Stijlvol voorkomen en een
nieuwe driecilinderturbo
AUTO 41
Volkswagen Up! als
peper-en-zoutstel
Nissan laat Note
van helling rollen
Mercedes-Benz
krijgt een Oscar
Lexus-horloge met
een Italiaans tintje
NIEUWTJES
De Seat-modellen die het label Cupra mogen
dragen, herbergen niet alleen extra sportieve
krachten in de techniek, maar dragen dat ook
naar buiten toe uit. In dit geval de Leon Cupra.
Seat bleek drie genera
ties Leon nodig te heb
ben om het program
ma van de midden
klasser tot volle pro
porties te kunnen uit
breiden. Behalve als
vijfdeurs hatchback gaat de huidi
ge oplage ook als stationwagon
(ST) en coupé (SC) door het le
ven. De vijfdeurs en coupé zijn
sinds kort in de meest sportieve
Cupra-uitmonstering te koop.
Qua onderstel en techniek loopt
de Leon in de pas met de Volkswa
gen Golf en zo houdt de Cupra ge
lijke tred met de Golf GTI. In het
vooronder huist de bekende 2.0 li
ter viercilinder met turbo en di
recte inspuiting. Seat zet meteen
hoog in met 280 pk. Daarmee
moet de auto de Golf op achter
stand plaatsen, maar vooral ook
concurrerende modellen buiten
het eigen concern. Zo veroverde
de Leon Cupra recent het rondere
cord op de Nürburgring. Maar de
euforie was van korte duur.
De 2.0 liter mag dan wel een ho
ger vermogen hebben dan de Golf
GTI, het koppel van 350 Nm be
vindt zich op hetzelfde niveau.
De auto weet daarmee probleem
loos in 5,8 seconden te accelere
ren naar de 100 kilometer per uur.
De lol van een dergelijk sportief
model zit vooral in de vlotte tus-
senacceleraties. Daar heeft de Cu
pra uiteraard geen moeite mee.
Besturing en reacties op het gaspe
daal zijn geheel in balans, maar
het moet door de bestuurder wel
nadrukkelijk worden opgeroepen.
Wie zich met de Cupra normaal
door het verkeer begeeft, merkt ei
genlijk niet zo veel van de extra
sportieve kracht. Het onderstel
mag beslist niet compromisloos
hard worden genoemd, de motor
heeft geen enkel probleem met
vroegtijdig overschakelen en be
loont dat gedrag dan ook met een
keurig gemiddeld brandstofver
bruik van 1 op 13. Wie het onder
ste uit de kan van de Cupra wil,
moet ook bereid zijn het pedaal
helemaal in te trappen.
Dezelfde bescheidenheid blijkt
uit de uitstraling. Natuurlijk heeft
de Cupra forse 19 inch wielen en
de bumpers zijn scherper gesne
den, maar de argeloze voorbijgan
ger zal het hoofd er niet voor
draaien. Seat geeft het interieur
specifieke elementen mee, maar
ook die springen niet enorm in
het oog. Denk daarbij aan alumini
um pedalen, witte accenten en
iets sportiever gesneden stoelen.
Dat is allemaal terug te voeren op
het feit dat de Leon als basis al
sportief overkomt.
Seat verkoopt de Leon Cupra van
af 34-950 euro (SC) en 35.300 euro
(vijfdeurs).
SEAT LEON CUPRA EN DE CONCURRENTEN
RIJ-IMPRESSIE OPEL CORSA
De nieuwe Corsa wint
aan stijl. Technisch en
motorisch zet Opel
forse stappen vooruit.
De vijfde generatie heeft een
nieuw gevormde neus en een
moderne lichtpartij. Binnenin
zijn de vernieuwingen groter
en groeit het gevoel van kwali
teit. Dat alleen in de linker zon-
neklep een spiegel zit, zegt iets
over de clientèle waarop Opel
zich focust. Intellilink opent
de deur voor navigatie via de
smartphone. Een navigatiesys
teem integreren is mogelijk.
Ook voorziet de Corsa optio
neel in technische voorzienin
gen als Opel Eye, dat oog heeft
voor verkeersborden. Onder de
motorkap schuilt de grootste
innovatie, een nieuwe 1.0 liter
driecilinderturbo. De motor is
er met 90 en 115 pk. Die laatste
doet in de praktijk heel stil zijn
werk, zowel in de stad als daar
buiten, en etaleert veel koppel
onderin. Ook bij een hoog toe
rental is rust het sleutelwoord.
Vanafprijs: 13.995 euro.
RIJTEST SEAT LEON CUPRA
VRIJDAG 14 NOVEMBER 2014
Niet spelen aan tafel, wordt lastig
met het peper-en-zoutstel van de
Volkswagen Up!. Het heeft name
lijk een 'terugtrekmechanisme',
zodat 'het stel' in de vorm van de
compacte Up! met een simpele
handbeweging lekker over tafel
kan racen. Wellicht heeft Volkswa
gen ze daarom van plastic ge
maakt.. Een setje peper- en zout-
racers kost 19,95 euro.
Om de kracht van Safety Shield te
illustreren, heeft Nissan een exem
plaar van de nieuwe Note van een
berghelling laten rollen in de groot
ste opblaasbare bal ter wereld, de
CarZorb. De bal weegt een ton,
heeft een diameter van 6 meter en
een omtrek van 18 meter. Op in
drukwekkende wijze bewezen de
veiligheidssystemen tijdens de
proeven hun diensten.
Peper en zout in VW Up!
Veiligheidssystemen testen.
door Tony Vos
Seat Leon Cupra
Bagage 380-1.210 liter,
gewicht 1.295 kg. Benzi
ne 2.0 liter, 280 pk. Van
af 34.950 euro, vijf
deurs 35.300 euro.
Opel Astra OPC
Bagage 380-1.165 liter,
gewicht 1.450 kg. Benzi
ne 2.0 liter, 280 pk. Van
af 44.445 euro.
Renault Mégane R.S.
Bagage 344-991 liter,
gewicht 1.354 kg. Benzi
ne 2.0 liter, 265 pk. Van
af 35.490 euro.
Volkswagen Golf GTi
Bagage 380-1.270 liter,
gewicht 1.282 kg. Benzi
ne 2.0 liter, 230 pk. V.a.
33.590 euro, 5-d GTI
Perf. 35.890 euro.
Het Amerikaanse vakblad R&D Ma
gazine heeft de cilinderbescherm
laag die de wrijving in de verbran
dingsmotoren van Mercedes ver
mindert (Nanoslide), uitgeroepen
tot één van de honderd belangrijk
ste hightechproducten van afgelo
pen jaar. Daarvoor ontving het con
cern de Oscars of Invention. De
techniek droeg ook bij aan het suc
ces van Mercedes in de Formule 1
Geheel in stijl achter het stuur van
een Lexus zitten? Het Japanse
merk heeft een chic herenhorloge
met een diameter van 40 millime
ter in het assortiment opgenomen.
Het klokje weegt 200 gram. Het
horlogebandje is gemaakt van
Italiaans leer en zorgt voor een
Zuid-Europees tintje. Lexus
spreekt over een behuizing van
hoogwaardig staal. Prijs: 192 euro.
Nanoslide zorgt voor succes.
Lexus-klokje.
door Willem de Volder
Opel Corsa: een smaakvolle verschijning, foto WdeV
Het ai behoorlijk sportieve uiterlijk
van de Seat Leon Wordt extra aan
gescherpt in de Cupra-versie.