DE STOEL ndernemer ZATERDAG 15 NOVEA, ER 2014 de I Op zaterdag 13 december verschijnt de special terug- en vooruitkijken Naam Functie Bedrijf Bijzonderheden Citaat Tekst: Ron Gregoor i Foto: Aad Meijer Hoe bent u in deze stoel terecht gekomen? Wie waren de mede- oprichters? Wat maakt Haans Ad vocaten zo bijzonder? Zijn de problemen voor ondernemers de laatste jaren toegenomen? Wat is het belangrijkste waar een ondernemer in 2015 aan moet denken? Heeft uw kantoor en u in het bijzonder het sinds de crisis drukker gekregen? Is het aantal faillissemen ten in West- Brabant de laatste jaren gestegen? Waar werkt u naar toe als curator bij een faillissement? U heeft 25 advocaten in dienst. Heeft u daarmee elk rechtsgebied gecoverd? Welk rechtsgebied doet Haans niet? U bent lid van de BZW. Wat is daarvan het belang? U doet meer voor uw klanten? Wat is uw ambitie? Waar komt u uw stoel voor uit? ®ses> Albert Oomen Advocaat Haans Advocaten Roosendaal Advocatenkantoor met 35 mede werkers, waaronder 25 advoca ten. 'Ondanks het feit dat ik dit werk al meer dan 30 jaar doe, maak ik nog regelmatig een vreugdedans je als een rechter of een weder partij mijn klant gelijk geeft.' Begin 1982, direct na het afronden van mijn studie Neder lands recht in Utrecht, ben ik als advocaat-stagiaire be gonnen in Goes op het kantoor van Jan Dietvorst. In 1984 ben ik verhuisd naar het toenmalige kan toor, Vreijling Part ners in Bergen op Zoom. In 1992 ben ik in Roosendaal begon nen. Ten tijde van de oprich ting (1992) waren ook Machiel Gelok, Henk van Asselt en Joost Willemen van de partij. Al snel kwa men daar echter Kyra Pijls-Olde Scheper en Paul Nijmeijer bij. Inmiddels werken er in Roosendaal 15 advocaten en 20 ondersteu nende medewerkers. Het bijzondere van Haans Ad vocaten is dat we altijd voor kwaliteit gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat hoogwaardig juri disch advies alleen gegeven kan worden als iedere advocaat zich specialiseert in een bepaald rechtsgebied. Deze formule blijkt heel goed te werken. Klanten we ten het erg te waarderen dat wij eerlijk en rechtlijnig advies geven. Dat is meteen het tweede bijzonde re aspect aan Haans Advocaten. Klanten worden niet naar de mond gepraat. Iedereen krijgt zon der omhaal te horen wat wij van zijn of haar juridische positie den ken. Uiteindelijk leidt dat tot veel tevreden klanten en langdurige re laties. Wij willen een vertrouwens band met de klant ontwikkelen en ervoor zorgen dat een klant belt voordat hij in de problemen zit en niet pas nadat een probleem uit de hand is gelopen. De laatste jaren is goed merkbaar dat het vlees op de botten van de meeste ondernemers is verdwe nen. Dat heeft niet alleen tot veel faillissementen geleid, maar meer nog tot reorganisaties, waarin be drijven flink zijn gaan schrappen op allerlei kostenposten (zoals ar beid). Terugkijkend op de laatste vijfjaar, constateer ik dat veel be drijven mede dankzij een reorgani satie op dit moment nog bestaan. In het algemeen hebben zij nu be hoorlijk goede vooruitzichten. Ondernemers moeten er rekening mee houden dat de solvabiliteit bij veel collega-ondernemers nogal be perkt is. Dat betekent niet alleen focussen op omzet, maar vooral op zaken doen met betrouwbare part ners en de vinger aan de pols hou den bij het debiteurensaldo. De crisis is inmiddels ruim zes jaar geleden begonnen en tijdens die periode is onze organisatie ge woon doorgegroeid. Dat wij het dcïor de crisis drukker hebben ge kregen, kan niet zonder meer ge steld worden. Wel is sinds het uit breken van de crisis het werk in het ondernemingsrecht veranderd. Waar er voorheen sprake was van veel bedrijfsovernames, is er de laatste jaren meer sprake van reor ganisaties en bedrijfssluitingen. Vaktechnisch is dat voor ons verge lijkbaar werk, maar voor klanten is de beleving 100 anders. Bij een faillissement zie je zelden lachende gezichten, maar bij een bedrijfs overname altijd. De ene partij ont vangt immers het bedrijf en de an dere partij een zak geld. Vorig jaar is het aantal uitgespro ken faillissementen tot recordhoog te gestegen. Dit jaar zien we het aantal faillissementen eindelijk weer dalen. Dat correspondeert met de positieve economische ver wachtingen. Als wij tot curator worden be noemd, is het primaire doel om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld in de boedel te verzamelen, zodat dit over de crediteuren of schuld eisers kan worden verdeeld. Ver der wordt altijd gekeken of de di recteur en/of eigenaar van het fail liete bedrijf zich aan de regels heeft gehouden en zichzelf niet heeft bevoordeeld. Met onze vestiging in Bergen op Zoom meegerekend, hebben wij in West-Brabant inderdaad 25 ad vocaten. Gelet op het feit dat alle advocaten gespecialiseerd zijn in een deelgebied, kunnen wij bedrij ven alle juridische diensten leve ren. Ook voor particulieren wor den alle relevante rechtsgebieden bestreken. Echtscheidingen van on dernemers en ontslagbegeleiding van managers behoren tot onze co- re-business. Wij hebben geen verstand van vreemdelingenrecht c.q. asielza ken. Die kwesties behandelen we dan ook niet. De gehele organisatie bestaat uit ruim 50 medewerkers, dus we zijn een serieuze werkgever. Als werk gever willen wij tijdig geïnfor meerd worden met betrekking tot de ontwikkelingen in West-Bra bant en de BZW zit dicht bij het vuur van de Haagse politiek en is dus voor ons heel nuttig. Onlangs is er een workshop gehouden voor ZZP'ers, tenein de deze enigszins weg wijs te maken in het woud van juridische ob stakels en een lezing voor ondernemers over merk- en naambescher- ming. Binnenkort volgt er een lezing met betrek king tot het nieuwe ar beidsrecht, zoals dat vanaf 1 januari in fases wordt in gevoerd. Om de ondernemers in de regio meer te laten inzien dat hoogwaardige juridische dienstverlening om de hoek te koop is en dat men daar voor niet naar de Randstad hoeft tegen ook nog eens veel hoge re^kos ten. Ik ben dol op het zilte nat van Zeeland. Ik mag dan ook graag in een bootje op de Zeeuwse wa teren dobberen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 101