Tandartsen naar rechter om tariefverlaging I I I I 1 4 BINNENLAND HOOFDSPONSOR Nieuwe Ajax-sponsor Ziggo wil alom zichtbaar zijn, of Feyenoord- fans dat nu leuk vinden of niet. 1 ff EP Ik ben de sponsorlijst van Feyenoord aan het doorspitten, kijken of ik nog wat moet opzeggen. #Ziggo #Ajax NL zegt massaal Ziggo-abonnement op. Rijden er ook geen Ajacieden in een Opel en zijn er ook geen Ajacieden met een Philips-tv? Blij dat ik mijn abonnement onlangs al heb opgezegd! Betaal ik ook niet mee aan deze onzin! Was TWitter maar de hoofdsponsor van Ajax geworden, waren we hier meteen af van al die kansloze figuren y Dank #reggefiber Gefeliciteerd! U wordt binnen 30 dagen aangesloten op het glasvezelnetwerk#ziggo #kpn AMSTERDAM - Het was even reke nen, maar Feyenoord-supporter Wilbert Stoutjesdijk weet het ze ker. Van de 8 miljoen euro die shirtsponsor Ziggo vanaf januari jaarlijks naar Ajax overmaakt, is 4,21 euro van hem. „En dat voelt niet goed." Stoutjesdijk was een van de dui zenden twitteraars die gisteren te hoop liep tegen de overeenkomst tussen Ajax en kabelmaatschappij Ziggo. De kabelaar gaat de lands kampioen 4,5 jaar sponsoren, voor minimaal 8 miljoen per sei zoen. Wint Ajax de landstitel, be ker of presteert het internatio naal, dan kan de bijdrage oplopen tot - Stoutjesdijk zal er van gru wen - ïo miljoen. Op sociale media haastte 'Ziggo Webcare' boze (veelal Rotterdam se) klanten te melden dat 'de abonnementsprijzen niet samen hangen met deze sponsorovereen komst of andere partnerships'. Ziggo werd juist deze week over genomen door Liberty Global en fuseert met UPC tot de grootste tv- en internetleverancier. Het be drijf heeft een omzet van 2,5 mil jard per jaar. En daarbij hoort, vol gens Baptiest Coopmans, de toe komstig ceo van Ziggo, 'een mar ketingstrategie als van de AH of ING'. „Je moet alom zichtbaar zijn." In de zomer peilde Ziggo of met sponsoring van Ajax 'tegen veel schenen zou worden geschopt'. De cijfers vielen mee. Volgens Zig- go was enige opwinding voor- 53 zien. „Voor veel mensen gaat hun c eigen club voor alles, maar er zijn g- genoeg Nederlanders die ook een O extra plekje voor Ajax hebben. Al cc is het maar omdat ze een tegen stander nodig hebben om een S wedstrijd tegen te spelen." vragen over tarieven van de tandarts De meeste patiënten merken wei nig van de tariefverlaging. Een controle wordt een euro goedko per (de prijs wordt iets meer dan 20 euro), een gaatje vullen één of twee euro. Bij het plaatsen van een kroon hebben we het over 3,5 euro. Een echtpaar (voor kinde ren is de meeste tandartshulp gra tis) gaat er op jaarbasis dus een paar euro op vooruit, tenzij zich tandheelkundige rampen voor doen. Om met voorzitter Rob Bar- nasconi van de Koninklijke Neder landse Maatschappij ter bevorde ring der Tandheelkunde (KNMT) te spreken: gemiddeld is een Ne derlander per jaar meer geld kwijt aan de kapper dan aan de tand arts. Voor iemand die een implan taat nodig heeft, pakt de verlaging het gunstigst uit, want die kosten kunnen oplopen tot duizenden euro's. Dan kan een verlaging van 19 procent snel een voordeel ople veren van honderden euro's. Driekwart van de Nederlan ders betaalt de tandarts zelf, al dan niet op basis van een aanvul lende verzekering. Nee. De meeste zorgverzekeraars hebben hun prijzen voor 2015 al vastgesteld, al zijn ze niet naar buiten gebracht. Naar verwach ting worden premies