«M
W.mÏÏ]
ZEELAND 37
MmÊm
Als kunstenaar
vind ik de mooie
verhalen uit de
Bijbel nog steeds
tot de verbeelding
spreken
collector's item geworden. Maar wat belangrij
ker is: de glossy heeft de twee werelden met
elkaar laten communiceren over essentiële za
ken, over alles waar Calvijn voor staat en over
het genoegen of ongenoegen daarover.
En waar sta jij, als het om geloof gaat?
Als kunstenaar vind ik de mooie verhalen uit
de Bijbel nog steeds tot de verbeelding spre
ken. Het zijn verhalen die de mensen kunnen
helpen. Het beeld van een hemel, waar de ge
liefde gestorvenen verblijven, dat biedt som
migen troost. Wie ben ik om mensen die
troost te ontzeggen? Gelovige en ongelovige
mensen spreken over dezelfde dingen, ze heb
ben dezelfde levensvragen. Soms hebben ze
zelfs dezelfde antwoorden, maar verstaan ze
eikaars taal niet.
Wat mijzelf betreft.ik heb lang geprobeerd
me vast te houden aan het geloof, omdat ik er
zo graag bij wilde horen. Uiteindelijk ont
kwam ik er niet aan onder ogen te zien dat
het verhalen zijn, en niet meer dan dat. Dat be
sef groeide in Nederland. Ik zag dingen, ik er
voer dingen die vragen opriepen. Juist door
me te verdiepen in het waarom, in de ant
woorden die het geloof daarop had, ben ik
mijn geloof verloren. Ik zag de ongerijmdhe
den. De verhalen zijn mooi, maar ik heb af
scheid genomen van het idee dat ze waarheid
zijn.
Dat afscheid was niet makkelijk. Want je
neemt niet alleen afstand van een geloof, je
verlaat ook een warme, hechte gemeenschap
met goede mensen. Die gemeenschap zit nog
in mijn hart. Ze zeggen wel eens: je kunt een
kind uit de oorlog halen, maar de oorlog niet
uit het kind. Zo is het met mij en het geloof
ook. Vandaar dat ik het mooi vind om te kun
nen bijdragen aan meer begrip tussen gelovi
ge en ongelovige mensen. Als wereldreiziger,
en als bruggenbouwer.
ZATERDAG 8 NOVEMBER 2014
„Toen we vanuit Curasao naar Zee
land verhuisden, ging ik van kleur
naar zwart-wit en van een beeld
cultuur naar een woordencultuur.
De bijbel is geschreven in heel
beeldende, archaïsche woorden.
Maar in de subcultuur van de be
vindelijk gereformeerden gaat het
altijd over woorden, nooit over
beelden. Niet over films, niet over
televisie - het beeld is in die cul
tuur weinig aanwezig."
foto Mechteld Jansen
Liesbeth Labeur