Stijlvol voorkomen en een nieuwe driecilinderturbo AUTO 41 Volkswagen Up! als peper-en-zoutstel Nissan laat Note van helling rollen Mercedes-Benz krijgt een Oscar Lexus-horloge met een Italiaans tintje NIEUWTJES De Seat-modellen die het label Cupra mogen dragen, herbergen niet alleen extra sportieve krachten in de techniek, maar dragen dat ook naar buiten toe uit. In dit geval de Leon Cupra. Seat bleek drie genera ties Leon nodig te heb ben om het program ma van de midden klasser tot volle pro porties te kunnen uit breiden. Behalve als vijfdeurs hatchback gaat de huidi ge oplage ook als stationwagon (ST) en coupé (SC) door het le ven. De vijfdeurs en coupé zijn sinds kort in de meest sportieve Cupra-uitmonstering te koop. Qua onderstel en techniek loopt de Leon in de pas met de Volkswa gen Golf en zo houdt de Cupra ge lijke tred met de Golf GTI. In het vooronder huist de bekende 2.0 li ter viercilinder met turbo en di recte inspuiting. Seat zet meteen hoog in met 280 pk. Daarmee moet de auto de Golf op achter stand plaatsen, maar vooral ook concurrerende modellen buiten het eigen concern. Zo veroverde de Leon Cupra recent het rondere cord op de Nürburgring. Maar de euforie was van korte duur. De 2.0 liter mag dan wel een ho ger vermogen hebben dan de Golf GTI, het koppel van 350 Nm be vindt zich op hetzelfde niveau. De auto weet daarmee probleem loos in 5,8 seconden te accelere ren naar de 100 kilometer per uur. De lol van een dergelijk sportief model zit vooral in de vlotte tus- senacceleraties. Daar heeft de Cu pra uiteraard geen moeite mee. Besturing en reacties op het gaspe daal zijn geheel in balans, maar het moet door de bestuurder wel nadrukkelijk worden opgeroepen. Wie zich met de Cupra normaal door het verkeer begeeft, merkt ei genlijk niet zo veel van de extra sportieve kracht. Het onderstel mag beslist niet compromisloos hard worden genoemd, de motor heeft geen enkel probleem met vroegtijdig overschakelen en be loont dat gedrag dan ook met een keurig gemiddeld brandstofver bruik van 1 op 13. Wie het onder ste uit de kan van de Cupra wil, moet ook bereid zijn het pedaal helemaal in te trappen. Dezelfde bescheidenheid blijkt uit de uitstraling. Natuurlijk heeft de Cupra forse 19 inch wielen en de bumpers zijn scherper gesne den, maar de argeloze voorbijgan ger zal het hoofd er niet voor draaien. Seat geeft het interieur specifieke elementen mee, maar ook die springen niet enorm in het oog. Denk daarbij aan alumini um pedalen, witte accenten en iets sportiever gesneden stoelen. Dat is allemaal terug te voeren op het feit dat de Leon als basis al sportief overkomt. Seat verkoopt de Leon Cupra van af 34-950 euro (SC) en 35.300 euro (vijfdeurs). SEAT LEON CUPRA EN DE CONCURRENTEN RIJ-IMPRESSIE OPEL CORSA De nieuwe Corsa wint aan stijl. Technisch en motorisch zet Opel forse stappen vooruit. De vijfde generatie heeft een nieuw gevormde neus en een moderne lichtpartij. Binnenin zijn de vernieuwingen groter en groeit het gevoel van kwali teit. Dat alleen in de linker zon- neklep een spiegel zit, zegt iets over de clientèle waarop Opel zich focust. Intellilink opent de deur voor navigatie via de smartphone. Een navigatiesys teem integreren is mogelijk. Ook voorziet de Corsa optio neel in technische voorzienin gen als Opel Eye, dat oog heeft voor verkeersborden. Onder de motorkap schuilt de grootste innovatie, een nieuwe 1.0 liter driecilinderturbo. De motor is er met 90 en 115 pk. Die laatste doet in de praktijk heel stil zijn werk, zowel in de stad als daar buiten, en etaleert veel koppel onderin. Ook bij een hoog toe rental is rust het sleutelwoord. Vanafprijs: 13.995 euro. RIJTEST SEAT LEON CUPRA VRIJDAG 14 NOVEMBER 2014 Niet spelen aan tafel, wordt lastig met het peper-en-zoutstel van de Volkswagen Up!. Het heeft name lijk een 'terugtrekmechanisme', zodat 'het stel' in de vorm van de compacte Up! met een simpele handbeweging lekker over tafel kan racen. Wellicht heeft Volkswa gen ze daarom van plastic ge maakt.. Een setje peper- en zout- racers kost 19,95 euro. Om de kracht van Safety Shield te illustreren, heeft Nissan een exem plaar van de nieuwe Note van een berghelling laten rollen in de groot ste opblaasbare bal ter wereld, de CarZorb. De bal weegt een ton, heeft een diameter van 6 meter en een omtrek van 18 meter. Op in drukwekkende wijze bewezen de veiligheidssystemen tijdens de proeven hun diensten. Peper en zout in VW Up! Veiligheidssystemen testen. door Tony Vos Seat Leon Cupra Bagage 380-1.210 liter, gewicht 1.295 kg. Benzi ne 2.0 liter, 280 pk. Van af 34.950 euro, vijf deurs 35.300 euro. Opel Astra OPC Bagage 380-1.165 liter, gewicht 1.450 kg. Benzi ne 2.0 liter, 280 pk. Van af 44.445 euro. Renault Mégane R.S. Bagage 344-991 liter, gewicht 1.354 kg. Benzi ne 2.0 liter, 265 pk. Van af 35.490 euro. Volkswagen Golf GTi Bagage 380-1.270 liter, gewicht 1.282 kg. Benzi ne 2.0 liter, 230 pk. V.a. 33.590 euro, 5-d GTI Perf. 35.890 euro. Het Amerikaanse vakblad R&D Ma gazine heeft de cilinderbescherm laag die de wrijving in de verbran dingsmotoren van Mercedes ver mindert (Nanoslide), uitgeroepen tot één van de honderd belangrijk ste hightechproducten van afgelo pen jaar. Daarvoor ontving het con cern de Oscars of Invention. De techniek droeg ook bij aan het suc ces van Mercedes in de Formule 1 Geheel in stijl achter het stuur van een Lexus zitten? Het Japanse merk heeft een chic herenhorloge met een diameter van 40 millime ter in het assortiment opgenomen. Het klokje weegt 200 gram. Het horlogebandje is gemaakt van Italiaans leer en zorgt voor een Zuid-Europees tintje. Lexus spreekt over een behuizing van hoogwaardig staal. Prijs: 192 euro. Nanoslide zorgt voor succes. Lexus-klokje. door Willem de Volder Opel Corsa: een smaakvolle verschijning, foto WdeV Het ai behoorlijk sportieve uiterlijk van de Seat Leon Wordt extra aan gescherpt in de Cupra-versie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41