UIT 9 Tanya Long verbindt in haar expositie op het IK-Eiland in OostSouburg het zoeken naar de essentie van de fotografie met het zoeken naar het wezen van de werkelijkheid. Fotografie is in essentie schrijven met licht. Tijdens haar verblijf op het IK-Eiland in Oost-Souburg werkte Tanya Long (New York, 1981) alleen met licht en fotopapier. Dat blijkt genoeg voor gelaagde beelden. Het eerst valt mijn oog op grote, kleurige collages van stroken glanzend papier. Ik zie er twee: de een in groene tinten, de ander in paarse. Ze bestaan uit een diagonaal pa troon van stroken fotopapier die soms even wijdig en soms haaks op elkaar zijn beves tigd. De stroken vertonen nuances. Sommi ge stukken zijn lichter dan andere. Het zijn sporen van licht, strepen die dwars over de stroken lopen. Kijk ik langer, dan valt op dat elke strook ietsje anders is. Tanya Long lijkt steeds één handeling te hebben ver richt bij het belichten van het papier. Maar die is niet zodanig mechanisch dat het ef fect ervan steeds hetzelfde is. Later hoor ik dat zij een waterpas heeft gebruikt. Het werkt oogt decoratief, maar blijkt ge laagd en vol betekenis. Net als Mondriaan en vergelijkbare abstract werkende kunste naars lost Long de tegenstelling tussen or de en chaos, tussen controle en toeval op in een beeld van dynamische harmonie. Maar er is meer. De tinten - technisch noem je ze cyaan en magenta - verwijzen naar de basiskleuren van de fotografie. Cyaan ontstaat bijvoorbeeld door het be lichten van fotopapier met een combinatie van magenta en geel. Ook hier zoekt Long dus naar de essentie, de kleuren waaruit al le foto's zijn opgebouwd. Dat zoeken gaat gepaard met het doorbreken van grenzen, het bevragen van codes. Waarom zou een foto altijd rechthoekig moeten zijn en han teren fotografen vaak standaard formaten? Kan het anders? En kun je foto's op een pu re manier ook ruimtelijk gebruiken? Ja, dat blijkt te kunnen. Want ik zie vier 3 meter hoge stroken zwart glanzend fotopapier die van de wand opbollen waaraan ze be vestigd zijn. Long toont ook een klein re liëf, dat bestaat uit een strook fotopapier waarvan de randen zijn gevouwen zodat ze de ruimte in steken. In dit werk is nog iets boeiends aan de hand. Gewoonlijk zie je op een foto iets wat elders is. Het zwart - ontstaan door het papier lang aan ongefil terd licht bloot te stellen - draagt alle kleu ren in zich, maar het beeld dat ik door de spiegeling zie, is een vage voorstelling van de ruimte waar ik ben en mezelf. Beeld en plaats vallen samen. Het beeld beschrijft niet, maar is. Zo werken en zo kijken vraagt aandacht en discipline. Maar dat wordt beloond met een rijke oogst aan ervaringen en gedach ten die mij scherp maken. Ze halen mij uit mijn dagelijkse, functionele en oppervlak kige kijken. De grote collages vertellen mij dat het beeld dat je hebt is opgebouwd uit meerdere beelden. De zwarte glanzende stroken verwijzen er naar dat wat je ziet af hangt van het standpunt dat je kiest. En dat je niet altijd alles kunt zien, hoewel het er wel is. Ik ontdek ook dat de zwarte drie hoeken van fotopapier van de negatieve echo zijn van de cyaankleurige collage erte genover. Het beeld definieert dus ook de ruimte ertussen. Tanya Long raakt op die manier ook de spanning aan tussen wat je ziet en wat er is: er is meer dan je ziet. En hoewel ik de technische procédés van de fo tografie ken, blijft het verwonderlijk dat er licht is en lichtgevoelig materiaal. Door alle letterlijke verwijzingen weg te laten ver bindt Tanya Long het zoeken naar de essen tie van de fotografie met het zoeken naar het wezen van de werkelijkheid en ons waarnemen en kennen ervan. Eenzelfde combinatie van soberheid en rijkdom is te ervaren in de tentoonstelling in het hoekpaviljoen. Daar is een kleine ex positie ingericht met werk van Henric Bor sten, Piet Dieleman en Dave Meijer. DONDERDAG 13 NOVEMBER 2014 Verwondering over de dingen van alledag Maurice van Tellingen schept een mi niatuurwereld: vervreemdende ver beelding van vertrouwde plekken. Te vens is zo'n assemblage ook een for mele sculptuur. Van Tellingen toont het bekende anders. Dat verbindt hem met mede-exposanten op deze boeiende tentoonstelling: o.a. Dave Meijer, Nanda Runge, Frank Halmans. T/m 29/11. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. 12.30 -17.00 uur. Vr. en za. 12.00 - 17.00 uur. Eigentijds meesterschap in Zierikzee Met liefde voor licht, vorm en kleur beweegt Dirk Bal zich in de traditio nele genres stilleven, portret, figuur en landschap. Hij schildert strak én subtiel en geeft wat hij ziet een inten se aanwezigheid. Zo verbeeldt hij het bijzondere van het alledaagse en ver langen naar schoonheid en harmonie. Ook in beelden van vrouwelijk naakt. T/m 15/1 2015. Galerie Het Moment, Poststraat 28-30, Zierikzee. Wo. t/m za. 11.00 - 17.00 uur T/m 30/11. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 14.00-17.00 uur. 'Kunst in Europa na '68' opnieuw in Gent Met 'Kunst in Europa na '68' organi seerde Jan Hoet in 1980 in Gent een tentoonstelling met internationale uit straling als antwoord op de dominan tie van de Amerikaanse kunst. Hij werkte o.a. samen met directeur Piet van Daalen van het Zeeuws Museum. Het SMAK komt uit dit initiatief voort en toont een impressie van de ze baanbrekende tentoonstelling, T/m 15/3 2015. SMAK, Citadelpark, Gent. Di. t/m zo. 10.00 - 18.00 uur Indringende beelden in Mon Capitaine Maartje Korstanje gebruikt overwe gend karton voor haar expressieve, vaak monumentale sculpturen. Ze roepen associaties op met prehistori sche dieren, insecten en skeletten. In dringende beelden die angst en onze kerheid van mensen van nu verbeel den in een taal die ons verbindt met onze voorouders. Binnenkort in Gro ninger Museum, nu in Middelburg. T/m 15/12. Galerie de Ouverture. Boulevard de Wielingen 64, Cadzand Bad. Do. t/m zo. 14.00 - 18.00 uur. Een glimp van schoonheid in een bijzonder moment Mariane van Meegeren reist veel en heeft een eigen kijk op wat zij tegen komt. In vaak verrassende composi ties belicht ze een bijzonder moment of een klein onderdeel van wat haar raakt. Daarin treft zij de essentie, vaak een glimp van schoonheid, die voor even zichtbaar is om daarna op te lossen in het veranderende licht. Werk van Tanya Long in haar expositie op het IK-Eiland in Oost-Souburg. Met cyaan en magenta verwijst Tanya Long naar de basiskleuren van de fotografie. Essentie achter de oppervlakte T/m 23/11. Tanya Long Stichting IK, Vlissingse- straat 239a, Oost-Souburg. Za. en zo. 12-17 uur Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49