NU VERKRIJGBAAR 44 'De onbetwiste meester van de psychologische thriller.' DIZZIE 19 interview Gustaaf Peek schrijft in Godinheld onverbloemd over erotiek. „Omdat ik op zoek ben naar inzicht en betekenis." RENE APPEI. DE KORTSTE NACHT INTERVIEW Henny Vrienten leest gedichten over roken Herman Finkers en andere Sint-boeken LITERAUCJOUS Literaire kookboeken te kust en te keur aar heb ik driekwart van dit boek geschreven." Gustaaf Peek (39) wijst naar het raam dat vanaf één hoog uitziet op een drukke straat in het centrum van Amsterdam. „Een heel vruchtbare om geving, zo met de neus op het verkeer. Dit was echt een denkboek. Ik moest ontelbare overwegingen maken, tot op woordniveau. Het verkeer leidde niet af, maar sneed er soms juist op een prettige manier doorheen. Dan had ik weer wat lucht." Van alles wat bijzonder is aan Godin, held, de superieure roman die Peek ach ter het venster schreef, valt het eerst op dat hij het verhaal van zijn twee hoofdpersonages Tessa en Marius ach terstevoren vertelt. De hoofdstukken tellen terug, van 50 naar 1. „Voor mij een heel natuurlijke vorm", zegt hij. „En heel simpel: toen ik Marius en Tes sa voor me zag, waren het oude men sen. Ik wilde weten hoe hun levens hen op dat punt hadden gebracht. Voor mij was er geen andere keuze dan terug te gaan en naar hun jeugd toe te schrijven om erachter te komen waar het begin zat. Ik wilde het alleen over deze twee mensen hebben. Wie waren zij? Als ik hen recht deed, wist ik aan het eind wie ze waren." Wat daarbij dan opvalt, is dat de lezer weinig direct over de biografie van Tes sa en Marius te lezen krijgt. Het moet tussen de regels worden afgeleid. Jeugdgeliefden zijn ze. Ze huwen, maar niet met elkaar. Hij is columnist, zij schrijfster. Hun passie is verzen gend en dooft nooit. Bij hun onregel matige ontmoetingen vrijen ze de ster- Je droomt iets en je probeert de daad te laten volgen. Bij seks is dat heel sterk pw* r?%? ren uit het firmament. De lezer leert Tessa en Marius kennen door hun vuri ge tederheid in bed. De seks wordt door Peek onverbloemd beschreven. „Ik was niet geïnteresseerd in hoe ze belastingformulieren invulden, dat zegt weinig over hun levens. Wat wil ik nou zeggen over deze relatie, over deze verterende verliefdheid? Dat was de vraag. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik het had over de verbeelding. De dingen die de mens zich voorneemt, de plannen die hij maakt, de dromen die hij heeft. Ik zocht die dromen in het aller-intiem- ste. Toen wist ik: ik ga dit boek heel in tiem houden. Ik wil weten wat daar heerst, wat daar gecommuniceerd wordt. „Vrijen, krijgt dat eigenlijk niet te wei nig aandacht? Wanneer lees je nou eens dat het zo lekker is? Je probeert iets te overwinnen. Vrijen is existen tieel. Het is vechten tegen de dood en je verbeelding, het meest menselijke aan ons, vrij baan geven. De verbeel ding, het overwinnen van de dood, dat komt samen bij het vrijen." Godin, held begint dus bij het eind, met de begrafenis van Tessa. Kort voor dat Gustaaf Peek aan de roman begon, overleed zijn vader. „Dat is ook al zo intiem. Toen ik daarna de personages in ging, kwamen de ideeën over seks en dood bij elkaar. Ik begon aan dit boek, ik wilde het hebben over het-in tieme en ik begon automatisch over de dood. Ik dacht: wow! Wonderlijk, een klassieke combinatie eigenlijk, maar ik had er nog nooit zo over nage dacht. We gaan het hebben over ero tiek en in het eerste hoofdstuk zijn we bij een begrafenis." Zo onverbloemd over erotiek schrij ven als Peek doet in Godin, held is vol gens hem in de literatuur uit. „Naar mate deze eeuw vordert, denk ik dat ik een hardnekkige twintigste-eeuwer ben. Ik zie zeer veel fijne dingen aan de twintigste eeuw. Een daarvan is dat we het, in de kunst in ieder geval, ont spannen konden hebben over het intie me. Seks an sich is geen taboe in de he dendaagse samenleving, maar liefde en seks zie je niet veel. Zo open te zijn over zijn wensen en verlangens, zoals Marius, dat is bijna taboe. Ik bezie dat met enige verwondering. In mijn hoofd was het volstrekt logisch en het werkte allemaal." In zijn zoektocht naar hart en kern van het aller-intiemste reikt Gustaaf Peek naar diepe niveaus. „Ik ben geen seksuele handelingen aan het boeksta ven, ik ben op zoek naar het inzicht over ervaringen. Ik probeer heel exact te zijn." Peek gebruikt de geijkte woorden