibliotheek, inclusief twee fulltime stageplaatsen. www.scalda.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 107