marginaal bijgesteld. De komende dagen wordt daarover meer bekend. De tandartsen hebben al langer een slechte relatie met de NZa. In 2012 mochten ze zelf bepalen wat ze voor behandelingen vroegen, maar dat werd snel teruggedraaid omdat de NZa prijsverhogingen van gemiddeld 10 procent noteer de. De tandartsen, die zeiden slechts 3 procent in prijs te zijn ge stegen, waren ziedend. Wat een paar euro is voor een pa tiënt, is voor de tandarts op jaarba sis al gauw een paar duizend eu ro. En een implantoloog kan er tienduizenden euro's op toeleg gen. De KNMT vindt dat de tarief verlaging tandartsen de motivatie ontneemt om te blijven investe ren in kennisvernieuwing en het zoeken naar persoonlijke oplossin gen voor individuele problemen. De tandartsen, die stellen dat ze werken in een private, door de pa tiënten gefinancierde markt, vin den dat regulering door de over heid daar niet bij past, omdat re gulering de keuzevrijheid van de patiënt beperkt. Hij was zijn toespraak op de pers conferentie in de Arena begonnen met het zinnetje dat 'voetbal als geen andere sport de samenle ving bij elkaar brengt en bij el kaar houdt'. Toen hij de tekst uit sprak, moest hij zelf een beetje grinniken. Ook hij wist dat onder tussen menig venijnige tweet over Ziggo was verstuurd; en dat het aantal aankondigingen van op zeggingen niet te tellen viel. KPN, dat zijn diensten via de glasvezel kabel aanbiedt, zou er garen bij spinnen. Daarom ook had Coop mans zelf nog even geïnformeerd bij de klantenservice. „Dat er mensen op sociale media hun frustratie willen uiten, snappen wij. Maar berichten als zou het op zeggingen regenen zijn zwaar overtrokken. Het zal wel over waaien." Dat bij het samensmelten van UPC en Ziggo mensen op straat komen te staan, heeft het bedrijf er niet van weerhouden de miljoe nendeal met Ajax te sluiten. Coopmans: „Dit is een groeiend bedrijf, voor internet, televisie, media. We brengen twee bedrij ven samen. Dat je dan dubbele functies eruit haalt, begrijpt ieder een. Maar je moet met de ambitie voor de toekomst niet het één wel doen en het ander niet. Wij dur ven beide te doen." Bij Ajax werd vanzelfsprekend ge sproken van 'een historische dag'. Volgens Coostro, een onafhanke lijk bedrijf dat computers geleerd heeft om 'diepgaande inzichten uit conversaties op sociale media te filteren', viel het mee met de scheldkanonnades op Twitter. Jn weerspraak met sommige media, die suggereerden dat het opzeg gingen regende en Ziggo wel haast failliet verklaarden, meldde Coostro dat slechts 12 procent van alle berichten over de sponsor deal een negatieve lading had. Klaagzang over Ajax-deal @KerstVisser @frenkdeboer @Dion Folkersma @Gustaef @AIMenL O (M 0 (J) 0> door Edward Swier illustratie Ruben L. Oppenheimer 4 De kosten van de tandarts gaan in 2015 omlaag. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de prij zen naar beneden bijgesteld, na onderzoek van de praktijkkosten. door Paulus Smits De gewone tandheelkundige zorg 1 wordt 5,15 procent goedkoper, or thodontie 1,5 procent en implantolo- gie 19 procent Wat betekent dit voor de patiënt? Om hoeveel mensen gaat het? 3 Gaan de kosten van aanvullende tandartsverzekeringen nu ook omlaag? 4 Als de gemiddelde patiënt de ta riefsverlaging nauwelijks op zijn rekening merkt, waarom zijn de tand artsen dan zo boos dat ze naar de rechter stappen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4