voor de lichaamsdelen en draait er niet om heen. Dit alles omdat het zijn overtui ging is dat hij alleen op deze manier tot het wezen van de band tussen Tes sa en Marius kan doordringen. „Om zo te werken naar inzicht en betekenis. Seks is zeer beladen. Je oog valt op een pagina automatisch op de vieze woor den. Alles wat Marius en Tessa zien en doen, wordt gekleurd door hun ver beelding. Zo werkt het. Je probeert de daad in de buurt van je droom te krij gen. Bij vrijen is dat heel sterk. De spanning, de onrust, het geluk dat daar uit voort kan vloeien, maar ook de misère, daar ben ik naar op zoek." Wat ook opvalt aan Godin, held is dat de roman begint met lange zinnen, krullend en slingerend, en dat ze gaan deweg korter worden. „Dat is mij ook opgevallen. Ik heb daar nog geen ratio nele verklaring voor. Het zou zomaar kunnen zijn dat ouderdom komt met contemplatie. Met het uitrollen van se ries aan gedachten. In de latere hoofd stukken, als Tessa en Marius jong zijn, is er minder taal, maar meer directe ac tie." Naar de schrijvers die de toekomst van de Nederlandse letteren zullen bepa len, kan geen enquête worden gehou den of de naam van Gustaaf Peek prijkt bovenaan. „Heerlijk", vindt hij. „Dat is geen last, dat geeft een fijne druk. Ik schrijf om gelezen te worden. Ik ben een competitieve schrijver, ik sta in competitie met mijn helden." Sporen daarvan zijn terug te vinden in Godin, held. Achter een subtiele verwij zing naar de autobiografische roman On human bondage van W. Somerset Maugham gaat een heuse vader-zoon strijd schuil. Hij las de Engelse inter bellumliteratuur. Evelyn Waugh's Bri- deshead revisited en Somerset Maug ham dus. „Hij heeft mij technisch veel geleerd. Ik praat in dit boek met hem. Ik wilde hem oproepen en uitdagen. Als jij de vader bent en ik de zoon, kan ik dan over jou heen? Die strijd voer ik." In On human bondage schreef Somer set Maugham over het intieme, net als Peek in Godin, held. „Over relaties, ver standhoudingen, over man en vrouw. Maugham snapt dat hele seksverhaal. Dan vind ik het jammer dat hij daar in die tijd met omwegen omheen moest. Het voelt alsof hij zich zit in te hou den. Ik leef honderd jaar na Maugham, ik hoefde me niet meer in te houden, het mocht." Wéér een beter boek, wéér een hogere stap. „Wat ik schrijf, mag niet minder zijn dan wat ik goed vind. Ik moet en wil zoveel mogelijk kunnen." Lang wist Gustaaf Peek niet wat hij wilde of kon. „Toen ik jonger was, had ik veel ennui. Was ik somber. Ik moest daar een vorm voor vinden. Op zoek naar licht. Volgens mij zit dat in het schrijven, dacht ik, en dat is gelukkig zo gebleken." een kleurlinge bovendien. Alleen dat gege ven al is, zeker als er belangstelling komt van de andere sekse, goed voor hilarische scènes. En dat temidden van de historische werkelijkheid vol martelingen en slachtpar tijen. Waarbij McBride herhaaldelijk ver meldt dat veel slaven helemaal niet vrij wil den zijn. Vrijheid, zo'n gedoe. Shackleford vertelt het verhaal in zijn ei gen spreektaal. Hij verhaspelt met name werkwoordsvormen of gebruikt oude, als knowed en You is, die naar mijn smaak in de vertaling net iets te vaak zijn rechtge- streken. Doet niets af aan het heerlijke leesavon tuur van James McBride, over wie de geest van Mark Twain vaardig is geworden. Ter le ring en gepast vermaak. - Algemeen Dagblad www.amboanthos.nl VRIJDAG 14 NOVEMBER 2014 Op veel foto's van Doe Maar rookt Hen ny Vrienten (foto) een sigaret. Nu leest hij gedichten over roken. Zojuist ver scheen zijn bloemlezing Aan de laatste ro ker. Vlak voor zijn optreden op Crossing Border een interview op Dizzie.nl $3 NIEUWSTE UITGAVEN De intocht van Sinterklaas wordt morgen in Gouda gehouden. Cabaretier Herman Finkers is een van de auteurs die een boek gewijd heeft aan de goedheiligman: Sinterklaas en de arme kindertjes. Vind de nieuwste sinterklaasboeken op Dizzie.nl EVENEMENT De Kookboeken7daagse en talloze evene menten rondom culinaire boeken domi neren de week van 15 tot en met 22 no vember. Literalicious is een literair kook boek van Koen de Groote, met prachtige fotografie. Lees meer tips op Dizzie.nl door Theo Hakkert Gustaaf Godin, held Godin, held Gustaaf Peek 304 blz. Querido 19,90 euro Lieveheersvogel James McBride Vertaling Rheintje Ghoos en Jan Pie- ter van der Sterre 415 blz. Xander 19,95 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19